Werk & Studie alle pijlers

Nerveus door collega

21-10-2018 14:56 54 berichten
Hallo forummers,

Ik zit met de volgende lastige situatie. Ik ben namelijk stapelverliefd op mijn collega waarmee ik dagelijks moet werken. Hij is getrouwd en ik heb een vriend. Nu word ik ondanks mijn fijne relatie makkelijk verliefd (dit was ook zo in vorige relaties) en probeer ik dit te accepteren als iets wat nu eenmaal bij me hoort. Dit ebt eigenlijk altijd vanzelf weer weg, maar nu is het heel moeilijk voor me omdat dit een professionele situatie is en ik mijn collega niet kan ontwijken. Een andere functie binnen het bedrijf is niet mogelijk omdat ik voor een heel klein bedrijf werk waar ik verschillende functies moet vervullen. Dus dan zal ik moeten gaan solliciteren naar een andere baan, terwijl ik het verder juist naar mijn zin heb in mijn huidige werk. Die gedachte doet me pijn, maar misschien is het de enige mogelijkheid? Het aan hem opbiechten gaat me mijn baan kosten, want hij bespreekt alles met de baas. Verliefdheid en relaties zijn taboe/"verboden" binnen het bedrijf. (Ik weet dat dit juridisch niet gegrond is, maar ze verzinnen dan een andere reden om iemand te lozen.)

Ik word erg zenuwachtig als ik met hem moet werken (en dat is vrijwel elke dag) waardoor ik minder goed functioneer. Ook moet ik binnenkort met hem ook op een soort van zakenreisje voor een paar dagen. Iemand anders laten gaan heb ik al geprobeerd maar dit was niet mogelijk.

Mijn vraag aan jullie is: Hoe hou ik mijn zenuwen in bedwang bij hem zodat ik normaal kan functioneren en het zakenreisje een enigszins relaxte ervaring wordt?

Het uit zich voornamelijk in zweten (echt heel vies, geen deo kan er tegenop), trillende benen en blozen.
Zo snel mogelijk ander werk zoeken.

Wat gebeurt er als je je ziek meldt voor dat tripje?
(LDVD gecombineerd met overmatig zweten. Vooral dat laatste komt niet over naar klanten.)
Kennelijk ben je enorm ontvankelijk voor aandacht van mannen en dat lijkt me erg lastig.
Ik zie het nut er niet van dit aan hem op te biechten want je zadelt hem op met iets persoonlijks terwijl jullie een zakelijke band hebben.

Vermoedelijk zul je in andere banen tegen hetzelfde probleem oplopen. Met hem op zakenreis gaan, zou ik in elk geval niet doen.

Probeer hem niet te zien als een heerlijke, knappe man maar denk in beelden als: hij pulkt in z'n neus en smeert dit aan z'n sokken, is lelijk als hij wakker wordt en heeft een vreselijke ochtendmondgeur, laat enorme stinkscheten, etc.
Bedenk in deze context dat hij ook maar een mens is en maak hem in gedachten een stuk onaantrekkelijker.
Als ik ga solliciteren kan het erg lang duren voordat ik ander werk heb. Het is in mijn branche lastig om aan werk te komen. Plus ik zou het gevoel hebben dat ik vlucht voor mijn problemen. En daarbij is de kans idd aanwezig dat ik in een nieuwe baan weer tegen hetzelfde aan loop. Dus z.s.m. ander werk zoeken is niet echt een oplossing i.m.o.

Dat tripje kom ik echt niet onderuit. Me ziek melden is vanwege controle geen optie (strenge werkgever). Als blijkt dat ik niet echt ziek ben heb ik echt een groot probleem.

Ik kan misschien wel wat met de tips van ZaraZara100. Ik zoek echt alleen naar oplossingen om mijn zenuwen in bedwang te houden.

Vluchten is geen oplossing.
Alle reacties Link kopieren
En dan zoek je een andere baan en wordt je weer verliefd op de volgende?
Waarom wordt je zo snel verliefd en dat tijdens je relatie?
Alle reacties Link kopieren
Vertel het tegen je vriend dat je verliefd bent geworden op een collega. Misschien wordt de spanning dan wel minder.
Als ik dit tegen mijn vriend zeg is het einde relatie. Daar is hij ooit in een gesprek heel duidelijk over geweest. Mijn vriend en mijn collega kennen elkaar ook nog eens.
Hoe oud ben je? En hij?
Hij heeft (nog) niets door?


Nu had ik eigenlijk toen ik de titel las, wel aan iets anders gedacht. Je bent niet nerveus door je collega, je bent nerveus door je verliefdheid.
Ik, mijn collega en mijn vriend zijn allen dik boven de 30. Ik denk dat niemand iets door heeft, maar zeker weten doe ik het niet.

Die verliefdheid gaat uiteindelijk vanzelf wel weer over, dus ik wil geen grootse dingen gaan ondernemen zoals opbiechten (niet aan mijn vriend en ook niet aan mijn collega, of wie dan ook), ontslag nemen/ander werk zoeken of het tripje te skippen (dat tripje heb ik eigenlijk ook hard nodig om mijn targets te kunnen halen).

Wat misschien ook handig is om te vertellen is dat mijn collega van plan is om over 2 jaar te vertrekken bij het bedrijf. Hij wil nl. iets totaal anders gaan doen.
Vandaag was het weer raak met zweten, knalrood hoofd, gekluns, etc. Hierdoor 2 enorme blunders gemaakt die het bedrijf erg veel geld gaat kosten en de kans op het kwijtraken van klanten (die klachten hebben ingediend).

Voorheen functioneerde ik goed, ik kreeg zelfs complimenten van mijn baas. Nu is het een puinhoop.

Wat moet ik in godsnaam doen om weer normaal te kunnen werken? Ik ben radeloos.
Jezelf tot orde roepen.
Alle reacties Link kopieren
Boven de 30 en je dan zo gedragen? In het hoge noorden zeker?

Ik zou zeggen, ga eens lekker in therapie.
Daar kom ik net uit...
Heb 6 jaar lang therapie gevolgd vanwege een zware angststoornis (paniekaanvallen etc.) Het leek de afgelopen maanden gewoon goed te gaan.
anoniem_377817 wijzigde dit bericht op 22-10-2018 21:38
Reden: Aanvulling
76.09% gewijzigd
Triggert verliefdheid bij jou angst en paniek, of kun je uitleggen wat je in zes jaar therapie hebt ontdekt en hoe je de regie over je eigen leven kunt terugnemen?
Alle reacties Link kopieren
mammezel schreef:
22-10-2018 21:19
Jezelf tot orde roepen.
Ja precies gewoon even normaal doen. Je hebt een relatie en ben een volwassen vrouw, stel je niet zo aan zeg. Het zal nooit wat worden met die collega dus gewoon je werk doen.
Alle reacties Link kopieren
ZaraZara100 schreef:
23-10-2018 00:10
Triggert verliefdheid bij jou angst en paniek, of kun je uitleggen wat je in zes jaar therapie hebt ontdekt en hoe je de regie over je eigen leven kunt terugnemen?

Hier zat ik ook aan te denken. Blijkbaar raak je erg van slag. Ik zou hier zeker hulp bij vragen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Nandina schreef:
21-10-2018 20:33
Als ik dit tegen mijn vriend zeg is het einde relatie. Daar is hij ooit in een gesprek heel duidelijk over geweest. Mijn vriend en mijn collega kennen elkaar ook nog eens.
Hoezo gelijk einde relatie? Het kan iedereen overkomen toch? Het is wat je ermee doet lijkt me. En je doet er verder toch niks mee? Je zit niet te flirten. En hij doet ook niks? Het komt echt alleen van jou uit toch?

Het is wel erg heftig wat je schrijft over dat je zo'n grote fout gemaakt hebt puur alleen door dit gevoel. Je zou verwachten dat als je hem elke dag ziet die zenuwen toch ook wel minder zullen worden? Op den duur ben je dan wel gewend aan zn aanwezigheid lijkt me.

Ik zou ook proberen te ontdekken wat zn slechte of minder aantrekkelijke kanten zijn. Bedenken dat ie misschien helemaal niet zo leuk is Als je denkt. Maar snap dat dat lastig is.
Door jullie ontnuchterende reacties lijkt het alsof ik mezelf iets beter in de hand heb. Het zweten is minder geworden. Alleen het blozen en trillende handen zijn nog erg aanwezig. Hopelijk gaat dit binnenkort ook over. Zijn er misschien middeltjes of trucjes om dit te onderdrukken?
Alle reacties Link kopieren
Vaak zijn die dingen die je juist niet wilt, het snelste over door toe te geven dat het zo is, dus ja ik bloos, ja mijn handen trillen. Verzetten maakt dat het langer doorgaat, dan kan het niet wegstromen.
Drie zaken:
1. Snel verliefd worden. Dat zal heel je leven dus nog gaan voorkomen. Neem aan dat je huidige vriend de man is met wie je oud wilt worden. Dan zul je dus met die snelle verliefdheden moeten leren omgaan. Zoek afleiding, in iets wat jou ook dit geluksgevoel geeft. Een zelfde stofje komt los bij sommige andere zaken, lees je daarop in.
2. Blozen. Goede make-up kan dit verdoezelen. Ga even naar de Bijenkorf, laat je adviseren.
3. Botox spuiten onder je oksels door een arts schijnt te helpen bij overmatig zweten. Daarnaast heb je absorberende patches die je onder je oksels kunt plakken. Meerdere absorberende helmpjes mee. Ben je misschien in een vroege overgang? Misschien je bloedbeeld eens laten controleren?
4. Goed voorbereiden op je trip: genoeg kleding mee, en zorgen dat je je ergens anders mee bezig kunt houden dan met hem. Gaat er nog iemand anders mee?
Nandina schreef:
26-10-2018 19:19
Door jullie ontnuchterende reacties lijkt het alsof ik mezelf iets beter in de hand heb. Het zweten is minder geworden. Alleen het blozen en trillende handen zijn nog erg aanwezig. Hopelijk gaat dit binnenkort ook over. Zijn er misschien middeltjes of trucjes om dit te onderdrukken?
Ik bloos nu bijna een jaar. Ik herken het op een andere manier. Ik bloos namelijk bij mannen en vrouwen, omdat ik het juist niet wil.

Enige wat helpt is:
Er niet tegen strijden.
Ik ging in mijn handen knijpen, kneep in mijn buik, ging afleiding zoeken, soms hielp het en soms niet. Maar als je denkt aan: shit ik word weer rood, vergroot je het. Ook door het woordje niet toe te passen. Ik mag 'niet' rood worden. Het woord niet bestaat niet in je onderbewustzijn. Dus wordt het probleem juist vergroot.

Laat het toe, geef het zo weinig mogelijk aandacht, bedenk wat het ergste is als je rood wordt?

Denk aan je voeten. Zitten het verst van je hoofd vandaan. Je komt dan terug in je basis.

Mij hielp het ook om het gewoon te benoemen. Ik legde het zo uit;
Ik weet niet waarom, maar ik word gewoon steeds rood bij iedereen. Het kwam in ene opzetten (bij mij in de supermarkt, toen ik eens voor mijzelf opkwam) en het is niet meer weggegaan. Dus nu ik er zo bewust van ben geworden, heb ik het zowat bij iedereen! Stom he?! En dan gaat vaak die lading eraf..je hebt het benoemd en het mag er zijn.

Verder liep ik weg voor gesprekken, etc. Maar ja..dat maakte het alleen maar meer awkward. Dus door het 'uit te leggen' kom je vaak het verst. En leugentje om eigen bestwil kan hier zeker.

Bij mij is het wel steeds minder geworden.
anoniem_347835 wijzigde dit bericht op 26-10-2018 20:45
Reden: Aanvulling.
1.68% gewijzigd
Het lijkt de goede kant op te gaan. Het zweten en trillen is sterk verminderd. Alleen word ik nog steeds knalrood als ik nog maar denk dat hij naar me kijkt, of als hij iets tegen me zegt en zodra ik iets tegen hem zeg. Make-up gebruik ik niet wegens allergische reacties, dus ik kan het niet camoufleren helaas.

Op het moment dat ik rood word ben ik al te overstuur om aan de trucjes te denken, dus dat is nog steeds heel lastig.
Nandina schreef:
29-10-2018 18:22
Het lijkt de goede kant op te gaan. Het zweten en trillen is sterk verminderd. Alleen word ik nog steeds knalrood als ik nog maar denk dat hij naar me kijkt, of als hij iets tegen me zegt en zodra ik iets tegen hem zeg. Make-up gebruik ik niet wegens allergische reacties, dus ik kan het niet camoufleren helaas.

Op het moment dat ik rood word ben ik al te overstuur om aan de trucjes te denken, dus dat is nog steeds heel lastig.
Ik had het vandaag ook weer. Werd helemaal sagrijnig, omdat het weer eens voorkwam. Toch hielpen gedachten mij. Ik kreeg het snel onder controle en daarna geen last meer van. Probeer oogcontact te vermijden. En toch veel aan je voeten denken of armen over elkaar heenslaan en je ademhaling voelen.

Sterkte! Niet je baan opgeven in ieder geval. Dit heeft tijd nodig!! Je eerste stappen zijn al gezet en in mijn ogen snel gegaan. Geef het tijd. En anders denk je: oke jammer dan ik word rood. Het gaat namelijk om wat die ander denkt over jou als je rood wordt..
Update. Het is helemaal fout gelopen. Ik heb hem tijdens een personeelsfeestje vorige week een oneerbaar voorstel gedaan. Ik was op dat moment behoorlijk dronken en ik dacht op dat moment echt dat het een heel goed idee was. Hij heeft me uiteraard afgewezen. Maar later op de avond deed ik het nog eens... Toen vond hij het echt heel vervelend omdat ik zo opdringerig was en heeft hij me nogmaals heel duidelijk afgewezen en hij werd zelfs een beetje boos. Nu zit ik met een gebroken hart en heel veel schaamte. Ik zag hem vandaag op kantoor bij de baas zitten en nu ben ik heel erg bang dat hij een klacht heeft ingediend.

Ik weet het ik ben echt heel erg stom geweest!!!
en excuses aanbieden??

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven