Financiële kant van een kind krijgen

27-12-2018 16:15 85 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Even een vraag aan alle moeders/vaders.

Ik ben een meisje van 22 jaar. Mijn vriend is 23 en we hebben een grote kinderwens.
We hebben het eigenlijk heel goed voor elkaar. We wonen in een huurwoning (met optie tot koop) in een leuk dorp.
Verder hebben we allebei een baan (40 + uur) en een prima salaris.

Op dit moment beginnen de eierstokken toch wel te rammelen :).
We hebben besloten samen te kijken of het financieel mogelijk is om een kind te krijgen.
We denken dat we het goed hebben bekeken en zijn benieuwd naar de mening van ervaren ouders.

We willen ons kind maximaal 3 dagen wegbrengen naar opvang/opa en oma.
Dat betekent dat we allebei één dag minder gaan werken.

Mijn vriend kan op het werk 4x9 uur werken. Hij zal dan nog 36 uur werken.
Ik zal dan 32 uur gaan werken in 4 dagen.

Samen zullen we dan ongeveer 600 euro minder verdienen dan nu. We verdienen nu 3500 samen (netto).
Nu is 600 euro ongeveer het bedrag wat we nu per maand sparen. Dit zal dus minder makkelijk zijn als we minder gaan werken.

Verder hebben we dus een huurwoning en 2 auto's.
We hebben een spaarrekening met 1000 euro er op.


Nu hebben we een aantal vragen:
Denken jullie dat het mogelijk is om allebei 4 dagen te blijven werken? Eventueel 3 dagen zou ook mogelijk zijn voor mij.
Denken jullie dat we het financieel zouden redden met ons maandbedrag wat we overhouden?
Hoeveel moeten we ongeveer sparen voor de baby uitzet? We hebben nu 1000 euro op de spaarrekening staan na aanschaf van een aantal grote zaken, maar over het algemeen sparen we 600 per maand. We zouden dus in 9 maanden nog ruim 7000 kunnen sparen voor de uitzet.

Ik hoop dat jullie ons kunnen helpen.


Groetjes van mij
Je hebt meer dan genoeg voor een baby. Er zijn duizenden gezinnen die het met minder meer dan prima doen.
Lang leve het NIBUD.
Ja, echt, ik vind het NIBUB fantastisch!

https://www.nibud.nl/consumenten/wat-kost-uw-kind/
Alle reacties Link kopieren
Goed dat jullie je er in verdiepen :)
1000 euro spaargeld vind ik wel weinig, zeker met het oog op een kind. Je moet van alles aanschaffen en ook als het kind er is zijn er kosten naast het kind; een kapotte wasmachine, een auto die gerepareerd of vervangen moet worden.
Dus sowieso goed als je die 600 euro blijft sparen de komende maanden.

Misschien handig om hier een overzicht te zetten van jullie vaste lasten?
Poeh. Ik vind 22 en 23 wel erg jong om aan kinderen te beginnen. Er zijn nog zo veel andere leuke dingen die je nu zou kunnen doen.

Ik vind 1750 netto niet een heel ruim salaris. Het scheelt dat je met twee bent dus de woonlasten kunnen door twee. Maar echt super hard verdienen is het niet.

Je kunt nu 600 euro sparen. Zo'n bedrag ben je voor twee kinderen kwijt op de kinderopvang (na aftrek toeslag). Dus als je snel een tweede wilt, ben je je 'spaarbedrag' helemaal kwijt aan kinderopvang. Bovendien houd je dus niet veel over om te sparen.

Kijk het kan allemaal. En inderdaad, hele volksstammen doen het van minder. Ik zou zelf eerst maar even van het leven genieten en wat langer uittesten of je goed bij elkaar past. En dan pas aan kinderen beginnen.
Alle reacties Link kopieren
Jullie hebben meer dan menig ander.
Dus ja, kan prima.
Ga alsjeblieft inderdaad beiden 4 dagen werken ipv jij 3 om zijn 5. En hij heeft net zo veel recht op minder uur dan jij. Dus laat je niet af schepen met dat het niet kan bij hem. Het kan bijna altijd, zeker als je niet een hele speciale bijzondere baan hebt en echt onmisbaar bent.

Is veel fijner voor je nu en zeker ook later financieel gezien en ook qua zorg en huishouden veel eerlijker.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 27-12-2018 16:38
37.65% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Bedankt allemaal,

Dit is het overzicht van vaste lasten:

huur: 675
Gas/water/licht: 170
Wegenbelasting: 70 (2 autos)
Boodschappen: 250
Aflossing studieschuld: 100
Tanken: 200
Autoverzekeringen: 150
TV/internet/telefoon: 60
Mobiele telefoons: 60
Sporten: 30
Overige verzekeringen: 250
Overige zaken/cadeaus: 100
Totaal: 2115

Ik ben vast nog iets vergeten, maar dit is het ongeveer.
Alle reacties Link kopieren
Baby uitzet is één ding, maar tweedehands kun je heel ver komen. De vaste lasten zijn het belangrijkste.

Reken vooral even uit wat de kinderopvang gaat kosten in jullie situatie. Dit is namelijk een zeer grote kostenpost!

Bekijk de tarieven op de website van een willekeurige kinderopvang bij jullie in de buurt. En reken uit hoeveel kinderopvangtoeslag je kunt krijgen.

In ons geval kost drie dagen opvang per week ons netto (dus na verrekening met de toeslag) €800 per maand! Een rib uit je lijf dus...

Overige kosten vallen nu nog mee. Ik geef nu borstvoeding, dat is min of meer gratis (al heb je ook daar nog wel wat hulpmiddelen voor nodig), en luiers etc. kun je in de aanbieding vaak wel goedkoop krijgen.

Dus het lijkt me erg belangrijk om vooral goed over die opvang na te denken, en eventueel nu zelfs alvast bij jullie ouders te polsen of die een vaste oppas dag zouden willen en kunnen doen.
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Alle reacties Link kopieren
Je kunt op toeslagen.nl berekenen wat opvang jullie netto gaat kosten als je minder gaat werken. Uurtarief van de opvang kun je vaak wel vinden op de site van t kinderdagverblijf.
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Alle reacties Link kopieren
Je hebt gekeken naar jullie inkomstending maar heb je ook gekeken naar wat 1/2/3 dagen opvang kost? Wij betalen 400 netto voor 2 dagen per week, 1 kind. Zal in jullie geval wat minder zijn maar sparen wordt dan lastiger.
Vind de autoverzekering en de mobiele telefoons best aan de hoge klant.

En wat zit er in overige verzekeringen?

Zorg?
Huis?
Aansprakelijkheid?
Rechtbijstand?
Overlijden?
Alle reacties Link kopieren
Nog even wat achtergrondinformatie:

We zijn 7 jaar samen op het moment.
De kinderwens is uiteraard niet aan komen waaien.
Het speelt al een tijdje.
Uiteraard hebben we genoten van onze studententijd en ik heb veel gereisd en een jaar in Azië gewoond.
Ik ben niet bang dat ik dingen ga missen als ik een kind krijg.
Ik ga niet zo vaak meer uit. Alleen met oud&nieuw etc.
Ben ook bereid om er dingen voor op te geven.
Toch denk ik dat het ''leuke leven'' niet ophoudt als je een kind krijgt.
Alleen je kunt wat minder vaak een avondje iets leuks gaan doen.

Ik ben wel benieuwd naar jullie mening hierover.
Heb je nog een ''leuk leven'' als je kinderen krijgt?
Ligt er maar aan wat je leuk vind. :-D
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is het heel simpel. Je geeft aan dat je nu 600 euro per maand spaart en dat je dit bedrag inlevert als jullie minder gaan werken. Als jullie vaste lasten gelijk blijven, redden jullie het dan dus net als er verder geen gekke dingen gebeuren.

Maar, die lasten blijven niet gelijk, want je moet een kind 3 dagen naar de opvang brengen. En ook al krijg je daarvan een deel vergoed; je zult ook zelf een deel moeten ophoesten. En zoals ik lees hebben jullie daar dan dus geen geld voor.
Alle reacties Link kopieren
@lucifer2018
De autoverzekeringen zijn hoog omdat wij nog maar 2 en 4 schadevrije jaren hebben opgebouwd. Ik wilde graag mijn auto zelf op naam. Dit maakte de verzekering duurder.

De verzekeringen bevatten: zorg + inboedel/opstal en aansprakelijkheid.
Itsmemyselfandi schreef:
27-12-2018 16:47
@lucifer2018
De autoverzekeringen zijn hoog omdat wij nog maar 2 en 4 schadevrije jaren hebben opgebouwd. Ik wilde graag mijn auto zelf op naam. Dit maakte de verzekering duurder.

De verzekeringen bevatten: zorg + inboedel/opstal en aansprakelijkheid.
Dan valt het alles mee, ik zou zelf ook kijken naar rechtbijstand voor werk en verkeer. Maar dat is heel persoonlijk.
Alle reacties Link kopieren
Itsmemyselfandi schreef:
27-12-2018 16:47
@lucifer2018
De autoverzekeringen zijn hoog omdat wij nog maar 2 en 4 schadevrije jaren hebben opgebouwd. Ik wilde graag mijn auto zelf op naam. Dit maakte de verzekering duurder.

De verzekeringen bevatten: zorg + inboedel/opstal en aansprakelijkheid.
Voor een huurhuis hoef je geen opstalverzekering af te sluiten, dat is de verantwoordelijkheid van de verhuurder.
ja hoor, dat is prima te doen. Ik zou persoonlijk niet te veel uitgeven aan de uitzet. Ik heb zelf destijds heel veel nieuw gekocht. Ik vond tweedehands een wat viezig idee. Achteraf waren dat denk ik de hormonen, want nu zou ik alles lekker tweedehands doen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ouders hebben aangegeven wel een vaste dag op te willen passen.
Mijn schoonouders willen ook een of twee dagen oppasssen.
Als we uitgaan van 1 dag dan moet het kind dus nog 1 dag in de week naar de opvang.
Alle reacties Link kopieren
Itsmemyselfandi schreef:
27-12-2018 16:37
Bedankt allemaal,

Dit is het overzicht van vaste lasten:

huur: 675
Gas/water/licht: 170
Wegenbelasting: 70 (2 autos)
Boodschappen: 250
Aflossing studieschuld: 100
Tanken: 200
Autoverzekeringen: 150
TV/internet/telefoon: 60
Mobiele telefoons: 60
Sporten: 30
Overige verzekeringen: 250
Overige zaken/cadeaus: 100
Totaal: 2115

Ik ben vast nog iets vergeten, maar dit is het ongeveer.
Dit zijn niet allemaal vaste lasten. Waar blijft de overige 785 euro? Persoonlijk, als moeder, zou ik je echt te jong vinden. Je leven verandert nu eenmaal en je blijft nog je hele leven moeder als er kinderen zijn. Ook is het best prettig als je financieel al iets opgebouwd hebt voor je kinderen krijgt, daar hoef je geen 35 voor te zijn maar een paar jaar erbij is best prettig.
A man is rich in proportion to the number of things he can afford to let alone.
Alle reacties Link kopieren
Wat een kind kost heb je voor een heel groot deel zelf in de hand.
Inrichting (baby)kamer, kleertjes, voeding, luiers. Het meeste kun je duur of goedkoop maken als je zelf wilt.

En of het haalbaar is om 4 dagen te blijven werken weet je toch pas als het zo ver is. Voor mij zou het te veel zijn, een ander doet fluitend 5 dagen.

Ik vind jullie nog erg jong om aan kinderen te beginnen, maar ja, dat is ook verder maar mijn bescheiden mening.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
En eens met Chocoladestukjes, je komt er-als het goed is- nooit meer vanaf he? Ook al zijn ze het huis uit. Ik zou nog even genieten van het zorgeloze, vrije leven!
Alle reacties Link kopieren
Financieel gezien kan het prima.

Maar waarom nog niet even wachten en wat meer sparen. Jullie zijn nog zo jong.
Alle reacties Link kopieren
Itsmemyselfandi schreef:
27-12-2018 16:37
Bedankt allemaal,

Dit is het overzicht van vaste lasten:

huur: 675
Gas/water/licht: 170
Wegenbelasting: 70 (2 autos)
Boodschappen: 250
Aflossing studieschuld: 100
Tanken: 200
Autoverzekeringen: 150
TV/internet/telefoon: 60
Mobiele telefoons: 60
Sporten: 30
Overige verzekeringen: 250
Overige zaken/cadeaus: 100
Totaal: 2115

Ik ben vast nog iets vergeten, maar dit is het ongeveer.
3500 euro minus 2115 euro = 1385 euro.
Je spaart daar 600 euro van. Wat gebeurt er met de rest van dat geld?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven