Geschiedenis topic: Deel je kennis

04-01-2019 10:54 114 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kijk momenteel The Crown.

Ik pauzeer de serie om stukjes op te zoeken. Bijvoorbeeld dat de ouders van Queen Elizabeth ll, niet goedkeurde dat ze met Philip Mountbatten ging trouwen. Dat
Princess Mary tegen Queen Elizabeth ll heeft gezegd dat ze ten alle tijden voor The Crown moet kiezen.

Hoe komt het dat alleen de Britse koningshuis het overleefd heeft en de Duitse, Franse, Griekse en Russische huizen zijn gevallen?

Ik zou ook wel wat meer willen weten over de Nederlandse geschiedenis. Ik heb het idee dat het voornamelijk ging over de eerste en twee de wereld oorlog en de gouden eeuw in mijn schoolperiode. Er is wel meer geschiedenis in Nederland, Prehistorie (hunebedden) Romijnse rijk, 80 jarige oorlog etc.

Ik zou heel graag meer willen weten, deel je kennis hier.
Alle reacties Link kopieren
Misschien een heel gek idee hoor, maar boeken zijn imho een nuttiger idee dan een topic over “alles over alles uit de afgelopen 10.000 jaar”
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Prinses Margaret had een hele turbulente levensstijl.
duchessmeganmarkle wijzigde dit bericht op 04-01-2019 10:58
1.89% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dat is best lastig, 'deel je kennis'. Dat is zo vaag en onduidelijk dat niemand weet waar te beginnen en tot hoe ver kennis reikt. Duik inderdaad de boeken in, veel leuker!
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
04-01-2019 10:56
Misschien een heel gek idee hoor, maar boeken zijn imho een nuttiger idee dan een topic over “alles over alles uit de afgelopen 10.000 jaar”
Ik grijp vaak naar mijn telefoon, ik heb geen enkele concentratie om een boek te lezen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou bij de bibliotheek een boek lenen over het onderwerp (of bij de boekwinkel een boek kopen) en gaan lezen. Dat is effectiever dan topicpagina's met reacties lezen waarvan je niet weet of het feit of fictie is.
Alle reacties Link kopieren
DuchessMeganMarkle schreef:
04-01-2019 10:58
Ik grijp vaak naar mijn telefoon, ik heb geen enkele concentratie om een boek te lezen.
E-books, websites, YouTube. Genoeg via je telefoon te vinden ook!
Alle reacties Link kopieren
Voor zulke dingen zijn bibliotheken uitgevonden. Boeken met de meest uitlopende onderwerpen , ja ook vaderlandse geschiedenis , kom je daar tegen.
Boeken vol informatie waar gedegen onderzoek naar is gedaan en niet Wikipedia waar elke Jan Doedel op kan schrijven.

En hoezo alleen het Britse Koningshuis? Wat te denken van Nederlandse, Belgische, Zweedse om maar een paar voorbeelden te noemen...
Alle reacties Link kopieren
DuchessMeganMarkle schreef:
04-01-2019 10:58
Ik grijp vaak naar mijn telefoon, ik heb geen enkele concentratie om een boek te lezen.
Ik ben nauwelijks verbaasd.

Ja, dan is “prinses Margaret had een turbulent leven” inderdaad wel weer even genoeg kennis voor het moment
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Bezoek eens musea. Doe dan ook meteen een rondleiding daar bij.
anoniem_373619 wijzigde dit bericht op 04-01-2019 11:02
55.56% gewijzigd
Ik heb laatst die film over Michiel de Ruyter gezien en toen heb ik toch ook wel een en ander opgezocht om te kijken of het allemaal echt zo gegaan is. Best interessant.

Datzelfde had ik bij het kijken van de serie Black Sails. Sommige van de piraten uit die serie komen uit het boek Treasure Island maar sommige hebben ook echt bestaan. Interessant om even te lezen hoe dat dan zat.
JollyRider schreef:
04-01-2019 10:56
Misschien een heel gek idee hoor, maar boeken zijn imho een nuttiger idee dan een topic over “alles over alles uit de afgelopen 10.000 jaar”

Dit.
Ik heb een geschiedenishoofd maar zou niet weten waar te beginnen.
En dat Margret een turbulente levensstijl had lijkt me meer iets voor de Story.
anoniem_361866 wijzigde dit bericht op 04-01-2019 11:03
0.27% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
heb je toch gewoon op school geleerd?

Rusland, had een keizerrijk. geëindigd door komst Sovjet-Unie
Franse koninkrijk werd beëindigd door de Franse revolutie
keizer Wilhelm zag na WO1 einde komen aan zijn keizerrijk
en Griekenland werd in 1974 een republiek
Game of Thrones is trouwens ook deels gebaseerd op twee families die echt hebben bestaan, inclusief vete. Geinig om dat dan even na te lezen.
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
04-01-2019 11:04
Game of Thrones is trouwens ook deels gebaseerd op twee families die echt hebben bestaan, inclusief vete. Geinig om dat dan even na te lezen.
Oh heb je een link? Dat vind ik leuk om te lezen, ben gisteren opnieuw met seizoen 1 begonnen nl.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
04-01-2019 11:03
heb je toch gewoon op school geleerd?

Rusland, had een keizerrijk. geëindigd door komst Sovjet-Unie
Franse koninkrijk werd beëindigd door de Franse revolutie
keizer Wilhelm zag na WO1 einde komen aan zijn keizerrijk
en Griekenland werd in 1974 een republiek
Dat herinner ik mij vaag. Ik lette gewoon niet goed op op school. Ik was meer bezig met uiterlijke vertoon en vriendjes dan de lessen goed volgen.
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
04-01-2019 11:04
Game of Thrones is trouwens ook deels gebaseerd op twee families die echt hebben bestaan, inclusief vete. Geinig om dat dan even na te lezen.
Ga ik op mijn lijst zetten.
Alle reacties Link kopieren
DuchessMeganMarkle schreef:
04-01-2019 11:05
Dat herinner ik mij vaag. Ik lette gewoon niet goed op op school. Ik was meer bezig met uiterlijke vertoon en vriendjes dan de lessen goed volgen.
ik vond geschiedenis altijd heerlijk, nog steeds
maar mijn pubers helpen met wiskunde.... no way
lilalinda schreef:
04-01-2019 11:06
ik vond geschiedenis altijd heerlijk, nog steeds
maar mijn pubers helpen met wiskunde.... no way
En het ligt er ook aan hoe de leerkracht de geschiedenislessen doet. Als je er eentje treft die met passie kan vertellen dat de leerlingen blijven luisteren heb je een goede getroffen.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
04-01-2019 11:06
ik vond geschiedenis altijd heerlijk, nog steeds
maar mijn pubers helpen met wiskunde.... no way
Wiskunde en biologie vond ik wel interessant.
Alle reacties Link kopieren
TanteBedelia schreef:
04-01-2019 11:08
En het ligt er ook aan hoe de leerkracht de geschiedenislessen doet. Als je er eentje treft die met passie kan vertellen dat de leerlingen blijven luisteren heb je een goede getroffen.
Nou dat was bij ons niet zo.
Alle reacties Link kopieren
TanteBedelia schreef:
04-01-2019 11:08
En het ligt er ook aan hoe de leerkracht de geschiedenislessen doet. Als je er eentje treft die met passie kan vertellen dat de leerlingen blijven luisteren heb je een goede getroffen.
Ik had er zo een.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan alles over de 2e wereldoorlog en Gouden eeuw zo opnoemen. Ik heb het idee dat het elk jaar daar over ging tijdens de geschiedenis lessen.
duchessmeganmarkle wijzigde dit bericht op 04-01-2019 11:11
0.35% gewijzigd
dolfje schreef:
04-01-2019 11:09
Ik had er zo een.
Ik had een leerkracht die heel veel van de streekgeschiedenis af wist die man kon er uren over vertellen. :flirting:
dolfje schreef:
04-01-2019 11:04
Oh heb je een link? Dat vind ik leuk om te lezen, ben gisteren opnieuw met seizoen 1 begonnen nl.

Je kan het beste even googelen want het barst van de links. Zoek bijvoorbeeld op "Game of Thrones inspired by" en dan vind je ze wel.

Het gaat in ieder geval om de Wars of the Roses: twee Engelse huizen die vochten om de troon. The House of Lancaster (=Lannister) en House of York (=Stark).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven