Gezondheid alle pijlers

Niet weten welke anticonceptie

25-08-2020 14:08 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoii,

de titel zegt het al. Wil graag starten met iets van anticonceptie. Ik weet zelf niet goed welke...
Liefst zonder (te veel) hormonen, maar dan zou de koperspiraal overblijven. Hier lees ik niet zoveel goeds over.

De Mirena ooit gehad maar hier kreeg ik acne van. Ik overweeg nu de pil, eentje met zo weinig mogelijk hormonen/een lichte pil.

Wat hebben jullie? Hoe bevalt dat?
Nou hier wel een positieve ervaring. 2x een multiload gehad en nu een T safe. Bevalt mij prima (mag niks anders maar soit).
bespreek dit met je huisarts. of maak een afspraak bij een verloskundige, zij adviseren tegenwoordig ook over verschillende soorten anticonceptie. En nemen daar meer tijd voor dan een huisarts.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Hoe oud ben je?
Nee heb je, ja kun je krijgen.
Ik slik al 35 jaar Trigynon.

Wel andere pil en prikpil tussendoor geprobeerd, maar dat was niets.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
sunshineandblueskies schreef:
25-08-2020 14:14
Hoe oud ben je?
Ik ben 26
Ik ben van pil (te veel hormonen) naar hormoonspiraal (te veel heftige acne) naar Nuvaring geswitcht en die laatste bevalt me echt het best! Ik hoor zelden andere vrouwen die de Nuvaring gebruiken en ik verbaas me daar eigenlijk over. Ben er erg tevreden over!
Jesss-25 schreef:
25-08-2020 14:21
Ik ben 26

Ik zou met je huisarts overleggen en duidelijk aangeven dat je geen of heel weinig hormonen wilt. Er is tegenwoordig ook een nieuw soort spiraaltje, met balletjes, kan even niet op de naam komen. Die schijnt ook heel licht/fijn te zijn.
Heb je nooit eerder anticonceptie gebruikt (m.u.v. condoom natuurlijk)?
Nee heb je, ja kun je krijgen.
sunshineandblueskies schreef:
25-08-2020 14:52
Ik zou met je huisarts overleggen en duidelijk aangeven dat je geen of heel weinig hormonen wilt. Er is tegenwoordig ook een nieuw soort spiraaltje, met balletjes, kan even niet op de naam komen. Die schijnt ook heel licht/fijn te zijn.
Heb je nooit eerder anticonceptie gebruikt (m.u.v. condoom natuurlijk)?
Die met de balletjes heet de Ballerine, maar veel huisartsen plaatsen die (nog) niet helaas.
diablorojo schreef:
25-08-2020 14:49
Ik ben van pil (te veel hormonen) naar hormoonspiraal (te veel heftige acne) naar Nuvaring geswitcht en die laatste bevalt me echt het best! Ik hoor zelden andere vrouwen die de Nuvaring gebruiken en ik verbaas me daar eigenlijk over. Ben er erg tevreden over!
Ik gebruik ook al jaren de nuvaring, maar die heeft evenveel hormonen als de pil dus dat voordeel snap ik niet.
Ik vind 't wel makkelijk want spiraaltje zat bij mij niet fijn (laten verwijderen) en ik kan niet goed pillen slikken dus elke dag een pil lijkt me afschuwelijk.
Ook geen goede ervaringen met spiraal, 2x niet goed geplaatst ofzo. Of lag aan mijn baarmoederhals maar 1e keer na 2 weken helse pijnen laten verwijderen en 2e keer na 1 dag.

Nu doe ik het goed op hormonen en dus heb ik de prikpil voor mijn PMS.. Ik zou gewoon overleggen met huisarts en soms is het proberen en proberen.
Mirena
HennieHen schreef:
25-08-2020 15:43
Ik gebruik ook al jaren de nuvaring, maar die heeft evenveel hormonen als de pil dus dat voordeel snap ik niet.
Ik vind 't wel makkelijk want spiraaltje zat bij mij niet fijn (laten verwijderen) en ik kan niet goed pillen slikken dus elke dag een pil lijkt me afschuwelijk.
Naar mijn weten bevat de Nuvaring in elk geval minder hormonen dan de anticonceptiepil die ik in het begin slikte, de Diane-35. Werkte als een tierelier tegen acne, maar voor mijn gevoel was ik na deze jaren te hebben geslikt nog maar een schaduwversie van mezelf.
Maar misschien heb ik het mis wat betreft de hoeveelheid hormonen. Feit blijft dat ik me er beter bij voel!
Luci_Morgenster schreef:
25-08-2020 15:50
Ook geen goede ervaringen met spiraal, 2x niet goed geplaatst ofzo. Of lag aan mijn baarmoederhals maar 1e keer na 2 weken helse pijnen laten verwijderen en 2e keer na 1 dag.

Nu doe ik het goed op hormonen en dus heb ik de prikpil voor mijn PMS.. Ik zou gewoon overleggen met huisarts en soms is het proberen en proberen.
Heeft de prikpil veel bijwerkingen? Ik overweeg deze ook vanwege zware pms, maar lees zulke horror verhalen
Ik heb ook jarenlang de Nuvaring gebruikt. Vond het de fijnste AC die ik heb gehad.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
rozekoek1988 schreef:
25-08-2020 16:37
Heeft de prikpil veel bijwerkingen? Ik overweeg deze ook vanwege zware pms, maar lees zulke horror verhalen
Niet voor mij. Ik ben net zo dik/dun als ervoor. Libido is niet veranderd en geen rare puistjes of hormoonproblemen. Het is vooral hemels in mijn geval.

Is ook echt puur voor de horror pms, ik ben al 7,5 jaar gesteriliseerd en had gewoon geen zin meer in elke dag de pil slikken.

Soms stop ik even en dan duurt het wel zeker 1,5 jaar voor de boel weer begint. Dus dan heb ik ook nog best lang zonder prikpil en zonder pms.

Andere mensen vinden het niets. Of denken het niets te vinden omdat je alleen de nare verhalen leest vaak. Maar om mij heen zijn er veel vrouwen aan de prikpil en die zijn allemaal positief.
Alleen die hoor je niet.

Zou het gewoon allemaal bespreken met de HA en soms is het ook gewoon proberen.
Ik heb twee keer de Implanon gehad. De eerste keer beviel supergoed!
Geen menstruatie, geen PMS, geen enkele bijwerking. Die heb ik 3 jaar gehad.

Nadat ik klaar was met kinderen wilde ik het weer proberen, maar nu beviel het minder goed. Die heb ik na een klein jaar laten verwijderen en is mijn man gesteriliseerd.

eigenlijk is hormonale anti-conceptie nooit fijn, als je kijkt hoeveel de hormonen kunnen bepalen. Jammer genoeg zijn er weinig echt fijne alternatieven.
Voor mijn eerste zwangerschap de pil, maar dat was voordat ik wist dat ik een stollingsprobleem had en dat is nu geen optie meer. Na mijn eerste zwangerschap voor het zingen de kerk uit (ik weet dat het niet de meest veilige optie is maar als we in die periode toch zwanger waren geworden dan was het geen probleem geweest) en nu niets want we willen een tweede.
rozekoek1988 schreef:
25-08-2020 16:37
Mijn bijwerking was dat ik acht maanden chronisch ongesteld was door de prikpil. Laat dat nu juist niet de bedoeling zijn geweest...

Echt tof, eerst niet aan de pil vanwege borstvoeding, vervolgens chronisch ongesteld. Daarna kreeg ik Microgynon. Strontsjaggerijnig, kurkdroog, pure ellende.

Ja maar je wilt die ouderwetse Trigynon toch niet? Zeker weten van wel, dokter.

Nu nergens meer last van, eventueel kan ik tien dagen mijn onttrekkingsbloeding doorschuiven. Daarna mijn stopweek.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Chrome11 schreef:
25-08-2020 15:04
Die met de balletjes heet de Ballerine, maar veel huisartsen plaatsen die (nog) niet helaas.
.
Ik heb ballerine en ben er erg tevreden mee. Hij zit nu ruim een jaar. Mijn huisarts kon hem niet zelf plaatsen en heeft me op verzoek doorverwezen naar een verloskundige (ik had bij de distributeur adressen opgevraagd). Verloskundige is eerstelijnszorg en wordt plaatsen vergoed vanuit basisverzekering zonder eigen risico. Met een 1 ster aanvullende verzekering werd het spiraal zelf ook volledig vergoed. Dus totaal nul euro betaald.

Ik heb overigens ook nul kinderen, dus best bijzonder om naar de verloskundige te gaan..
Hier ook blij met de implanon. (Nu even niet want zwanger).
Het nadeel van de prikpil is dat het erg lang duurt voordat de hormonen je lijf uit zijn. Als je m hebt laten zetten zit je sowieso 3 maanden aan de kwaaltjes vast (hoeft natuurlijk niet)!
Ik zou gewoon eens het gesprek aan gaan met je huisarts.
En die Ballerine zou je misschien in het ziekenhuis bij de gynaecoloog kunnen laten plaatsen.
NM1717 schreef:
25-08-2020 21:59
En die Ballerine zou je misschien in het ziekenhuis bij de gynaecoloog kunnen laten plaatsen.
.
Dan kost het een paar honderd euro. Verloskundige, echt!
puntillita schreef:
25-08-2020 22:15
.
Dit wist ik niet! Dan zou ik idd bij de verloskundige doen!
Na 25 jaar pil en 6 weken een Mirena (10 jaar geleden) heb ik nu 4 maanden een koperspiraal en het bevalt heel goed!
puntillita schreef:
25-08-2020 22:15
.
Dan wordt het vergoed, maar betaal wel je wel het wettelijk eigen risico, mocht je dat nog niet (gedeeltelijk) verbruikt hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven