Werk & Studie alle pijlers

VO terugkom dag

21-08-2019 15:09 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal

Ik ga volgende week beginnen met een baan in het VO, voor 0.5 fte.
Dit was voorheen een stageplek voor mij en heb ook geen officieel gesprek gehad voor deze vacature. Ik ben eigenlijk gewoon doorgestroomd.
Nu vraag ik mij af hoe het zit met dagen waarop je moet komen terwijl het niet je werkdag is. In de CAO vind ik er niks over terug.
Ik werk 2.5e dag, maar moet gelijk volgende week al een dag komen die niet mijn werkdag is. Dat is heus niet erg, maar ik vermoed dat dit nog veel vaker gaat voorkomen. Wat zijn de regels hier voor? Kan ik dit gewoon bespreekbaar maken of is dat niet echt acceptabel?
Je kan natuurlijk gewoon vragen hoe dit geregeld is. Is echt geen rare vraag.
Bespreekbaar maken klinkt gelijk zo zwaar. Vraag gewoon hoe dit werkt.
Vrij is vrij.
Alle reacties Link kopieren
Die eerste dag is meestal wel normaal. Verder kan je het op school gewoon vragen. Wij hebben daar wel een soort beleid voor. Dit soort vergadering wel, dat soort vergadering niet. De vergaderingen en studiemiddagen worden trouwens aan het hele personeel meegedeeld, zonder rekening te houden met of iemand die dag werkt of niet.
Alle reacties Link kopieren
safrat schreef:
21-08-2019 15:12
Vrij is vrij.
Dat is niet helemaal hoe het werkt.
Ik werk ook in het VO en wanneer je vrij bent kunnen ze je niet verplichten om te komen. Wel kunnen ze aangeven dat het fijn is als je er bent, dat is bij ons voornamelijk de eerste maandag na de zomervakantie en de laatste maandag van het schooljaar. Dit zijn dagen waarop veel belangrijke vergaderingen zijn bij ons op school en ik vind het zelf ook erg fijn om daarbij te zijn, als je er niet bent heb je een hoop notulen te lezen achteraf. Verder ga je het onderwijs in en dat betekent natuurlijk ook een ouderavond of schoolfeest op momenten dat je normaal gesproken vrij bent. Als ik jou was zou ik gewoon gaan volgende week en je kunt denk ik altijd aan collega's vragen hoe vaak dit voor gaat komen op de school waar je gaat werken.

Heel veel plezier met je nieuwe baan, want je hebt toch wel een van de beste banen te pakken hoor ;-)
Alle reacties Link kopieren
Het is trouwens een hele normale vraag.
Mevrouw75 schreef:
21-08-2019 15:16
Dat is niet helemaal hoe het werkt.
Nou, een beetje wel natuurlijk. Anders kan je nooit een andere baan nemen om meer uren te krijgen.

Je kan beter nu op je streepjes gaan staan dan halverwege het jaar.

Maar goed, bij een 0,5 fte mag je dacht ik maximaal 5 of 6 dagdelen ingezet worden. Als je vergaderingen bij moet wonen gaat dat van die dagdelen af tenzij anders vermeld.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet precies hoe dit in het VO is, maar in het PO zijn die "extra" uren nou net de uren waar je vakanties voor terug krijgt ;-) Die twaalf weken waar je iedereen over hoort; daar zitten dus de uren in die je aanwezig moet zijn terwijl het je werkdag niet is.
Alle reacties Link kopieren
Irish_Wasser_Woman schreef:
21-08-2019 15:22
Ik weet niet precies hoe dit in het VO is, maar in het PO zijn die "extra" uren nou net de uren waar je vakanties voor terug krijgt ;-) Die twaalf weken waar je iedereen over hoort; daar zitten dus de uren in die je aanwezig moet zijn terwijl het je werkdag niet is.
Dat is natuurlijk wel een beetje een vreemde redenering, want dat zou betekenen dat iemand met een 0,5 fte evenveel uren terug zou moeten kunnen komen als iemand met een 1,0 fte.

Ik werk in het VO en ik kom met beleid terug. Als ik naar een rapportvergadering moet, kom ik wel terug omdat ik het belangrijk vind om erbij te zijn en het mij veel meer werk kost om alles op papier te zetten dan mondeling iets toe te lichten. Maar als er op mijn vrije dag een vergadering is over missie van de school blijf ik lekker thuis.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Belle73 schreef:
21-08-2019 15:34
Dat is natuurlijk wel een beetje een vreemde redenering, want dat zou betekenen dat iemand met een 0,5 fte evenveel uren terug zou moeten kunnen komen als iemand met een 1,0 fte.

Ik werk in het VO en ik kom met beleid terug. Als ik naar een rapportvergadering moet, kom ik wel terug omdat ik het belangrijk vind om erbij te zijn en het mij veel meer werk kost om alles op papier te zetten dan mondeling iets toe te lichten. Maar als er op mijn vrije dag een vergadering is over missie van de school blijf ik lekker thuis.

Met een 0,5 aanstelling kom je meestal meer uren terug dan met een 1.0 aanstelling. Die fulltimer is er gewoon al bij alle dingen die overdag vallen.

Zelf werk ik 0.5 in PO en ik kom heel veel terug. Gewoon omdat ik dat belangrijk vind voor de kinderen, voor mezelf. Komend schooljaar vallen alle vijf de studiedagen op mijn vrije dag, ik zit er niet mee. Is ook goed voor mijn ontwikkeling.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 21-08-2019 16:11
0.15% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Tja dit is altijd een lastige. Het ligt ook een beetje aan je vooruitzichten/perspectieven. Ik geef een vak waarin een overschot aan docenten is. Ik begon op mijn huidige school aan mijn eerste baan en wilde in de eerste twee jaar alles op alles zetten om hopelijk een vast contract binnen te slepen. Ik ben de eerste twee jaar dan ook overal komen opdraven (en overal dubbel want onder- en bovenbouw, clusterklassen, etc.) / heb overal mijn gezicht laten zien. Ik heb een vast contract gekregen en merk dat ik hierin nu wat relaxter sta en hierin keuzes ga maken die ook wat beter/gezonder voor mijzelf zijn. Maargoed, zoveel mogelijk ovral bij zijn is natuurlijk ook geen garantie op iets. En als mijn baankansen niet zo relatief slecht waren geweest was ik wel naar minder dingen toegegaan.

En plus ik vind de verdeling parttime-fulltime werken in het onderwijs echt rot. Vooral parttime werken; je bent alsnog heel druk en kan voor van alles komen opdraven maar krijgt een stuk minder betaald. Ik werk daarom liever 0.8 of 1.0 FT.
Ik ben in het verleden altijd overal voor teruggekomen omdat ik niet zo assertief was. Dit begon te steken. Daarom ben ik vanaf komend schooljaar van plan om alleen terug te komen voor zaken waar ik echt "onmisbaar" voor ben zoals bijvoorbeeld introductiedag mentorklas, rapportvergaderingen en een excursiedag die onder mijn lesprogramma valt. Studiedagen en (afsluitende) vergaderingen ga ik voortaan links laten liggen als ze op een niet-werkdag vallen.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
21-08-2019 16:02
Met een 0,5 aanstelling kom je meestal meer uren terug dan met een 1.0 aanstelling. Die fulltimer is er gewoon al bij alle dingen die overdag vallen.

Zelf werk ik 0.5 in PO en ik kom heel veel terug. Gewoon omdat ik dat belangrijk vind voor de kinderen, voor mezelf. Komend schooljaar vallen alle vijf de studiedagen op mijn vrije dag, ik zit er niet mee. Is ook goed voor mijn ontwikkeling.
En wordt ook betaald voor die uren. Ik vraag me af of een fulltimer ook om de haverklap op een zaterdag of een zondag terug zou komen. Ik kom ook terug voor dingen die belangrijk zijn voor de leerlingen, maar bij de rest ben ik er een beetje kritisch op. Ik denk altijd maar zo, als ik een schilder betaal voor bovenverdieping, doet hij de benedenverdieping er ook niet gratis en voor niets bij.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Je hebt geen contract getekend waarin hier iets over wordt vermeld?

Ik werk in het MBO onderwijs en daar heb ik naast mijn lesuren en voorbereidingstijd ook een pakket taakuren binnen mijn aanstelling voor dit soort zaken.
Alle reacties Link kopieren
Belle73 schreef:
21-08-2019 16:17
En wordt ook betaald voor die uren. Ik vraag me af of een fulltimer ook om de haverklap op een zaterdag of een zondag terug zou komen. Ik kom ook terug voor dingen die belangrijk zijn voor de leerlingen, maar bij de rest ben ik er een beetje kritisch op. Ik denk altijd maar zo, als ik een schilder betaal voor bovenverdieping, doet hij de benedenverdieping er ook niet gratis en voor niets bij.
Die schilder doet de bovenverdieping, net zoals je met school hebt afgesproken dat je 4A en 5B doet. Een rapportvergadering over die klassen hoort dus bij ‘de bovenverdieping’.
Je doet inderdaad niet de onderverdieping, de rapportvergaderingen over klas 1, 2 en 3, er gratis bij.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk op een centrale administratie van een VO stichting. Hierover staan wel degelijk zaken in de CAO. En ‘vrij is vrij’ is niet helemaal waar. Ik kan het zelf niet vinden zo snel. Je kunt het beste de onderwijsbond bellen, die kunnen het je haarfijn uitleggen. Ik ben een paar jaar geleden bij een voorlichting van de bond geweest en kan mij vaag herinneren dat ze het tot 6 of 8 keer per jaar kunnen verplichten om op een ‘niet-werkdag’ terug te komen, voor bijvoorbeeld sectie vergaderingen. Anders zijn dit soort zaken niet te plannen.

Bij ons krijgen parttimers in het taakbeleid een ‘parttime vergoeding’. Hoe lager je werktijdfactor, des te hoger de vergoeding. Deze ‘vergoeding’ is bedoeld voor de tijd die je extra kwijt bent, omdat je parttime werkt en daardoor soms meer tijd aan zaken kwijt bent, die voor fulltimers normaal zijn.
Als starter heb je recht op de startersvergoeding. Het eerste jaar 20% korting op je lesgevende taak en het tweede jaar 10%. Dit gaat in vanaf het eerste jaar dat je werkt en geen vervangingen doet, maar een ‘normale’ aanstelling hebt.
Bij mijn vrouw waren ze dit ‘vergeten’, vandaar de tip 😉
https://www.vo-raad.nl/system/downloads ... 1533119006
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle reacties. Ik vind het niet erg om wel eens terug te komen, laat ik dat voorop stellen. Maar ik ben op vrijdagen gewoon op de hogeschool en maandag ben ik vrij, voor huiswerk e.d.
Dat zijn wel precies dagen waarop je veel moet terug komen. Dus ik zag de bui al wel een beetje hangen.

Super bedankt ook Max voor de tip!!!
Alle reacties Link kopieren
Twilight1 schreef:
21-08-2019 17:04
Bedankt voor alle reacties. Ik vind het niet erg om wel eens terug te komen, laat ik dat voorop stellen. Maar ik ben op vrijdagen gewoon op de hogeschool en maandag ben ik vrij, voor huiswerk e.d.
Dat zijn wel precies dagen waarop je veel moet terug komen. Dus ik zag de bui al wel een beetje hangen.

Super bedankt ook Max voor de tip!!!
Als jij een andere verplichting hebt, zoals colleges op de vrijdag of een andere baan bv, dan kan je in principe niet. De maandag=huiswerk is weer een andere zaak.

Onze school wisselt studiedagen, vergaderingen en vrije dagen altijd af, zodat iedere parttimer zo ongeveer gelijk moet terugkomen of een lesvrije dag heeft.
max27 schreef:
21-08-2019 16:43
Ik werk op een centrale administratie van een VO stichting. Hierover staan wel degelijk zaken in de CAO. En ‘vrij is vrij’ is niet helemaal waar. Ik kan het zelf niet vinden zo snel. Je kunt het beste de onderwijsbond bellen, die kunnen het je haarfijn uitleggen. Ik ben een paar jaar geleden bij een voorlichting van de bond geweest en kan mij vaag herinneren dat ze het tot 6 of 8 keer per jaar kunnen verplichten om op een ‘niet-werkdag’ terug te komen, voor bijvoorbeeld sectie vergaderingen. Anders zijn dit soort zaken niet te plannen.

Bij ons krijgen parttimers in het taakbeleid een ‘parttime vergoeding’. Hoe lager je werktijdfactor, des te hoger de vergoeding. Deze ‘vergoeding’ is bedoeld voor de tijd die je extra kwijt bent, omdat je parttime werkt en daardoor soms meer tijd aan zaken kwijt bent, die voor fulltimers normaal zijn.
Als starter heb je recht op de startersvergoeding. Het eerste jaar 20% korting op je lesgevende taak en het tweede jaar 10%. Dit gaat in vanaf het eerste jaar dat je werkt en geen vervangingen doet, maar een ‘normale’ aanstelling hebt.
Bij mijn vrouw waren ze dit ‘vergeten’, vandaar de tip 😉
https://www.vo-raad.nl/system/downloads ... 1533119006
In de CAO VO 2018 / 2019 staat: 'Tenzij met de werknemer anders is afgesproken en/of met P(G)MR anders is overeengekomen, geldt voor de inzetbaarheid van de medewerker de volgende tabel:

En dan volgt een tabel met:
werktijdfactor
maximaal aantal dagdelen beschikbaar voor inzet in werkzaamheden
maximaal aantal dagen in te roosteren voor werkzaamheden

Voor TO is dat 5 dagdelen en 3 dagen.

De feitelijke dagen of dagdelen waarop de werknemer in deeltijd wordt ingezet, worden door de werkgever in overleg met de werknemer vastgesteld en zo veel als mogelijk aaneengesloten ingeroosterd, rekening houdend met andere verplichtingen van de werknemer.

Meer staat er niet.

De werkzaamheden zijn zowel lesgebonden als niet lesgebonden.

Het komt er dus op neer dat als je bent ingeroosterd op di t/m do, je niet verplicht kan worden om op maandag een vergadering bij te wonen omdat je het maximaal aantal dagen overschrijdt. Dat kan alleen als anders is afgesproken.

Als de werkgever wil dat je toch op maandag komt werken heb je recht op een vergoeding in geld of vrije tijd. Dat staat allemaal uitgelegd in 6.3.

En meer is het niet. Ook in het onderwijs is het arbeidsrecht van toepassing.

Maar de meeste docenten doen het allemaal maar gewoon. Werken in hun vrije tijd. Surveilleren in de pauzes. Lessen overnemen voor een zieke collega etc. Want het is zo leuk en anders zijn de kinderen de dupe. En maar klagen over de werkdruk.
Alle reacties Link kopieren
Als ik op mijn vrije dag een vergaderdag heb werk ik een andere dag ook gewoon weleens niet door na de lessen. Ook dat kan gewoon in het onderwijs.

Zo’n dag met rapportvergaderingen waar je om 10 uur en om 3 uur aanwezig moet zijn. Dan hoef ik de andere dagen van de week niet na te kijken. Dat scheelt gewoon. Ik vind het gewoon geen 9-5 baan.

En als jij in college zit vindt iedereen het normaal dat je college hebt.
Maar TO ik zou niet al te moeilijk van doen als je een vast dienstverband wil. Een collega van mij werd ziek in de vakantie en claimde zijn gemiste vakantie na de vakantie. Die man werd uiteindelijk min of meer weggejaagd. Andere collega wilde geen surveillancedienst draaien. Dat hoefde ook niet maar hijzelf hoefde na dat jaar ook niet meer terug te komen. De oplossing van timetraveler is niet zo gek. En in overleg kan heel veel.
Alle reacties Link kopieren
safrat schreef:
21-08-2019 18:37

Maar de meeste docenten doen het allemaal maar gewoon. Werken in hun vrije tijd. Surveilleren in de pauzes. Lessen overnemen voor een zieke collega etc. Want het is zo leuk en anders zijn de kinderen de dupe. En maar klagen over de werkdruk.
Suveilleren in de pauzes kan dus worden opgenomen in het taakbeleid, waardoor je er ook uren voor krijgt.
Voor het overnemen van lessen van collega's krijg je vervangingen én dus ook extra betaald, omdat het buiten je gewone taken omgaat.
Ben je je lerarenopleiding nog aan het afronden? Dan heeft je school er alleen maar voordeel van als ze jouw vrije vrijdag (college) en maandag (studeren) respecteren. Des te sneller ben je klaar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven