Werk & Studie alle pijlers

MBO-HBO en studiefinanciering

17-09-2011 11:45 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Als je de lange route moet volgen om naar het HBO te kunnen (dus eerst MBO vooraf) krijg je dan voor beide opleidingen studiefinanciering of alleen voor het MBO? Ik ben 28 of 29 als ik wil starten. Wil eerst de 21+ toets proberen maar weet niet zeker of dat gaat lukken natuurlijk, dus moet ook met de langere route rekening houden .
Volgens mij kan je idd 2x stufi krijgen. Ik denk alleen dat je rottigheid gaat krijgen met de leeftijdsgrens. Die ligt namelijk op 30 jaar.

Heb je de site van de duo al uitgeplozen?
Als je op het MBO zit krijg je een studiebijdrage

Als je op het HBO zit krijg je studiefinanciering

Dus je kan allebei doen en voor allebei geld ontvangen. Het heeft geen invloed op elkaar

Succes
a docter a day keeps the apple away
Maar het is toch zo dat je voor de volledige opleiding dan nog studiefinanciering kan krijgen als je begint voor je 30e? Zo had ik het begrepen. En of ik dan nog voor beide opleidingen studiefinanciering kan krijgen vraag ik me af...
Het zijn 2 losstaande opleidingen met 2 losstaande periodes studiebijdrage/studiefinanciering. Als je na je 30e begint met de 2e periode (HBO) dan heb je geen recht of stufi op dat moment.
Het klopt wel dat je na je 30e geen aanvraag meer kan doen.

Dus je moet je voor beide opleiding voor je 30e verjaardag inschrijven. Als je al ingeschreven staat krijg je na je 30e nog studiefinanciering.
Maar je kan toch niet voor 2 opleidingen tegelijk inschrijven voor de studiefinanciering of begrijp ik dat verkeerd? Ik bedoel...kan er natuurlijk maar met 1 tegelijk gaan starten uiteindelijk .
Het voordeligst zou voor mij zijn als ik gelijk zou kunnen beginnen op het HBO (I Hope so!).
Ja dat klopt, dus als je eerst MBO gaat doen, en je bent niet voor je 30e klaar bent kan je alsnog alleen voor het MBO studiefinanciering krijgen. Vervelende situatie. Misschien kan je een verkorte MBO opleiding volgen? Al weet ik niet of je dan makkelijk op het HBO komt.
quote:5x5 schreef op 17 september 2011 @ 12:12:

Maar je kan toch niet voor 2 opleidingen tegelijk inschrijven voor de studiefinanciering of begrijp ik dat verkeerd? Ik bedoel...kan er natuurlijk maar met 1 tegelijk gaan starten uiteindelijk .Nee, dat kan inderdaad niet. Niet in het minst omdat je niet de benodigde toelatingspapieren voor het HBO op zak hebt.
Als je de 21+ toets haalt moet je jee wel afvragen of direct naar het HBO gaan de juiste keuze voor je is, of je het aankunt. Het gaat niet alleen om de toets halen maar ook vier jaar de opleiding volbrengen. Dat is pittig zonder een goede vooropleiding. Weet niet welke vooropleiding je hebt?
Ik ben van de Havo naar de Mavo gegaan en daarna MBO bedrijfsadministratie (niv. 2) gedaan. Met bedrijfsadministratie wil ik niks meer doen (het werk is me tegengevallen). Ik wil heel graag meer met mensen werken, het liefst dienstverlenend, misschien paramedisch. Waar ik ook nog aan zat te denken, doktersassistente (verkort) duurt 2 jaar. En daarna naar het HBO. Maar ben bang dat ik dat ook net niet ga redden want ben al ruim 28 als ik begin en dan ruim 30 als ik klaar ben. Eerder starten kan dus absoluut niet, want nu pril zwanger en begin mei uitgerekend. Dus voor volgend jaar september kan ik zowiezo niet starten.
Dus je hoogste opleiding is MBO, nivo 2? Dan denk ik dat je je beter kunt richten op een MBO opleiding.

Waarom is het op de HAVO niet gelukt? Niet vervelend bedoeld maar het is wel belangrijk te ontdekken waar je capaciteiten liggen en waar je moeite mee hebt. Je kunt beter een MBO opleiding goed afronden, slagen en een leuke baan zoeken dan de lat te hoog te leggen. Zeker als je net een kind hebt.
Heej,

Zelf heb ik MBO gedaan en nu zit ik op het HBO. Ook paramedisch. Alleen HBO is heel erg veel en zwaar. Hiervoor heb ik niv 4 gedaan en dat versneld 1,5 jaar ipv 3 maar ik moet zeggen, de stap naar HBO is groter dan verwacht.

Je krijgt voor beiden studiefinanciering als je (idd) onder de 30 jaar bent als je je inschrijft. Dus als je sept 2012 start met HBO en het lukt niet heb je misschien een probleem op MBO met studiefinanciering. In dit geval denk ik inderdaad dat het beter is om MBO te doen (BBL?) en dan kan je later via je werkgever altijd nog opleidingen of cursussen doen, vooral in de medische/paramedische sector is bijscholing erg belangrijk!

Succes met je keuze!
Ik ben toen van de Havo afgegaan omdat ik thuis veel problemen had in m'n tienertijd. De Mavo heb ik met 2 vingers in m'n neus gehaald. Denk ook met een beetje inzet dat zeker MBO 4 goed te doen is. En weet dus niet of HBO wel of niet te hoog gegrepen is. Eerst beginnen met MBO is misschien wel beter.
Zoek een leuke MBO opleiding. Dan kun je later altijd nog kijken of een HBO opleiding mogelijk is, bv in deeltijd als je een baan hebt in die richting.
quote:Djuuls04 schreef op 17 september 2011 @ 12:45:

Dus je hoogste opleiding is MBO, nivo 2? Dan denk ik dat je je beter kunt richten op een MBO opleiding. Waarom is het op de HAVO niet gelukt? Niet vervelend bedoeld maar het is wel belangrijk te ontdekken waar je capaciteiten liggen en waar je moeite mee hebt. Je kunt beter een MBO opleiding goed afronden, slagen en een leuke baan zoeken dan de lat te hoog te leggen. Zeker als je net een kind hebt.

Dat is wel erg kort door de bocht. Dat TO een MBO niveau 2 opleiding heeft gedaan, wil niet zeggen dat haar daadwerkelijke niveau daar ook ligt. Er zijn diverse andere omstandigheden waardoor iemand geen andere (hogere) opleiding heeft kunnen volgen.

En ik spreek uit ervaring. Heb zelf na m'n MAVO ook een MBO niveau 2 opleiding gedaan. Daarna een MBO 4 opleiding en momenteel doe ik HBO. En ik moet daarbij zeggen dat ik mijn HBO opleiding op m'n slofjes doe. Het niveau is namelijk eerder te laag dan te hoog voor mij. Ik heb er dus ook spijt van dat ik niet meteen HBO heb gedaan, zoals TO van plan is.

Hiermee wil ik dus aanduiden dat een vooropleiding lang niet altijd iets zegt over het niveau wat iemand op dit moment aan zou kunnen.

TO: gewoon gaan voor die 21+ toets hoor. Je kunt altijd proberen of je het aankunt.
Ik zeg niet dat het nivo van TO niet hoger is dan de opleiding die ze gedaan heeft, dat kan TO zelf het beste beoordelen. Ik vind wel dat je reeel moet kijken naar je mogelijkheden en capaciteiten en je leefsituatie. Van MBO2 naar HBO is een hele grote stap en voor de meeste mensen niet direct haalbaar. Doe dan eerst een MBO opleiding en ga daarna eventueel verder.

Dat is mijn idee maar TO kan natuurlijk zelf anders beslissen. Een 21+ toets doen kan altijd, dan heb je een beeld bij wat er gevraagd wordt en of je daaraan kunt voldoen.
Dus eigenlijk was je gewoon Havist, maar ben je vanwege je thuissituatie gezakt naar Mavo? Dat zou betekenen dat je het niveau wel aan kunt. Ik zou zeker meteen HBO gaan doen. De uitslag van de 21+ toets wijst vanzelf uit of je de opleiding aan kunt of niet.
Ik heb nog goed nagedacht en denk dat ik toch voor de langere route ga. Ik moet natuurlijk niet vergeten dat ik dan een baby van 4 maanden heb dan en als HBO me zwaarder valt dan ik had gedacht dan zit ik. Ik ga het in stapjes doen. Voltijd of deeltijd weet ik nog niet (wat financieel het beste uitkomt) maar ik ben blij dat ik eruit ben .
quote:5x5 schreef op 18 september 2011 @ 14:39:

Ik heb nog goed nagedacht en denk dat ik toch voor de langere route ga. Ik moet natuurlijk niet vergeten dat ik dan een baby van 4 maanden heb dan en als HBO me zwaarder valt dan ik had gedacht dan zit ik. Ik ga het in stapjes doen. Voltijd of deeltijd weet ik nog niet (wat financieel het beste uitkomt) maar ik ben blij dat ik eruit ben .Je beseft wel dat je dan voor de tweede studie geen studiefinanciering zult ontvangen omdat je dan inmiddels de 30 gepasseerd bent?
quote:Cici25 schreef op 18 september 2011 @ 14:59:

[...]

Je beseft wel dat je dan voor de tweede studie geen studiefinanciering zult ontvangen omdat je dan inmiddels de 30 gepasseerd bent?Ja, dat besef ik me, en ik hoop tegen die tijd HBO ook in deeltijd te kunnen gaan doen. Het is natuurlijk wel prettig dat de mogelijkheid om studiefinanciering te krijgen er nog is, maar aan de andere kant is een salaris ook erg fijn natuurlijk!
5x5, ik zou sowieso voor deeltijd gaan.

Als je voor fulltime gaat ben je minstens 10 jaar ouder dan je klasgenoten en zij hebben een vaak een hele andere instelling.

Ik ben nu net begonnen aan een deeltijd opleiding en zelf daar is een tweedeling in de klas. De jongere mensen die de opleiding enkel doen omdat ze nou eenmaal iets moeten afmaken omdat ze anders studiefinanciering moeten terugbetalen. (week 3 hadden ze nog geen boeken en nog geen een opdracht gemaakt) en een groep met mensen tussen de 25 en 50 (allemaal voorbereid in de les).

Op het hbo is het veel werken in projecten en dan is het fijn als er mensen met dezelfde instelling als jezelf in de klas zitten, daarnaast lijkt aansluiting met je studiegenoten ook belangrijk als je er 4 jaar mee in de klas moet zitten.

Salaris lijkt me beter dan stufi. Je doet dan tenminste gelijk werkervaring op!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven