Oosterse hapjes gezocht

18-09-2011 16:57 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Over anderhalve maand ben ik jarig en de enige reden dat ik dat vier is omdat ik dan voor veel mensen kan koken!

Vorig jaar had ik als thema mediterraan, dat is voor mij het makkelijkst, want daarvoor had ik de meeste ideen. Dit jaar wil ik eens oosterse hapjes maken, maar ik heb niet zo veel inspiratie.

Ik denk dat er ongeveer 30 mensen komen. De voorbereidingen mogen gerust een dag kosten (in totaal), dat vind ik juist leuk.

Ik zoek vooral dingen die je zonder bestek, evt op een klein bordje kan eten.

Kipsate, gehaktballetjes met pinda en ketjap saus had ik al.

Sushi wil ik liever niet, dat kan je hier veel goedkoper krijgen dan in NL en daar kan ik nooit aan tippen.

Ik heb een klein keukentje, maar evt wel een tweede keuken en een vriezer tot mijn beschikking.
quote:VotesforLeo schreef op 18 september 2011 @ 17:56:

[...]

Cateautje, dank voor dit recept! Geweldig. En van jou MV ziet er ook weer heerlijk uit maar ook hoop ik op een receptje

Tempura van Peach ook goed idee! Krijg helemaal zin in jouw buffet pomIk heb boeken vol. Je roept maar.
quote:Cateautje schreef op 18 september 2011 @ 18:00:

[...]

Ik heb boeken vol. Je roept maar. Toppie, thanks!
quote:VotesforLeo schreef op 18 september 2011 @ 17:57:

Nien, volgens mij woont TO niet in NederlandKlopt.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Thod Man Pla
“Don’t look back – you’re not going that way.”
quote:Tomatensoep schreef op 18 september 2011 @ 17:52:

[...]

Ik benoem jou bij deze tot koningin van het niet lezen van de openingspost.

Half gelezen, ik geef het toe.
Thaise Little Gem Schuitjes
“Don’t look back – you’re not going that way.”
In het Thaise kookboek heb ik een lekker gerecht van vleesballetjes in mie (met een sausje), ziet er geweldig uit.

Thaise omelet (om te zien als frittata) met dipsausen.

Curry pakketjes (zien eruit als wontons). Ook met saus.

En viskoekjes met dipsaus.

Allemaal zo met de hand te happen.

Ik heb nog wel een paar boeken, zal straks nog even kijken of er iets bij zit.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Ik ben bang dat ze er niet meer is , Mylene.
Pekingeend rolletjes lijkt me ook lekker.
quote:Cateautje schreef op 18 september 2011 @ 18:36:

Ik ben bang dat ze er niet meer is , Mylene.

Nog een tipje;

Ik heb diverse sesamzaadjes met smaken. Die in Oosterse gerechten erg lekker zijn.

Wasabi-zaadjes, zwarte en gewone zaadjes, pruimensmaak-zaadjes.

quote:Mylene_Valerie schreef op 18 september 2011 @ 18:58:

[...]

Nog een tipje;

Ik heb diverse sesamzaadjes met smaken. Die in Oosterse gerechten erg lekker zijn.

Wasabi-zaadjes, zwarte en gewone zaadjes, pruimensmaak-zaadjes.

[afbeelding]

Oh lekker, ben gek op sesam. Als ik de olie ruik, gaat mijn mond al wateren, haha.

Dank je wel. Zal er eens naar zoeken.

We hebben hier twee grote Chinese supermarkten, wie weet.
Wat ik nu aan het maken ben: Japanse biefstuk! Redelijk ver van te voren te maken en (vind ik) onbeschoft lekker.

500 gr. biefstuk aan 1 stuk (of rosbief, werkt ook)

Marinade:

1 kleine ui in plakjes

1 knoflookteen in plakjes

2 dl rijstazijn

1,5 dl Japanse soyasaus

4,5 el sake (of droge sherry)

1 el basterdsuiker

Voor de vulling:

1 kleine komkommer

bakje shiso (als je het kunt krijgen, zo niet, ook geen ramp)

Prikkertjes

Beginnen met de marinade. Alle ingrediënten in een pannetje doen en verwarmen tot de suiker is opgelost. Helemaal laten afkoelen.

Biefstuk inwrijven met veeeeel zout en 2-3 minuten laten liggen. Daarna met je vingers inwrijven met wat olie.

Grillpan zo heet mogelijk laten worden en biefstuk aan alle kanten goed dichtschroeien.

Biefstuk in de marinade zetten en de hele nacht (of in elk geval urenlang) laten staan.

Komkommer in dunne reepjes snijden, zonder natte zaadlijst.

Biefstuk uit de marinade halen, heel goed afdrogen en dwars op de draad in plakjes snijden.

Komkommer (en eventueel shiso) op de plakjes leggen en het geheel oprollen. Vastzetten met een prikkertje.
wat veel tips, heel erg bedankt!

Ik ben er nog wel hoor, ik was even eten met mijn vriend. Ik ga morgen alle recepten en tips bekijken. Ik denk dat het helemaal goed gaat komen! Ik vind het juist leuk om veel verschillende dingen te maken. Rijsttafel heb ik wel aan gedacht, maar daar heb ik niet de capacitieten voor en ik wil ook de hele avond hapjes kunnen serveren. Oh en ik ben te lui om veel af te wassen, vandaar geen bestek.
Oh die japanse biefstuk ziet er lekker uit, die ga ik zeker maken! en die wontons ook!

Mylene, zou je mij het recept van de vlees balletjes kunnen geven? klinkt lekker

Maiskoekjes en viskoekjes wil ik ook zeker maken.

En verse loempias ook, die zijn echt heerlijk!

Met oosters bedoelde ik zo ongeveer van India tot Indonesie en alles wat er tussen list.

Van viskoekjes heb ik ook nog wat andere recepten, o.a. met crab of zalm enz.

Ook nog veel verschillende thaise dipsausen.

Ik moest de Japanse biefstuk onverwacht door omstandigheden ruim 24 uur in de marinade laten staan: is-ie nog veeeeeel lekkerder!
quote:sri schreef op 18 september 2011 @ 19:19:

Wat ik nu aan het maken ben: Japanse biefstuk! Redelijk ver van te voren te maken en (vind ik) onbeschoft lekker.

500 gr. biefstuk aan 1 stuk (of rosbief, werkt ook)

Marinade:

1 kleine ui in plakjes

1 knoflookteen in plakjes

2 dl rijstazijn

1,5 dl Japanse soyasaus

4,5 el sake (of droge sherry)

1 el basterdsuiker

Voor de vulling:

1 kleine komkommer

bakje shiso (als je het kunt krijgen, zo niet, ook geen ramp)

Prikkertjes

Beginnen met de marinade. Alle ingrediënten in een pannetje doen en verwarmen tot de suiker is opgelost. Helemaal laten afkoelen.

Biefstuk inwrijven met veeeeel zout en 2-3 minuten laten liggen. Daarna met je vingers inwrijven met wat olie.

Grillpan zo heet mogelijk laten worden en biefstuk aan alle kanten goed dichtschroeien.

Biefstuk in de marinade zetten en de hele nacht (of in elk geval urenlang) laten staan.

Komkommer in dunne reepjes snijden, zonder natte zaadlijst.

Biefstuk uit de marinade halen, heel goed afdrogen en dwars op de draad in plakjes snijden.

Komkommer (en eventueel shiso) op de plakjes leggen en het geheel oprollen. Vastzetten met een prikkertje.

Waar smaakt het kruid shiso naar?

De komkommer steekt neem ik aan eruit? Zo'n plakje biefstuk is natuurlijk in de breedte heel smal.
quote:Mylene_Valerie schreef op 20 september 2011 @ 08:50:

[...]

Waar smaakt het kruid shiso naar?

De komkommer steekt neem ik aan eruit? Zo'n plakje biefstuk is natuurlijk in de breedte heel smal.

Tja, waar smaakt shiso naar? Ik vind het een beetje tuinkers-achtig maar sterker en met een wat ander aroma. De blaadjes zijn ook groter. Je hebt het in groen en paars.

De komkommer mag er inderdaad uitsteken. Als je rosbief neemt, zijn vaak de plakjes wat groter.
Ja ik heb een klein stukje biefstuk in de vriezer liggen maar zou niet weten hoe ik daar een rolletje van krijg . Jammer want ik heb van die heerlijke verschillende sesamzaadjes. Nou misschien daarmee een terrayaki biefstuk van maken. Ik heb heerlijke dingen gekocht een paar maanden geleden bij een Oosterse groothandel toen ik daar met een forumster was.

Mocht ik ooit wat geld overhouden ga ik het wel proberen, maar ik denk met rosbief. En misschien dat je dan beter de slager ipv broodbeleg iets dikkere plakken kan laten snijden. Moeten wel mooie plakken zijn wil je het kunnen oprollen.

Ik heb een gerecht, beetje hetzelfde maar dat is een hoofdgerecht met een andere vulling. Maar jouw gerecht is meer geschikt voor een lekker hapje. Ik denk dat het heel lekker is.

Ik had een tijdje geleden voor een forumster een lekker voorgerecht, maar ik was door tijdsgebrek genoodzaakt om het te kopen. Ik had vietnamese loempia' s en samosa die gevuld was met banaan, mango en nog meer dingen, maar was niet te zoet. En voor haar nog een oosters gerechtje met garnaal, ik lust geen garnaal dus dat niet genomen. Maar lekkere sausen erbij als zoetzuresaus en een mangochutney. Maar het zijn heerlijke hapjes om met veel verschillende sausjes te presenteren.

Samosa;

Deze dus;

MAAK ME GEK!!!!
quote:Mylene_Valerie schreef op 20 september 2011 @ 11:52:

Mocht ik ooit wat geld overhouden ga ik het wel proberen, maar ik denk met rosbief. En misschien dat je dan beter de slager ipv broodbeleg iets dikkere plakken kan laten snijden. Moeten wel mooie plakken zijn wil je het kunnen oprollen.

[afbeelding]Dat gaat niet werken MV, dat wordt veel te sterk van smaak. Het is de bedoeling dat je het vlees in z'n geheel grilt, heet in de koude marinade zet, zodat het niet meer nagaart en pas op het laatst in heel dunne plakjes snijdt. Als je van te voren plakjes maakt, trekt er veel te veel marinade in.
quote:sri schreef op 20 september 2011 @ 14:28:

[...]

Dat gaat niet werken MV, dat wordt veel te sterk van smaak. Het is de bedoeling dat je het vlees in z'n geheel grilt, heet in de koude marinade zet, zodat het niet meer nagaart en pas op het laatst in heel dunne plakjes snijdt. Als je van te voren plakjes maakt, trekt er veel te veel marinade in.Grrrrr, geloof dat mijn vleesmes niet meer zo scherp is, en mijn aanzetstaal ook niet echt. Je zou bijna mee willen doen met een kookprogramma om een goede messenset te winnen.
Zo, over een paar dagen is het zo ver, dan is mijn verjaardagsfeestje.

Dit ga ik maken:

Gestoomde wontons met varkensgehakt (liggen al 70 klaar in de vriezer)

Garnalen in loempia vellen (liggen al 45 klaar in de vriezer)

Kip sate

Kleine gehaktballetjes

Japanse Biefstuk

Maiskoekjes

Verse loempias

Chinese pannenkoekjes met lente ui (makkelijke vuller)

iets van omeletrolletjes (iemand nog een goed idee hiervoor)

evt viskoekjes (als ik tijd heb)

Sauzen:

Pindasaus

Zoetzure saus

Ketjap-sambalsaus

Ben ik nog iets belangrijke vergeten, is er genoeg variatie?

Heb er echt zin in!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven