Werk & Studie alle pijlers

vraag over marketing

16-01-2019 13:39 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik doe op dit moment een zelfstudie cursus en een onderdeel ervan is marketing.
Helaas lijkt het er bij dit onderdeel op dat het nogal boven mijn pet gaat en heb ik het idee niet het niveau te hebben dat je hiervoor nodig hebt, ondanks dat de cursus provider heeft gezegd dat je geen tot zeer weinig kennis nodig hebt.
Mocht er hier iemand zijn die verstand heeft van marketing, dan zou ik het erg fijn vinden als die mij zou kunnen helpen met wat vragen die ik heb aangaande wat ik nu aan het leren ben maar waarvan ik niet goed uitkom hoe het nou precies in elkaar zit. Ik heb al wel geprobeerd het er met de docent over te helpen, maar deze is helaas erg slecht bereikbaar. Tot nu toe heb ik gelukkig wel alle toetsen gehaald.

Ik ben voor mezelf een overzicht aan het maken van wat ik tot nu toe geleerd heb en kom uit met een paar gaten.
Bijvoorbeeld, hoe ziet een structuur van een Marketing afdeling er nou eigenlijk uit, wie doet wat en wie maakt de beslissingen zoals het bepalen van de doelgroep, de Marketing mix en hoe wordt succes gemeten.
Dit is geen huiswerk maar meer om voor mezelf het een en ander op een rijtje te krijgen. Normaal kan ik best veel vinden met google en andere zoek paginas, maar Marketing zou voor mij net zo goed Chinees kunnen wezen, het klinkt interessant maar ik begrijp er geloof ik echt geen snars van.
Ik heb deze vraag natuurlijk ook naar mijn docent gestuurd, maar het lijktt erop alsof hij of niet beschikbaar is, of dat hij wellicht mijn e-mail in zijn spambox krijgt of zo. Helaas heb ik pas over 2 weken weer de kans hem in levende lijve te spreken, maar ik zou zo graag nu al wat meer overzicht krijgen.

Mocht iemand in jip en janneke taal meer uitleg kunnen geven, dan zou ik dat echt heel erg op prijs stellen.
Alle reacties Link kopieren
Daar is toch geen algemeen antwoord op te geven? Bij het ene bedrijf is dit een afdeling van 25 man, bij het andere doet iemand het erbij en alles er tussen in.
Alle reacties Link kopieren
Bijvoorbeeld, hoe ziet een structuur van een Marketing afdeling er nou eigenlijk uit

Vertel eens wat over het bedrijf. pas dan kan hier zinnig antwoord op worden gegeven. Je vraagt nu ongeveer hoeveel verpleegsters ergens doorgaans werken, zonder dat je specificeert wat het bedrijf (ziekenhuis, gehandicaptenzorg, verpleeghuis, etc) is en wat de grootte van dat bedrijf is.


wie doet wat en wie maakt de beslissingen zoals het bepalen van de doelgroep, \

Idem als hierboven.


de Marketing mix en hoe wordt succes gemeten.

Specificeer succes. Wat moet succesvol zijn? Klanttevredenheid? Deelname? Bezoekersaantallen? Websitebezoeken? Positieve reactie op de campagne?

Bovenstaande vragen zeggen m.i. niks over het vak marketing. Vervang voor jezelf de woorden 'marketing' eens met 'verpleging' of 'onderwijs' en dan snap je denk ik wel wat ik bedoel.
Alle reacties Link kopieren
Het is wel handig om te weten welke studie je doet of waarom je deze vragen stelt. Marketing is namelijk geen exacte wetenschap, dus de toepassing ervan verschilt enorm per bedrijf.

Dat is gelijk mijn antwoord op jouw vragen (Bijvoorbeeld, hoe ziet een structuur van een Marketing afdeling er nou eigenlijk uit, wie doet wat en wie maakt de beslissingen zoals het bepalen van de doelgroep, de Marketing mix en hoe wordt succes gemeten.): in elke bedrijf kan dit anders georganiseerd worden. Ook de mate waarin er expliciet gewerkt wordt met een doelgroepbepaling, beschrijving van de marketing mix en kpi’s kan enorm verschillen. Bij sommige bedrijven houdt de “marketing afdeling” in dat er iemand advertenties plaatst in het lokale suffertje, anderen hebben een professionele afdeling met budgetten, strakke doelstellingen en meetinstrumenten. Weer andere organiseren de marketing per bedrijfsonderdeel, dus tja: ik geloof niet dat ik het duidelijker voor je kan maken ;).

Als ik je zo lees, is het wellicht niet het niveau dat je nekt, maar het inzicht in hoe zoiets nou in de praktijk werkt. Kun je niet via/via een keertje op bedrijfsbezoek bij een marketing manager?
Alle reacties Link kopieren
Wat hierboven al gezegd is, dus
Alle reacties Link kopieren
TO; wat mij betreft een heldere uitleg over wat marketing is (en als je onderaan doorklikt ook een goede uitleg over marketing-mix)

https://www.leren.nl/cursus/ondernemen/ ... eting.html
Alle reacties Link kopieren
Haal in de bibliotheek even een Basisboek Marketing
Alle reacties Link kopieren
Hartelijk dank voor de antwoorden tot nu toe.

Ik bergijp wat jullie bedoelen met dat een Marketing afdeling van bijvoorbeeld een klein ziekenhuis er niet hetzelfde uitziet als de Marketing afdeling van een modehuis of van een hotel.

Ik werk zelf in de hotel industrie maar de cursus is niet specifiek gericht op de hotel industrie als zodanig.
Het hotel waar ik werk is een hotel dat vroeger van een binnenlandse ken was (niet in Nederland) maar dat nu een franchise is geworden van een grotere keten.
Ik ben al een keer bij onze marketing manager langs geweest, maar vind ook daar weinig gehoor.

Als ik het op mijn eigen hotel zou toepassen, dan heb ik het idee dan de marketing afdeling binnen mijn hotel puur op de `lokale` markt is gericht en dat ze grotendeels gericht zijn op projecten specifiek gericht op enkel ons hotel binnen de brand standards van de keten. Toen ik vroeg waar dan bijvoorbeeld marketing beslissingen genomen worden verwezen ze me naar het bedrijf dat ons hotel managed (we zijn een franchise) en die verwees mij weer door naar de internationale organisatie van de hotel brand waar ik vervolgens geen contact mee krijg. Helaas dus niet echt eenvoudig.

Om het binnen het de hotelindustrie te houden:
Stel je hebt een marketing afdeling van een hotel met een stuk of 150 kamers in een mid tot hoog segment. Laten we ook stellen dat ze een marketing afdeling hebben bestaand uit een Director of Marketing, een Marketing Manager, een research afdeling, public relations en creative services, zoals designers, webpage en advertentie makers etc. Dan denk ik dat de research afdeling verantwoordelijk is voor het bepalen van de huidige situatie in de markt en het analyseren van wat de doelgroep nodig heeft. Dan zou ik denken dat dit teruggekoppeld wordt naar het manager en director doe dan vervolgens doelen zetten. De Markting Mix wordt dan denk ik gecreeerd door de [creative services] mensen in combinatie met de PR afdeling. Zou het dan kloppen als ik denk dat het succes wordt gemeten wederom door de research afdeling?
Alle reacties Link kopieren
lilalinda,
op zich een goed idee
helaas woon ik in een land waarvan ik de taal niet machtig genoeg ben om marketing boeken in die taal door te spitten.
Ik heb al wel besloten dat ik morgen naar een boekenwinkel ga die wellicht op hun Engelstalige boekenafdeling iets van Basic Marketing of Marketing for Dummies of zo iets hebben staan.
Alle reacties Link kopieren
Pergamon, dank je voor de link, hier heb ik denk ik wel wat aan.
Alle reacties Link kopieren
nichiran schreef:
16-01-2019 14:29
Hartelijk dank voor de antwoorden tot nu toe.

Ik bergijp wat jullie bedoelen met dat een Marketing afdeling van bijvoorbeeld een klein ziekenhuis er niet hetzelfde uitziet als de Marketing afdeling van een modehuis of van een hotel.

Ik werk zelf in de hotel industrie maar de cursus is niet specifiek gericht op de hotel industrie als zodanig.
Het hotel waar ik werk is een hotel dat vroeger van een binnenlandse ken was (niet in Nederland) maar dat nu een franchise is geworden van een grotere keten.
Ik ben al een keer bij onze marketing manager langs geweest, maar vind ook daar weinig gehoor.

Als ik het op mijn eigen hotel zou toepassen, dan heb ik het idee dan de marketing afdeling binnen mijn hotel puur op de `lokale` markt is gericht

Dat lijkt mij heel gek. Waarom denk je dat? Welke klanten zie je daar vaak? Waar komen de klanten vandaan? Is de lokale markt zo dat daar ook echt jullie klanten zitten?

Overige vraag: wat bedoel jij met 'lokaal' (kan natuurlijk ook zijn dat ik een ander idee heb bij lokaal dan jij)

nichiran schreef:
16-01-2019 14:29
en dat ze grotendeels gericht zijn op projecten specifiek gericht op enkel ons hotel binnen de brand standards van de keten. Toen ik vroeg waar dan bijvoorbeeld marketing beslissingen genomen worden verwezen ze me naar het bedrijf dat ons hotel managed (we zijn een franchise) en die verwees mij weer door naar de internationale organisatie van de hotel brand waar ik vervolgens geen contact mee krijg. Helaas dus niet echt eenvoudig.

Dit is toch je antwoord? De huisstijl, branding etc, komt van het internationale kantoor. Lijkt me in een franchise ook niet onlogisch. Een franchise-HEMA draait ook mee in de hele HEMA-standaard.

nichiran schreef:
16-01-2019 14:29

Om het binnen het de hotelindustrie te houden:
Stel je hebt een marketing afdeling van een hotel met een stuk of 150 kamers in een mid tot hoog segment. Laten we ook stellen dat ze een marketing afdeling hebben bestaand uit een Director of Marketing, een Marketing Manager, een research afdeling, public relations en creative services, zoals designers, webpage en advertentie makers etc. Dan denk ik dat de research afdeling verantwoordelijk is voor het bepalen van de huidige situatie in de markt en het analyseren van wat de doelgroep nodig heeft. Dan zou ik denken dat dit teruggekoppeld wordt naar het manager en director doe dan vervolgens doelen zetten. De Markting Mix wordt dan denk ik gecreeerd door de [creative services] mensen in combinatie met de PR afdeling. Zou het dan kloppen als ik denk dat het succes wordt gemeten wederom door de research afdeling?
Een hotel met 150 kamers zal nooit zo'n groot marketing team hebben volgens mij. Of zitten ze in een ketenen doet dat team voor alle hotel dit?

Marketing-mix: snap je wat dat is? De 4 P's? (Of C's). Daar lees ik namelijk niks over.
Alle reacties Link kopieren
nichiran schreef:
16-01-2019 14:33
lilalinda,
op zich een goed idee
helaas woon ik in een land waarvan ik de taal niet machtig genoeg ben om marketing boeken in die taal door te spitten.
Ik heb al wel besloten dat ik morgen naar een boekenwinkel ga die wellicht op hun Engelstalige boekenafdeling iets van Basic Marketing of Marketing for Dummies of zo iets hebben staan.

Que?! Marketing is marketing. Pak er lekker een Nederlands boek bij, als je de taal niet machtig genoeg bent.
Alle reacties Link kopieren
nichiran schreef:
16-01-2019 14:29

Ik werk zelf in de hotel industrie maar de cursus is niet specifiek gericht op de hotel industrie als zodanig.
Het hotel waar ik werk is een hotel dat vroeger van een binnenlandse ken was (niet in Nederland) maar dat nu een franchise is geworden van een grotere keten.
Ik ben al een keer bij onze marketing manager langs geweest, maar vind ook daar weinig gehoor.

Als ik het op mijn eigen hotel zou toepassen, dan heb ik het idee dan de marketing afdeling binnen mijn hotel puur op de `lokale` markt is gericht en dat ze grotendeels gericht zijn op projecten specifiek gericht op enkel ons hotel binnen de brand standards van de keten. Toen ik vroeg waar dan bijvoorbeeld marketing beslissingen genomen worden verwezen ze me naar het bedrijf dat ons hotel managed (we zijn een franchise) en die verwees mij weer door naar de internationale organisatie van de hotel brand waar ik vervolgens geen contact mee krijg. Helaas dus niet echt eenvoudig.
Het lijkt met juist niet dat de marketing van een hotel, hoe klein of groot ook, op de lokale markt is gericht. Hoe vaak ga je in je eigen stad / provincie naar een hotel? Het zou misschien landelijk of zelfs op het continent gericht kunnen zijn, afhankelijk van waar de gasten vandaan komen, of uit welke landen ze gasten willen aantrekken. De keten zal de brand gerichte dingen doen, maar niet specifiek voor jullie hotel promotie maken, maar meer over het algemeen wat de keten uitstraalt.

En je vraag over hoe het bij een groot hotel werkt, ik werk voor een 5 sterren hotel, 900 kamers. Het is een onafhankelijk hotel, geen keten. De marketing afdeling is heel erg verweven met de sales afdeling, en marketing is echt ondersteunend naar de sales.

De afdeling bestaat uit een Director of Sales & Marketing, en dan een PR director, Marketing manager, Social Media Manager en een designer. De DOSM zet de doelen voor het jaar, bijvoorbeeld X revenue uit land Z, X revenue uit land A etc. Met deze informatie gaat marketing en PR aan de slag om een plan te maken, hoe kunnen ze deze doelgroep in deze landen bereiken, naast het werk wat de sales managers doen. Dus bijvoorbeeld traditionele en niet traditionele media, press trips etc. Dit plan wordt dan besproken met de DOSM en de sales manager verantwoordelijk per land, die kennen uiteindelijk de regio het beste. De plannen worden in werking gezet, de social media manager zorgt dat alles draait, alles wat moet worden ontworpen doet de designer etc. De dingen die gemeten worden zijn bijvoorbeeld het aantal mentions in media over het hotel, ranking trip advisor, response time social media, aantal press trips etc. Maar uiteindelijk belangrijkste meetpunt is hoeveel revenue is er nu gekomen uit de verschillende landen. Erg leuk als je 30 keer in de krant genoemd bent, maar als dit niet resulteert in boekingen, heb je er niet veel aan en waren het dus niet de juiste media.

Geen idee of deze info een beetje helpt om het iets duidelijker te maken.
Alle reacties Link kopieren
Pergamon, dank je voor je antwoorden, je zet me op mijn plaats maar hebt me wel aan het denken gezet.
De 4 Ps zijn product, prijs, promotie, en plaats, toch?
Ik zit een beetje met product voor de hotel industrie maar nu ik erover nadenk is dat denk kan dat een kamer zijn, maar ook een service, zoals concierge service of massages of zelfs een clublounge. Voor prijs zou ik dan denken het prijskaartje van de service die geboden wordt in combinatie met de werkelijke kosten die gemaakt worden door het bedrijf om dit product te leveren. Promotie lijkt me dan de PR via de diverse media maar van plaats ben ik nog niet zeker. Zou dit bijvoorbeeld voor de hotelindustrie reisbureaus, online booking sites enzo kunnen wezen?

Wat boeken betreft, zoals gezegd, morgen dus een bezoekje aan de boekenwinkel om naar Engelse boeken over dit onderwerk te zoeken. Een Nederlands boek doet er tenminste denk ik een dag of 7 tot 10 over om mij te bereiken. Dan dus maar ik het Engels.

Wat het denkbeeldig hotel met 150 kamers betreft, dat geeft dus wel aan hoe weinig ik ervan snap. Misschien dus dan enkel een manager, een research medewerker, PR persoon en een creative designer.

Ik voel me echt een persoon die de bel heeft horen luiden maar geen benul heeft van de klepel. Marketing voor Dummies, here I come.
nichiran wijzigde dit bericht op 16-01-2019 15:05
0.08% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
rianneplaya, met lokale markt bedoelde ik de binnenlandse markt versus de internationale markt, sorry voor de onduidelijkheid. Overigens is het ook zo dat bedrijven rondom het hotel ook vaak het hotel boeken voor hun gasten en voor events en zelfs is het het geval dat ook mensen uit de stad zelf het hotel gebruiken voor etentjes maar ook voor speciale overnachtingen.
Alle reacties Link kopieren
nichiran schreef:
16-01-2019 14:58
Pergamon, dank je voor je antwoorden, je zet me op mijn plaats maar hebt me wel aan het denken gezet.
De 4 Ps zijn product, prijs, promotie, en plaats, toch?
Ik zit een beetje met product voor de hotel industrie maar nu ik erover nadenk is dat denk kan dat een kamer zijn, maar ook een service, zoals concierge service of massages of zelfs een clublounge. Voor prijs zou ik dan denken het prijskaartje van de service die geboden wordt in combinatie met de werkelijke kosten die gemaakt worden door het bedrijf om dit product te leveren. Promotie lijkt me dan de PR via de diverse media maar van plaats ben ik nog niet zeker. Zou dit bijvoorbeeld voor de hotelindustrie reisbureaus, online booking sites enzo kunnen wezen?

Wat boeken betreft, zoals gezegd, morgen dus een bezoekje aan de boekenwinkel om naar Engelse boeken over dit onderwerk te zoeken. Een Nederlands boek doet er tenminste denk ik een dag of 7 tot 10 over om mij te bereiken. Dan dus maar ik het Engels.

Wat het denkbeeldig hotel met 150 kamers betreft, dat geeft dus wel aan hoe weinig ik ervan snap. Misschien dus dan enkel een manager, een research medewerker, PR persoon en een creative designer.

Ik voel me echt een persoon die de bel heeft horen luiden maar geen benul heeft van de klepel. Marketing voor Dummier, here I come.
Welnee joh, 1 marketingmanager (die noemt zichzelf manager en managet vooral zichzelf), aangevuld met een stagiaire of een medewerker en de rest wordt allemaal uitbesteed.

Ik snap je vraag niet, waarom is het interessant om te weten hoe een marketingafdeling eruit ziet? Als je weet welke werkzaamheden bij een marketingafdeling thuishoren - min of meer natuurlijk, want dat is ook per bedrijf verschillend - dan weet je toch genoeg? Of dat door één persoon of door een team van vijftig wordt gedaan, en hoe zij de taken verdelen, maakt toch niet uit?
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
nichiran schreef:
16-01-2019 14:58
Pergamon, dank je voor je antwoorden, je zet me op mijn plaats maar hebt me wel aan het denken gezet.
De 4 Ps zijn product, prijs, promotie, en plaats, toch?
Ik zit een beetje met product voor de hotel industrie maar nu ik erover nadenk is dat denk kan dat een kamer zijn, maar ook een service, zoals concierge service of massages of zelfs een clublounge. Voor prijs zou ik dan denken het prijskaartje van de service die geboden wordt in combinatie met de werkelijke kosten die gemaakt worden door het bedrijf om dit product te leveren. Promotie lijkt me dan de PR via de diverse media maar van plaats ben ik nog niet zeker. Zou dit bijvoorbeeld voor de hotelindustrie reisbureaus, online booking sites enzo kunnen wezen?

Lees even die link die ik net heb gegeven. Daar staat alles goed uitgelegd.
nichiran schreef:
16-01-2019 14:58

Wat boeken betreft, zoals gezegd, morgen dus een bezoekje aan de boekenwinkel om naar Engelse boeken over dit onderwerk te zoeken. Een Nederlands boek doet er tenminste denk ik een dag of 7 tot 10 over om mij te bereiken. Dan dus maar ik het Engels.
e-book via bol.com op je tablet?

nichiran schreef:
16-01-2019 14:58

Wat het denkbeeldig hotel met 150 kamers betreft, dat geeft dus wel aan hoe weinig ik ervan snap. Misschien dus dan enkel een manager, een research medewerker, PR persoon en een creative designer.

Ik voel me echt een persoon die de bel heeft horen luiden maar geen benul heeft van de klepel. Marketing voor Dummies, here I come.
Je denkt veel te ingewikkeld. Begin gewoon eens met begrijpen wat je product is, begrijpen waarom iets kost wat het kost (waarom is een aardbei in de winter duurder dan in de zomer?), begrijpen welke klanten je ontvangt (en daar een tendens in zien) en begrijpen waarom deze klant voor jullie hotel heeft gekozen.

Eigenlijk: begin gewoon eens met goed kijken en observeren.

En dat hotel heeft 1 man (of vrouw) die dat regelt en die besteed wat opmaak dingen uit als 'ie niet zelf met InDesign kan priegelen.
Bij een bedrijf als Heineken is marketing leidend, zij bedenken de nieuwe dingen die de anderen uit zullen voeren.

Maar bij veel bedrijven is het bijvoorbeeld sales die behoefte hebben aan iets, een publiciteit, of een actie, en dat wordt dan aan marketing gevraagd.

Ik kan me best voorstellen dat de marketingmanager van jouw hotel niet perse een beeld heeft bij de algehele strategie.

Is er geen intranet of iets dergelijks waar je informatie vandaan kunt halen?

Verder vermoed ik dat je voor jouw cursus veel te ingewikkeld denkt, en er teveel achter zoekt, zeker als dat niet de hoofdmoot van de cursus is.
Alle reacties Link kopieren
-
pergamon wijzigde dit bericht op 16-01-2019 15:34
99.82% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Heel simpel gezegd, bestaat marketing uit alle dingen die een bedrijf doet om klanten aan te trekken. Begin vanaf daar eens te redeneren wat dat zou betekenen voor jouw bedrijf. De 4 P's kun je als kapstok daarvoor gebruiken en vul die in voor jouw bedrijf.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Rianneplaya, Makreel en Pergamon,
Oprecht bedankt.
Ik merk van mezelf wel vaker dat ik veel te ingewikkeld denk en dan door de bomen het bos mis en dat ik niet echt iemand die voor het opdoen van totaal nieuwe kennis goed is met leren uit boeken en die het meer van het `leren door uitvoeren en ervaren met voor de theorie een eenvoudig overzicht van wie, wat, waar en waarom` heeft.
Een stapje terug dus in combinatie met een goed overzichtelijk boek en oa de link van Pergamon en de uitleg van jou, Rianne. Nogmaals dank hiervoor.
En eerst nog een keertje rustig nadenken voordat ik weer veronderstellingen ga maken.
Ik hoop dat ik nog een paar vragen mag komen stellen als ik er nog steeds niet uitkom.
Pergamon schreef:
16-01-2019 15:16
Dit is te breed. Specialiseer dit. Leeftijden van de gasten, man-vrouw, zakelijk of privé, wat is binnenlands (tenzij het om Monaco of Vaticaanstad ofzo gaat hebben de meeste landen zelf ook regio's), wat is 'buitenlands' (ook hier: opsplitsen in landen / regio's / continenten, naar wat bij bedrijf het beste past) etc etc etc.

Jullie hotel bestaat dus bij de gratie van het overboeken van hotels naast jullie? Lijkt me een bijzonder wankel business-plan. Dat zal vast gebeuren, maar als dat jullie meeste klanten oplevert doet het hotel echt wat fout. Hoeveel procent van de gasten komen uit de stad zelf voor een speciale overnachting?
Waar las je dat? Ik dacht dat ze doelde op bedrijven die bijvoorbeeld een seminar of event organiseren en voor hun gasten daarvoor dit hotel boeken. De zakelijke markt.
Alle reacties Link kopieren
nichiran schreef:
16-01-2019 14:29
Hartelijk dank voor de antwoorden tot nu toe.

Ik bergijp wat jullie bedoelen met dat een Marketing afdeling van bijvoorbeeld een klein ziekenhuis er niet hetzelfde uitziet als de Marketing afdeling van een modehuis of van een hotel.

Ik werk zelf in de hotel industrie maar de cursus is niet specifiek gericht op de hotel industrie als zodanig.
Het hotel waar ik werk is een hotel dat vroeger van een binnenlandse ken was (niet in Nederland) maar dat nu een franchise is geworden van een grotere keten.
Ik ben al een keer bij onze marketing manager langs geweest, maar vind ook daar weinig gehoor.

Als ik het op mijn eigen hotel zou toepassen, dan heb ik het idee dan de marketing afdeling binnen mijn hotel puur op de `lokale` markt is gericht en dat ze grotendeels gericht zijn op projecten specifiek gericht op enkel ons hotel binnen de brand standards van de keten. Toen ik vroeg waar dan bijvoorbeeld marketing beslissingen genomen worden verwezen ze me naar het bedrijf dat ons hotel managed (we zijn een franchise) en die verwees mij weer door naar de internationale organisatie van de hotel brand waar ik vervolgens geen contact mee krijg. Helaas dus niet echt eenvoudig.

Om het binnen het de hotelindustrie te houden:
Stel je hebt een marketing afdeling van een hotel met een stuk of 150 kamers in een mid tot hoog segment. Laten we ook stellen dat ze een marketing afdeling hebben bestaand uit een Director of Marketing, een Marketing Manager, een research afdeling, public relations en creative services, zoals designers, webpage en advertentie makers etc. Dan denk ik dat de research afdeling verantwoordelijk is voor het bepalen van de huidige situatie in de markt en het analyseren van wat de doelgroep nodig heeft. Dan zou ik denken dat dit teruggekoppeld wordt naar het manager en director doe dan vervolgens doelen zetten. De Markting Mix wordt dan denk ik gecreeerd door de [creative services] mensen in combinatie met de PR afdeling. Zou het dan kloppen als ik denk dat het succes wordt gemeten wederom door de research afdeling?

Kan je niet een dagje meelopen met de marketingafdeling van jouw hotel? Misschien zijn de medewerkers wat behulpzamer.
Honey, you should see me in a crown
nichiran schreef:
16-01-2019 15:23
Rianneplaya, Makreel en Pergamon,
Oprecht bedankt.
Ik merk van mezelf wel vaker dat ik veel te ingewikkeld denk en dan door de bomen het bos mis en dat ik niet echt iemand die voor het opdoen van totaal nieuwe kennis goed is met leren uit boeken en die het meer van het `leren door uitvoeren en ervaren met voor de theorie een eenvoudig overzicht van wie, wat, waar en waarom` heeft.
Een stapje terug dus in combinatie met een goed overzichtelijk boek en oa de link van Pergamon en de uitleg van jou, Rianne. Nogmaals dank hiervoor.
En eerst nog een keertje rustig nadenken voordat ik weer veronderstellingen ga maken.
Ik hoop dat ik nog een paar vragen mag komen stellen als ik er nog steeds niet uitkom.
Kun je je niet beter richten op hoe het jou in de cursus gevraagd zal worden? Misschien een voorbeeldexamen of toets doornemen? Dan weet je wat beter op welke manier de kennis wordt toegepast.
Alle reacties Link kopieren
Serieus: begin niet nu allemaal dingen te gaan 'leren door uitvoeren en ervaren', maar ga gewoon eens in je dagelijks leven begrijpen wat er om je heen gebeurt. Kijk om je heen en observeer eens als je boodschappen doet / kleding gaat kopen / TV kijkt.

Waarom kopen mensen (die in hun bestedingspatroon wat meer te besteden hebben) sneller Pukka thee dan thee van een huismerk? Waarom kost iets een bepaald bedrag? Waarom denkt iedereen aan Albert Heijn bij het woord 'hamsteren'? Wat is een 'product'? Waarom loop je de ene winkel makkelijker in dan de andere? Waarom is een 'ei' opeens een hip-and-happening inhaker bij grote bedrijven? etc. etc.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven