Tips voor oppas?

19-09-2011 22:23 72 berichten
Alle reacties Link kopieren
Spannend: heb net onze beoogde oppas gemaild om concrete afspraken te maken. We willen 1x per maand oppas: 5 x naar de schouwburg dit jaar en verder weer eens samen sporten. Ze kent ons zoontje (1,5 jr) van vrijwilligerswerk, maar heeft hem al weer een poosje niet gezien.

Ze heeft een MBO opleiding met allerlei stages op kinderdagverblijven gevolgd en doet nu HBO maatschappelijk werk geloof ik. Dus het is geen buurmeisje van 16. Ze wil 5 euro per uur. Dit leek me wel ok: bij het NIBUD wordt wel een avondtarief genoemd dat goedkoper is, maar ze heeft dus aardig wat ervaring. Bovendien heb ik haar gevraagd of ze misschien een keer per maand zelf (onbetaald) wat contact met ons zoontje wil hebben wanneer het haar uitkomt (een keertje langskomen, meewandelen met de honden uitlaten o.f.d.) zodat hij haar wel blijft herkennen. Als ze alleen oppast als hij slaapt, merkt hij namelijk nog niets van haar. Dan hoeft ze dus niet in haar eentje op hem te passen maar hij is nogal eenkennig, dus hij moet haar wel af en toe zien, anders is het voor hem een drama, denk ik. Ze zou afgelopen half jaar bij wijze van stage wekelijks een uurtje met hem doorbrengen, maar toen moest hij zo wennen dat dat ons bijna niet ontlastte; we zaten er dus steeds bij. Hij wordt nu langzaam zelfstandiger en ze is een ontzettende lieverd.

Wie kan mij bijpraten wat de do's en don't met een oppas zijn? Hoeveel zakken chips moet je voor ze kopen en moet je ook nog geld voor een pizza geven?
In elk geval betalen voor alle uren dat je haar vraagt te komen.
Ga in therapie!
1 zak chips op een avond moet genoeg zijn toch? Als ze rond etenstijd al moet komen zou ik idd geld neerleggen voor een pizza ofzo.
Een beetje chips, een koekje bij de koffie (als ze dat drinkt) en wat frisdrank. Een pizza vind ik overdreven.

En wat dubio zegt
Ik zou zo zeggen dat ze zelf alles uit de kast mag pakken wat zij wil.

Overigens wil ik echt niet mierenneuken maar je stelt je vraag (wat moet je voor ze kopen) een beetje apart in mijn ogen (t is geen cavia).

En idd voor de uren dat zij met je zoontje de hond uitlaat, langs komt mag je best wat extra's geven.. Geef eens een extratje, zet lekkere bonbons neer als ze savonds komt zoiets. Want verwachten dat ze doordeweeks langs komt om een band te houden is natuurlijk begrijpelijk maar ze verdiend in mijn ogen dan wel wat extra's..
Common sense is not so common.
Voltaire
Vraag haar wat ze graag wil snacken en drinken. Mijn oppas wil nog wel eens een dieet volgen, niets lulliger voor haar om dan de hele avond tegen die chocola aan te kijken.... En qua eten : ik kook vaak ook iets, en laat haar met de kids eten. Dat is altijd een hele makkelijke manier om ze weer te laten wennen.
Ik denk dat je dat zelf moet aanvoelen als het moment er is. En haar vragen waar zij zich prettig bij voelt.

Toen ik in een grijs verleden ging oppassen begon ik met kind alleen in bed leggen. Naarmate ouders me beter kenden kwam daar omkleden of nog in bad doen bij. Toen ik ging werken en ik direct uit mijn werk ging oppassen zorgden zij voor eten. De ene doet dit wel, de andere niet. Sommigen halen mijn favoriete thee in huis, anderen niet.

Ik denk dat je je daar nog niet teveel op moet blindstaren, kijk hoe het loopt. Ik pas nog steeds af en toe op, en voor mij is maar een ding belangrijk. Dat ik me prettig voel in een huis, en of de ouders dan de pizza betalen of een zak chips neerleggen maakt niet uit.
quote:dubiootje schreef op 19 september 2011 @ 22:28:

In elk geval betalen voor alle uren dat je haar vraagt te komen.Eens.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:Sjors1988 schreef op 19 september 2011 @ 22:35:

(t is geen cavia).

Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Onbetaald langskomen?
quote:oepserdepoeps schreef op 19 september 2011 @ 22:23:

Spannend: heb net onze beoogde oppas gemaild om concrete afspraken te maken. We willen 1x per maand oppas: 5 x naar de schouwburg dit jaar en verder weer eens samen sporten. Ze kent ons zoontje (1,5 jr) van vrijwilligerswerk, maar heeft hem al weer een poosje niet gezien.

**** Bovendien heb ik haar gevraagd of ze misschien een keer per maand zelf (onbetaald) wat contact met ons zoontje wil hebben wanneer het haar uitkomt (een keertje langskomen, meewandelen met de honden uitlaten o.f.d.) zodat hij haar wel blijft herkennen. ***Ze zou afgelopen half jaar bij wijze van stage wekelijks een uurtje met hem doorbrengen, maar toen moest hij zo wennen dat dat ons bijna niet ontlastte; we zaten er dus steeds bij. Hij wordt nu langzaam zelfstandiger en ze is een ontzettende lieverd.

Huh? Zijn jullie ook haar stage begeleiders? Zo nee, hoezo is het een 'soort stage' waarvan jullie verwachten dat het jullie ontlast terwijl het onbetaald is?

Vwb eten: ze kan toch gewoon iets uit de kast pakken? (dat was bij mij altijd de deal als ik oppaste, werkte prima)
Het was een beetje grappig bedoeld, dus wel zoals de cavia

Oppas hoeft dus niet mijn honden uit te laten, maar een keertje mee te wandelen als ik dat met mijn zoontje doe, of meedoen met iets anders simpels. Voor de vertrouwdheid van mijn zoontje dus. Wat mij betreft kan ze ook gewoon een keertje komen mee-eten ofzo.

Vanaf welk tijdstip vinden jullie het logisch om avondeten aan te bieden? Kijk; als we ergens om 18.00 moeten zijn en zij moet zoontje helpen eten, dan is het duidelijk. Maar als ze begint om 19.30? Ik heb er gewoon echt helemaal geen ervaring mee, en het is nogal een beleefd meisje. dus ze stelt zelf weinig eisen. Lastig om dan voor haar te moeten denken wat een soort minimum- s waardoor ze zich wel gewaardeerd voelt zonder dat we alles meteen in geld moeten uitdrukken.
Ik koop altijd iets lekkers voor de oppas en haar favoriete drinken. Daarnaast rond ik bedragen naar boven af, omdat ze mijn zoontje ook wel eens bij de gastouder ophaalt als ik direct uit mijn werk weg ben. Dat soort dingen dus. Oh ja, leg de afstandbediening van de tv ook op een zichtbare plek. Da's ook handig:-).

En inderdaad, wel betalen op alle uren dat ze komt.
Ik denk dat het weinig zin heeft om haar één keer per maand een wandelingetje met zoon te komen laten maken. Het lijkt me nuttiger haar op de oppasavond vroeger te laten komen, zodat ze nog wat tijd met je zoontje kan doorbrengen. Dat lijkt me ook prettiger voor hem als hij 's avonds wakker zou worden, zeker als hij zo eenkennig is.

Dat wekelijkse uurtje een halfjaar lang heb je toch wel betaald, hoop ik?
Ga in therapie!
quote:oepserdepoeps schreef op 19 september 2011 @ 22:46:

Oppas hoeft dus niet mijn honden uit te laten, maar een keertje mee te wandelen als ik dat met mijn zoontje doe, of meedoen met iets anders simpels. Voor de vertrouwdheid van mijn zoontje dus. Wat mij betreft kan ze ook gewoon een keertje komen mee-eten ofzo.

.Maar onbetaald dus? Daar is ze mee accoord gegaan? (jij vind het misschien heel gezellig, maar voor haar is het wel gewoon werk natuurlijk, daar zou m.i. voor betaald moeten worden). Als zij tussendoor onbetaald bij jullie langskomt, zou ik haar maar heel erg verwennen qua caviavoer
quote:oepserdepoeps schreef op 19 september 2011 @ 22:46:

Vanaf welk tijdstip vinden jullie het logisch om avondeten aan te bieden? Kijk; als we ergens om 18.00 moeten zijn en zij moet zoontje helpen eten, dan is het duidelijk. Maar als ze begint om 19.30? Ik heb er gewoon echt helemaal geen ervaring mee, en het is nogal een beleefd meisje. dus ze stelt zelf weinig eisen. Lastig om dan voor haar te moeten denken wat een soort minimum- s waardoor ze zich wel gewaardeerd voelt zonder dat we alles meteen in geld moeten uitdrukken.Dan haar om 18u laten komen (en wel betalen!!!) zodat ze mee kan eten en je zoontje kan wennen? Heb jij gelijk tijd om je rustig voor te bereiden )
Begrijp ik het goed en vind jij het geen echt oppassen als jullie erbij zijn, meeëet of met je zoontje gaat wandelen? En vind je dat je haar daar niet voor hoeft te betalen?
Ga in therapie!
Vanaf 19.30 zou ik ervan uitgaan dat ze gegeten heeft. Om 18.00 uur zou ik haar wat te eten aanbieden en bij een tijdstip ertussenin zou ik het van tevoren aan haar vragen.
Ga in therapie!
ot, dubiootje, weet niet waarom het me opvalt, maar volgens mij zijn wij het echt altijd eens
Hoe moeilijk kan het zijn? Als de oppas er om 18.00 is/moet zijn en om 24.00 weggaat, betaal je haar van 18.00 tot 24.00.

Drinken en snacks op tafel en gaan met die banaan!
Via haar opleiding kon ze studiepunten krijgen via een stichting om mijn man te ontlasten die de zorgtaak heeft maar ook gezondheidsklachten. Normaal richt die stichting zich op kinderen met ontwikkelingsproblemen waar dus bijzonder vaardige oppassen voor nodig zijn, maar in ons geval ging het om een normaal kind en een vader met energiebeperking. Eigenlijk zou de stichting ook bijdragen aan een oppastarief, maar daar laten ze nu niets meer van horen. Wij hebben niet zoveel te besteden en willen haar wel goed behandelen. Dus vandaar mijn vraag: het is een beetje de balans zoeken. Ik vind het best luxe om iedere maand een oppas te vragen, maar wil het zo aanpakken zodat mijn zoontje er ook aan went en aan haar gewend blijft. Opa's en oma's wonen helaas te ver weg: we hebben geen logeerkamer.
Ik zou het dan anders doen, gewoon een keer bellen en zeggen: hoi Cavia, wij gaan straks met kind naar het bos, en we dachten dat je het misschien leuk vindt om mee te gaan? Pannekoeken eten ? Kijk dan is het anders.. Maar als je van te voren al hebt aangegeven dat je verwacht dat ze dit soort dingen doet dan moet je hier wel een financiele vergoeding voor geven vind ik zelf..

Zet eens een klein flesje wijn neer (ze is heel verantwoordelijk begrijp ik uit je OP dus ze zal niet lam op de bank gaan liggen) en haal idd dingen waar ze van houdt, leg een leuke dvd neer dan voelt ze zich snel op haar gemak denk ik. Maar verder vooral niet te druk om maken en zorgen dat de kooi tijdig wordt verschoond ;)
Common sense is not so common.
Voltaire
quote:_Webs_ schreef op 19 september 2011 @ 22:54:

ot, dubiootje, weet niet waarom het me opvalt, maar volgens mij zijn wij het echt altijd eensVinnik nie hoor
Ga in therapie!
quote:Sjors1988 schreef op 19 september 2011 @ 22:57:

Ik zou het dan anders doen, gewoon een keer bellen en zeggen: hoi Cavia,
Ga in therapie!
quote:dubiootje schreef op 19 september 2011 @ 22:57:

[...]

Vinnik nie hoor Nee, ik natuurlijk ook niet

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven