43 jaar en zwanger: Kind houden?

06-05-2018 15:30 328 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit momenteel met een moeilijk dilemma. Heb een week geleden ontdekt dat ik zwanger ben, ruim drie maanden. Dit is totaal onverwachts gebeurd. Ik ben 43 jaar en heb al twee dochters van 14 en 11 jaar oud. Mijn partner laat de beslissing aan mij over. Een derde kind is welkom, maar hij kan er ook mee leven als ik het weg laat halen. Op dit moment weet ik het gewoon echt niet. Aan de andere kant lijkt het me heel mooi om een baby in mijn armen te sluiten, in mijn hart is er plek voor. Onze relatie is stabiel en financieel kunnen we het ook wel lijden. Maar persoonlijk vind ik 43 jaar echt te oud om een kind te krijgen. Om straks als oude taart tussen de jonge meiden op het consultatiebureau te staan en weer te starten op het kinderdagverblijf en straks basisschool....

En hoe gaan mijn dochters op reageren? De ene is al flink aan het puberen. Die zit echt niet op een babybroertje of zusje te wachten. De jongste gaat volgend schooljaar naar de brugklas. Inmiddels een echo gehad. En alles ziet er goed uit. Ook de gynaecoloog is positief. In mijn hart is er ruimte voor. Maar mijn leeftijd... Ik weet gewoon echt niet wat ik moet doen. Als ik het kindje houd, gaan we wel een NIPT-test doen. Maar ik moet nu wel snel een besluit maken. Hoe langer het kindje in mijn buik zit, hoe moeilijker het wordt om een abortus te laten uitvoeren.
Ik zou er niet aan moeten denken. Was voor mij een reden om me gelijk na de tweede te laten steriliseren.
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Dat je te oud bent is onzin, aangezien je lijf op natuurlijke manier zwanger is geraakt. Ook is het voor een kind echt niet zielig om een oude moeder of vader te hebben hoor. Mijn vader was 48 bij mijn geboorte en ik heb het nooit als raar gezien ofzo. Het zijn eerder opmerkingen van anderen die ik irritant vond.
Wie zegt er overigens dat de meiden een kamer moeten delen?

Ik zou kind het eerste jaar op mijn eigen kamer laten slapen.
En daarna iedereen zeggen "ik heb 2 slaapkamers en 3 kinderen, kies zelf maar hoe jullie het verdelen".

Voor 't zelfde geld wil 1 van de oudsten wel graag met de jongste op de kamer.

Bovendien ... Over een jaar of 3 à 4 gaat de oudste misschien studeren en uit huis ...
Komt er vanzelf plaats vrij.

En valt er toevallig geen zolderkamer te verbouwen desnoods?
Ik zou er persoonlijk niet aan moeten denken... maar dat ben ik.
De bezwaren die je hebt zijn voornamelijk praktisch, zo te zien.
Enneuh, tussen ‘de jonge meiden’ op het consultatiebureau is natuurlijk onzin..

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2018/05 ... ter-moeder
The time is now
Wij kunnen niet beslissen. Het enige wat ik lees is dat je genoeg liefde hebt om te geven en het ook financieel aankan. Dat kindje heeft dan alles wat die nodig heeft.

Praktische zaken zoals een kamer te weinig zijn op te lossen als je al wil.

Misschien vinden je twee oudere dochters het wel prachtig, zon klein broertje of zusje.

En leeftijd is maar leeftijd. De ene gaat fysiek en mentaal enorm achteruit op z'n 60ste, en de ander is fit tot z'n negentigste.
Those who don’t believe in magic will never find it
43 is het nieuwe 30.

Te oud is nonsens. Vraag is of je het ziet zitten en ervan kan genieten.

Hier bijna 43, baby en een gozer van bijna 12. Het is af en toe pittig qua tijd verdelen, maar het is erg genieten ook! Vooral de interactie tussen de 2 kinderen.
LunchLover schreef:
06-05-2018 15:40

Als jij ervoor wil gaan, het kind doet het goed, financieel etc kan het... waarom niet? Zie het als een cadeau :)
Dit. Maar eigenlijk weet je dat zelf ook al.

Laat het los en geniet ervan!
Een groot aantal hier probeert te weerleggen dat je te oud bent en heeft een oplossing voor de praktische problemen.

Met beide dingen geef ik ze gelijk. En toch zegt dat niets. Want WIL je het wel?

Komt het kind, dan is het gewoon een gegeven voor de andere kinderen. Ik geloof zeker dat dat goedkomt. Maar dat is pas aan de orde als je besluit het te houden.
Nee. Niet alleen vanwege je leeftijd, maar al helemaal vanwege 2 pubers die je tekort zal gaan doen door 'n baby in huis te halen. En dan nog maar de grote vraag of het uberhaupt gezond zal worden, want de kans dat het iets mankeert is met jouw leeftijd natuurlijk ook niet uitgesloten. En niet alle afwijkingen zijn vooraf op te sporen.
lise1985 schreef:
06-05-2018 15:43
Als er medisch gezien geen redenen zijn om het af te breken en je bent ook verder prima in staat dit kindje groot te brengen, draag dan je verantwoordelijkheid zou ik zeggen.
Zwangerschap afbreken is ook je verantwoordelijkheid dragen. Zeker naar de rest van haar gezin die er op in moet leveren.
Als je geen kamers over hebt en geen geld om groter te gaan wonen is het sowieso een no go natuurlijk.
ja houden maar niet je 2 oudsten daar de dupe van laten worden
wel op eigen kamer laten
Dan is het een cadeautje.
Ik lees nog geen redenen waarom je deze zwangerschap zou moeten afbreken.
Mijn oma was 45 toen ze mijn moeder kreeg.Ging prima.
redbulletje schreef:
06-05-2018 16:12
Als je geen kamers over hebt en geen geld om groter te gaan wonen is het sowieso een no go natuurlijk.
Hele hordes kinderen die met 2 of zelfs meer op een kamer slapen, hoor.

Meer dan 2 vind ik niet nodig, maar in 2 kinderen van 't zelfde geslacht op 1 kamer zie ik weinig graten.
redbulletje schreef:
06-05-2018 16:12
Luxe problem dus. Wat een Reden om abortus te plegen.
Je bent al drie maand zwanger. Nu nog weghalen? Dat je twijfelt...
Ik had niet lang geleden hetzelfde geintje, het is spontaan fout gegaan maar ik stond ook niet bepaald te springen hoor. Natuurlijk kon ik nu nog makkelijk een zwangerschap aan maar de gedachte aan een puber op mijn 56/57e O_O het gaat niet alleen om nu maar ook om later.
Nu habben wij er al 3, de laatste is op mijn 38e geboren en we waren er klaar mee.
Sterkte met je beslissing, het is heel persoonlijk.
Bedankt voor alle reacties. Jullie hebben gelijk dat ik mijn twee dochters niet ga vertellen. Als ik het ze vertel, alleen als ik voor een voldongen feit sta. Ik moet ze niet opzadelen met de last om mee te denken over wel of geen abortus.

@redbulletje: van de risico's ben ik me bewust, dat heb ik uiteraard met de gyn besproken. Die is positief. En als ik er mee verder ga, laat ik sowieso een NIPT uitvoeren. Maar goed, ook als je jonger bent, is het nooit uitgesloten dat je baby zonder afwijkingen wordt geboren.
14 en 11 samen op 1 kamer vind ik niet kunnen omdat er een baby bij komt
geen goede reden en sowieso hebben pubers liever een eigen plek is mijn ervaring he
met 3 pubers in huis
raccoon schreef:
06-05-2018 16:18
Luxe problem dus. Wat een Reden om abortus te plegen.
TO heeft geen reden nodig.
Ze wil het kind wel of ze wil het niet. Om welke reden dan ook.
Ik zou het houden (maar ik ben jou niet...)
Je man staat er welwillend tegenover, Jij bent ook niet negatief. Wellicht zie je wat beren op de weg, maar zoals ik je lees denk ik dat die gaandeweg zullen verdwijnen.

Als jullie ervoor gaan, zou ik de twee oudsten voorlopig nog niet samen op een kamer doen. Dit gaat voor hen waarschijnlijk juist de periode zijn dat ze behoefte krijgen/hebben aan wat privacy. Dus eerst nog 6 maanden zwanger, dan baby op jullie kamer en dan later verder kijken.
Vind het moeilijk om de beslissing te maken. Mijn hart zegt ja, maar verstand hè. Stiekem lijkt het me wel heel mooi zo'n pasgeboren baby tegen mijn borst te houden. Had alleen nooit gedacht nog eens voor zo'n dilemma te komen staan. Wil zeker niet dat mijn dochters er op moeten inleveren. Ik ben toch vooral degene die beren op de weg ziet. Manlief ziet het allemaal positiever in. En ik weet dat ik op hem kan bouwen. Hij is bij onze twee dochters ook heel betrokken. Een betere vader kun je eigenlijk niet wensen.
Zou nog leuk zijn als het een jongetje was?Maar belangrijkste natuurlijk dat het gezond is!
Zeester44 schreef:
06-05-2018 16:22
Vind het moeilijk om de beslissing te maken. Mijn hart zegt ja, maar verstand hè. Stiekem lijkt het me wel heel mooi zo'n pasgeboren baby tegen mijn borst te houden. Had alleen nooit gedacht nog eens voor zo'n dilemma te komen staan. Wil zeker niet dat mijn dochters er op moeten inleveren. Ik ben toch vooral degene die beren op de weg ziet. Manlief ziet het allemaal positiever in. En ik weet dat ik op hem kan bouwen. Hij is bij onze twee dochters ook heel betrokken. Een betere vader kun je eigenlijk niet wensen.
Als je gewoon goed in de gaten houdt dat je dochters hun eigen dingetjes en momentjes houden, denk ik dat het een mooie aanvulling zal zijn. :heart:

Je man (en jij) klinken als fijne ouders!
En inderdaad, de baby kan het eerste jaar nog op onze kamer. Dan kunnen we verder kijken. Maar zou de meiden niet samen op één kamer willen geven. Financieel kan een derde erbij, maar groter gaan wonen zit er gewoon niet in. En ja, de oudste zit op het gymnasium en wil daarna een studie in Amsterdam gaan volgen (kan natuurlijk altijd nog veranderen hè...), maar dan zouden we weer een kamer over hebben natuurlijk....

Maar ja, een baby lijkt me heel mooi, maar de gedachte nog een puber in huis te hebben als ik zelf boven de zestig ben :roll:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven