Trouwen in Japan

18-07-2016 15:33 248 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal!



Even een nieuwe nick aangemaakt in verband met herkenbaarheid (alhoewel ik door de situatie die ik nu ga schetsen toch vast wel herkend zal worden ).

Het zit zo: mijn vriendin en ik gaan trouwen!!!

Alhoewel we nog niets concreets op papier hebben staan of geboekt hebben, hebben we wel een idee hoe we onze trouwerij willen houden: namelijk graag kleinschalig. Als we beginnen te tellen komen op niet zo heel veel mensen:



Ik en mijn vriendin

van 'mijn' kant: ouders, zus (+haar vriend), oma, oma, twee goede vrienden

van 'haar' kant: vader, broer (+zijn vriendin), oma, oma&opa, twee goede vriendinnen

--------------------+

18 mensen in totaal



Verder willen we eigenlijk niemand uitnodigen, ook geen ooms en tantes o.i.d. Niet omdat we niet van ze houden of zo, maar omdat we ze maar eens per jaar zien en dus niet een heel goede band hebben.



We willen graag trouwen in Japan omdat dit land voor mijn aanstaande heel speciaal is. Ze is altijd al verzot geweest op Japan, ze heeft zelf ook de taal geleerd, en we zijn er samen ook al een paar keer geweest. (In de toekomst willen we misschien ook wel emigreren naar Japan. Nouja, 'misschien'; mijn vriendin wil sowieso emigreren het enige wat haar nog tegenhoudt ben ik Ik twijfel ergens nog, maar ja, als zij dit echt wil dan ga ik natuurlijk heel graag mee! Ik kan niet zonder haar leven )

En Japan is voor ons beide ook heel speciaal, omdat zij mij in dit land ten huwelijk heeft gevraagd.



Nou goed, Japan dus! We zitten alleen wel in dubio met een aantal zaken. Zo wil ik graag mijn oma's uitnodigen maar ik weet niet of dat heel verstandig is, door de lange vlucht... Mijn ene oma vloog tot voor kort elk jaar naar Amerika (ze heeft daar familie wonen) en zij zal niet zo'n probleem hebben met zo'n lange vlucht.

Maar mijn andere oma heeft nog nooit gevlogen, en nu moet ze helemaal naar Japan!? Zij is lichamelijk ook de jongste niet meer, en ik wil haar eigenlijk die vlucht niet aandoen... Ik weet haast zeker dat ze wel mee zou gaan naar Japan om bij de trouwerij aanwezig te zijn als ik het haar vraag, maar dat zou ze dan puur om mij doen... Want als het even kan "zou ze voor geen goud gaan vliegen." De kwestie is dus of ik zo'n groot offer wel kan en mag verlangen van mijn oma? Moet ik haar dit wel aandoen?



En als die oma niet meegaat, (niet meekan), willen we eigenlijk helemaal geen oma's en opa uitnodigen... Of is dat heel cru?



Dan heb ik nog een goede vriend die ik er wel heel graag bij wil hebben, alleen hij heeft nu een vriendin.. Nou is het punt dat ik deze vriendin niet zo heel goed ken (ze is wel aardig verder, maar ons contact is heel oppervlakkig wat dat betreft). Het liefst zou ik alleen mijn goede vriend uitnodigen en zijn vriendin dus niet... Maar ik weet niet of ik dat kan maken? Ik zou daar zelf ook niet gecharmeerd van zijn denk ik, als alleen ik werd uitgenodigd en mijn partner mocht niet mee... Ik wil onze vriendschap ook niet bederven verder.

Wat zouden jullie hiermee doen?



Zo, sorry dat het zo'n lang verhaal geworden is. Vragen/tips/opmerkingen/suggesties zijn allemaal welkom!
Allereerst; gefeliciteerd!!!

En wat een vet land om te trouwen. Ik denk dat je teveel nadenkt over de gastenlijst...Nodig gewoon iedereen uit. Wie kan,die komt (kost genoeg) En voor wie niet kan,kun je nog een achteraf feestje organiseren. Ik vind het niet netjes om aanhang niet uit te nodigen,maar dat ben ik.
Alle reacties Link kopieren
Is het een hype momenteel op het Vivaforum om in het buitenland te willen trouwen (zie topic buitenlandse bruiloft) en daarbij tevens een aantal potentiele gasten uit te sluiten?

In navolging van de discussie op dat andere topic: gaan jullie reis- en verblijfskosten voor jullie gasten betalen? Of 'mogen' ze ter verhoging van jullie feestvreugde mee op eigen kosten?
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd! Japan, wat een mooie locatie! Misschien moet je het met de oma er gewoon over hebben. Daarbij, als je het vanuit een andere hoek bekijkt: Misschien zal het juist tegen haar verwachting in een hele mooie ervaring zijn. Nog nooit gevlogen en dan toch nog op zo'n plek komen, met een rijke cultuur én al haar geliefden. Daarbovenop zal ze waarschijnlijk ook niet alleen vliegen, maar met de familie.



Je hebt alleen in je bericht niet vermeld hoe vitaal de oma nog is. Zit natuurlijk ook een verschil in of ze nog heel actief is, of toch al een beetje "gammel"



Over je vriend, het is een beetje moeilijk om te zeggen dat hij wel mag komen, en zijn vriendin niet. Daarbij betaalt hij zelf voor zijn ticket (neem ik aan) en zal hij er vast voor kiezen er een vakantie aan vast te plakken. Voor hem dus aantrekkelijker als hij dat met zijn vriendin een paar daagjes kan doen.



Als jullie voor ticket en verblijf betalen, kan je natuurlijk wel benadrukken dat je het in een intiem gezelschap wil van mensen die al lief en leed met jullie gedeeld hebben en de kosten ook moeten drukken.
Alle reacties Link kopieren
Lekker in Nederland trouwen. Sushi eten bij de Japanner met iedereen. Dan op huwelijksreis naar Japan.
Lees dit topic even, dan weet je welke reacties je kunt verwachten.



Ik ben zeker niet tegen bruiloften in het buitenland, en Japan zal vast enorm gaaf zijn, maar met gasten? Zijn alle kosten voor jullie?

En ik weet niet hoe oud je grootouders zijn maar iemand op leeftijd die nog nooit heeft gevlogen maar naar Japan nemen, vind ik heel wat.
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd.



Het is aan jouw oma zelf om te beslissen of ze dat "offer" wil brengen. Misschien is het ergens juist voor haar ook erg leuk om toch nog eens te gaan vliegen.

Ik snap niet helemaal waarom oma a niet mag komen omdat oma b dat offer niet kan of wil brengen? Heel raar zou ik dat vinden het zijn toch gewoon twee lossen individuen?



Wat betreft die vriend van je, ik zou het wel snappen dat die vriendin niet wordt uitgenodigd. Misschien kan ze toch mee naar Japan en daar samen nog op vakantie gaan. Dat ene dagje van jouw bruiloft kan ze dan alleen doorbrengen lijkt me.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
Betaal je dan ook voor iedereen de vliegtickets? Of is dat op eigen kosten?
Alle reacties Link kopieren
http://romiehoogendam.nl/?p=67
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren
quote:ana_isabel schreef op 18 juli 2016 @ 15:40:

Allereerst; gefeliciteerd!!!

En wat een vet land om te trouwen. Ik denk dat je teveel nadenkt over de gastenlijst...Nodig gewoon iedereen uit. Wie kan,die komt (kost genoeg) En voor wie niet kan,kun je nog een achteraf feestje organiseren. Ik vind het niet netjes om aanhang niet uit te nodigen,maar dat ben ik.



Bedankt!



Iedereen uitnodigen willen we echt niet, omdat we dus sommige mensen helemaal niet zo vaak zien en wij zo'n kleinschalige bruiloft juist heel 'intiem/knus' vinden.



Verder is iedereen uitnodigen ook wel heel prijzig... We waren namelijk van plan om van onze gasten hun vliegtickets, hotel, transport, eten op de bruiloft te betalen. Met 18 man (of 13 als alle oma's en opa niet meegaan) zijn de kosten nog enigszins te overzien



Hoe we dat precies gaan doen met die tickets is ook nog wel een dingetje, want ik kan me ook heel goed voorstellen dat mensen nog een vakantie er aan vast willen plakken (je komt nou eenmaal niet elke dag in Japan...)

Maar omdat we dus kleinschalig willen trouwen met weinig mensen, moet dat wel te regelen zijn met elkaar.
quote:vergrootglas schreef op 18 juli 2016 @ 15:44:

Lekker in Nederland trouwen. Sushi eten bij de Japanner met iedereen. Dan op huwelijksreis naar Japan.ja, vind ik ook wel een mooi idee!
Tenzij ik familie ben, vlieg ik echt niet effe half de wereld af voor een bruiloft.

En al helemaal niet in mijn ééntje.

En mijn man gaat "hier thuis" al niet naar een bruiloft in zijn ééntje, laat staan in 't buitenland.



Als je er persé dus vrienden bij wil hebben, zou ik de partners mee uitnodigen.

Het is immers ook niet dat je op 2 dagen heen en weer vliegt naar Japan + trouwt. Veel kans dat je een week of wat kwijt bent.



Wil en kan iedereen - familie ook - bovendien wel zomaar een week of meer verlof nemen op zijn / haar werk voor jullie huwelijk?



Oma's en opa's zou ik zelf laten beslissen of ze meegaan of niet.

Als het te ver voor hen is, dan is het maar zo. Je kan ze later ook nog altijd uitnodigen voor een uitgebreid (Japans?) etentje.
Alle reacties Link kopieren
Wow wat een boel reacties ineens!



Bedankt voor de link van dat andere topic, zal dat ook gaan lezen. En superbedankt voor het artikel van Romie Hoogendam! Dat gaan we vanavond samen eens rustig lezen.



We zijn dus inderdaad van plan om vliegtickets en overnachtig te betalen voor onze gasten.



quote:AMELIE1988 schreef op 18 juli 2016 @ 15:43:

Gefeliciteerd! Japan, wat een mooie locatie! Misschien moet je het met de oma er gewoon over hebben. Daarbij, als je het vanuit een andere hoek bekijkt: Misschien zal het juist tegen haar verwachting in een hele mooie ervaring zijn. Nog nooit gevlogen en dan toch nog op zo'n plek komen, met een rijke cultuur én al haar geliefden. Daarbovenop zal ze waarschijnlijk ook niet alleen vliegen, maar met de familie.



Je hebt alleen in je bericht niet vermeld hoe vitaal de oma nog is. Zit natuurlijk ook een verschil in of ze nog heel actief is, of toch al een beetje "gammel"



Over je vriend, het is een beetje moeilijk om te zeggen dat hij wel mag komen, en zijn vriendin niet. Daarbij betaalt hij zelf voor zijn ticket (neem ik aan) en zal hij er vast voor kiezen er een vakantie aan vast te plakken. Voor hem dus aantrekkelijker als hij dat met zijn vriendin een paar daagjes kan doen.



Als jullie voor ticket en verblijf betalen, kan je natuurlijk wel benadrukken dat je het in een intiem gezelschap wil van mensen die al lief en leed met jullie gedeeld hebben en de kosten ook moeten drukken.Op deze manier wou ik het dan ook bewoorden. Een goede vriend zal dat dan toch wel begrijpen...?
quote:trouweninjapan schreef op 18 juli 2016 @ 15:48:

[...]





Bedankt!



Iedereen uitnodigen willen we echt niet, omdat we dus sommige mensen helemaal niet zo vaak zien en wij zo'n kleinschalige bruiloft juist heel 'intiem/knus' vinden.



Verder is iedereen uitnodigen ook wel heel prijzig... We waren namelijk van plan om van onze gasten hun vliegtickets, hotel, transport, eten op de bruiloft te betalen. Met 18 man (of 13 als alle oma's en opa niet meegaan) zijn de kosten nog enigszins te overzien



Hoe we dat precies gaan doen met die tickets is ook nog wel een dingetje, want ik kan me ook heel goed voorstellen dat mensen nog een vakantie er aan vast willen plakken (je komt nou eenmaal niet elke dag in Japan...)

Maar omdat we dus kleinschalig willen trouwen met weinig mensen, moet dat wel te regelen zijn met elkaar.



Ik doelde ook op die 18

Netjes ,dat je dat wilt betalen! Nu snap ik dat verhaal van die vriend ook beter... Misschien een idee om haar alleen de ticket te laten betalen? exclusief eten ed?
Alle reacties Link kopieren
No way dat ik zou komen..... zonde van mijn vakantie dagen ! En al helemaal niet alleen!
quote:dojobo schreef op 18 juli 2016 @ 15:54:

No way dat ik zou komen..... zonde van mijn vakantie dagen ! En al helemaal niet alleen!Bij deze ben je niet uitgenodigd!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou niet voor alleen n bruiloft naar Japan vliegen. Betekent dus dat de datum in een periode moet vallen waarop ik graag Japan ns zou willen rondreizen. Lijkt me trouwens een behoorlijke uitgave als je voor 18 personen een vlucht en hotelkamer moet betalen. Door t tijdsverschil/jetlag kun je degenen die niet nog op eigen houtje willen gaan reizen ook niet gelijk de volgende dag weer op een vlucht terug zetten.
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
quote:Mietrot schreef op 18 juli 2016 @ 15:49:

Tenzij ik familie ben, vlieg ik echt niet effe half de wereld af voor een bruiloft.

En al helemaal niet in mijn ééntje.

En mijn man gaat "hier thuis" al niet naar een bruiloft in zijn ééntje, laat staan in 't buitenland.



Als je er persé dus vrienden bij wil hebben, zou ik de partners mee uitnodigen.

Het is immers ook niet dat je op 2 dagen heen en weer vliegt naar Japan + trouwt. Veel kans dat je een week of wat kwijt bent.



Wil en kan iedereen - familie ook - bovendien wel zomaar een week of meer verlof nemen op zijn / haar werk voor jullie huwelijk?



Oma's en opa's zou ik zelf laten beslissen of ze meegaan of niet.

Als het te ver voor hen is, dan is het maar zo. Je kan ze later ook nog altijd uitnodigen voor een uitgebreid (Japans?) etentje.



De aanhang van broer en zus is dus zeker wel uitgenodigd. Het gaat dus alleen om de vriendin van mijn beste vriend. De andere vriend en haar vriendinnen zijn (zoals het nu staat) single.



De andere partners (opa's en haar moeder) zijn overleden.
Alle reacties Link kopieren
Wat is dat toch hier met trouwen in het buitenland.



Gaan jullie ook betalen voor 20 retourtickets Japan?
http://romiehoogendam.nl/?p=67
Alle reacties Link kopieren
quote:trouweninjapan schreef op 18 juli 2016 @ 15:53:





We zijn dus inderdaad van plan om vliegtickets en overnachtig te betalen voor onze gasten.





Heb je de lotto gewonnen? Want ja, dat kan je niet doen voor 1 overnachting he, dat zijn er op z'n minst een paar.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou in dit geval voordat je begint met plannen eerst overleggen met de mensen die je uit wilt nodigen. Het idee is leuk en natuurlijk is je bruiloft "jullie dag" maar in dit geval komt er nogal wat bij kijken. Zaken waar je tegenaan loopt:



- er zijn misschien mensen met vliegangst of mensen die niet van (lang) vliegen houden

- er zullen behoorlijk wat vakantiedagen door je gasten opgenomen moeten worden. Niet iedereen wil dat of heeft er voldoende. En mensen besteden ze misschien liever aan een vakantie naar eigen keuze en met eigen gezelschap

- de periode moet voor iedereen uitkomen omdat het meer dagen is dan een gewone bruiloft. Sommige mensen krijgen in bepaalde periodes niet vrij (onderwijs, winkels, reisbranche, bouwvak etc)



Je moet dit allemaal goed overleggen. Ik zou het zelf een leuk idee vinden maar eigenlijk ga ik liever jaarlijks 3 weken reizen met mijn partner. Dat zou dus ten koste gaan hiervan ivm vrij vragen, vakantiedagen etc. Ik zou daar niet blij van worden
Alle reacties Link kopieren
Als jullie reis en verblijfskosten volledig gaan betalen voor jullie gasten, dat maakt het plaatje wel even totaal anders natuurlijk!

Dan is het wel de vraag of iedereen erop zit te wachten om twee lange vluchten te maken (met de bijkomende jetlags) omdat jullie trouwen. Zo'n tripje doe je niet in een paar dagen, en de meeste mensen hebben maar een bepaald aantal vakantiedagen, dus als ze daarnaast ook 'gewoon' op vakantie willen is dat wel iets wat meespeelt. Ga je ook iets 'toeristisch' met je gasten doen zodat ze iets van het land zien?
Alle reacties Link kopieren
quote:trouweninjapan schreef op 18 juli 2016 @ 15:56:

[...]





De aanhang van broer en zus is dus zeker wel uitgenodigd. Het gaat dus alleen om de vriendin van mijn beste vriend. De andere vriend en haar vriendinnen zijn (zoals het nu staat) single.

ik vind het eigenlijk not done om haar niet uit te nodigen. Ik zou ook gewoon haar ticket en verblijf etc. betalen, net als voor de rest.



Je hebt trouwens best kans dat ze zelf aan zal bieden om het zelf ticket te betalen, dat zou ik tenminste wel doen als ik door vage kennissen zou worden uitgenodigd voor zo'n event aan de andere kant van de wereld.
quote:trouweninjapan schreef op 18 juli 2016 @ 15:56:

[...]





De aanhang van broer en zus is dus zeker wel uitgenodigd. Het gaat dus alleen om de vriendin van mijn beste vriend. De andere vriend en haar vriendinnen zijn (zoals het nu staat) single.



De andere partners (opa's en haar moeder) zijn overleden.



Het betreft dus 1 vriendin en 1 extra persoon.

Die zou ik dus gewoon uitnodigen.

18 of 19 personen, als ik daarmee die vriend meekrijg en hij anders thuis blijft zou mij dat verschil het wel waard zijn.

Zeker als ik hem er écht bij wil.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven