Werk & Studie alle pijlers

VO terugkom dag

21-08-2019 15:09 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal

Ik ga volgende week beginnen met een baan in het VO, voor 0.5 fte.
Dit was voorheen een stageplek voor mij en heb ook geen officieel gesprek gehad voor deze vacature. Ik ben eigenlijk gewoon doorgestroomd.
Nu vraag ik mij af hoe het zit met dagen waarop je moet komen terwijl het niet je werkdag is. In de CAO vind ik er niks over terug.
Ik werk 2.5e dag, maar moet gelijk volgende week al een dag komen die niet mijn werkdag is. Dat is heus niet erg, maar ik vermoed dat dit nog veel vaker gaat voorkomen. Wat zijn de regels hier voor? Kan ik dit gewoon bespreekbaar maken of is dat niet echt acceptabel?
Ik snap niet helemaal waarom mensen " gratis" werken.
Ik werk 0,8, dus als er iets gepland is op mijn V.O school op mijn vrije dag , wil ik daar een compensatiedag voor. Anders ben ik 5 dagen aanwezig en dat is niet de bedoeling.
Ik zie mijn werk als werk en niet als vrijwilligerswerk.
koko67 schreef:
21-08-2019 21:53
Ik snap niet helemaal waarom mensen " gratis" werken.
Ik werk 0,8, dus als er iets gepland is op mijn V.O school op mijn vrije dag , wil ik daar een compensatiedag voor. Anders ben ik 5 dagen aanwezig en dat is niet de bedoeling.
Ik zie mijn werk als werk en niet als vrijwilligerswerk.
0,8 is 0,8, hoe ik dat verdeel maakt mij niet zoveel uit.

Sommige onderdelen van mijn werk zie ik wel als hobby, daar steek ik graag extra tijd in.
Ik heb in het verleden gebeld met de onderwijsbond over verplichte aanwezigheid op je vrije dag. Toen (8-9 jaar geleden) gaf de bond aan dat rapportvergaderingen verplicht zijn. De rest zou je in overleg moeten doen, waarbij het geven en nemen is.
*Judy* schreef:
22-08-2019 08:59
Ik heb in het verleden gebeld met de onderwijsbond over verplichte aanwezigheid op je vrije dag. Toen (8-9 jaar geleden) gaf de bond aan dat rapportvergaderingen verplicht zijn. De rest zou je in overleg moeten doen, waarbij het geven en nemen is.
Zoiets is bij ons ook. En als je op een andere school werkt en daar heb je andere verplichtingen is het heel normaal om niet bij die rapportvergadering te zijn en je bevindingen over een bepaalde leerling door te mailen.
Mevrouw75 schreef:
22-08-2019 07:33
0,8 is 0,8, hoe ik dat verdeel maakt mij niet zoveel uit.

Sommige onderdelen van mijn werk zie ik wel als hobby, daar steek ik graag extra tijd in.
Als je geen andere verplichtingen hebt, ben ik het hier wel mee eens. Ik heb op mijn vrije dag de zorg voor mijn kind. Ik kan dat niet heel gemakkelijk wisselen of opvang regelen (geen opvang mogelijk op die dag, daarom die bepaalde dag als vrije dag). Mijn man kan wel eens een vrije dag nemen, maar dat doet hij ook al voor als ze ziek is/opgehaald moet worden of als er activiteiten zijn op school.

Op de dagen dat ik werk, doe ik ook wel dingen die mij veel tijd kosten omdat ik ze leuk vind. Op mijn vrije dag moet ik ook wel eens dingen doen waar ik op school niet aan toe ben gekomen, maar dat probeer ik zo veel mogelijk te beperken.

Informatie-avonden, excursies e.d. zitten in je normjaartaak, dus dat is ook niet echt 'werken in je vrije tijd'. Het is buiten je reguliere werktijden, maar valt wel binnen je normjaartaak. (tenminste, bij ons).
*Judy* schreef:
22-08-2019 09:04
Als je geen andere verplichtingen hebt, ben ik het hier wel mee eens. Ik heb op mijn vrije dag de zorg voor mijn kind. Ik kan dat niet heel gemakkelijk wisselen of opvang regelen (geen opvang mogelijk op die dag, daarom die bepaalde dag als vrije dag). Mijn man kan wel eens een vrije dag nemen, maar dat doet hij ook al voor als ze ziek is/opgehaald moet worden of als er activiteiten zijn op school.

Op de dagen dat ik werk, doe ik ook wel dingen die mij veel tijd kosten omdat ik ze leuk vind. Op mijn vrije dag moet ik ook wel eens dingen doen waar ik op school niet aan toe ben gekomen, maar dat probeer ik zo veel mogelijk te beperken.

Informatie-avonden, excursies e.d. zitten in je normjaartaak, dus dat is ook niet echt 'werken in je vrije tijd'. Het is buiten je reguliere werktijden, maar valt wel binnen je normjaartaak. (tenminste, bij ons).
Rapportvergaderingen, sectieoverleggen zitten natuurlijk ook in je normjaartaak en zaken als mentoroverleg hoort bij de uren die je daarvoor krijgt.

En gewoon overleggen over de dag dat iedereen kan bij niet-schoolbleef zaken is hier vrij normaal.

Die rapportvergaderingen zijn bij mij eigenlijk de enige momenten dat ik terug hoef te komen naar school, dat is 2x per jaar en als dat op mijn vrije dag valt weet ik dat een jaar van te voren en hou ik al sinds kind geboren is rekening mee dat ik die weken 5 i.p.v. 4 naar school ga.

Btw: ik heb ook gewoon andere privé verplichtingen op mijn vrije dag.
Voor rapportvergaderingen zou ik dus ook wel terugkomen. Voor heel veel ander werk niet, afhankelijk van hoe belangrijk ik het zelf vind. Heb ik er op termijn veel aan om dat wel te doen, dan ga ik wel. Is het leuk, interessant, maar heb ik er verder weinig aan, dan ga ik niet.
Als er een sectie-overleg is op mijn niet-werkdag, dan kom ik trouwens niet. Er is 1 dag in de week die voor alle medewerkers een verplichte werkdag is. Als het belangrijk is, plannen ze het maar op die dag. Dan kan namelijk iedereen.
Ik kom niet naar alles, maar wel naar dingen van mijn mentorklas.
Ik moet komende week ook op m'n vrije dag komen. Daarentegen hebben ze mij ook wat dagen vrij gegeven om te studeren en is een bruiloft ook goed enzo.
naamloosjes schreef:
22-08-2019 10:39
Ik kom niet naar alles, maar wel naar dingen van mijn mentorklas.
Ik moet komende week ook op m'n vrije dag komen. Daarentegen hebben ze mij ook wat dagen vrij gegeven om te studeren en is een bruiloft ook goed enzo.
Ik vind mijn school ook enorm schappelijk in dit soort zaken. Dan blijven er collega’s die piepen om alles en er blijven ook collega’s die zo ongeveer alles als hobby zien en 24/7 bezig zijn en als dat niet is verzinnen ze een nieuw project om die 24/7 te vullen.

Ik persoonlijk weet intussen dat de school mijn inzet zeer waardeert en dat ik niet zomaar niet kom en dat het best ok is als er iets belangrijks tussendoor komt.
Bij ons zitten ze best strak op de CAO en is heel veel moeilijk. Bruiloft buiten CAO om (bijvoorbeeld) moet van je PB-uren (vind ik geen probleem, daar zijn die uren ook voor) en kan alleen als je minstens 80% van de lessen op kunt laten vangen door collega's (dat vind ik wel lastig).
Studieverlof moest ook van mijn PB-uren.
Bij ons zijn alle vergaderingen en overleggen op een vaste dag. Dus de meeste vergaderingen vallen niet op dagen dat mensen er niet zijn. Studiedagen/-middagen zijn wel eens op een andere dag.
Als ik dit zo lees kan ik me wel voorstellen dat er een groot lerarentekort is. Werken in je vrije tijd zonder compensatie is in andere sectoren niet normaal.
soerloo schreef:
22-08-2019 11:45
Als ik dit zo lees kan ik me wel voorstellen dat er een groot lerarentekort is. Werken in je vrije tijd zonder compensatie is in andere sectoren niet normaal.
Nee? Het is het allereerste argument waarom leraren niet zo moeten zeuren als het over werkdruk, salaris of een staking gaat. ‘Elke hoogopgeleide werkt over zonder compensatie. Kom op, dat is in het bedrijfsleven heel normaal!’
In het begin ging ik, heel naïef, naar alles. Daarna begon ik keuzes te maken in wat ik belangrijk vond: rapportvergaderingen, sectie-overleg. Studiedagen, afdelinsoverleg, etc. sloeg ik op vrije dagen lekker over. In toetsweken deed ik dan weer niet zo moeilijk over op welke dag het allemaal viel, als het totaal maar een beetje klopte. Dan kun je namelijk je tijd wat meer zelf indelen.

Ik heb een keer om een ruildag gevraagd, omdat ik die dag extra zwanger echt niet trok. Eerst kreeg ik een verbaasde blik, toen de reactie dat dat eigenlijk geen rare vraag is en het werd goedgekeurd. Inmiddels werk ik er niet meer, maar ik heb van oud collega’s begrepen dat dit inmiddels heel normaal is: een dag ruilen omdat je er een andere dag moet zijn.

De mindset voor met en zonder (kleine) kinderen vond ik tussen collega’s wel heel verschillend. Mensen die opvang voor hun kinderen nodig hadden, hadden soms zelfs extra kosten omdat ze er extra moesten zijn (extra dag op het kdv), áls ze dat al geregeld konden krijgen. En bij ons was dat echt niet maanden vooraf bekend.
Mevrouw75 schreef:
22-08-2019 11:57
Nee? Het is het allereerste argument waarom leraren niet zo moeten zeuren als het over werkdruk, salaris of een staking gaat. ‘Elke hoogopgeleide werkt over zonder compensatie. Kom op, dat is in het bedrijfsleven heel normaal!’
Herkenbaar.
Fijn topic dit. Het doet mij realiseren dat ik ook in een bepaalde situatie achter een ruildag aan moet gaan.
Mevrouw75 schreef:
22-08-2019 11:57
Ik vind het in ieder geval niet normaal. In het bedrijfsleven levert eventueel overwerk voordeel op, compensatie in tijd, extra geld of promotie(kansen). In het onderwijs is het volgens mij vooral liefdewerk oud papier.
soerloo schreef:
22-08-2019 14:29
Ik vind het in ieder geval niet normaal. In het bedrijfsleven levert eventueel overwerk voordeel op, compensatie in tijd, extra geld of promotie(kansen). In het onderwijs is het volgens mij vooral liefdewerk oud papier.
Bovendien is een extra dag geen overwerk meer. Bij welk bedrijf werk je 24 uur in 3 dagen en vindt de werkgever dat je ook wel een extra dag kan komen?
Wat een rare instellingen van sommige werkende docenten.

Als docent werk je boven je FTE om je vakanties 'goed te maken'. Dat weet je als je aan de lerarenopleiding begint. Dat hoort nou eenmaal bij het vak.

En mijn voornaamste reden om nooit meer als docent VO te willen werken.
Bloemenzee schreef:
22-08-2019 12:10
In het begin ging ik, heel naïef, naar alles. Daarna begon ik keuzes te maken in wat ik belangrijk vond: rapportvergaderingen, sectie-overleg. Studiedagen, afdelinsoverleg, etc. sloeg ik op vrije dagen lekker over. In toetsweken deed ik dan weer niet zo moeilijk over op welke dag het allemaal viel, als het totaal maar een beetje klopte. Dan kun je namelijk je tijd wat meer zelf indelen.

Ik heb een keer om een ruildag gevraagd, omdat ik die dag extra zwanger echt niet trok. Eerst kreeg ik een verbaasde blik, toen de reactie dat dat eigenlijk geen rare vraag is en het werd goedgekeurd. Inmiddels werk ik er niet meer, maar ik heb van oud collega’s begrepen dat dit inmiddels heel normaal is: een dag ruilen omdat je er een andere dag moet zijn.

De mindset voor met en zonder (kleine) kinderen vond ik tussen collega’s wel heel verschillend. Mensen die opvang voor hun kinderen nodig hadden, hadden soms zelfs extra kosten omdat ze er extra moesten zijn (extra dag op het kdv), áls ze dat al geregeld konden krijgen. En bij ons was dat echt niet maanden vooraf bekend.
Nou dát. Ik werk ook in het (basis) onderwijs en heb per jaar +_ 10 studiedagen. Ik werk maar 2 dagen per week (bewust, man heeft zeer drukke baan en moet vaak naar het buitenland) en ik moet dus best vaak terugkomen op school. Hierbij komen nog infoavonden en rapportavonden. Als ik opvang voor mijn kinderen moet regelen is óf mijn man de dupe (heeft maar 25dgn per jaar vakantie), óf de opa’s en oma’s moeten weer opdraven óf het kost mij €150.- opvang aangezien ze allebei nog naar het kdv gaan (als er al plek is op een andere dag — vaak niet).
Het is bij ons verplicht om het voor de zomervakantie rond te hebben (de jaarplanning) zodat ik alles optijd kan regelen. Maar zit nu al met een aantal dagen dat ik denk; ‘HOE DAN ?!!’. Ik baal daar best van. Ik werk bewust weinig om bij de kinderen te zijn en moet nog best vaak terug naar school..
MarvelousMrsMaisel schreef:
22-08-2019 14:48
Wat een rare instellingen van sommige werkende docenten.

Als docent werk je boven je FTE om je vakanties 'goed te maken'. Dat weet je als je aan de lerarenopleiding begint. Dat hoort nou eenmaal bij het vak.

En mijn voornaamste reden om nooit meer als docent VO te willen werken.
Meer uren werken om je vakanties ‘goed te maken’: klopt! ‘s Avonds nog wat correctiewerk, ouderavonden, etc. Maar als parttimer een extra dag komen terwijl een fulltimer (of een parttimer die die dag wel werkt) dat niet hoeft, valt hier mijn inziens niet onder.
safrat schreef:
22-08-2019 14:38
Bovendien is een extra dag geen overwerk meer. Bij welk bedrijf werk je 24 uur in 3 dagen en vindt de werkgever dat je ook wel een extra dag kan komen?
Ik kom weleens een dag extra, maar ga ook weleens eerder naar huis. Geen haan die daar naar kraait. Wat dat betreft heb ik in het onderwijs meer vrijheid wat aanwezigheids-/werkuren betreft.

Daar moet je een balans in vinden.
Koekblikje schreef:
22-08-2019 15:02
Nou dát. Ik werk ook in het (basis) onderwijs en heb per jaar +_ 10 studiedagen. Ik werk maar 2 dagen per week (bewust, man heeft zeer drukke baan en moet vaak naar het buitenland) en ik moet dus best vaak terugkomen op school. Hierbij komen nog infoavonden en rapportavonden. Als ik opvang voor mijn kinderen moet regelen is óf mijn man de dupe (heeft maar 25dgn per jaar vakantie), óf de opa’s en oma’s moeten weer opdraven óf het kost mij €150.- opvang aangezien ze allebei nog naar het kdv gaan (als er al plek is op een andere dag — vaak niet).
Het is bij ons verplicht om het voor de zomervakantie rond te hebben (de jaarplanning) zodat ik alles optijd kan regelen. Maar zit nu al met een aantal dagen dat ik denk; ‘HOE DAN ?!!’. Ik baal daar best van. Ik werk bewust weinig om bij de kinderen te zijn en moet nog best vaak terug naar school..
Bij ons hoef je dan dus echt niet alle 10 aanwezig te zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven