Wel/geen kinderen ivm milieuroblematiek
zondag 29 december 2019 om 08:50
N.a.v. een ander topic, dit topic in het hol van de leeuw, op de zwanger-pijler:
Momenteel is er op de wereld een enorm milieuprobleem. Overbevolking is één van de grootste oorzaken hiervan.
Ik vroeg me af: in hoeverre laat jij je hierdoor beïnvloeden in je keuze om je wel/niet (nogmaals?) voort te planten?
(Ongelukjes daargelaten)
TO trapt af: ik heb me er toentertijd niet door laten beïnvloeden. Mijn kinderen zijn al iets ouder en ik was me toen ik zwanger werd nog niet zo bewust van dit enorme probleem en de invloed die de mens erop had. Heb heeft me er wel van weerhouden om niet nóg een kind op de wereld te zetten.
Of ik helemaal kinderloos gebleven was als ik wist wat ik nu weet voordat ik zwanger raakte? Heel eerlijk: geen idee. De 'oerdrang' om je voort te planten is bij mij blijkbaar best groot....
Momenteel is er op de wereld een enorm milieuprobleem. Overbevolking is één van de grootste oorzaken hiervan.
Ik vroeg me af: in hoeverre laat jij je hierdoor beïnvloeden in je keuze om je wel/niet (nogmaals?) voort te planten?
(Ongelukjes daargelaten)
TO trapt af: ik heb me er toentertijd niet door laten beïnvloeden. Mijn kinderen zijn al iets ouder en ik was me toen ik zwanger werd nog niet zo bewust van dit enorme probleem en de invloed die de mens erop had. Heb heeft me er wel van weerhouden om niet nóg een kind op de wereld te zetten.
Of ik helemaal kinderloos gebleven was als ik wist wat ik nu weet voordat ik zwanger raakte? Heel eerlijk: geen idee. De 'oerdrang' om je voort te planten is bij mij blijkbaar best groot....
anoniem_693ab385ee707 wijzigde dit bericht op 29-12-2019 09:43
Reden: Spelfout
Reden: Spelfout
0.06% gewijzigd
zondag 29 december 2019 om 09:34
Ik heb nog weinig reislustigen gezien die hun vliegreisjes laten staan vanwege het klimaat. Dat wordt meestal gebruikt door mensen die toch al geen reislust hebben en die serieus een waddeneiland een heel goed alternatief vinden voor bijv. Zuid Afrika.yette schreef: ↑29-12-2019 09:32Volgens mij gaat je redenering mank. Een bijdrage is iets dat je doet of geeft om iets te laten lukken. Uiteraard is jouw kinderloosheid goed voor het klimaat, maar het is alleen een bijdrage als je omwille van het klimaat geen kinderen hebt gekregen.
Als je vliegvakanties niet kan betalen, zeg je toch ook niet dat je dat doet om de aarde te redden?
zondag 29 december 2019 om 09:34
Dat zeg ik dus.redbulletje schreef: ↑29-12-2019 09:32Klopt, maar zo zit volgens mij 95% van de mensheid in elkaar.
Het is echt een kleine minderheid die zichzelf hun dromen ontzegt for the greater good.
Maar laten we het daar dan over hebben en niet net doen alsof jouw vliegreizen niet erg zijn omdat jij geen kinderen hebt, of mijn kinderen niet slecht zijn voor het milieu omdat ik nooit vlieg.
Live in the here and now, because your future doesn't look bright.
Week 8 van de Extremely Demotivational Calendar
zondag 29 december 2019 om 09:35
Dat wel, maar dan zijn er veel en veel minder mensen nodig om de gehele luchtvloot te laten vliegen en alle bussen te laten rijden dan nu.boebezoebe schreef: ↑29-12-2019 09:28Ja, maar dan zijn er alsnog mensen nodig die de algoritmes voor die onbemande voertuigen moeten ontwerpen, testen, managen etc. Er komen dus ook andere banen.
Net zoals er nu veel minder mensen nodig zijn (van programmeur tot administrateur) om een boekhouding bij te houden.
„We zijn alzo verdorven, dat wij ganselijk onbekwaam zijn tot enig goed en geneigd tot alle kwaad“
zondag 29 december 2019 om 09:36
Dat mensen zich blijven voortplanten is slecht voor het milieu.
Als mensen stoppen met zich voort te planten is dat slecht voor de mensheid want die sterft dan uit.
Aan de andere kant who cares. De dinosaurussen worden ook niet gemist op deze aardbol.
Maar ja wij hebben nu eenmaal die oerdrang om als soort te willen blijven bestaan en dus planten we ons voort.
Dat zullen we blijven doen tot onze leefomgeving zo vernietigd is dat het niet meer kan om dat de wereld onleefbaar is geworden.
In het grote geheel maakt het toch geen enkel verschil over hoeveel generaties dat gaat zijn. Want of het nou over 1 generatie gebeurd of over 50 of nog meer. Op een gegeven moment is er een groep kinderen die de volwassenheid niet zal halen.
En bestaat de aarde misschien niet meer of nog wel maar dan zonder ons.
En net zoals er nu geen mammoet is die kan denken shit we bestaan niet meer. Is het met mensen niet anders.
Als mensen stoppen met zich voort te planten is dat slecht voor de mensheid want die sterft dan uit.
Aan de andere kant who cares. De dinosaurussen worden ook niet gemist op deze aardbol.
Maar ja wij hebben nu eenmaal die oerdrang om als soort te willen blijven bestaan en dus planten we ons voort.
Dat zullen we blijven doen tot onze leefomgeving zo vernietigd is dat het niet meer kan om dat de wereld onleefbaar is geworden.
In het grote geheel maakt het toch geen enkel verschil over hoeveel generaties dat gaat zijn. Want of het nou over 1 generatie gebeurd of over 50 of nog meer. Op een gegeven moment is er een groep kinderen die de volwassenheid niet zal halen.
En net zoals er nu geen mammoet is die kan denken shit we bestaan niet meer. Is het met mensen niet anders.
zondag 29 december 2019 om 09:37
zondag 29 december 2019 om 09:38
Nou ja, dan moeten de mensen zonder werk maar life coach of zo worden, of kattenmasseur
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
zondag 29 december 2019 om 09:39
Ja, je kunt kiezen, maar dat is niet wat er gebeurt.
Mensen doen en/en en doen dan net alsof het ene (veel vliegen in het geval van RB, twee kinderen in mijn geval) gecompenseerd wordt door iets anders (geen kinderen in het geval van RB, niet vliegen in mijn geval).
Terwijl zowel RB als ik gewoon doen (of laten) waar we zin in hebben en we gelukkig ook daarbij wat dingen doen (of laten) die goed zijn voor het milieu.
Alleen doen (of laten) we dat niet vanwege het milieu.
zondag 29 december 2019 om 09:40
Ikzelf vlieg nog amper vanwege het klimaat.redbulletje schreef: ↑29-12-2019 09:34Ik heb nog weinig reislustigen gezien die hun vliegreisjes laten staan vanwege het klimaat. Dat wordt meestal gebruikt door mensen die toch al geen reislust hebben en die serieus een waddeneiland een heel goed alternatief vinden voor bijv. Zuid Afrika.
zondag 29 december 2019 om 09:43
De meerderheid is niet bezig met het milieu. En als je in een reistopic mensen op de milieugevolgen wijst van vliegen dan worden ze boos en zeggen letterlijk dat ze er niet over willen nadenken.
Ik weet niet wanneer je kinderen kreeg, maar al in 1970 was bekend dat overbevolking een groot probleem was. De opwarming van de Aarde staat al sinds 1987 op de agenda. (Nota bene dankzij Thatcher)
„We zijn alzo verdorven, dat wij ganselijk onbekwaam zijn tot enig goed en geneigd tot alle kwaad“
zondag 29 december 2019 om 09:44
Ik heb er ook 4, maar ik heb er 2 dood laten gaan.
Mag ik dan meer vliegen dan Yette?
zondag 29 december 2019 om 09:45
zondag 29 december 2019 om 09:46
.Solomio schreef: ↑29-12-2019 09:23Maar, ontopic: viel me in dat andere topic ook op: iedereen vindt van zichzelf dat ie al genoeg doet voor het milieu.
Mensen zonder kinderen vliegen zich een slag in de rondte, mensen met kinderen 'compenseren' wel weer op een andere manier.
Bottom line blijft dat iedereen datgene doet wat niet teveel moeite kost.
Een alles of niks (“het helpt toch niet”) mentaliteit is hierin zonde, maar gebeurt denk ik vaak. Omdat de discussie vaak over de grote dingen gaat. Zoals nu. Een heel kind minder nemen of zelfs helemaal geen, vegetariër of veganist zijn. Er is minder aandacht voor structurele, kleine veranderingen. Terwijl dat verandering nog het meest haalbaar maakt.
zondag 29 december 2019 om 09:46
In theorie is men nu wel meer met het milieu bezig dan toen ik ooit koos om er toch maar niet mijn beroep van te maken. In de praktijk zie ik het tegenovergestelde gebeuren.oudebaas schreef: ↑29-12-2019 09:43De meerderheid is niet bezig met het milieu. En als je in een reistopic mensen op de milieugevolgen wijst van vliegen dan worden ze boos en zeggen letterlijk dat ze er niet over willen nadenken.
Ik weet niet wanneer je kinderen kreeg, maar al in 1970 was bekend dat overbevolking een groot probleem was. De opwarming van de Aarde staat al sinds 1987 op de agenda. (Nota bene dankzij Thatcher)
zondag 29 december 2019 om 09:47
Dat mensen wel 'caren' gaat er ook om dat het gewoon niet zo leuk is als je huis affikt omdat je land al een maand in de brand staat zoals in Australië. Een extremer klimaat (waar we nu dus al in zitten) heeft enorm veel invloed op onze sociaal-economische manier van leven. Meer misoogsten betekent minder stabiliteit en meer politieke onrust. Een hogere zeespiegel betekent meer kosten om onze dijken goed te houden.sugarmiss schreef: ↑29-12-2019 09:36Dat mensen zich blijven voortplanten is slecht voor het milieu.
Dat is van een heel andere orde dan 'ik mis de dodo niet hoor'. Ik vind het wel degelijk tragisch als mensen lijden door de klimaatextremen (waar me sinds de insutriallisatie aan hebben bijgedragen).
Het verlies van soorten vind ik an sich ook al tragisch genoeg, al mis ik inderdaad de dodo niet. Want die beestjes en plantjes hebben er niet om gevraagd dat hun habitat door ons verpest wordt en we delen de planeet met hen. Maar we hebben ook onzelf er mee. Minder biodiversiteit betekent kort door de bocht een kwetsbaardere natuur. En we hebben die natuur ook nodig voor schone lucht, schoon water, en ons eten (we eten vis uit de zee, planten die becrucht worden door insecten) en andere zgn 'ecosystem services'.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
zondag 29 december 2019 om 09:49
Oh ja, ik zie het bij mijn nichtjes. Ze zijn erg begaan met het milieu en zo. Maar intussen vliegen ze meer in een jaar dan ik in mij hele leven.
zondag 29 december 2019 om 09:50
Ja laatst kwam familie thuis van vakantie in Egypte ze plofte thuis op de bank en zei zo even bijkomen van een paar drukke weken Egypte.
Man wat hebben wij een hoop gedaan en veel bekeken.
Ik gun het ieder van harte maar vakantie is blijkbaar harder werken dan dat je normaal doe.
Je wilt zoveel mogelijk zien en beleven dat je niet tot rust komt.
Later zij ze wil je de foto's zien het zijn er meer dan duizend hoor.
Ik heb maar gezegd dat ik geen tijd had om meer dan 1000 foto's te bekijken.
zondag 29 december 2019 om 09:53
Maar het zijn de machthebbers (de politiek en grote bedrijven) die de nu grote veranderingen veel makkelijker zouden kunnen maken. Dat vind ik nog veel essentiëler dan dat men elkaar de vliegen af gaat vangen over een plastic rietje hier of een wegwerp beker daar.tu1nhek schreef: ↑29-12-2019 09:46.
Een alles of niks (“het helpt toch niet”) mentaliteit is hierin zonde, maar gebeurt denk ik vaak. Omdat de discussie vaak over de grote dingen gaat. Zoals nu. Een heel kind minder nemen of zelfs helemaal geen, vegetariër of veganist zijn. Er is minder aandacht voor structurele, kleine veranderingen. Terwijl dat verandering nog het meest haalbaar maakt.
CFK's die de ozonlaag aantastten konden ook in een redelijk korte tijd (internationaal politiek gezien) aangepakt worden. Dat soort aanpak hebben we ook nodig voor andere problemen, maar daar hebben bedrijven geen zin in en de plastic/fosiele brandstof lobby is gigantisch. Die vinden het veel fijner als wij 'ruzie' maken over wel of geen plastic zakje, ipv dat somige producten gewoon internationaal aan banden gelegd worden. Of dat er alleen producten in de schappen liggen met een lage impact, zodat de keuze voor de consument een stuk makkelijker wordt.
boebezoebe wijzigde dit bericht op 29-12-2019 09:54
0.04% gewijzigd
zondag 29 december 2019 om 09:54
Mij leek een apart topic dan ook overbodig.
zondag 29 december 2019 om 09:55
Bosbranden in Australie zijn van alle tijden. De aboriginals deden/doen aan backburning, waardoor hun woongebied bespaard bleef. Backburning is echter op veel plaatsen verboden door de overheid, waardoor huizen meer gevaar lopen. Een Nederlandse vriendin van mij heeft er een property en zat er midden in, er is nu door de brandweer echter goed gebackburnt zodat hun huis behouden is gebleven. Ze gaan nu op eigen initiatief jaarlijks backburnen.boebezoebe schreef: ↑29-12-2019 09:47Dat mensen wel 'caren' gaat er ook om dat het gewoon niet zo leuk is als je huis affikt omdat je land al een maand in de brand staat zoals in Australië. Een extremer klimaat (waar we nu dus al in zitten) heeft enorm veel invloed op onze sociaal-economische manier van leven. Meer misoogsten betekent minder stabiliteit en meer politieke onrust. Een hogere zeespiegel betekent meer kosten om onze dijken goed te houden.
zondag 29 december 2019 om 09:57
Joh, ik weet er alles van en heb zelfs een tijdje aan 'brand in ecosystemen' als academisch onderzoeksonderwerp gewerkt en de huidige situatie in Australie is wel degelijk superextreem. Ook in Nederland is de droogte van de laatste twee jaar extreem. De afgelopen zomer waren er boeren van wie het land nog niet eens hersteld was van de droogte het jaar er voor.redbulletje schreef: ↑29-12-2019 09:55Bosbranden in Australie zijn van alle tijden. De aboriginals deden/doen aan backburning, waardoor hun woongebied bespaard bleef. Backburning is echter op veel plaatsen verboden door de overheid, waardoor huizen meer gevaar lopen. Een Nederlandse vriendin van mij heeft er een property en zat er midden in, er is nu door de brandweer echter goed gebackburnt zodat hun huis behouden is gebleven. Ze gaan nu op eigen initiatief jaarlijks backburnen.