Trots op Twente

20-09-2011 12:35 128 berichten
Alle reacties Link kopieren
Soms word ik er wel een beetje moe van, al die vooroordelen over Twente die ik weleens tegenkom. Maar dan niet weten wat Twente is he (bijvoorbeeld Lichtenvoorde in Twente plaatsen).

Nou is er voor iedere streek wel wat te zeggen en wat tegen te zeggen maar zijn er echt nog zoveel mensen die daadwerkelijk denken dat de niet-randstad vol zit met boeren die nog nooit een buitenlander hebben gezien en niet weten wat er speelt in de wereld?
quote:Chantilly21 schreef op 21 september 2011 @ 11:52:

[...]

Gelukkig gaat het daar allang niet meer over Ken zelf ook niet zo heeeel veel steden in de rest van Nederland! Is ook niet echt een hobby zeg maar

Ja das waar.

Ik vind Twente een hele mooie streek, en Enschede een leuke stad. Maar dat calimero gedrag van mensen is gewoon heel erg on-aantrekkelijk.

Wat ik wél aantrekkelijk vind is een licht-twentse tongval bij een man.
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Ja maar dat met die kleding is toch gewoon smaak gevoelig???? Er zijn overal mensen die zich goed kleden en mensen die zich slecht kleden. Of dat nou hip is heeft niet zoveel belang.

Moet altijd vreselijk lachen om die mensen die koste wat het kost de mode willen volgen en er vervolgens als een samengeperste rollade in een legging uitzien ofzo.

En die kom je zelfs in modestad Milaan tegen. :-D
quote:EvyBlissy schreef op 21 september 2011 @ 11:54:

[...]

Ja das waar.

Ik vind Twente een hele mooie streek, en Enschede een leuke stad. Maar dat calimero gedrag van mensen is gewoon heel erg on-aantrekkelijk.

Wat ik wél aantrekkelijk vind is een licht-twentse tongval bij een man.Dat hoor je niet vaak volgens mij
quote:italiagirl schreef op 21 september 2011 @ 11:55:

Ja maar dat met die kleding is toch gewoon smaak gevoelig???? Er zijn overal mensen die zich goed kleden en mensen die zich slecht kleden. Of dat nou hip is heeft niet zoveel belang.

Moet altijd vreselijk lachen om die mensen die koste wat het kost de mode willen volgen en er vervolgens als een samengeperste rollade in een legging uitzien ofzo.

En die kom je zelfs in modestad Milaan tegen. :-DTuurlijk, is ook logisch! Het ging mij erom dat Hipsala het bracht alsof wij hier in Twente niet wisten wat hippe kleding was en nog steeds Vero Moda en Vila leuk vonden. Het werd nogal generaliserend gebracht zeg maar
quote:Chantilly21 schreef op 21 september 2011 @ 08:14:

De lutte is wel erg mooi. Ook omgeving nijverdal, maar dan ga je meer richting salland:).

Ja die rondweg is leuk! Staat niet altijd even goed aangegeven wat nu de makkelijkste route is;)

Ach, en trots zijn? Tuurlijk ben ik trots op mijn streek. Wat hier al door jubelarij werd gezegd: hoeveel tukkers uit de echt kleine dorpjes ken je nu? Ik nauwelijks een. Ik vind het heel bekrompen dat dit calimero effect hier.m.n aan tukkers wordt toegekend. Volgens mij is half nederland bekrompen als het gaat om je kop in t zand steken..

Ah dankjewel voor de tip van De Lutte! We hebben een keer een wandeling bij het Lutterzand gemaakt, erg mooi daar met de jeneverbessen.

Van oorsprong kom ik zelf uit een klein boerendorpje in het zuiden van Drenthe dus het Twents accent stoort mij totaal niet, sterker nog het komt heel veel overeen met het Drents.

Paar jaar terug waren we net tijdens de verkiezingen in Twente met vakantie en hebben toen gestemd in het stemlokaal van Vasse, erg leuke gesprekken gehad met de heren van het stemlokaal die als een soort plaatselijke VVV fungeerden.

Ik denk dat we nu zo'n 7 of 8 keer naar Twente met vakantie geweest zijn de afgelopen jaren en we zijn er nog lang niet uitgekeken. Ik vermoed dat ik er ook prima zou kunnen wonen.
Volg de oorspronkelijke stem van je hart.
quote:gemini2011 schreef op 21 september 2011 @ 00:17:

Jubelarij dat 'proud to be a tukker' zegt alles al...

.Je neemt het allemaal een beetje te serieus
Twente is een lelijk en achtergelegen gebied. Vooral bij wegblijven.

(want hoe meer mensen hier wegblijven, hoe mooier dat het blijft....)
Verder is het erg verschillend per gemeente hoe dat Twenters in elkaar steken.

Op het twentse platteland is men vrij gelovig. Ik woon zelf in een overwegend katholieke gemeente. Dit maakt dat mensen wat liberaler zijn. Ze nemen gemakkelijker iemand op in hun kring, en de hervormden en katholieken leven hier dwars door elkaar heen. In de gemeente heeft elk dorp zijn eigen carnavalsvereniging, waar ook hervormden lid van zijn.

Ga je verderop naar Vriezenveen, daar zijn ze hervormd en ook wat strenger. Je kunt kritiek verwachten als je zondag het gras maait.

En dan is er natuurlijk het grote verschil tussen de stad (Enschede, Almelo, Hengelo) of het platteland. Bij het laatste is men ook wat geloviger en behoudender. Maar ja, waar is dat niet?

Overigens kom ik zelf uit eindhoven. Het bevalt me hier prima. Het is hier inderdaad heel mooi, ik ben blij dat ik hier woon en niet in het westen.
[quote]iones schreef op 21 september 2011 @ 16:14:

Twente is een lelijk en achtergelegen gebied. Vooral bij wegblijven.

(want hoe meer mensen hier wegblijven, hoe mooier dat het blijft....)[/quote]

dat is waar
quote:iones schreef op 21 september 2011 @ 16:18:

Verder is het erg verschillend per gemeente hoe dat Twenters in elkaar steken.

Op het twentse platteland is men vrij gelovig. Ik woon zelf in een overwegend katholieke gemeente. Dit maakt dat mensen wat liberaler zijn. Ze nemen gemakkelijker iemand op in hun kring, en de hervormden en katholieken leven hier dwars door elkaar heen. In de gemeente heeft elk dorp zijn eigen carnavalsvereniging, waar ook hervormden lid van zijn.

Ga je verderop naar Vriezenveen, daar zijn ze hervormd en ook wat strenger. Je kunt kritiek verwachten als je zondag het gras maait.

En dan is er natuurlijk het grote verschil tussen de stad (Enschede, Almelo, Hengelo) of het platteland. Bij het laatste is men ook wat geloviger en behoudender. Maar ja, waar is dat niet?

Overigens kom ik zelf uit eindhoven. Het bevalt me hier prima. Het is hier inderdaad heel mooi, ik ben blij dat ik hier woon en niet in het westen.Vriezenveen...tsja...daar kom je als buitenstaander niet lastig tussen..Die hebben trouwens ook weer hun eigen accent daar, in Vriezenveen!
Ben blij dat ik in ieder geval in Tubbergen woon. Hier kom je er gemakkelijk tussen.
Ja in vriezeveen zeggen ze maagie en machig veule.

Echt raar!
quote:iones schreef op 21 september 2011 @ 16:28:

Ben blij dat ik in ieder geval in Tubbergen woon. Hier kom je er gemakkelijk tussen.

Tubbergen is ook leuk! Kwam er vorige week achter dat er een leuk centrum is! Gelijk kleren gekocht .

Ik denk ook dat hoe groter het dorp is, hoe makkelijker de acceptatie is. Zelf woon ik in Borne.. Hertme en Saasveld liggen vlakbij, maar daar is het echt ons kent ons. Je komt er niet tussen, hoe graag je ook wilt! Niets voor mij..
Twente?? Waar ligt dat?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:nouschi schreef op 21 september 2011 @ 16:36:

Twente?? Waar ligt dat?In het verre oosten schijnt hier al gezegd te zijn. Achter de Ijssel, ongeveer in het midden van Nederland tegen de Duitse grens, Enschede daar waar de vuurwerkramp is geweest...
Enschedeër: present

Als ik Twentenaren Nederlands hoor praten op de TV dan krullen mijn tenen ook wel eens in mijn schoenen.

Maar als ik een oud mannetje of vrouwtje plat hoor praten heb ik dat eigenlijk nooit.

Er is vaak wel degelijk verschil tussen écht Twents en wannabe Twents.

Het echte Twents is mooi en past bij de mensen die het spreken. Het wannabe Twents klinkt nogal onverschillig/ordinair en wordt vaak uitgesproken door een bepaald slag mensen (valt mij op dan he? Dan hebben ze het over Skool, skoen'n etc.).

Verder vind ik Twente heel erg prettig om te wonen. We hebben een rijke historie, we hebben zelfs een eigen volkslied

Als ik in het drukke westen ben, ben ik altijd heel blij dat ik terug kan naar het rustiger oosten. Dan kom ik echt thuis.

Ik heb geen calimero-gevoel. Ik wil niet kwijt dat het hier beter is of minstens net zo goed als in het westen van het land. Voor mijn gevoel (voor mij persoonlijk dus) gaat dat wel op, maar voor anderen dus niet. Gelukkig maar... Als iedereen per se in Twente wilde wonen dan werd het hier ook maar een drukke bedoening...

Maaaaar... ik ben wel heel trots op mijn Twentse roots. Ik zal tegenover mensen uit andere delen van het land c.q. mensen die ik niet ken altijd zo Nederlands mogelijk proberen te praten. Dat men dan kan horen dat ik niet bij hun uit de buurt kom, prima... Geen probleem. Ik wil met alle plezier uitleggen waar ik dan wel vandaan kom
quote:Yraatje schreef op 21 september 2011 @ 16:54:

Enschedeër: present

Als ik Twentenaren Nederlands hoor praten op de TV dan krullen mijn tenen ook wel eens in mijn schoenen.

Maar als ik een oud mannetje of vrouwtje plat hoor praten heb ik dat eigenlijk nooit.

Er is vaak wel degelijk verschil tussen écht Twents en wannabe Twents.

Het echte Twents is mooi en past bij de mensen die het spreken. Het wannabe Twents klinkt nogal onverschillig/ordinair en wordt vaak uitgesproken door een bepaald slag mensen (valt mij op dan he? Dan hebben ze het over Skool, skoen'n etc.).

Verder vind ik Twente heel erg prettig om te wonen. We hebben een rijke historie, we hebben zelfs een eigen volkslied

Als ik in het drukke westen ben, ben ik altijd heel blij dat ik terug kan naar het rustiger oosten. Dan kom ik echt thuis.

Ik heb geen calimero-gevoel. Ik wil niet kwijt dat het hier beter is of minstens net zo goed als in het westen van het land. Voor mijn gevoel (voor mij persoonlijk dus) gaat dat wel op, maar voor anderen dus niet. Gelukkig maar... Als iedereen per se in Twente wilde wonen dan werd het hier ook maar een drukke bedoening...

Maaaaar... ik ben wel heel trots op mijn Twentse roots. Ik zal tegenover mensen uit andere delen van het land c.q. mensen die ik niet ken altijd zo Nederlands mogelijk proberen te praten. Dat men dan kan horen dat ik niet bij hun uit de buurt kom, prima... Geen probleem. Ik wil met alle plezier uitleggen waar ik dan wel vandaan kom Exact.. Op tv hoor je niet veel het platte Twents..Alleen het duidelijke accent. Het dialect zelf ( wat mijn oma's en moeder spreken) vind ik wel prettig om naar te luisteren, vooral omdat er ook grappige woorden bijzitten. Best jammer dat ik het nooit geleerd heb. Ik ga de komende tijd maar mijn best doen om het onder de knie te krijgen
Ik woon er niet, maar mijn vriend is geboren en getogen in Enschede. Hij wil er nooit meer weg (hij heeft al eens een tijdje in Almere gewoond), dus vermoedelijk ga ik er ook wonen.

Zit er nu zo'n 2 weken per maand en heb het er prima naar mijn zin.

Enschede vind ik een erg fijne stad, zeker geen kleine stad. Als je ziet hoe groot de binnenstad, met een mooie Oude Markt, en alle winkels en ketens die je je maar kan wensen...

Mijn vriend heeft wel een accent, maar buiten familie-kringen hoor je weinig van zijn Twentse achtergrond (komt volgens hem omdat hij veel in andere delen van het land komt voor z'n werk en het niet netjes vond om met ontzettend veel accent te praten). Maar zodra hij bij z'n ouders is gaat-ie wat platter praten. Het is echter nog prima te verstaan voor mij. We kwamen wel laatst een oud boertje tegen toen we met de hond aan het wandelen waren, en die kon ik gewoon niet verstaan. Zelfs mijn vriend had er moeite mee. Ik vind het trouwens geen mooi accent, maar ben er inmiddels aan gewend.

Ik heb Twente nooit gezien als achtergebleven of boers gebied.

Wel heb ik het idee dat het een trots volkje is, heel erg op Twente gericht zonder arrogant te worden. Twente lijkt wel heel erg een eigen cultuurtje te hebben, alsof het een provincie op zich is.
Wij hebben een lange Ooo en slikken alles in...
quote:Flowerfield schreef op 21 september 2011 @ 16:30:

Ja in vriezeveen zeggen ze maagie en machig veule.

Echt raar! Wat is de vertaling dan? Of ben je een t vergeten?
machig veule betekend heel veel. (machtig veel)

maagie betekend, volgens mij, meisje.
Geboren en getogen daar, maar nog nooit van machig gehoord.

Ik herken het ook niet dat je er niet tussen komt als je van buiten het dorp komt, maar mijn beeld is wellicht vertroebeld.
Uit de gouden korenaren

schiep God de Twentenaren,

en uit het kaf en de resten

de mensen uit het Westen

Over Calimero gedrag gesproken...
This is not kosher!
quote:Wellhello schreef op 21 september 2011 @ 23:53:

Uit de gouden korenaren

schiep God de Twentenaren,

en uit het kaf en de resten

de mensen uit het Westen

Over Calimero gedrag gesproken...

Mijn ouders hadden een tegeltje waarop het nog net iets duidelijker stond:

"God schiep uit gouden korenaren

eerst de Twentenaren.

En uit de rommel en de resten

de mensen uit het westen"

Enne... ik vind dat niet echt Calimero-gedrag hoor
Ja, dat tegeltje heeft mijn oma ook!

Liet ze vroeger wel eens zien met een grote glimlach-;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven