flesvoedingsvraag

18-09-2011 14:03 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ben 3 weken geleden bevallen van een prachtig ventje. Zeg maar vent want hij was een 9 ponder! Hij drinkt al sinds de 10e dag 120cc 7 flessen op een dag. De kraamzorg en de verloskundige zeiden beide 120cc houden tot de eerste afspraak bij het consultatiebureau. Nu heb ik die pas over 2 weken. Hij is dan 5 weken. Ik schat dat hij nu zo n 5 kilo is of iets meer. (zou dinsdag kunnen wegen bij het inloopuurtje van het consultatiebureau)

Nu denk ik dat hij niet genoeg heeft. Soms komt hij al na 2 uur .Ik heb even het pak voeding geraadpleegt en dat geeft aan dat tussen 4 en 5 kilo en daarna je naar groter flessen gaat per keer en 5 voedingen per dag. (weet even niet uit mijn hoofd meer hoe groot maar ergens richting 150-170cc).

Heeft iemand ervaring met een groot kind en flesvoeding? zal ik wachten tot de afspraak of morgen even bellen of zelf ophogen?

ben geneigd morgen even te bellen en dinsdag te wegen en dan een keuze te maken maar ben benieuwd naar jullie ervaringen.

liefs fener
fener wijzigde dit bericht op 18-09-2011 14:04
Reden: typfout
% gewijzigd
Dat laatste lijkt me een goed plan. Die hoeveelheden zijn gemiddelden en jou kind is boven gemiddeld.
Om de twee uur willen drinken is voor zo'n kleintje heel normaal. Ik heb zelf altijd op verzoek gevoed, al kwam dat niet overeen met de richtlijnen op het pak. Tevreden baby en een tevreden moeder
En wat Jorina zegt, doen wat jullie beide gelukkig maakt.
Jorina, ik geef m dan ook gewoon zijn fles, daarna houd hij het bij wijze van 4 uur uit en dan komen we altijd op 7 flessen uit. Leek me alleen voor hem fijner als hij meer verzadigd is..
Het CB gaat uit van standaard lijstjes voor standaard babies.

Ik had ook 2 bijna 9 ponders,die als ik me aan de CB lijstje hield,de hele dag jankten omdat ze honger hadden.

Gewoon wat meer geven,ophogen met 20 cc,dat is al 140cc per dag meer,dus een fles en nog wat.

Je merkt vanzelf hoe het gaat.

Heb me nooit aan die richtlijnen van het CB gehouden,maar altijd mijn gevoel gevolgd in dit soort zaken.

Succes
Ohja,en in de laatste fles deed ik altijd wat rijstebloem,word de pap dikker van.

Wel een fles met een ietsje groter gat nemen.
quote:ladytruckster schreef op 18 september 2011 @ 14:16:

Ohja,en in de laatste fles deed ik altijd wat rijstebloem,word de pap dikker van.

Wel een fles met een ietsje groter gat nemen.Toch niet bij een baby van drie weken hoop ik? Rijstebloem is bedoeld voor vanaf 4 maanden.
quote:fener schreef op 18 september 2011 @ 14:14:

Jorina, ik geef m dan ook gewoon zijn fles, daarna houd hij het bij wijze van 4 uur uit en dan komen we altijd op 7 flessen uit. Leek me alleen voor hem fijner als hij meer verzadigd is..Snap ik, ik hoogde altijd op als zoon direct na zijn fles huilerig was omdat hij nog honger had.
Mijn zoon was juist aan de kleine kant bij de geboorte, maar at heel veel om dat in te halen. Ik deed het altijd zo; we gaven bijvoorbeeld 100cc per fles, op het moment dat zo'n fles helemaal leeg ging, kreeg hij in de volgende fles 10cc meer. Als hij dan een bodempje liet staan was de hoeveelheid precies goed, omdat hij dan door kon drinken tot hij verzadigd was. Zo ging hij geleidelijk steeds meer per fles drinken en liet hij zelf steeds meer tijd tussen de flessen. Zo valt er ook vanzelf een fles weg.

Maar inderdaad als je niet zeker bent, morgen bellen en dinsdag langsgaan.
Fener gefeliciteerd!

Ik heb zelf ook grote kinderen (4200, 4960, 4300) en ik heb fv gegeven. Waar je rekening mee moet houden: een maagje van een negenponder is niet groter dan dat van een zesponder. Je kunt een kind wel degelijk overvoeren. Zorg in elk geval dat je nooit meer dan 1 liter per 24 uur geeft.

Weet je zeker dat het echt honger is? Wakker worden/huilen hoeft niet altijd honger te zijn... zuigbehoefte, verborgen reflux, knuffelbehoefte, slaapcyclus (drie kwartier slapen, even wakker en dan weer drie kwartier slapen) etc.

Ik zou zeker overleggen met cb voor je ophoogt. Hij drinkt nu meer dan mijn zoon (4300 gram bij geboorte, nu 14 weken en 6600 gram) ooit gedaan heeft.

Succes!
quote:sosofie schreef op 18 september 2011 @ 15:02:

Fener gefeliciteerd!

Ik heb zelf ook grote kinderen (4200, 4960, 4300) en ik heb fv gegeven. Waar je rekening mee moet houden: een maagje van een negenponder is niet groter dan dat van een zesponder. Je kunt een kind wel degelijk overvoeren. Zorg in elk geval dat je nooit meer dan 1 liter per 24 uur geeft.Weet je zeker dat het echt honger is? Wakker worden/huilen hoeft niet altijd honger te zijn... zuigbehoefte, verborgen reflux, knuffelbehoefte, slaapcyclus (drie kwartier slapen, even wakker en dan weer drie kwartier slapen) etc.

Ik zou zeker overleggen met cb voor je ophoogt. Hij drinkt nu meer dan mijn zoon (4300 gram bij geboorte, nu 14 weken en 6600 gram) ooit gedaan heeft.

Succes!Hier is geen wetenschappelijke grond voor, dat dit slecht zou zijn. Strikt vasthouden aan een liter is niet bij alle baby's haalbaar, zeker aangezien een baby niet weet of hij BV of FV krijgt. Bij BV zou hij ook zoveel mogen drinken als hij wil.
Oh, Jorina,ik heb altijd geleerd (oa van de vk) dat meer dan een liter geven kan zorgen voor nierschade...? Is niet zo dus?

Vergelijking fv en bv is nooit te maken, volgens mij. Samenstelling is volledig anders.
Nederland is, volgens mij, het enige land dat die richtlijn van een liter aanhoudt. In de meeste andere landen doen ze niet zo moeilijk over een beetje meer of minder. Zolang je je baby maar niet tegen wil en dank vol probeert te proppen, maar wie doet dat nou. Onze zoon was ook een vreetzakje, die zat ook weleens aan meer dan een liter, hoor. Nou ja, jammer dan. Ik ging hem geen honger laten lijden.
What if I fall? Oh but my darling, what if you fly?
@sosofie; Het is een vermoeden, en die standaard wordt idd alleen in NL gehanteerd. Ik heb destijds alle boeken nageplozen om te kijken wat nou de onderbouwing was, maar kon er niks zinnigs over vinden. Voor mij reden genoeg om mijn zoon gewoon te geven waar hij om vroeg.

FV en BV is idd niet te vergelijken, maar een baby is niet persé meer verzadigd door FV, wat men ook wel eens beweert.
Bedacht me gister dat hij de laatste dagen 6 flessen drinkt, hij slaat de avond fles over omdat hij na zijn huiluur erg lang slaapt:)

Heb na mijn post hier 130cc in de fles gedaan, de meeste flesjes dronk hij leeg, 1 niet ook best.

Ik heb van de kraam zorg een regel mee gekregen dat hij per kilo lichaamsgewicht een x aantal cc mag (weet t ook niet meer uit mijn hoofd) maar met een fles minder lijkt me iets ophogen naar 130cc geen probleem. Morgen ga ik wegen en dan ga ik overleggen.

Thankx

@sosofie 4960!!!! respect hoor:)
150 cc per kilo lichaamsgewicht. Dus bij 5 kilo minimaal 5x150 cc op een dag. De max is 180. Dus 5x180= 900. En dat delen door het aantal flessen. Stel 6 flessen = dan max 150 cc water +voeding. Maar je kan altijd even bellen om het te vragen. Ik vind het nog steeds lastig en mijn dochter is 3 maanden
Muffin ging ook wel eens over die liter heen hoor. Niet ruim over de liter, maar zo'n 50ml meer, met uitschieters van 100ml meer.

Fener, zolang zoontje er niet alles weer uitspuugt, zou ik ook gewoon ophogen hoor. Als die 10, 20 of 30 ml ervoor zorgen dat hij tevreden is en weer 3 uur tussen de voedingen laat, is het toch goed?
Misschien zou je kunnen proberen om voeding voor hongerige babies te geven, heet geloof ik "forte" ofzo.

Wij maakten altijd een mengseltje, bijvoorbeeld op 150 ml water 3 schepjes gewone voeding en 2 schepjes forte. Dit uiteraard wl in overleg met CB.

Inmiddels is kind wat groter en krijgt bijvoeding, nu in de resterende flessen geen forte meer nodig.
vandaag lijkt hij meer tevreden, red de 3 uur lekkerder drinkt rustiger en boert erop los..... (soms boert hij moeilijk en geeft dan wel veel terug.) xxxx morgen dus wegen en advies vragen dat kom ik nog even vertellen
heel rustig aan ophogen, goed op signalen letten van overvoeden.

dat is het advies van het cb. Ventje weegt al 4930gram:)

krijgt nu 130-140cc doet hij het goed op!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven