43 jaar en zwanger: Kind houden?

06-05-2018 15:30 328 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit momenteel met een moeilijk dilemma. Heb een week geleden ontdekt dat ik zwanger ben, ruim drie maanden. Dit is totaal onverwachts gebeurd. Ik ben 43 jaar en heb al twee dochters van 14 en 11 jaar oud. Mijn partner laat de beslissing aan mij over. Een derde kind is welkom, maar hij kan er ook mee leven als ik het weg laat halen. Op dit moment weet ik het gewoon echt niet. Aan de andere kant lijkt het me heel mooi om een baby in mijn armen te sluiten, in mijn hart is er plek voor. Onze relatie is stabiel en financieel kunnen we het ook wel lijden. Maar persoonlijk vind ik 43 jaar echt te oud om een kind te krijgen. Om straks als oude taart tussen de jonge meiden op het consultatiebureau te staan en weer te starten op het kinderdagverblijf en straks basisschool....

En hoe gaan mijn dochters op reageren? De ene is al flink aan het puberen. Die zit echt niet op een babybroertje of zusje te wachten. De jongste gaat volgend schooljaar naar de brugklas. Inmiddels een echo gehad. En alles ziet er goed uit. Ook de gynaecoloog is positief. In mijn hart is er ruimte voor. Maar mijn leeftijd... Ik weet gewoon echt niet wat ik moet doen. Als ik het kindje houd, gaan we wel een NIPT-test doen. Maar ik moet nu wel snel een besluit maken. Hoe langer het kindje in mijn buik zit, hoe moeilijker het wordt om een abortus te laten uitvoeren.
Ik zou het laten af hangen van je al bestaande kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Hoe kan het totaal onverwachts zijn?
Volgens mij zie je het best zitten, zo’n onverwacht cadeautje. 43 is ook nog helemaal niet oud voor een derde. Vroeger gingen vrouwen ook door na hun 40e.
Alle reacties Link kopieren
Dit antwoord weet je zelf het best, dat kan een viva forummer niet voor je maken.
Ik persoonlijk zou het houden.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken best veel vrouwen die boven de 40 een kind hebben gekregen. Neem anders eens contact op met het FIOM en bespreek hoe je je voelt en de diverse mogelijkheden.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Jeetje, dat is een van mijn grootste angsten nu. Wat heftig als je er niet op gerekend had. In elk geval geen zorgen gaan maken om die jonge meiden hoor. En fijn dat je man je steunt maar moeilijk dat je nu moet besluiten.

Echt advies heb ik niet, maar misschien kan je met iemand erover praten? Als in een huisarts of ander vertrouwenspersoon die objectief is en die je kan helpen je gedachten op een rijtje te zetten?

In elk geval een :hug:
https://fiom.nl/ongewenst-zwanger/zwanger-wat-nu
Neem anders hiermee contact op. Maar ik denk dat je al weet wat je wil.
Mijn moeder was ook 43 toen er nog opeens 1 bijkwam. Ikzelf was 12. Ik vond het fantastisch!! Ik heb ook nog een oudere zus, die heeft niks met kinderen, maar ze vond het toch wel leuk.

Ze is nu al bijna 10. Ze is een pracht kind, ik zou haar voor geen moment willen missen.

Heel veel sterkte met deze moeilijke beslissing .
En ik zou toch nog goed in gesprek gaan met je man. Want zo'n beslissing overlaten doe je niet in deze situatie.
Alle reacties Link kopieren
lucky82 schreef:
06-05-2018 15:33
Hoe kan het totaal onverwachts zijn?
Vind ik niet relevant. Het is nu gebeurd en ik moet nu een beslissing maken.
Alle reacties Link kopieren
Alleen jij en je man kunnen hierover beslissen. Ik zou dit juist niet van je kinderen laten afhangen. Als die er geen zin in hebben ga je dan abortus doen? Lijke mij een slecht idee.

Als jij ervoor wil gaan, het kind doet het goed, financieel etc kan het... waarom niet? Zie het als een cadeau :)
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties. Aan FIOM had ik nog niet gedacht, ik ga contact opnemen. Bij FIOM dacht ik altijd meer aan tienerzwangerschappen :-o
Je kinderen zijn van de zelfde partner?
Als er medisch gezien geen redenen zijn om het af te breken en je bent ook verder prima in staat dit kindje groot te brengen, draag dan je verantwoordelijkheid zou ik zeggen.
strikjemetstippels schreef:
06-05-2018 15:32
Ik zou het laten af hangen van je al bestaande kinderen.
Ik eerder van hoe je nu staat in het leven:
Vind je het wel zo prettig dat de meiden ouder en zelfstandiger zijn?
Ga je hierdoor zelf andere dingen doen en/of geniet je juist van de ruimte voor jezelf die je daardoor hebt?
Of voel je juist een kriebel als je een andere vrouw ziet met een baby of peuter?
Alle reacties Link kopieren
LunchLover schreef:
06-05-2018 15:40
Alleen jij en je man kunnen hierover beslissen. Ik zou dit juist niet van je kinderen laten afhangen. Als die er geen zin in hebben ga je dan abortus doen? Lijke mij een slecht idee.

Als jij ervoor wil gaan, het kind doet het goed, financieel etc kan het... waarom niet? Zie het als een cadeau :)
Ik vind het voor het kindje ook niet leuk om zo'n oude moeder te hebben. Vind het zielig als ze denken dat oma hem/haar naar school brengt. En als hij/zij 20 is, zit ik onderhand tegen mijn pensioen aan. En vind het leeftijdsverschil met de anderen ook heel groot. Het zijn vooral allemaal praktische dingen. We hebben ook geen kamertje meer over. En die twee meiden gaan het niet leuk vinden om samen een kamer te moeten gaan delen.
eva-luna schreef:
06-05-2018 15:43
Ik eerder van hoe je nu staat in het leven:
Vind je het wel zo prettig dat de meiden ouder en zelfstandiger zijn?
Ga je hierdoor zelf andere dingen doen en/of geniet je juist van de ruimte voor jezelf die je daardoor hebt?
Of voel je juist een kriebel als je een andere vrouw ziet met een baby of peuter?
Dit dus. En zeker niet af laten hangen van je kinderen
Ik zou het niet gepland doen.

Maar nu het er toch is, zou ik het aannemen als een soort extra cadeautje.
Al helemaal als er geen ex'en en nieuwe relaties mee gemoeid zijn.

Ja, het zal anders zijn dan 15 en 12 jaar geleden.
Maar jij bent ook 15 jaar wijzer geworden :-).
strikjemetstippels schreef:
06-05-2018 15:32
Ik zou het laten af hangen van je al bestaande kinderen.
Nee, niet de kinderen laten beslissen. Dan zadel je ze op met best een zware beslissing. Straks krijgen ze later spijt en voelen ze het als hun eigen schuld/verantwoordelijkheid.

De kinderen moet ‘t gewoon worden verteld wanneer de situatie een voldongen feit is. Bovendien kan een kind niet echt overzien wat een keuze linksom of rechtsom inhoudt.
Alle reacties Link kopieren
8102 schreef:
06-05-2018 15:42
Je kinderen zijn van de zelfde partner?
Ja, we zijn al 22 jaar samen en de relatie is ook goed. Daar ligt het niet aan. Hij vindt het mijn beslissing, maar zegt wel dat een nakomertje welkom is. Wel vindt hij het eng om op deze leeftijd nog zwanger te zijn/te moeten bevallen. Hij wil mij niet verliezen. De gynaecoloog vindt het wel verantwoord. En mijn vorige twee zwangerschappen/bevallingen gingen volgens het boekje. Als ik de zwangerschap uitdraag, blijf ik wel bij de gyn lopen vanwege mijn leeftijd.
anoniem_369060 wijzigde dit bericht op 06-05-2018 15:47
21.30% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Zeester44 schreef:
06-05-2018 15:43
Ik vind het voor het kindje ook niet leuk om zo'n oude moeder te hebben. Vind het zielig als ze denken dat oma hem/haar naar school brengt. En als hij/zij 20 is, zit ik onderhand tegen mijn pensioen aan. En vind het leeftijdsverschil met de anderen ook heel groot. Het zijn vooral allemaal praktische dingen. We hebben ook geen kamertje meer over. En die twee meiden gaan het niet leuk vinden om samen een kamer te moeten gaan delen.
Is dit een grapje? Er zijn zoveel moeders die ouder zijn dan 40. De grootmoeder van mijn man kreeg haar laatste kind op 49e leeftijd. Wel een beetje extreme misschien. Oma is 93 jaar geworden, en was een vrouw van deze tijd..
Ik zelf kreeg nog een broer toen ik 11 jaar was, de beste ervaring ooit. Ik vond het geweldig.
Je bent 43, financieel gezond, hebt een fijne relatie en er is ruimte voor een derde.

Ik denk dat je je leeftijd los moet laten. Je bent nu zwanger en alles wijst erop dat je een gezonde baby gaat krijgen. Wat de oudste twee vinden is niet relevant in deze, aangezien je al zwanger bent en ik het een enorme verantwoordelijk vind voor twee pubermeisjes. Zij kunnen echt nog niet lange termijn denken!

Ter geruststelling:
Mijn opoe is op haar 43ste onverwacht zwanger geraakt van de vierde. (ze dacht dat ze in de overgang zat) De leeftijden van de andere kinderen waren 15, 13 en 11. De vierde was een nakomertje en het schijnt een groot feest te zijn geweest! Intussen heeft mijn tante (de vierde dus) afscheid genomen van haar werk en is ze met pensioen, maar elk jaar met haar verjaardag halen haar broer en zussen herinneringen op aan haar geboorte. Mijn moeder is een van haar zussen en was destijds 13, maar heeft het geweldig gevonden om een klein zusje te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Zeester44 schreef:
06-05-2018 15:43
Ik vind het voor het kindje ook niet leuk om zo'n oude moeder te hebben. Vind het zielig als ze denken dat oma hem/haar naar school brengt. En als hij/zij 20 is, zit ik onderhand tegen mijn pensioen aan. En vind het leeftijdsverschil met de anderen ook heel groot. Het zijn vooral allemaal praktische dingen. We hebben ook geen kamertje meer over. En die twee meiden gaan het niet leuk vinden om samen een kamer te moeten gaan delen.

Als het ergste wat je kunt bedenken is dat je kind je oud vind en zussen en kamer moeten delen valt het toch best mee?

Dat hij/zij het erg vind dat je "oud" bent vul jij in. Wie weet vind de kleine het heerlijk om zo'n moeder te hebben die niet bij elke scheet denkt dat de wereld vergaat. Dat je lekker "snel" met pensioen gaat en meer tijd zult hebben samen. Ik bedoel maar, je kunt het ook andersom zien!

Tja als de meiden niet graag een kamer delen is misschien even doorbijten. Maar ze worden er niet slechter van hoor, te leren delen, dat de wereld niet om hen draait. Wie weet springen ze een gat in de lucht als ze het horen en broertje of zusje te krijgen, en hebben ze dat er graag voor over! :proud:
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
Zeester44 schreef:
06-05-2018 15:43
Ik vind het voor het kindje ook niet leuk om zo'n oude moeder te hebben. Vind het zielig als ze denken dat oma hem/haar naar school brengt. En als hij/zij 20 is, zit ik onderhand tegen mijn pensioen aan. En vind het leeftijdsverschil met de anderen ook heel groot. Het zijn vooral allemaal praktische dingen. We hebben ook geen kamertje meer over. En die twee meiden gaan het niet leuk vinden om samen een kamer te moeten gaan delen.
Een vriendin van mij is nakomertje (2e leg vader). Haar vader was al met pensioen toen ze op de basisschool zat. Hij had altijd tijd om te brengen en te halen en was heel betrokken. Ze heeft een hele hechte band en leuke jeugd gehad hierdoor. Ja, hij overleed in haar studententijd, maar ze kijkt op mooie tijd terug júist omdat hij met pensioen was.

Hij was natuurlijk wel al een stuk ouder dan 43 toen zij werd geboren.
Ik vind 43 niet (te) oud. Mijn kinderen hebben allebei klasgenootjes gehad met moeders die al ruim boven de 40 waren toen zij geboren werden. Om over vaders maar te zwijgen, die zijn soms boven de 50 :-) Voor de kinderen zelf maakt het geen verschil.
Ook zo met leeftijdsverschil. Mijn eigen dochter heeft bij haar vader zusjes met wie ze minstens 10 jaar scheelt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven