Geschiedenis topic: Deel je kennis

04-01-2019 10:54 114 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kijk momenteel The Crown.

Ik pauzeer de serie om stukjes op te zoeken. Bijvoorbeeld dat de ouders van Queen Elizabeth ll, niet goedkeurde dat ze met Philip Mountbatten ging trouwen. Dat
Princess Mary tegen Queen Elizabeth ll heeft gezegd dat ze ten alle tijden voor The Crown moet kiezen.

Hoe komt het dat alleen de Britse koningshuis het overleefd heeft en de Duitse, Franse, Griekse en Russische huizen zijn gevallen?

Ik zou ook wel wat meer willen weten over de Nederlandse geschiedenis. Ik heb het idee dat het voornamelijk ging over de eerste en twee de wereld oorlog en de gouden eeuw in mijn schoolperiode. Er is wel meer geschiedenis in Nederland, Prehistorie (hunebedden) Romijnse rijk, 80 jarige oorlog etc.

Ik zou heel graag meer willen weten, deel je kennis hier.
Thuis ging het over de slavernij, wat mijn voorouders allemaal hebben meegemaakt.
vanavond begint de serie Napoleon in Nederland NPO2 . 21.10 uur
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
De reden dat de ouders van Liz op het huwelijk tegen waren is omdat die twee bloedverwanten zijn. De originele naam van Mountbatten is Battenberg. Die naam is verengelst na de 1ste wereldoorlog, omdat men vond dat de Duitsers zich vreselijk hadden misdragen.
Het huis van Windsor is eigenlijk het huis van Saksen-Coburg en Gotha, maar is om dezelfde reden veranderd. Men wilde alle banden met Duitsland op deze wijze verbreken.
Ik mij ook vaag herinneren over het stenen tijdperk tijdens geschiedenis lessen.
lilalinda schreef:
04-01-2019 11:03
heb je toch gewoon op school geleerd?

Rusland, had een keizerrijk. geëindigd door komst Sovjet-Unie
Franse koninkrijk werd beëindigd door de Franse revolutie
keizer Wilhelm zag na WO1 einde komen aan zijn keizerrijk
en Griekenland werd in 1974 een republiek
Ligt er denk ik aan wanneer en waar je op school gezeten hebt. Van deze 4 zaken is bij mij alleen het einde van het Duitse keizerrijk iets aangestipt. Maar ja, ik ben van de 2e fase en heb geen examen gedaan in geschiedenis. Bijvoorbeeld het ontstaan van het Nederlands Koninkrijk werd niet in de onderbouw behandeld. Wel beetje pre historie, wat Romeinse en Griekse geschiedenis, beetje middeleeuwen en vooral heel veel WO I en WO II.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
dianaf schreef:
04-01-2019 11:21
Ligt er denk ik aan wanneer en waar je op school gezeten hebt. Van deze 4 zaken is bij mij alleen het einde van het Duitse keizerrijk iets aangestipt. Maar ja, ik ben van de 2e fase en heb geen examen gedaan in geschiedenis. Bijvoorbeeld het ontstaan van het Nederlands Koninkrijk werd niet in de onderbouw behandeld. Wel beetje pre historie, wat Romeinse en Griekse geschiedenis, beetje middeleeuwen en vooral heel veel WO I en WO II.
Precies dit.
Cateautje schreef:
04-01-2019 11:17
De reden dat de ouders van Liz op het huwelijk tegen waren is omdat die twee bloedverwanten zijn. De originele naam van Mountbatten is Battenberg. Die naam is verengelst na de 1ste wereldoorlog, omdat men vond dat de Duitsers zich vreselijk hadden misdragen.
Het huis van Windsor is eigenlijk het huis van Saksen-Coburg en Gotha, maar is om dezelfde reden veranderd. Men wilde alle banden met Duitsland op deze wijze verbreken.
Wie zat daarvoor op de troon dan? Welke familie?
Ik vind met name de straffen uit die tijd heel erg walgelijk. Verzopen worden in een vat wijn, gevierendeeld.. uitgerekt worden tot ledematen uit hun kom schieten om iemand aan het praten te krijgen, te pas en te onpas onthoofdingen. Ik kijk veel programma's en series over die tijd maar.. bah!
Bij ons in de klas kon je amper goed les geven, alleen maar ruzie, Dan heb ik het over de jaren 90 Amsterdam.
DuchessMeganMarkle schreef:
04-01-2019 11:22
Wie zat daarvoor op de troon dan? Welke familie?
Door het huwelijk van koningin Victoria werd het het huis van Saksen-Coburg en Gotha, een Duits huis dus. Het is interessant om die familie eens te onderzoeken, daar heb je je handen vol aan en ja kaken zullen op de grond vallen.
Voor die tijd was het het huis van de Tudors, ontstaan uit de war of the roses.
TanteBedelia schreef:
04-01-2019 11:08
En het ligt er ook aan hoe de leerkracht de geschiedenislessen doet. Als je er eentje treft die met passie kan vertellen dat de leerlingen blijven luisteren heb je een goede getroffen.

Inderdaad. Ik vond geschiedenis altijd heel interessant maar wij hadden zo'n geitenwollensok die alles heel droog oplepelde. Dat was echt niet te doen zo saai. Er is ook weinig van blijven hangen.

Ik heb ze eerder al eens genoemd maar ik heb serieus meer geleerd van de stripboeken Van Nul Tot Nu. Daar wordt zo ongeveer de hele Nederlandse geschiedenis in chronologische volgorde en op een leuke manier verteld.
RikM schreef:
04-01-2019 11:31

Ik heb ze eerder al eens genoemd maar ik heb serieus meer geleerd van de stripboeken Van Nul Tot Nu. Daar wordt zo ongeveer de hele Nederlandse geschiedenis in chronologische volgorde en op een leuke manier verteld.
Ja die zijn leuk.
Cateautje schreef:
04-01-2019 11:28
Door het huwelijk van koningin Victoria werd het het huis van Saksen-Coburg en Gotha, een Duits huis dus. Het is interessant om die familie eens te onderzoeken, daar heb je je handen vol aan en ja kaken zullen op de grond vallen.
Voor die tijd was het het huis van de Tudors, ontstaan uit de war of the roses.
Ik vind het ook interessant, ik weet alleen niet waar ik moet beginnen.
04-01-2019 11:34
Ik vind het ook interessant, ik weet alleen niet waar ik moet beginnen.
Je zou kunnen beginnen met die familienaam te googlen. Saksen-Coburg en Gotha.
GinnyJones schreef:
04-01-2019 11:22
Ik vind met name de straffen uit die tijd heel erg walgelijk. Verzopen worden in een vat wijn, gevierendeeld.. uitgerekt worden tot ledematen uit hun kom schieten om iemand aan het praten te krijgen, te pas en te onpas onthoofdingen. Ik kijk veel programma's en series over die tijd maar.. bah!
Over welke tijd heb je het dan?
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Cateautje schreef:
04-01-2019 11:36
Je zou kunnen beginnen met die familienaam te googlen. Saksen-Coburg en Gotha.
Gedaan, wow wat een rock en roll leven.
04-01-2019 11:51
Gedaan, wow wat een rock en roll leven.
er is nog veel meer hoor.
Wist je trouwens dat de naam Oranje is uitgestorven en dat Beatrix die naam voor het huis heeft aangenomen?
Waar ik nu weet op stuit terwijl ik aan het googlen ben is dat er veel incestueuze relaties waren in de geschiedenis. Ik wist het wel van Adam en Eva die drie zonen hebben gekregen.

Ik ben zelf christelijk opgevoed, maar het is toch niet niet geloofwaardig dat de mensheid is gesticht door god? Ik geloof eerder de revolutie theorie en dat de mensheid afstamt van de apen.
04-01-2019 12:03
Waar ik nu weet op stuit terwijl ik aan het googlen ben is dat er veel incestueuze relaties waren in de geschiedenis. Ik wist het wel van Adam en Eva die drie zonen hebben gekregen.

Ik ben zelf christelijk opgevoed, maar het is toch niet niet geloofwaardig dat de mensheid is gesticht door god? Ik geloof eerder de revolutie theorie en dat de mensheid afstamt van de apen.

Je schiet werkelijk alle kanten op. Geschiedenis is iets anders dan religie.
the_Wicked_Witch schreef:
04-01-2019 12:05
Je schiet werkelijk alle kanten op. Geschiedenis is iets anders dan religie.
Als je je kennis wil opdoen via een topic omdat een Heel Boek je aandachtsspanne astronomisch overstijgt, dan moet je niet heel veel verwachten he
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
nlies schreef:
04-01-2019 11:17
vanavond begint de serie Napoleon in Nederland NPO2 . 21.10 uur
Ik doe dit op herhaling begin eens met zo'n serie te kijken.
Er zijn vast meer series te vinden via de npo.
IK heb net dit gevonden.
Ten oorlog ook via de npo
https://www.npostart.nl/ten-oorlog/POMS_S_NTR_100328
https://www.npostart.nl/dossier-geschie ... PS_1216708
https://www.npostart.nl/dossier-geschie ... PS_1239527
anoniem_373619 wijzigde dit bericht op 04-01-2019 12:25
34.51% gewijzigd
iedereen heeft een eigen manier van leren.
Cateautje schreef:
04-01-2019 12:23
iedereen heeft een eigen manier van leren.
Precies. Ik kan mij niet concentreren op een boek. Ik pik veel sneller op wat hier wordt geschreven dan dat ik een boek moet lezen. Ik heb al in geen jaren een boek gelezen.

Ik heb de concetratie al niet om een serie te volgen.

Hier heb je interactie en kan ik doorvragen.
04-01-2019 12:26
Precies. Ik kan mij niet concentreren op een boek. Ik pik veel sneller op wat hier wordt geschreven dan dat ik een boek moet lezen. Ik heb al in geen jaren een boek gelezen.

Ik heb de concetratie al niet om een serie te volgen.

Hier heb je interactie en kan ik doorvragen.
Ik ben zeker twee weken dagelijks zoet geweest met het huis Saksen-Coburg en Gotha, dus er is wel degelijk meer interesse voor nodig dan alleen eventjes een linkje lezen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven