Geld & Recht alle pijlers

Stop de hypotheekrenteaftrek

16-09-2011 22:03 62 berichten
Alle reacties Link kopieren
Titel spreekt voor zich.

Stoppen per direkt en voor alle kopers van een woning is per onmiddelijk geen aftrek meer mogelijk ,terwijl alle zittende gevallen mogen blijven aftrekken.

Gevolg: de starter kan weer een normaal huisje kopen voor 100.000 euro.

De bezittende klasse woont toch zo naar hun zin(zeggen ze) en in hun buurtje hebben ze het geweldig leuk,dan is de komende waardedaling geen enkel probleem terwijl ze hun aftrekpostje lekker kunnen blijven gebruiken.

Mensen als u en ik zullen hun waarde wel zien dalen met een ton of twee maar dat is dan niet anders,de jeugd kan eindelijk weer een huis kopen en de fiscus kan weer geld innen.
quote:modus schreef op 18 september 2011 @ 12:06:

[...]

Volgens mij had ik het al zeer genuanceerd opgeschreven, met aanhalingstekens en smileys, maar volgens mij komt het niet helemaal over. Ik neem de babyboomers niets kwalijk, maar vraag aan de oudere generatie ook te denken aan jongere generaties.modus ik behoor ook tot die gene die jaren overal aan mee hebben betaald en nu moeten zien dat het voor hen niet meer op gaat. de jongeren nu hebben daar het minste last van die hebben jaren lang geen potjes gevuld, de generatie die er net buiten valt wel. zij krijgen het echter niet meer en mogen langer doorwerken, dat is zuur maar begrijp wel dat het onbetaalbaar wordt, had er alleen liever nog bij gezeten. ik heb altijd de gedachten gehad als ik veel moest afdragen dat het fijn was als het er voor mij straks ook zou zijn als ik in die situatie zou komen, dat is dus niet meer zo.
Wie de mens in zichzelf begrijpt begrijpt alle mensen.
quote:theodoor schreef op 18 september 2011 @ 12:01:

@doddie

Lieverd, je staard je blind op de hypotheekaftrek.

Zeg maar midden in de looptijd van mijn hypotheek, betaalde ik zo'n 3500,= Euro rente. De bijtelling huurwaarde forfait was 1300,=. Per saldo leverde dat een aftrek op van 1200,= Euro.

Het fiscale resultaat was dat ik 400,= Euro terugkreeg. De aanslag OZB eigenaars gedeelte was 445,= Euro .

Mensen die wel een hoge hypotheek aftrek hebben, zitten ook op heel hoge lasten. Of zij verstandig hebben gedaan, ik weet het niet, de tijd zit nu echt niet mee. Ik bedoel ik dat wij zielig zijn hoor, wij hebben zelf besloten een woning te kopen. Moest ook wel want je werd weggejaagd in Amsterdam door het beleid van de Gemeente.welnee ik staar me nergens blind op. ik weet dat veel het moeilijk hebben. ik ben het er alleen mee eens dat ook daar eens kritischer naar gekeken wordt en er is toch ook wel lekker van geprofiteerd toch? Ik gun ook mensen met lagere lasten hun voordeel bij een huis kopen, het gaat er mij om dat zwakkere geholpen worden of ze nu huren of kopen en niet dat er 1 groep beschermd wordt. dat de kritische kijk er ook is bij bv hypoheekrente aftrek, dat het komt bij hen die het nodig hebben zlals dat ook opgaat met de huurtoeslag
@ doddie

Ok, dan zitten we inderdaad in een soortgelijke situatie, alleen heb ik nooit de illusie gehad dat ik er ooit de vruchten van zal plukken. Ik mag betalen voor een oudere generatie, maar moet het voor mijn eigen toekomst zelf maar uitzoeken.
@doddie

Elke woning in NL wordt gesubsidieerd en daar profiteren we allemaal van. Of je nu zelf eigenaar van de woning bent en je rente af mag trekken of dat je huurder bent van een woning waarvan de eigenaar het og fiscaal gunstig in de boeken kan verwerken. Het is echt een misverstand dat alleen eigen woning bezitters van de fiscale regelingen zouden profiteren.
quote:nummerzoveel schreef op 18 september 2011 @ 13:58:

@doddie

Elke woning in NL wordt gesubsidieerd en daar profiteren we allemaal van. Of je nu zelf eigenaar van de woning bent en je rente af mag trekken of dat je huurder bent van een woning waarvan de eigenaar het og fiscaal gunstig in de boeken kan verwerken. Het is echt een misverstand dat alleen eigen woning bezitters van de fiscale regelingen zouden profiteren.oh ja waar profiteer ik dan als huurder van de voordelen die mijn verhuurder heeft? ik krijg gewoon elk jaar mij zoveel % huurverhoging en deze regering wil de huurders nog meer aanpakken
Als huurder hoef je zelfs niet zelf je wc te ontstoppen, een telefoontje naar de woningbouw is genoeg. Als koper draai je voor veel meer dingen zelf op.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
@doddie

Woningbouwverenigingen hebben een fiscaal gunstige positie, waardoor hun kosten relatief laag blijven, en daar profiteren uiteindelijk de huurders van. Ja, je moet jaarlijks een verhoging betalen. Dat is logisch, want de kosten van de verhuurder gaan ook jaarlijks omhoog.
Dit is op zich een leuke discussie. Huurders worden al jaar in jaar uit feitelijk benadeeld. De meeste woningen in de verhuur zijn tot stand gekomen uit de woningwet, daarnaast kwam de vrije sector.

Alle woningen die onder de woningwet zijn gebouwd zijn door de overheid overladen met subsidie's. Geen slechte zaak want woningen zijn uiteraard noodzakelijk. Woningcorporatie's zijn wel bedrijven maar vallen fiscaal onder een totaal ander regime. Daar waar men in het bedrijfsleven een verlies en winst regeling wordt gehanteerd, kent men dat niet bij een woningcorporatie. Daar heet het een algemene bedrijfsreserve. Gevolg geen fiscaal belast systeem. De woningen die al tig jaren geleden zijn gebouwd zijn totaal afgeschreven, maar niet weggeboekt. De huren zijn voor die woningen een schat van inkomsten voor hen, anderzijds wordt van hen verwacht dat zij van die inkomsten weer nieuwbouw plegen te doen. Dat gebeurd op dit moment nauwelijks meer. Wat zij wel doen is de woningen die destijds met Rijkssubsidie zijn gebouwd brengen zij in de verkoop, tel uit je winst. Er worden echt smerige spelletje's gespeeld daarmee. En terecht dat doddie reageert met de reactie van geen voordeel hebben als huurder, dat heeft zij ook niet. Net zo min als de "gewone" koper van een doorsneehuis.

Je krijgt simpelweg niets kado, behalve het weer en narigheid.

Voor ons als gewone burgers is een regering VVD,CDA,PVV echt het beroerste wat je kan hebben. En links, ik weet het niet meer. Het probleem is dat zij die in het parlement zitten ons zouden moeten vertegenwoordigen, maar probeer ze dat maar eens duidelijk te maken. Voor hen geldt maar een ding en dat is carriere en een goede baan voor later in het vooruitzicht stellen.
quote:snoesje666 schreef op 18 september 2011 @ 15:26:

Als huurder hoef je zelfs niet zelf je wc te ontstoppenHier wel hoor. Een verstopping komt door 'bewoningsvuil' of iets dergelijks is mij een keer uitgelegd en wordt niet door de verhuurder gedaan. Normaal onderhoud en reparaties natuurlijk wel maar daar wordt gewoon rekening mee gehouden in de huurprijs dmv servicekosten.
@theodoor

Als je de meest recente berichtgeving over dit onderwerp volgt, dan zul je zien dat het een stuk genuanceerder ligt dan jij beschrijft. En dan kun je ook lezen dat woningbouwverenigingen wel degelijk zullen moeten gaan investeren, dat de controle daarop steeds strakker wordt en dat zij er niet (meer) mee wegkomen om de reserve reserve te houden.
@nummerzoveel, je hebt gelijk, het ligt inderdaad genuanceerder maar de stukjes hier zijn tekort om een geheel relaas neer te zetten. Toch geef ik je een voorbeeld; Een stichting die nu een corporatie is. Het begon met de naam Humanistische Stichting Voor Huisvesting van Bejaarden, Een paar jaar later onder dwang van toen VROM werd dat de Humanistische Stichting Bejaardenhuisvesting, kortweg HBB. Nu heeft de organisatie de naam Woonzorg Nederland. In de HBB is destijds door de overheid enorm veel geld ingestoken, nagenoeg alle woningen (app) vielen onder de woningwet. Toch waren huren in de periode 1982-1992 heel hoog, 950,00 Gulden was nog net wat toen onder huursubsidie viel. Max. bijdrage was 380,00 Gulden. Er werd goed aan verdiend, echt. Nu op dit moment verdient de voorzitter van de raad van bestuur bijna 400.000,00 Euro , onder die instelling hangen nu tig corporatie's in BV vorm met een holding. Elke BV heeft een directeur en daaronder weer de staf. Je begrijpt denk ik wel waar het geld van de huurder's naar toe gaat. Natuurlijk bouwen zij nu ook, met name in de koopsector, want al die 55+ ers hebben wel wat te besteden. Heel goed dat "geprobeerd" wordt de corporatie's strakker te houden. Ben alleen bang dat het niet zal werken.
quote:theodoor schreef op 18 september 2011 @ 16:28:

. En terecht dat doddie reageert met de reactie van geen voordeel hebben als huurder, dat heeft zij ook niet. Net zo min als de "gewone" koper van een doorsneehuis.

Je krijgt simpelweg niets kado, behalve het weer en narigheid.

Voor ons als gewone burgers is een regering VVD,CDA,PVV echt het beroerste wat je kan hebben.carriere en een goede baan voor later in het vooruitzicht stellen.

'

thans dat bedoelde ik.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven