Geld & Recht alle pijlers

Auto op iemand anders naam laten verzekeren?

20-09-2011 14:46 125 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Een vriendin van mij heeft me haar auto aangeboden, gratis en voor niets, omdat zij een andere auto krijgt. Ik doe sinds mijn scheiding alles op de fiets met 2 kleine kinderen, en voel me soms erg beperkt/opgesloten zonder auto, dus ik was meteen in een jubel-stemming ! Maaaarrr....helaas is het zo dat ik momenteel in de schuldsanering zit, en een auto dus niet 'mag'. Mijn vriend reageerde meteen heel lief dat hij graag de verzekering/belasting/benzine wil betalen ...het is zo'n schat!!!

Nu is mijn vraag: kan ik die auto op zijn naam zetten en ook voor de verzekering als hij zelf geen rijbewijs heeft?

Valt het dan hoog uit in de verzekering, vanwege geen no-claim?

Ikzelf heb in 11 jaar nooit schade gehad, maar heb geen no-claim opgebouwd omdat de verzekering op mijn ex zijn naam stond.

Graag alleen reacties op mijn vraag, en geen antwoorden dat ik ook best met het OV kan gaan etc blablabla, want dat weet ik zelf ook allemaal wel ...

Groetjes, Lily
Volgens mij moet je aangeven hoe lang je je rijbewijs hebt. Dat kan vriend niet want hij heeft geen rijbewijs. Als hij iets willekeurigs in zou vullen, pleegt hij fraude.

En als het al zou kunnen, dan heeft hij nog geen enkel schadevrij jaar opgebouwd dus ja, dan betaal je erg veel aan verzekeringspremie. Want zo werkt dat met no-claim.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
En hoe denk je het onderhoud, APK etc te gaan betalen van deze ongetwijfeld al oudere auto (want anders geeft die vriendin hem niet zomaar weg)? Gaat je vriend dat ook betalen?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
tja....

je hoeft geen rijbewijs te hebben om een auto te mogen bezitten. Het zal wel een hoge premie worden omdat hij inderdaad nog niks heeft opgebouwd.

Ik zou wel even goed uitzoeken hoe het zit met schade veroorzaakt door een andere bestuurder (jij dus) dan de eigenaar (je vriend).

Vind het wel op het randje ergens.....je zit in de schuldsanering en mag dus geen luxe goederen als een auto hebben, maar via een omweg heb je er toch een.....schiet zo'n schuldsanering zijn doel dan niet voorbij?

Wat zeggen de regels over het gebruik van een auto van derden? Misschien mag dat ook niet, ik heb geen idee.

Snap best dat het allemaal reuze makkelijk is zo'n auto onder de kont, maar wij hebben het ook jaren zonder gedaan (geen schuldsanering) en zijn daar ook niet slechter van geworden.....maar dat wil je niet horen.
Ik zou 'm op de naam van je ouders zetten. Die hebben wellicht al 'n goeie no-claim lopen. Mijn eerste auto heb ik ook op mijn vaders naam gereden en toen ik een aantal jaar later 'n auto op m'n eigen naam wilde laten zetten hoefde ik voor de vorm maar 2 treden te zakken.
oh kijk:

Ik heb geen rijbewijs kan ik de auto verzekeren?

[Gesteld op: 18-04-2008]

--------------------------------------------------------------------------------

Toelichting:

Mijn man is Russisch en niet in het bezit van een NL-rijbewijs (wel russische en internationaal rijbewijs). Kan de autoverzekering op mijn naam staan zonder dat ik in het bezit ben van een rijbewijs?

Antwoord:

Het is opzich mogelijk. U moet dan wel op 1 adres wonen. Daarnaast zal uw man zijn russich rijbewijs moeten omzetten naar een Nederlands rijbewijs. Hij mag namelijk niet onbeperkt met een russich rijbewijs in Nederland rondrijden.
SSSt Starshine, daar mag je niet over praten.

Alleen tips graag.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
living on the edge Eindeloos
En sowiezo moet je bij de verzekeringsmij bekend zijn als bestuurder.

Mocht er een keer wat gebeuren, wat niet te hopen is, dan sta je in ieder geval op de polis, en kunnen er geen moeilijkheden komen.

Wat Elninjoo zegt, op naam van je ouders, dan betaal je waarschijnlijk ook de laagste premie.

Sorry, je vriend dan.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Is het niet eerlijker voor alle mensen die nog geld van jullie krijgen om die auto te verkopen en extra af te lossen? Of werkt dat zo niet?
Je kunt niet eens een auto op naam zetten zonder dat je een rijbewijs hebt. Of je moet deze direct laten schorsen. Ik zou inderdaad je ouders vragen of de auto misschien op naam van een van hen mag. Eventueel met jou als eerste bestuurder. Wij hebben dat ook met onze 2e auto. Hij staat op naam van pap, maar ik ben eerste bestuurder en bouw zo wel op. Het is anders niet te betalen op mijn leeftijd (21) ook al heb ik al 2 schadevrije jaren.

Of het wel of niet mag binnen een schuldsanering wil ik in het midden laten. Lijkt me een veilig en prettig gevoel om een auto ter beschikking te hebben !
quote:Starshine schreef op 20 september 2011 @ 14:56:

living on the edge Eindeloos Moet kunnen anno 2011
des ree heeft gelijk, ik heb even verder gezocht en zonder rijbewijs kun je geen auto bezitten omdat je het ding moet verzekeren.
Antwoord op de vraag of je een auto kunt verzekeren zonder in het bezit te zijn van een rijbewijs.

Veel verzekeraars hebben als voorwaarde dat u in het bezit bent van een ( Nederlands ) rijbewijs.

Wanneer je een voertuig op je naam zet maar je bent niet in het bezit van een geldig rijbewijs dan betekent dit wel dat je als kentekenhouder verzekeringsplichtig bent maar dat je niet de regelmatige bestuurder kan zijn.

Echter het voertuig zal niet worden gekocht om stil te staan dus er zal iemand anders mee gaan rijden. Deze andere persoon is niet de kentekenhouder en dus niet verzekeringsplichtig, dat ben jij.

Er zitten dus veel risico’s aan voor de maatschappij wanneer zijn een auto verzekeren zonder dat de eigenaar in het bezit is van een rijbewijs. Daarom zal een maatschappij niet vaak een voertuig op basis van deze gegevens verzekeren.

Er is overigens wel een uitzondering bij partners. In dat geval zal een maatschappij eerder het voertuig willen verzekeren omdat dan de bestuurder, als partner van de verzekeringnemer, meer belang heeft bij schadevrij te rijden dan in een andere situatie.
ja maar dan gaat het over samenwonende of getrouwde partners denk ik zo....niet over een stel met lat-relatie.

Nou, dan moet TO maar wat verzekeringsmaatschappijen benaderen. En meteen de curator (of wie regelt zo'n schuldsanering) of ze hier problemen mee kan krijgen.
quote:Starshine schreef op 20 september 2011 @ 15:09:

ja maar dan gaat het over samenwonende of getrouwde partners denk ik zo....niet over een stel met lat-relatie.

Nou, dan moet TO maar wat verzekeringsmaatschappijen benaderen. En meteen de curator (of wie regelt zo'n schuldsanering) of ze hier problemen mee kan krijgen.

Dat lijkt mij ook de kortste klap.

Nou, we worden bedankt voor het meedenken.
Ik heb van een instantie gehoord, die er zelf persoonlijk ook zit, dat Inshared heel goedkoop is met de verzekering.

Dus maak een lijstje wat je kwijt bent, verzekering, benzine, apk, misschien anwb, en zo niet, veel geld bij autopech. En je moet ook natuurlijk een aansprakelijkheidsverzekering hebben, en met je kinderen in de auto een verzekering dat je inzittenden ook verzekerd zijn.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
@ to

ik heb een tijdlang in mijn vaders auto rondgereden, heb hier ook een ongeluk mee gehad (niet mijn schuld) de afhandeling van alles is toen via mijn WA verzekering gegaan omdat ik geen auto verzekering had. Ik weet niet hoe dit alles gaat als je wel schuld bent maar zou het inderdaad onderzoeken. Het is de tijd en moeite waard om erin te steken !
Via je WA-verzekering? Als je in een auto rijdt moet die gewoon verzekerd zijn, anders ben je strafbaar!
quote:Des_ree schreef op 20 september 2011 @ 15:12:

@ to

ik heb een tijdlang in mijn vaders auto rondgereden, heb hier ook een ongeluk mee gehad (niet mijn schuld) de afhandeling van alles is toen via mijn WA verzekering gegaan omdat ik geen auto verzekering had. Ik weet niet hoe dit alles gaat als je wel schuld bent maar zou het inderdaad onderzoeken. Het is de tijd en moeite waard om erin te steken !

Je had geen schuld, en moest je WA aanspreken.

Hmm dat snap ik even niet.
Als TO staat geregistreerd als bestuurder van de auto, zal alle schade gedekt zijn.

Wat Mylene zegt is ook belangrijk, denk aan inzittenden verzekering, en rechtsbijstand.
Himalaya, het is een oudje idd, die auto, dus op=op....als er hoge kosten aan komen, gaat hij gewoon weg want dat is 'ie niet meer waard.

Starshine, ik zie niet in waarin de schuldsanering zijn doel dan voorbij schiet??? Ik moet zien rond te komen van 40 euro per week met mijn 2 kinderen (waarvan 1 baby...), werk me een slag in de rondte (32 uur per week, +studie!)....dus ik doe m'n best wel dacht ik zo..? Mag er dan niks meezitten? Ik heb familie in een plaats 40 km verderop wonen waar geen openbaar vervoer is, daar zou ik ook graag naartoe willen kunnen gaan.

Jeetje, zit mezelf gewoon te verdedigen, is niet de bedoeling eigenlijk....en dat was de reden waarom ik vroeg om alleen op mijn vraag te reageren. Maar waarom ben je zo negatief? Het is toch mooi als mijn leven en dat van mijn kinderen op deze manier ietsje makkelijker worden gemaakt door een lieve vriendin en een liefdevolle vriend? Wat is daar zo verkeerd aan? Niemand heeft hier last van, en het schuldsaneringstraject heeft daar niet onder te lijden. Ik snap het niet zo goed, is dit misgunnen ofzo? En niemand wordt er minder van om het zonder auto te stellen, ik ook niet. Maar het is wel màkkelijker met auto, heb ik ervaren!

Elninjo, helaas zijn mijn ouders niet meer in leven, dus dat gaat niet lukken;).
De auto was verzekerd, op naam van de mijn vader. Ik had deze geleend van hem om boodschappen te doen. Toen ik de straat bij pap inreed kwam er een andere meneer van zijn oprit af gereden en reed zo 'mijn auto' in. Gelukkig alleen blikschade, maar ook mijn boodschappen naar de filestijnen. Vandaar dat ik aanspraak moest doen op mijn WA. Verdere schade is geregeld via de verzekering van mijn vader. Moest trouwens wel een verklaring schrijven !
Waarom vraag je je vriendin niet of zij hem als tweede auto wil verzekeren, waarbij ze jou opgeeft als medegebruiker? Dat ze de auto ook op haar eigen naam laat (en jij uiteraard wel de kosten van wegenbelasting en verzekering zelf betaald, of je vriend).
Wat je uitgeeft aan de auto kan niet naar je schuldeisers, even bot gezegd. Je zit niet voor niks in de sanering. Als deze constructie, verzekeringsfraude, aan het licht komt, word je zo de wsnp uitgemikt. Mag dan niks meezitten zeg je? Je mag blij zijn dat je niet je hele schuld hoeft te betalen maar een kl ein gedeelte daarvan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven