Werk & Studie alle pijlers

Leeftijdsdiscriminatie op de arbeidsmarkt

18-04-2019 21:21 93 berichten
Wie heeft hier weleens mee te maken gehad? En hoe oud was je toen?

Leeftijdsdiscriminatie

Totaal aantal stemmen: 72

Heb ik regelmatig mee te maken (13%)
Na mijn veertigste werd het niets meer (10%)
Betekent blijven zitten waar je zit (10%)
Is onzin (25%)
Denk ik mee te maken te hebben maar kan het niet hard maken (14%)
Wordt ontkend (11%)
Is nog niets bij de andere discriminatie die ik ervaar (8%)
Anders (10%)
Alle reacties Link kopieren
Supervreemde en random pollantwoorden.
Alle reacties Link kopieren
Eh? Waarom niet gewoon antwoord 'Nee, heb ik niet mee te maken gehad'?
Ik zal aftrappen. Ben 45+, hoogconjunctuur, zeer hoog opgeleid en word nu om de vreemdste redenen afgewezen. Ik zou het niet snel genoeg oppikken, er is me zelfs een keer rechtstreeks gevraagd of ik niet ook vond dat het allemaal wat langzamer ging bij het ouder worden. Of ik pas niet in het profiel, terwijl ik zie dat de organisatie zeer veel vacatures heeft open staan. Aangezien ik nog niet eerder heb meegemaakt dat het solliciteren zó lastig ging begin ik te vermoeden dat de leeftijd een issue is. Ik zit nog minstens 20 jaar van het pensioen af! Hoe moet dat toch met al die veertig plussers?
anoniem_181776 wijzigde dit bericht op 18-04-2019 21:41
18.33% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Als je je profileert zoals je polls maakt, snap ik het wel.
Maar dat heeft niks met leeftijd te maken.
Ik, 45+, heb net een nieuwe baan. Andere nieuwe collega’s zijn tussen de 24 en 61. Het gros is rond de 40. Ook mijn tante van 60 kreeg nog een baan aangeboden toen ze werkloos werd. Ik geloof absoluut dat leeftijdsdiscriminatie voorkomt, maar niet in alle branches en voor alle functies.
Alle reacties Link kopieren
@baukelien
Dat is dus inderdaad ook wat ik zo raar vind aan die 'vroege' leeftijdsdiscriminatie... Als je nog 20+ jaar moet werken dan ben je toch nog lang niet afgeschreven?!
Alle reacties Link kopieren
baukelien schreef:
18-04-2019 21:32
Hoe moet dat toch met al die veertig plussers?
Die worden ZZP-er
Vriend van mij is 59 en heeft net een aanvullende opleiding afgerond (Nevi 1 en 2) en daarmee een nieuwe functie gekregen die hij nog niet eerder heeft vervuld.

Hij is zich dus blijven ontwikkelen en nooit gestopt met leren/studeren. Hij is ook fit en actief en een goede werknemer, altijd op tijd, werkt hard, zet een stapje extra.
Hillegonda1 schreef:
18-04-2019 21:43
Vriend van mij is 59 en heeft net een aanvullende opleiding afgerond (Nevi 1 en 2) en daarmee een nieuwe functie gekregen die hij nog niet eerder heeft vervuld.

Hij is zich dus blijven ontwikkelen en nooit gestopt met leren/studeren. Hij is ook fit en actief en een goede werknemer, altijd op tijd, werkt hard, zet een stapje extra.
Is dit een nieuwe functie bij de organisatie waar hij al werkte, of is hij echt van werkgever gewisseld?
Alle reacties Link kopieren
baukelien schreef:
18-04-2019 21:32
Ik zal aftrappen. Ben 45+, hoogconjunctuur, zeer hoog opgeleid en word nu om de vreemdste redenen afgewezen. Ik zou het niet snel genoeg oppikken, er is me zelfs een keer rechtstreeks gevraagd of ik niet ook vond dat het allemaal wat langzamer ging bij het ouder worden. Of ik pas niet in het profiel, terwijl ik zie dat de organisatie zeer veel vacatures heeft open staan. Aangezien ik nog niet eerder heb meegemaakt dat het solliciteren zó lastig ging begin ik te vermoeden dat de leeftijd een issue is. Ik zit nog minstens 20 jaar van het pensioen af! Hoe moet dat toch met al die veertig plussers?
Zéér hoog opgeleid zegt wel wat....
Castor1975 schreef:
18-04-2019 21:49
Zéér hoog opgeleid zegt wel wat....
Wat zegt het dan?
Alle reacties Link kopieren
baukelien schreef:
18-04-2019 21:51
Wat zegt het dan?
Dat je je postdoc econometrische astrofysica binnen hebt?
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
baukelien schreef:
18-04-2019 21:47
Is dit een nieuwe functie bij de organisatie waar hij al werkte, of is hij echt van werkgever gewisseld?

Hij werkte er al, maar heel groot bedrijf op totaal andere afdeling en kende zijn leidinggevenden nog niet. Ze hadden hem net zo goed niet kunnen aannemen voor die functie.

Was ook bijna 50 toen hij er ging werken, eerst gedetacheerd, laten zien wat hij kon en toen vast in dienst.
Alle reacties Link kopieren
baukelien schreef:
18-04-2019 21:32
Ik zal aftrappen. Ben 45+, hoogconjunctuur, zeer hoog opgeleid en word nu om de vreemdste redenen afgewezen. Ik zou het niet snel genoeg oppikken, er is me zelfs een keer rechtstreeks gevraagd of ik niet ook vond dat het allemaal wat langzamer ging bij het ouder worden. Of ik pas niet in het profiel, terwijl ik zie dat de organisatie zeer veel vacatures heeft open staan. Aangezien ik nog niet eerder heb meegemaakt dat het solliciteren zó lastig ging begin ik te vermoeden dat de leeftijd een issue is. Ik zit nog minstens 20 jaar van het pensioen af! Hoe moet dat toch met al die veertig plussers?
Solliciteer je dan op andere functies dan wat je nu doet of voorheen deed?

Ik zie bij ons namelijk wel types zoals jij solliciteren, zonder veel werkervaring in dit beroep. Dat, gecombineerd met zichzelf wel jé van het vinden, leidt tot weinig flexibiliteit.
Wat een sturende antwoorden.
Frizz schreef:
18-04-2019 22:15
Solliciteer je dan op andere functies dan wat je nu doet of voorheen deed?

Ik zie bij ons namelijk wel types zoals jij solliciteren, zonder veel werkervaring in dit beroep. Dat, gecombineerd met zichzelf wel jé van het vinden, leidt tot weinig flexibiliteit.
Nee zelfde soort functies, en ik vind mezelf niet meer of anders dan 10 jaar geleden.

Juist functies waar ik al eerdere werkervaring in heb.
Alle reacties Link kopieren
Leeftijdsdiscriminatie bestaat helemaal niet, tenzij een werkgever een reden heeft om iemand van een bepaalde leeftijd aan te nemen, bijv wanneer het minimumloon van een 20 jarige lager is dan dat van een 21 jarige en het werk weinig ervaring en kennis behoeft.

De enige reden dat jij niet wordt aangenomen, is dat je blijkbaar meer kost voor potentiële werkgevers dan dat je oplevert, ondanks je hoge opleidingen. Zeg eens dat je voor 20% minder dan het geboden salaris wil gaan werken, kijken of je dan ineens wel interessant bent.
Alle reacties Link kopieren
Hillegonda1 schreef:
18-04-2019 21:43
Vriend van mij is 59 en heeft net een aanvullende opleiding afgerond (Nevi 1 en 2) en daarmee een nieuwe functie gekregen die hij nog niet eerder heeft vervuld.

Hij is zich dus blijven ontwikkelen en nooit gestopt met leren/studeren. Hij is ook fit en actief en een goede werknemer, altijd op tijd, werkt hard, zet een stapje extra.
Niet iedereen kan dat en werkt op een kantoor
spell68 schreef:
18-04-2019 22:27
Leeftijdsdiscriminatie bestaat helemaal niet, tenzij een werkgever een reden heeft om iemand van een bepaalde leeftijd aan te nemen, bijv wanneer het minimumloon van een 20 jarige lager is dan dat van een 21 jarige en het werk weinig ervaring en kennis behoeft.

De enige reden dat jij niet wordt aangenomen, is dat je blijkbaar meer kost voor potentiële werkgevers dan dat je oplevert, ondanks je hoge opleidingen. Zeg eens dat je voor 20% minder dan het geboden salaris wil gaan werken, kijken of je dan ineens wel interessant bent.
Nou dit kan natuurlijk wel een punt zijn als je wat ouder bent, maar wat is dan de verklaring dat je überhaupt niet op gesprek komt?
Alle reacties Link kopieren
Maar word je op voorhand al niet op gesprek uitgenodigd, of word je uiteindelijk niet aangenomen, of kom je niet door een proeftijd heen, of krijg je geen verlenging?

Je geeft aan dat je opmerkingen over je tempo krijgt, en over hoe snel je iets oppakt. Dan ben je dus op dat moment toch al werkzaam? Kan het niet gewoon zijn dat je aan de trage kant bent? Dat hoeft niks met je leeftijd te maken te hebben. Ik heb vaak genoeg gezien dat mensen van alle leeftijden theoretisch heel goed opgeleid zijn, maar in de praktijk het maar niet onder de knie kregen. Die kregen inderdaad na 6 maanden geen verlenging.
Tiswa schreef:
18-04-2019 22:30
Maar word je op voorhand al niet op gesprek uitgenodigd, of word je uiteindelijk niet aangenomen, of kom je niet door een proeftijd heen, of krijg je geen verlenging?

Je geeft aan dat je opmerkingen over je tempo krijgt, en over hoe snel je iets oppakt. Dan ben je dus op dat moment toch al werkzaam? Kan het niet gewoon zijn dat je aan de trage kant bent? Dat hoeft niks met je leeftijd te maken te hebben. Ik heb vaak genoeg gezien dat mensen van alle leeftijden theoretisch heel goed opgeleid zijn, maar in de praktijk het maar niet onder de knie kregen. Die kregen inderdaad na 6 maanden geen verlenging.
Het gaat over het solliciteren, zowel
over het wel of niet uitgenodigd worden als de gesprekken. De opmerking kreeg ik tijdens een sollicitatie.

Heb nu vast contract, in het verleden altijd door proeftijd heen gekomen, en ook vaker vaste contracten gehad.

Ik ben vooral benieuwd naar de ervaringen van andere veertig plussers hier? De mensen die ik ken van die leeftijd hoor ik ook klagen, alleen zij moeten helaas gedwongen op zoek terwijl het voor mij uit vrije keuze is.
Alle reacties Link kopieren
baukelien schreef:
18-04-2019 22:30
Nou dit kan natuurlijk wel een punt zijn als je wat ouder bent, maar wat is dan de verklaring dat je überhaupt niet op gesprek komt?
Natuurlijk kan dat, maar dat maakt het nog geen discriminatie. Jouw ervaring is voor hen dus niet meer waard dan bijv de jeugdigheid van een ander. Zou het wel zijn dan zou die ander kunnen zeggen dat hij/zij gediscrimineerd wordt, omdat ze te jong is of te weinig ervaring heeft. Zo blijf je bezig.

Ik heb daar geen verklaring voor, behalve dat ze blijkbaar niet enthousiast genoeg zijn door je sollicitatiebrief. Wat hun afwegingen zijn, weet ik natuurlijk niet.

Maar als je nergens uitgenodigd wordt zou het een teken voor je moeten zijn dat je dus blijkbaar meer moet investeren in je carrière. Waarom bel je niet gewoon zo'n bedrijf en vraag je, waarom je niet uitgenodigd wordt. En dan aangeven dat je dat op zich niet zo'n probleem vindt, maar dat je erg geïnteresseerd bent in hun afweging, want dan weet je waar je je op moet richten.
Alle reacties Link kopieren
Het bestaat vast.
Zelf heb ik er nog niet mee te maken gehad (zover ik weet). Ik ben bijna 35.

Ik denk wel dat het helpt als je jezelf blijft ontwikkelen. Ik zie mensen die 20 jaar in dezelfde baan blijven hangen en zich verder niet ontwikkelen. Op zich moet je dat natuurlijk zelf weten, maar als je dan in een beroepsgroep werkt waarin het stikt van de sollicitanten en waarbij het vooral om kwantiteit draait, dan sta je met 2-0 achter als je 45 bent en een baan zoekt.
Denk bijvoorbeeld aan de detailhandel.
Alle reacties Link kopieren
Als 50+er gevraagd voor mijn huidige functie. Mavo en niet-relevante mbo-opleiding, veel werkervaring.

Partner heeft recent ook nog 2 mensen van ong 55 aangenomen, veel ervaring en ze rennen niet weg als ze elders 25,- méér kunnen gaan verdienen. Ze kunnen hun kennis delen met de jongeren. Iedereen blij, misschien halen ze hun 12,5 jarig jubileum nog bij dat bedrijf.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven