Geld & Recht alle pijlers

Stop de hypotheekrenteaftrek

16-09-2011 22:03 62 berichten
Alle reacties Link kopieren
Titel spreekt voor zich.

Stoppen per direkt en voor alle kopers van een woning is per onmiddelijk geen aftrek meer mogelijk ,terwijl alle zittende gevallen mogen blijven aftrekken.

Gevolg: de starter kan weer een normaal huisje kopen voor 100.000 euro.

De bezittende klasse woont toch zo naar hun zin(zeggen ze) en in hun buurtje hebben ze het geweldig leuk,dan is de komende waardedaling geen enkel probleem terwijl ze hun aftrekpostje lekker kunnen blijven gebruiken.

Mensen als u en ik zullen hun waarde wel zien dalen met een ton of twee maar dat is dan niet anders,de jeugd kan eindelijk weer een huis kopen en de fiscus kan weer geld innen.
@laabje

Heb je er al bij stil gestaan dat de mensen met de hogere inkomens ook veel meer belasting betalen, en dat derhalve niet alleen de netto woonlasten weinig verschillen maar ook het netto salaris weinig verschilt?
quote:nummerzoveel schreef op 17 september 2011 @ 08:32:

@laabje

Heb je er al bij stil gestaan dat de mensen met de hogere inkomens ook veel meer belasting betalen, en dat derhalve niet alleen de netto woonlasten weinig verschillen maar ook het netto salaris weinig verschilt?

Dat geldt voor het verschil tussen modaal en 2x modaal. Maar niet voor het verschil tussen modaal en miljonair. Als je eenmaal op het hoogste tarief zit, wordt het vanaf daar niet nóg hoger.

Om een voorbeeld te noemen, er kwam een moment dat manlief in een hogere loongroep terecht kwam vanwege een promotie. Netto scheelde dat 100 euro. Minder !! Maar na weer een opstapje hadden we die 100 euro er weer bij zonder verdere consequenties.
Zucht..zoiets moet altijd in stappen ingevoerd worden OOK voor huizen boven de 5 ton (daar koop je hier trouwens niet zo veel voor) en er zullen andere aftrekposten voor in de plaats komen.
quote:meds schreef op 16 september 2011 @ 23:19:

sinds wanneer moet de jeugd een huis kopen? Vroeger huurden we en spaarden en met een beetje mazzel kon je na een jaar of 10 kopen
TO, het zou wat slimmer zijn als je je eens meer verdiept hoe een en ander tot stand is gekomen.

In 1914 is onder de wet inkomstenbelasting een soort gelijke regeling ontstaan. Ook toen al was men van mening dat eigenhuis bezit een preferentie had. Pas in latere jaren werd door de overheid het eigenhuis bezit dringender gestimuleerd. Met name om lagere inkomens een huis te kunnen laten huren. Eind jaren 70 werden de burgers in de maling genomen door aannemers en banken, met de z.g. premie A,B, en in mindere mate de premie C woningen. Bijvoorbeeld je kon in Hoorn NH een woning kopen met een A premie voor de prijs van 141.000,= gulden, er waren in dezelfde wijk ook woningen zonder premie en ja die waren goedkoper 125.000,=. Hartelijk dank bank en aannemer. Om terug te komen op de aftrek van HRA, je vergeet de HWF bijteling en wat dacht je van OZB en allerlei waterschapbelasting bovenop de z.g. huurdersprijs.

En nee, kopers zijn niet zielig maar hebben op basis van wat de overheid hen heeft beloofd een groot risico genomen. Een hypotheek klingt zo makkelijk, maar als je getekend hebt slaap je de eerste nachten niet erg lekker.

Verdiep je eerst in hoe de regeling(en) zijn ontstaan en brabbel er niet zo maar op los.
quote:meds schreef op 16 september 2011 @ 23:19:

sinds wanneer moet de jeugd een huis kopen? Vroeger huurden we en spaarden en met een beetje mazzel kon je na een jaar of 10 kopen

Ik weet niet wat jij vroeger noemt. Maar mijn vroeger is 20 jaar geleden en omdat we samen net werkten (21 jaar oud) konden we een huis huren in de vrije sector zonder huursubsidie. Om nog geld uit te kunnen geven aan leuke dingen moesten we wel een huis kopen. Dit scheelde ons een paar honderd gulden per maand.

Maar ja , voor de inrichting hadden we lekker tweedehands meubeltjes en niet zoals de "jeugd" tegenwoordig die alles (ja ook badkamer en keuken) van de inrichting spik splinternieuw willen hebben en daarvoor behoorlijk lenen. Ik denk dat dat een enorm verschil is.
Zie QR
Tja, burgers hebben gekozen voor deze regering, die vervolgens het bouwbesluit vrijgeven. Gevolg, geen kasten, keukens, wandafwerking en nu ook al woningen zonder toilet bouwen.

Vinden de banken wel heel erg fijn hoor, kopers gaan er een mooie keuken in laten zetten en financieren het mee in de hypotheek. Ga maar eens reken wat je in 30 jaar betaald hebt voor je keuken e.d. in plaats van genoegen te nemen met een standaard keuken en dan eerst zelf sparen en dan de keuken te kopen die je graag wilt hebben.
quote:kaasfondue schreef op 17 september 2011 @ 17:34:

[...]

Ik weet niet wat jij vroeger noemt. Maar mijn vroeger is 20 jaar geleden en omdat we samen net werkten (21 jaar oud) konden we een huis huren in de vrije sector zonder huursubsidie. Om nog geld uit te kunnen geven aan leuke dingen moesten we wel een huis kopen. Dit scheelde ons een paar honderd gulden per maand.

Maar ja , voor de inrichting hadden we lekker tweedehands meubeltjes en niet zoals de "jeugd" tegenwoordig die alles (ja ook badkamer en keuken) van de inrichting spik splinternieuw willen hebben en daarvoor behoorlijk lenen. Ik denk dat dat een enorm verschil is.

Ik zal wel onderdeel deze "jeugd" zijn, maar heb nog nooit iets geleend behalve een hypotheek. En ik zie dat "ouderen" net zo goed geld uitgeven dat ze niet hebben, schuldsanering nodig hebben, en lenen om een tv te kopen. Wat een onzin om dit op "de jeugd van tegenwoordig" te gooien.

Lijkt me in deze discussie meer de "schuld" van de babyboomers die voor zichzelf een riante oudedagsvoorziening en de huidige welvaartstaat hebben bewerkstelligd door middel van subsidies en belangvoordelen en niet in de laatste plaats het omslagstelsel, maar hebben nagelaten voldoende nageslacht te produceren om dit stelsel voor de jeugd ook nog mogelijk te maken.
quote:theodoor schreef op 17 september 2011 @ 17:40:

. Ga maar eens reken wat je in 30 jaar betaald hebt voor je keuken e.d. in plaats van genoegen te nemen met een standaard keuken en dan eerst zelf sparen en dan de keuken te kopen die je graag wilt hebben.Mee eens!
Zie QR
@ modus,

Zoals jij schrijft over de babyboomers (ik val daar zelf net niet onder) is eigenlijk een beetje mee lopen in een bepaalde tendens.

De babyboomers hebben er wel voor gezorgd dat wij het hier in ons land zo goed hebben. Net als dat in de jaren 60 en 70 werknemers zich hebben verenigd in vakbonden, en daardoor CAO's zijn ontstaan met minimum lonen. Even los van enige politieke kleur, maar de huidige jonge mensen nemen niet de moeite om eens terug te kijken in wat voor armoede er hier werd geleefd in de eerste 20 jaren na de 2e wereld oorlog.

Ik vind het heel erg om te zien dat onze maatschappij zo vreselijk aan het verbrokkelen is. Ieder voor zich in plaats van met z'n allen. Als mens zijn we maar een momentje aanwezig op de planeet, en zelfs in dat momentje weten wij het te verzieken. Terwijl wij feitelijk op 1 van de beste plek leven hier op aarde.
@ theodoor: de babyboomers hebben zelf geen rol van betekenis gespeeld in de wederopbouw na de tweede wereldoorlog, zij waren immers toen (ruim) onder de 20. De ouders van de babyboomers kunnen deze eer toch echt opstrijken.

In mijn post heb ik daarnaast ook schuld express tussen aanhalingstekens gezet. De keuzes die babyboomers hebben gemaakt zijn volstrekt logisch in de context waar deze zijn gemaakt. Neemt niet weg dat deze beslissingen nu minder goed uitvallen, juist voor jongeren. Ik als "jongere" mag daar volgens mij best een mening over hebben aangezien het ook over mijn (financiële) toekomst gaat. Ik zal tot tenminste mijn 67e moeten blijven doorwerken met weinig kans op een pensioen zoals dit nu geregeld is voor de 50+ generatie. Het wrange aan de situatie is dat de 50+ers dit zo hebben besloten in het verleden en dat een jongere generatie vanwege deze beslissingen wel moet betalen maar niet de vruchten daar van zal plukken.

Neem ik dit de oudere generatie kwalijk? Beslissingen uit het verleden niet, de opstelling van ouderen (zeer generaliserend, want wie is de "oudere") deels wel. Als ik de huidige discussies volg over de toekomst van de pensioenen zie ik vanuit de oudere generatie (vertegenwoordigd door bijna alle politieke partijen) weinig tot geen consideratie voor de jongere generatie.
x
quote:greta123 schreef op 18 september 2011 @ 00:06:

[...]

Ik ben eens gaan rekenen:

Zou ik niet meer doen, is namelijk niet je sterkste kant.
Zie QR
quote:kaasfondue schreef op 18 september 2011 @ 09:44:

[...]

Zou ik niet meer doen, is namelijk niet je sterkste kant.

Juist, want je betaalt enkel de rente, naar jouw idee dus 9000 euro, maar hebt nog geen cent van je keuken (van 10000)euro afgelost. Je staat dus al op 19000 euro op het betreffende monent. 190000 waar nog geen cent van is afgelost in jouw berekening, Daarbij staat er over 20 jaar echt weer een nieuwe keuken in, want bijna niemand leeft dertig jaar met dezelfde keuken....en het riedeltje begint weer van voor af aan.
Wat me erg stoort aan deze regering die zelfredzaamheid hoog heeft staan en eigen verantwoording, dat mensen met eigen huis wel zo worden gepampert.

Ik vind het oneerlijk.
Wie de mens in zichzelf begrijpt begrijpt alle mensen.
quote:kaasfondue schreef op 17 september 2011 @ 17:34:

[...]

Oeps.. dan doe ik jeugdig als ik ben toch iets verkeerd in mijn huis vol oude meuk!

Gelukkig vind ik splinternieuwe badkamers en keukens doorgaans oerlelijk en gaat het nog jaren duren voor ik een eigen huis zal kunnen kopen
quote:theodoor schreef op 17 september 2011 @ 20:40:

@ modus,

Zoals jij schrijft over de babyboomers (ik val daar zelf net niet onder) is eigenlijk een beetje mee lopen in een bepaalde tendens.

De babyboomers hebben er wel voor gezorgd dat wij het hier in ons land zo goed hebben. Net als dat in de jaren 60 en 70 werknemers zich hebben verenigd in vakbonden, en daardoor CAO's zijn ontstaan met minimum lonen. Even los van enige politieke kleur, maar de huidige jonge mensen nemen niet de moeite om eens terug te kijken in wat voor armoede er hier werd geleefd in de eerste 20 jaren na de 2e wereld oorlog.

Ik vind het heel erg om te zien dat onze maatschappij zo vreselijk aan het verbrokkelen is. Ieder voor zich in plaats van met z'n allen. Als mens zijn we maar een momentje aanwezig op de planeet, en zelfs in dat momentje weten wij het te verzieken. Terwijl wij feitelijk op 1 van de beste plek leven hier op aarde.heel erg mee eens en ik val er ook net buiten.
@doddie

Ik heb dan een eigen huis, voordat wij het kochten erg hard gespaard, en nu 25 jaar later nagenoeg hypotheek vrij.

Maar waarmee wordt ik dan gepampert? Van wie krijg ik dan iets?

Zou je mij wat details willen geven, want het enige wat ik wel zie zijn de rekeningen zoals we die allemaal krijgen, en soms als eigenaar van de woning nog iets extra.
quote:laabje80 schreef op 16 september 2011 @ 23:35:

Beetje kort door de bocht wel! Doet me denken aan Britt die op 3fm zegt dat iedereen maar massaal op vakantie naar Griekenland moet zodat ze meteen uit de schulden zijn!

Nee laat die HRA please zoals het is, al genoeg verlies op mn huis geleden dus de prijzen hoeven niet nog meer te dalen. Denk dat dit wel de mening is van velen met mij... Ben wel een voorstander van afschaffing/beperking van HRA op echt dure huizen, boven de 500.000 euro ofzo.

Nee. Je moet niet naar de huizenprijs kijken, maar naar het hypotheekbedrag. Dáár gaat het om.

Iemand met een huis van 7 ton en een hypotheek van 1 ton krijgt echt niet voor 7 ton aftrek.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
quote:meds schreef op 17 september 2011 @ 00:26:

eens, beginnen aan de top met het afschaffen van die HRA. Het is te zot voor woorden dat een villa van 6 miljoen wordt gesubsidieerd door ons allen. De gedachte achter de HRA was dat mensen met lagere inkomens ook huizen konden kopen.Ook hier geldt: Niet naar de huizenprijs kijken, maar naar het hypotheekbedrag.
quote:laabje80 schreef op 17 september 2011 @ 00:00:

Daar hoef je geen henk of ingrid voor te heten hoor. Hoe hoger de prijs van je huis, hoe hoger procentueel je renteaftrek is.. Zie het in mn eigen omgeving hoor, waardoor de lasten netto niet gek veel verschillen. Als je dan ergens moet beginnen met die HRA, dan maar eerst aan de top. Middeninkomens en lagere inkomens hebben al genoeg het nakijken. Maar das mijn mening.

Neeheeeeee.

Hypotheekrenteaftrek heeft alleen betrekking op je hypotheek, niet op je huis.
quote:theodoor schreef op 18 september 2011 @ 10:29:

@doddie

Ik heb dan een eigen huis, voordat wij het kochten erg hard gespaard, en nu 25 jaar later nagenoeg hypotheek vrij.

Maar waarmee wordt ik dan gepampert? Van wie krijg ik dan iets?

Zou je mij wat details willen geven, want het enige wat ik wel zie zijn de rekeningen zoals we die allemaal krijgen, en soms als eigenaar van de woning nog iets extra.in de hypotheek aftrek. rekeningen krijgen we allemaal. mijn huur wordt ook elk jaar hoger en huur en andere toeslagen heb ik ook geen recht op.
Werken, sparen en aflossen. Hoe moeilijk is het ?

Oh ja, ik val onder generatie NIX, en de enige schuld die ik ooit ben aangegaan is mijn hypotheek, die drie keer lager is dan de koopprijs vanons huis.
@doddie

Lieverd, je staard je blind op de hypotheekaftrek.

Zeg maar midden in de looptijd van mijn hypotheek, betaalde ik zo'n 3500,= Euro rente. De bijtelling huurwaarde forfait was 1300,=. Per saldo leverde dat een aftrek op van 1200,= Euro.

Het fiscale resultaat was dat ik 400,= Euro terugkreeg. De aanslag OZB eigenaars gedeelte was 445,= Euro .

Mensen die wel een hoge hypotheek aftrek hebben, zitten ook op heel hoge lasten. Of zij verstandig hebben gedaan, ik weet het niet, de tijd zit nu echt niet mee. Ik bedoel ik dat wij zielig zijn hoor, wij hebben zelf besloten een woning te kopen. Moest ook wel want je werd weggejaagd in Amsterdam door het beleid van de Gemeente.
quote:doddie schreef op 18 september 2011 @ 10:23:

[...]

heel erg mee eens en ik val er ook net buiten.Volgens mij had ik het al zeer genuanceerd opgeschreven, met aanhalingstekens en smileys, maar volgens mij komt het niet helemaal over. Ik neem de babyboomers niets kwalijk, maar vraag aan de oudere generatie ook te denken aan jongere generaties.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven