Gekookte spitskool

18-09-2011 19:46 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanavond eet ik aardappelen/spitskool/tartaar. Maar...

Ik hou niet van spitskool.

Waarom heb ik het dan gekocht?

Hoe maak ik het lekker(der)?
Voor de volgende keer inderdaad spitskoolsalade! Met rozijn, appel en eventueel mandarijntjes uit blik. En dan gewoon wat verdunde mayonaise gebruiken als dressing.

Erg lekker!

Dickens, wat bedoel je eigenlijk met zuur zodat het gaart? Voedsel kan toch alleen gaar worden door verhitting?
Uitje, knof fruiten, spekjes erbij, veel peper en wat zout, fijngesneden kool erbij, paar eieren er boven breken en goed husselen, wordt soort van roerei. In olie bakken, geen boter.

Zuur gaart ook, is chemische reactie.
Voor een eventuele volgende keer: spitskool is ook heel lekker als onderdeel van je gado gado. Andere groentes erbij, kort blancheren in bouillon, satesaus, rijst, eitje, klaar!
Teigera, jup, maar dan wel met gado gado saus, is net iets anders dan sateh saus. En lonton rijst.
Ben het met je eens Dickens, maar als je al niet weet wat je met spitskool aanmoet zoals TO schrijft, dan vermoed ik dat je ook niet weet wat gado gado saus is en wat lonton rijst is... dus ik dacht het even gemakkelijk voor haar te maken .

Maar je hebt helemaal gelijk, dat maakt het echt gado gado!
Teigera, jij hebt ook gelijk!
quote:Dickens schreef op 18 september 2011 @ 22:13:

Zuur gaart ook, is chemische reactie.Wat leuk, dat wist ik niet. Is dat alleen bij koolsoorten of ook andere groenten?
quote:sokkie schreef op 18 september 2011 @ 19:59:

Mijn moeder maakte het altijd gekookt en dan op je bord pindasaus erover. Klinkt gek maar is errug lekker!!

Smaakt ook lekker over de spruitjes (al vind ik dat zelf niet nodig) dus dit is het geworden. 't Was lekker.

Ik wilde eerst met kruiden aan de slag gaan, maar toen mijn man hoorde dat satésaus één van de suggesties was, wilde hij alleen nog dat.

quote:Carrrie schreef op 18 september 2011 @ 20:44:

Wij hadden vorige week een zak gesneden spitskool, waar een zakje rozijnen en een zakje kerriesaus in bijgevoegd zat.

De spitskool moest ik roerbakken, daarna kerriesaus toevoegen en tot slot de rozijnen. Was erg lekker!

Eet smakelijk trouwens (al heb je het volgens mij al op....)Ja, al een aantal uren. Dit ga ik onthouden, voor als ik ooit weer 's spitskool in huis haal...quote:Teigera schreef op 18 september 2011 @ 22:41:

Ben het met je eens Dickens, maar als je al niet weet wat je met spitskool aanmoet zoals TO schrijft, dan vermoed ik dat je ook niet weet wat gado gado saus is en wat lonton rijst is... dus ik dacht het even gemakkelijk voor haar te maken .

Ik kan best koken - al zeg ik het zelf. Ook gado gado kan ik maken.

Ik weet alleen niet zo goed waar groenten mee te kruiden, anders dan met sausjes, want ik ben op dieet. En spitskool vind ik gewoon niet zo lekker.

Bedankt allemaal voor de hulp!
Ok, sorry saeva, had ik je toch wat minder kooktechnisch ingeschat. Succes met je kruiden-zonder-sausjes! Gado gado saus is ook geen geschikte keuze dus ivm je dieet .
quote:Cateautje schreef op 18 september 2011 @ 19:54:

Spitskool in de pan, met een gesneden ui en een flinke eetlepel kerrie. Dit koken en dan een klont roomboter er door en twee gesneden tomaten. Heerlijk.

Zo dus!

Of in een rauwkostsalade! Bijv. kip, ananas, rozijnen en spitskool, aanmaken met wat mayo-yoghurtdressing.
http://www.spitskool.com/nl/home/recepten

( zo van de boer zelf)

Deze website staan op de aanhangwagens van tractoren van boeren die op de kolenvelden aan het werk zijn.
quote:Blackdress schreef op 19 september 2011 @ 10:40:

[...]

Zo dus!

Of in een rauwkostsalade! Bijv. kip, ananas, rozijnen en spitskool, aanmaken met wat mayo-yoghurtdressing.Rauwe spitskool, nooit in me opgekomen. Zo klinkt het al een stuk minder erg. Toch maar eens proberen, geloof ik.
Ik ben dol op spitskool en deze week in de aanbieding (C1000). Maak sowieso een pan spitskoolstamppot en zie via google nog meer lekkere recepten.
Wokken met een uitje, bouillonblokje erboven fijn malen en 2 tot 3 eieren erdoor bakken. Lekker met rijst!
quote:Teigera schreef op 19 september 2011 @ 07:27:

Ok, sorry saeva, had ik je toch wat minder kooktechnisch ingeschat. Succes met je kruiden-zonder-sausjes! Gado gado saus is ook geen geschikte keuze dus ivm je dieet .

Dank je. Nee, gado gado eet ik maar niet.

quote:redband schreef op 19 september 2011 @ 12:30:

http://www.spitskool.com/nl/home/recepten.Leuke site! Zag verscheidene lekkere recepten. Bedankt.
Idd leuke site. Strikje, gaat op voor meer groentes, denk maar aan komkommer in het zuur. Laat botersla maar eens te lang staan met slasaus, wordt het helemaal slap.

Gado gado kun je ook zonder saus eten, is ook best lekker en heel gezond. Doe je er wat seroendeng over.

Carrie, die voorgesneden spitskool met sausje is erg duur. Een spitskool is vrij goedkoop en snijden heb je zo gedaan.
Voor zuurkool gerechten klik hier

( hier zitten de boeren in de kolencampagnetijd )

http://www.zuurkoolrecepten.nl/index.php?hfst_id=16
Ik maak het vaak ook zo klaar:

Kipfilet in blokjes en met wat kerrie poeder omscheppen en bakken. Spitskool in niet al te fijne reepjes snijden en kort koken, dat net rauwe eraf is. Mengen met de gare kipfilet en door dit mengsel crème fraiche scheppen en evt wat peper.

Aardappelpuree maken.

Je mengsel van kip en kool in een cakeblik storten en daarover een goede laag aardappelpuree. Eventueel aftoppen met geraspte kaas en dan half uurtje de oven in.

En als je helemaal niet op de caloriëen hoeft te letten kan je aan je mengsel ook nog wat uitgebakken spekjes toevoegen.
Nope
Dat laatste klinkt erg lekker machut! Op hoeveel graden in de oven als de kip al gaar is? Die moet natuurlijk niet te droog worden.
Ik had hem ook gekocht . Normaal roerbak ik het met gehakt en kerrie. Nu doe ik die van Cato. Lijkt me lekker. Die van machut sla ik ook op!
Met al deze goede adviezen loop ik nog het risico spitskool lekker te gaan vinden.
Ik doe de oven op een 180 graden. Het enige wat nog verder door moet garen is eigenlijk de spitskool, want je kip en je puree zijn natuurlijk al gaar. En als je de kaas ook een krokant korstje wil geven: ff onder de grill.
Nope
quote:Machutookunbietjemeerzijn schreef op 20 september 2011 @ 08:05:

Ik doe de oven op een 180 graden. Het enige wat nog verder door moet garen is eigenlijk de spitskool, want je kip en je puree zijn natuurlijk al gaar. En als je de kaas ook een krokant korstje wil geven: ff onder de grill.Oke, dank je (beetje laat) en nu heb ik 3 topics ge-upt en kan ik (nog) niet kiezen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven