Egoist

18-09-2011 14:43 78 berichten
Alle reacties Link kopieren
Graag advies.

Ik ben hoogbegaafd, en kan mezelf prima met manlief 'redden

want ik heb nu eenmaal ideeën die een ander niet heeft.

en bij mij is het glas altijd halfvol en niet halfleeg. Je kan natuurlijk altijd wel wat vinden om over te zeuren, en blijkbaar is dat onder sommige mensen een sport geworden. Kortom ik kan niet tegen gezeur.

Mijn moeder is een alcoholist en heeft altijd wel wat te zeuren.

de schoonzussen 'lopen' bij een psycholoog want ze voelen zich zo leeg... Verder zijn er dan nog twee hele vage kennissen uit de kerk, die hier regelmatig op de stoep verschijnen, omdat ze zich zo vervelen. Want jij bent wel vrolijk.!

Mijn zus noemt me een egoïst omdat ik er geen zin meer in heb, het contact is eenzijdig en ik schiet er niks mee op, ik voel me een namaak hulpverlener. (blijkbaar ben ik 'ergens' niet duidelijk)
Ik denk niet dat dit met je hoogbegaafdheid heeft te maken. Schijnbaar heb jij een 'stabiel' humeur of zelfs een stabiel karakter. Daarbij ben je misschien wel probleemoplossend en praktisch ingesteld. Dit trekt mogelijk mensen aan die niet lekker in hun vel zitten. Als je dit niet meer wil of te veel voor jou wordt moet je eerlijk zijn. Trek je dan niets aan van dingen die worden gezegd zoals egoïstisch zijn. In feite is iedereen egoïstisch, als je niet voor jezelf zorgt kan je ook niet voor anderen goed zorgen.
quote:liefrose schreef op 18 september 2011 @ 15:05:

Ik dacht zo, hoogbegaafdheid is een schaarste 2% van de Nederlanders. En dat is natuurlijk ook niet normaal. Dus heeft mijn zus gelijk als ze zegt, dat ik een egoïst ben.

Egoisme is heel normaal. En, met mate, zelfs aan te bevelen.

Iedereen heeft wel iets wat maar 2% van de mensen heeft. Al is het maar een uitgesproken voorkeur voor bruin velours bankstellen.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
quote:nummerzoveel schreef op 18 september 2011 @ 15:12:

Ik vind je posts en je redeneringen nu niet echt stroken met het hebben van een bovengemiddeld intelligentieniveau...Ik begin me nu ook af te vragen waar die hoogbegaafdheid zich in uit
quote:Yavanna schreef op 18 september 2011 @ 15:16:

Ik denk niet dat dit met je hoogbegaafdheid heeft te maken. Schijnbaar heb jij een 'stabiel' humeur of zelfs een stabiel karakter. Daarbij ben je misschien wel probleemoplossend en praktisch ingesteld. Dit trekt mogelijk mensen aan die niet lekker in hun vel zitten. Als je dit niet meer wil of te veel voor jou wordt moet je eerlijk zijn. Trek je dan niets aan van dingen die worden gezegd zoals egoïstisch zijn. In feite is iedereen egoïstisch, als je niet voor jezelf zorgt kan je ook niet voor anderen goed zorgen.Precies. Ik herken het wel. Ik ben ook heel positief en pragmatisch en mensen praten makkelijk tegen me. Maar ik besef me ook dat mensen een eigen verantwoordelijkheid hebben. Ik hoef hun problemen niet op te lossen, dat moeten ze zelf doen. Het enige wat ik kan doen is zeggen wat ik ervan vind en wat ik zou doen en verder niets.
Als je geen zin hebt in het contact met die mensen, moet je het niet doen. Of je dan egoïstisch bent of niet, maakt eigenlijk niet zoveel uit. De argumenten maken misschien wel uit: misschien heeft je zus je wat zinvols te vertellen of hoe zij het ziet. Het is vanaf hier lastig te beoordelen of je egoistisch bent of niet door afstand te willen nemen van die mensen. Als zij jouw energie zuigen, snap ik dat je daar geen zin meer in hebt. Aan de andere kant kan dat ook heel goed liggen aan hoe jij je eigen grenzen aangeeft, en ligt daar misschien een leerproces voor je...
quote:flowerbombje schreef op 18 september 2011 @ 15:08:

[...]

Volgens mij leg jij hier causale verbanden op gronden die niet kloppen.

Kan het zo zijn dat jij het glas iets te halfvol ziet en je niet in kunt leven in het half lege gevoel wat anderen af en toe hebben?Dit denk ik ook.

Ik dacht zo, hoogbegaafdheid is een schaarste 2% van de Nederlanders. En dat is natuurlijk ook niet normaal. Dus heeft mijn zus gelijk als ze zegt, dat ik een egoïst ben.

Huh???

Voor een hoogbegaafd iemand ben je niet zo snugger hè...

Hoogbegaafd is niet per definitie egoïstisch hoor, in welk boek ben je dat gelezen dan?
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
quote:liefrose schreef op 18 september 2011 @ 14:52:

Als hoogbegaafde, vinden gewone mensen mij raar.

Daar heb ik geen last van.

Maar de laatste tijd schijn ik een soort hulppost te zijn, voor mensen die eigenlijk bij de psycholoog horen te zijn.

Dus hoe kom ik er vanaf..Zeg maar gewoon "Ik ben te begaafd voor jou, ga iemand anders lastig vallen want ik heb er geen zin in"
Ben je getest op hoogbegaafdheid? Het klinkt namelijk alsof je wat dingen door elkaar haalt

Ik dacht zo, hoogbegaafdheid is een schaarste 2% van de Nederlanders. En dat is natuurlijk ook niet normaal. Dus heeft mijn zus gelijk als ze zegt, dat ik een egoïst ben.Huh? Ik ben ook hoogbegaafd, maar dat maakt mij niet tot een egoïst. Ik vind het trouwens niet zo belangrijk, het speelt geen hoofdrol in mijn contacten. Een hoog IQ betekent ook niet per se, dat je sociaal erg handig bent.
quote:VotesforLeo schreef op 18 september 2011 @ 15:31:

Ben je getest op hoogbegaafdheid? Het klinkt namelijk alsof je wat dingen door elkaar haaltHaha, wilde ik net vragen.
"Gewone" mensen (wat is gewoon eigenlijk precies?) vinden mij meestal ook raar en ik fungeer ook regelmatig als een soort hulppost voor anderen en daar heb ik ook niet altijd zin in.

Blijkbaar ben ik dan dus ook hoogbegaafd?
Is het al tijd voor het diagnose raadspel? Ik zet alvast in op autisme.
Voor iemand met een bovengemiddeld iq, vind ik dat je aardig slecht kunt vertellen wat je nou precies bedoeld.
quote:Melpomene schreef op 18 september 2011 @ 15:31:

[...]

Huh? Ik ben ook hoogbegaafd, maar dat maakt mij niet tot een egoïst. Ik ben een egoïst maar zeker niet hoogbegaafd!
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Mijn glas zit half vol, ik ben niet hoogbegaafd, ik heb gewoon dorst. Ben ik nu eigenlijk een egoïst?
quote:DeKenau schreef op 18 september 2011 @ 15:36:

Is het al tijd voor het diagnose raadspel? Ik zet alvast in op autisme.Ik ga voor het Syndroom van Asperger
Ik ben erg dom maar iets zegt me dat je moet stoppen met je bezig te houden met anderen. Beter voor de anderen en beter voor jou
Goh liefrose, ik zou niet graag bij jou aankloppen met een probleem. Zo vrolijk klink je niet..
quote:nummerzoveel schreef op 18 september 2011 @ 15:12:

Ik vind je posts en je redeneringen nu niet echt stroken met het hebben van een bovengemiddeld intelligentieniveau...Dit was exact hetzelfde als ik ook wilde posten. Dus ik quote je maar even.
quote:Gravinnetje schreef op 18 september 2011 @ 15:11:

[...]

Eh, ja, dus? En hoe moet iemand dan weten dat jij niet bij die 98% van de normale mensen hoort? Of heb jij zo'n kaartje om je nek hangen met "pas uit, ik hoor bij die 2%"?
quote:berenopdeweg schreef op 18 september 2011 @ 15:45:

[...]

Ik ga voor het Syndroom van AspergerIk zeg: Ziekte van arrogantie
quote:liefrose schreef op 18 september 2011 @ 14:52:

Als hoogbegaafde, vinden gewone mensen mij raar.

Daar heb ik geen last van.

Maar de laatste tijd schijn ik een soort hulppost te zijn, voor mensen die eigenlijk bij de psycholoog horen te zijn.

Dus hoe kom ik er vanaf..Daar kun je dan toch zeker zelf wel een antwoord op bedenken?
quote:DeKenau schreef op 18 september 2011 @ 15:36:

Is het al tijd voor het diagnose raadspel? Ik zet alvast in op autisme.

Mijn gok;

Zwakbegaafd.
Grootheidswaanzin

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven