Werk & Studie alle pijlers

Belastingvragen - Verzamel Topic 2

08-06-2007 20:41 105 berichten
Alle reacties Link kopieren
Spui hier al je vragen met betrekking tot de belastingdienst!
Als je aangemerkt wordt als bedrijf moet je een BTW nummer aanvragen en dan dus ook de org. van je bedrijf hebben geregeld en dus naar de KvK, maar bel eerst met de BD
O, ik zie dat de vraag van sosofie nog van voor het nieuwe forum is....
Even een belasting vraagje mbt studiekosten.

Wat mag ik nu allemaal aftrekken. Lesgeld en boeken zijn duidelijk. Las ook dat je de afschrijving van een computer/laptop mag aftrekken. Levensduur is dan 3 jaar en een restwaarde van 10% dus een laptop van zeg 900 euro daar mag je 270 per jaar van als studiekosten rekenen als ik het goed begrijp.

En verder? Moet ik nog wat met die normbedragen oid doen??

Ik heb geen studiefinanciering meer en geen full time baan. Ben getrouwd en m'n man heeft wel een full time baan en studeerd ook maar zijn studie wordt volledig vergoed door z'n werkgever
Hallo,

Ik ben begonnen met een post doctorale opleiding twv 15.000 euro. Dit moet ik komende maand betalen.

Hoeveel kan ik hier van terugkrijgen ongeveer? bij een bruto jaarsalaris van ongeveer 35000 euro?

en een andere vraag: ben je eigenlijk verplicht om aangifte te doen? afgelopen jaar gewoon in loondienst geweest bij 1 baas, geen eigen woning, studie etc? verwacht niks terug te krijgen maar ook niks te hoeven betalen...

heb geen brief hierover thuis gekregen.

bedankt!
Als je geen aangiftebrief krijgt en je kunt ook zelf redelijkerwijs van mening zijn dat je geen aangifte hoeft te doen, omdat er niets meer af te rekenen valt, hoef je geen aangifte te doen.

Als je wel een aangiftebrief krijgt, ben je verplicht om aangifte te doen, ook als daar niks uitkomt.
..
Niemand????
Up voor Vinyl
Ah, gevonden, dankjewel voor het uppen!

Stom, ik heb alleen bij Actueel gekeken en bij Overig...

Mijn vraag hier nogmaals:

Ik heb vorig jaar een nieuwe hypotheek afgesloten. Ik heb nu een aflossingsvrije hypotheek en heb ook mijn levensverzekering die bij de oude hoorde beeindigd. Deze heb ik ook afgekocht en het geld wat er in zat opgenomen. Helaas was er van mijn inleg nog maar 1800 euro ofzo over. Maar ja, ik kon het op dat moment goed gebruiken.

Mijn vraag nu: moet ik dit opgeven als 'inkomsten'?

Het lijkt mij niet... ik heb het tenslotte zelf ingelegd, en er is minder over dan de inleg.

Of toch wel? Wie helpt?
ik kom er net achter dat ik afgelopen jaren een aantal aftrekposten heb laten liggen . Ik doe al jaren elk jaar aangifte.

Kan ik de aftrekposten van afgelopen jaren ( gezondheid ) die ik vergeten ben nog aftrekken of is het te laat en helaas ..geen kans meer.

Dit jaar ga ik het natuurlijk beter doen... maar ik kan de electronische aangifte bij de belastingdienst niet downloaden...
quote:kitty elastic schreef op 07 februari 2008 @ 10:44:

ik kom er net achter dat ik afgelopen jaren een aantal aftrekposten heb laten liggen . Ik doe al jaren elk jaar aangifte.

Kan ik de aftrekposten van afgelopen jaren ( gezondheid ) die ik vergeten ben nog aftrekken of is het te laat en helaas ..geen kans meer.

Dit jaar ga ik het natuurlijk beter doen... maar ik kan de electronische aangifte bij de belastingdienst niet downloaden...

Dat kan, dat heb ik ook wel eens gedaan. Gewoon nog een keer invullen, uitprinten en de aangepaste bedragen even markeren met een flouriserende stift oid.

Ik heb het zo wel teruggekregen!
Ik heb geen studiefinanciering meer, wel een studie en een parttime baan. Moet ik nu een P, T of TJbiljet aanvragen??

Het wordt een primeur dit jaar omdat ik voltijdstudent was..

Wil het niet elektronisch doen en heb invulruimte nodig voor 2-3 werkgevers en studiekosten (en zorgverzekerpremie/zorgtoeslag??)
Wie kan me helpen. Ik heb gewoon loon uit mijn dienstverband, maar ook freelancewerkzaamheden verricht (journalistiek). Ik heb daar netjes een VAR verklaring voor aangevraagd enzo.

Kan ik mijn laptop (die ik natuurlijk ook prive gebruik maar ook alle stukken op heb geschreven) aftrekken en zo ja, over hoeveel jaar?
anoniem_43752 wijzigde dit bericht op 11-02-2008 13:16
Reden: aanvulling
% gewijzigd
Ik heb ook een vraagje.

Mijn vriend en ik zijn afgelopen mei gaan samenwonen. appartement gekocht, hypotheek, voorlopige teruggaaf, levensverzekering, samenlevingscontract en elkaar aangewezen als fiscaal partner. Mijn vriend werkt fulltime, ik studeer nog, maar ik krijg geen stufi meer, alleen een lening. Heb 2 baantjes gehad naast m'n studie (1 via uitzendbureau). voor mei woonde ik in een huurhuis op mezelf.

Nou moeten we dus aangifte doen over 2007... Nou vraag ik me dus af, moeten we over heel 2007 samen aangifte doen? of moeten we voor de periode van januari t/m april apart aangifte doen en vanaf mei samen? Moet dat dan op meerder formulieren?

Waar ik ook niks van snap is de aangifte van studiekosten. Ik heb het over 2005 en 2006 ingevuld zoals ik het begreep, maar moest hopen geld terugbetalen.... :-S is er iemand die dat duidelijk kan uitleggen?
[quote]watervrouw2 schreef op 10 februari 2008 @ 11:26:

Ik heb geen studiefinanciering meer, wel een studie en een parttime baan. Moet ik nu een P, T of TJbiljet aanvragen??

[quote]

volgens mij gewoon een T biljet
Ik heb even 2 vraagjes... Waar kun je je negatieve inkomsten noteren? Is dat gewoon bij het kopje werkgever? En ik krijg altijd een E-biljet (had ik dus ook al ingevuld), maar nu kreeg ik van de gemeente dus een brief met negatieve inkomsten en dat ik dat op een T-biljet moet invullen. Kan het niet gewoon op dat E-biljet of moet ik persé een T-biljet aanvragen?

En er staat bij 2c 'totaal toegepaste levensloopverlofkorting', maar volgens mij hoef ik dat niet in te vullen, maar weet het niet zeker. Het staat namelijk niet op mijn jaaropgave. Alleen levensloopregeling: Saldo begin 2007 ¤0,00 Mutaties ¤0,00 Saldo per 1-1-08 ¤0,00 Jaarloon voor levensloopregeling staat een bedrag van 5 cijfers en 2 achter de komma. Maar wat in te vullen is bij 2c kan maar met 4 cijfers en 2 achter de komma. Moet ik nu gewoon ¤0,00 invullen?

Alvast bedankt!
quote:watervrouw2 schreef op 10 februari 2008 @ 11:26:

Het wordt een primeur dit jaar omdat ik voltijdstudent was..

Wil het niet elektronisch doen en heb invulruimte nodig voor 2-3 werkgevers en studiekosten (en zorgverzekerpremie/zorgtoeslag??)Waarom wil je het niet electronisch doen? Is echt zoveel idealer (vind ik dan). Je hebt dan de mogelijkheid om te schuiven met aftrekposten, je kunt makkelijk extra toelichtingen vragen en je wordt zo door het programma heengeloodst.
quote:LovelyLinny schreef op 13 februari 2008 @ 17:11:

Ik heb ook een vraagje.

Mijn vriend en ik zijn afgelopen mei gaan samenwonen. appartement gekocht, hypotheek, voorlopige teruggaaf, levensverzekering, samenlevingscontract en elkaar aangewezen als fiscaal partner. Mijn vriend werkt fulltime, ik studeer nog, maar ik krijg geen stufi meer, alleen een lening. Heb 2 baantjes gehad naast m'n studie (1 via uitzendbureau). voor mei woonde ik in een huurhuis op mezelf.

Nou moeten we dus aangifte doen over 2007... Nou vraag ik me dus af, moeten we over heel 2007 samen aangifte doen? of moeten we voor de periode van januari t/m april apart aangifte doen en vanaf mei samen? Moet dat dan op meerder formulieren?

Waar ik ook niks van snap is de aangifte van studiekosten. Ik heb het over 2005 en 2006 ingevuld zoals ik het begreep, maar moest hopen geld terugbetalen.... :-S is er iemand die dat duidelijk kan uitleggen?

Je kunt met hetzelfde programma aangifte doen, en volgens mij heb je dan de keuze om fiscaal partner te zijn. Doe je electronisch aangifte, kun je vervolgens ook nog schuiven met je aftrekposten, en zo zien hoeveel je in welke situatie terugkrijgt.

Studiekosten heb ik gewoon altijd helemaal opgevoerd, alles wat ik kon bedenken. En eigenlijk altijd teruggekregen van de belasting.
Computer die je voor je studie gebruikt kun je inderdaad voor maximaal 30% per jaar (3 jaar) aftrekken. Maar hou er rekening mee dat men er dan vanuit gaat dat je de computer puur voor je studie gebruikt. Als je het dus nog privé gebruikt, dan zou je het dus niet voor die volle 30% per jaar mogen aftrekken.

Overigens trek ik ook zaken als (deel van de) internetkosten af, maar dat komt omdat voor mijn studie het noodzakelijk is om internet te hebben en ik dus veel via internet doe met mijn studie. Helaas nu niet meer, omdat mijn werkgever mijn internetkosten vergoedt ivm mijn werk. Het is geen én én verhaal, als je werkgever het al vergoedt, kun je het niet ook nog eens zelf bij de belasting als aftrekpost gebruiken.
Ik heb ook effe een vraagje hopelijk heeft iemand hier antwoord op. Ik kreeg een jaaropgave van de kinderopvang, dit zou ik kunnen gebruiken bij het invullen van de opgaaf tegemoetkoming kinderopvang 2007. Nou ben ik bezig met de aangifte maar kan nergens iets vinden waar ik de kinderopvang op kan geven weet iemand dit?
Hmm ok, fijn dat dat op 1 biljet kan, het leek me allemaal al ontzettend ingewikkeld worden met zo'n grote verandering midden in het jaar.

Wat betreft die studiekosten, ik heb een tijd terug een gesprek gehad met iemand van de belasting hierover, omdat ik dus opeens veel geld terug moest betalen en hij zei dat het te maken had met het wel of niet ontvangen van stufi of je en hoeveel je kon aftrekken...

Is me nog steeds niet duidelijk allemaal, want ik ken ook mensen, die hun geheel studie door (met stufi) gewoon elk jaar alles hebben ingediend en hebben teruggekregen. Dus doe ik hetzelfde (hele jaar netjes bonnetjes gespaard etc), krijg ik ook geld en moet ik het een paar maanden later weer teruggeven :S Nu durf ik dus niet zo goed weer m'n studiekosten af te trekken... wil niet weer in zo'n vervelende situatie terechtkomen
quote:Hilma schreef op 22 februari 2008 @ 16:23:

Ik heb ook effe een vraagje hopelijk heeft iemand hier antwoord op. Ik kreeg een jaaropgave van de kinderopvang, dit zou ik kunnen gebruiken bij het invullen van de opgaaf tegemoetkoming kinderopvang 2007. Nou ben ik bezig met de aangifte maar kan nergens iets vinden waar ik de kinderopvang op kan geven weet iemand dit?Kinderopvangtoeslag gaat helemaal buiten de aangifte voor IB om.
quote:LovelyLinny schreef op 23 februari 2008 @ 08:22:

Hmm ok, fijn dat dat op 1 biljet kan, het leek me allemaal al ontzettend ingewikkeld worden met zo'n grote verandering midden in het jaar.

Wat betreft die studiekosten, ik heb een tijd terug een gesprek gehad met iemand van de belasting hierover, omdat ik dus opeens veel geld terug moest betalen en hij zei dat het te maken had met het wel of niet ontvangen van stufi of je en hoeveel je kon aftrekken...

Is me nog steeds niet duidelijk allemaal, want ik ken ook mensen, die hun geheel studie door (met stufi) gewoon elk jaar alles hebben ingediend en hebben teruggekregen. Dus doe ik hetzelfde (hele jaar netjes bonnetjes gespaard etc), krijg ik ook geld en moet ik het een paar maanden later weer teruggeven :S Nu durf ik dus niet zo goed weer m'n studiekosten af te trekken... wil niet weer in zo'n vervelende situatie terechtkomenJe kunt al je kosten die je maakt (dus alle collegegeld, bonnen voor studieboeken etc.) opvoeren. Daarnaast geef je ook aan wat je aan studiefinanciering ontvangen hebt. Wat er overblijft, is je aftrekpost.
Ik ben druk bezig een P-biljet in te vullen en wellicht kan iemand mij helpen met het volgende:

Ik woon in een koopappartement en ben daarom lid van de Vereniging van Eigenaren (totaal 33 leden).

Nu heb ik mij laten vertellen dat je het vermogen van de VVE moet opgeven bij 'Voordeel uit sparen en beleggen'.

Vorig jaar heb ik mijn belastingpapieren in laten vullen door 'een mannetje' die dit jaar helaas tot 1 april op vakantie is...

De VVE had toen 46.000 euro en hij kwam uit op 484 euro die ik moest opgeven (dus niet gewoon door 33 gedeeld..).

Voor 31-12-2007 wordt de reservestand geschat op 31.172,- euro. Welk bedrag moet ik bijtellen en is dit voor vraag 21 a of anders?

Alvast heel hartelijk dank, want dit was het enige waar ik niet uit kwam en ik ben best trots als ik 'm straks voor het eerst helemaal zelf heb ingevuld ;)
Goedemiddag,

Hier ook nog een vraag. Ik heb mijn aangifte over 2007 al ingevuld maar begrijp ik nu goed dat ik al mijn ziektekosten af mag trekken? Nu ben ik niet ziek geweest vorig jaar maar ik bedoel de kosten die ik betaald heb aan mijn ziektekostenverzekering. Basis en aanvullend? Is er iemand die precies weet hoe dit zit?

Alvast bedankt! Tets
Zonnetje,

Ik woon ook in een appartment, heb nog nooit gehoord dat je dat vermogen op moet geven dus ik ben benieuwd naar de antwoorden die hierover volgen!

Groet, Tets

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven