Geld & Recht alle pijlers

intrekken arbeidsvoorstel

22-09-2011 09:40 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

ik heb een vraag betreffende mijn dochter.

Zij heeft nu een weekend/vakantie baan en een vast 0-uren contract voor onbepaalde tijd.

Zij is nu van school af, en wil fulltime werken. Nu is haar op haar huidige werk mondeling een voorstel gedaan van een halfjaarcontract met 32 uur. Ook heeft zij schriftelijk een arbeidsvoorstel meegekregen.

Er stond een fout in het contract, zij heeft het mee terug genomen naar het werk, daar laten liggen.

Nu is het geval dat de werkgever af ziet van het contract, waarom is mij niet helemaal duidelijk en mijn dochter ook niet. En wil haar voor 32 uur per week vast inroosteren op basis van haar huidige 0-uren contract.

Nu de vraag: mag dit zomaar? Wij hebben helaas geen rechtsbijstand verzekering, en het arbeidsvoorstel hebben wij niet meer in handen.

Geldt een mondeling arbeidsvoorstel ook?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen?

Alvast bedankt.
zolang er niets getekend is, ben je niets overeen gekomen en heb je niets om op terug te vallen.

helemaal niet zonder het contract , wat je hebt terug gegeven.

lijkt mij....
@ Penny, het contract is eventueel nog uit de prullenbak te halen

Ik had gehoopt dat een mondelinge overeenkomst op dit punt ook zou gelden.
zie art 140 en 141 a en b van het burgerlijk wetboek. Misschien heeft ze er wat aan.

Succes!
Niet vervelend bedoeld hoor, maar los van de vraag of een mondeling akkoord ook bindend is (ja): je hebt een bewijsprobleem en wat wil je er in de praktijk mee doen? Ik neem aan dat je niet bij de kantonrechter een arbeidscontract wil afdwingen?

Even praktisch: als jouw dochter 3 maanden 32 uur per week werkt heeft ze ook een arbeidscontract voor de omvang van 32 uur als ik me niet vergis.
quote:penny77 schreef op 22 september 2011 @ 09:44:

zolang er niets getekend is, ben je niets overeen gekomen en heb je niets om op terug te vallen.

helemaal niet zonder het contract , wat je hebt terug gegeven.

lijkt mij....

Dat lijkt me niet. Een overeenkomst kmt niet tot stand door het zetten van een handtekening.

Wat wel klopt is dat je bewijspositie niet echt lekker is zo.
quote:wifra98 schreef op 22 september 2011 @ 09:55:

zie art 140 en 141 a en b van het burgerlijk wetboek. Misschien heeft ze er wat aan.

Succes!Welk boek? En wat moet ze dan met die artikelen? Ik gok zomaar dat TO hiermee net te weinig informatie heeft
@ Wifra, ik ga even kijken

@ Lara, op basis van een 0-uren contract kunnen ze met je doen wat ze willen, jij hebt geen rechten op werkuren, en zij kunnen jou niet verplichten tot werken als je bijv al afspraken hebt staan bijv.

ik probeer de wetswinkel te bereiken, maar die is niet te vinden

ik heb er wel een gevonden maar die is niet bereikbaar.
@ Ritmeester, als we het arbeidsvoorstel boven water vissen, hebben we dan wel recht van spreken?

En kunnen we dat gewoon open en eerlijk doen? Zeggen dat ze de prullenbak na wil kijken omdat ze haar arbeidsvoorstel wil hebben?
quote:lara1978 schreef op 22 september 2011 @ 09:55:

Niet vervelend bedoeld hoor, maar los van de vraag of een mondeling akkoord ook bindend is (ja): je hebt een bewijsprobleem en wat wil je er in de praktijk mee doen? Ik neem aan dat je niet bij de kantonrechter een arbeidscontract wil afdwingen?

Even praktisch: als jouw dochter 3 maanden 32 uur per week werkt heeft ze ook een arbeidscontract voor de omvang van 32 uur als ik me niet vergis.Dat is de inhoud van de artikelen, in het ultra-kort. Het enige wat je moet bewijzen is welke uren je gemiddeld hebt gewerkt de voorgaande drie maanden. Oproep of niet 0-uren mag gewoon niet.
quote:bartjes schreef op 22 september 2011 @ 10:01:

@ Wifra, ik ga even kijkenZou je hier willen vertellen wat je dan gevonden hebt? Ik ben geen jurist, dus daar zal het aan liggen, maar ik kan niet ontdekken wat Wifra bedoelt.
Neem contact op met het juridisch loket.
Je moet ook niet de wetswinkel hebben maar het juridisch loket. jl.nl geloof ik.
Gezien de reacties, en met de onderuwing in wetsteksten van wifra, heb je het juridisch loket niet echt hard nodig zo te zien. Werkgever wijzen op de wet kan al aardig helpen.
quote:lara1978 schreef op 22 september 2011 @ 09:55:

Even praktisch: als jouw dochter 3 maanden 32 uur per week werkt heeft ze ook een arbeidscontract voor de omvang van 32 uur als ik me niet vergis.

ik weet de details niet, maar volgens mij is het inderdaad zo dat als je een aantal maanden 32 uur werkt je aanspraak kan maken op een contract voor die uren. Maar wie weet zit dat anders als je een 0 uren contract hebt getekend (want anders kan elke oproepkracht na 3 maanden aanspraak maken op een vast aantal uren).

Juridisch loket dus maar?
@ Wifra, welk deel van het burgerlijk wetboek?
even wat egzocht en hier staat iets over 0 uren contracten

http://www.personeelsnet.nl/dossier.php?Id=5225&waar=23
@ Starshine, bedankt voor het opzoeken.

Ik denk dat ik hier pas iets mee kan als zij dus 3 maanden die 32 uur per week heeft gewerkt.
Is er een getuige van die mondelinge overeenkomst? Die is wel rechtsgeldig, maar als je geen bewijs hebt, heb je daar niet veel aan. Je dochter kan ook bv. een mail sturen waarin ze vraagt waarom het haar toegezegde contract wordt ingetrokken. Als de werkgever in zijn antwoord bevestigt dat deze toezegging is gedaan, heeft ze wel bewijs.

Ze kan natuurlijk ook bluffen dat ze een kopie heeft gemaakt
Ga in therapie!
Je dochter kan zich beroepen op het rechtsvermoeden omvang arbeidsovereenkomst. Dit betekent dat zij de gemiddelde uren die zij de afgelopen 3 maanden gewerkt heeft kan claimen als zijnde omvang van de arbeidsovereenkomst. Enige voorwaarde hierbij is wel dat je dochter inderdaad beschikbaar is voor de uren die zij claimt, maar dat lijkt me gezien je beschrijving geen probleem.

Zie hiervoor artikel 7:610b BW

Indien een arbeidsovereenkomst ten minste drie maanden heeft geduurd, wordt de bedongen arbeid in enige maand vermoed een omvang te hebben gelijk aan de gemiddelde omvang van de arbeid per maand in de drie voorafgaande maanden.
@ Dubiootje, denk jij dat als ze het arbeidsvoorstel in handen heeft, dat ze dan in haar recht staat ? dat ze kan zeggen dat ze verplicht zijn haar dit contract aan te bieden?

de fout die er in stond betrof de einddatum, deze lag terug in de tijd. (bijv. 1-9-2011 tot 1-3-2011)
@ susanh, in haar cao staat dat dat voor 6 maanden moet zijn, ipv 3 maanden.

en een half jaar geleden zat zij nog op school.
Dat zou ik zo niet durven zeggen, vraag dat na bij het juridisch loket. Ze zal wel een sterkere positie hebben als ze kan aantonen dat het de bedoeling was haar een contract met gunstiger arbeidsvoorwaarden aan te bieden.
Ga in therapie!
Heel lief van je dat je dit allemaal uitzoekt voor je dochter, maar i het niet handig haar dit zelf af te laten handelen en dus ook naar informatie te zoeken?

Of ben ik nou heel ontaard?
quote:bartjes schreef op 22 september 2011 @ 10:54:

@ susanh, in haar cao staat dat dat voor 6 maanden moet zijn, ipv 3 maanden.

en een half jaar geleden zat zij nog op school.

Mmh, dan wordt het lastiger. Heeft ze tijdens haar school wel in de weekenden/avonden gewerkt? Dan heeft ze ook uren om te claimen, maar geen 32. Het is maar de vraag of haar werkgever haar, na het claimen van de uren, nog extra in zou gaan zetten.

Zoals hier al gezegd is, een mondeling voorstel is rechtsgeldig maar zo lang je er geen getuigen bij hebt blijft het haar woord tegen die van de werkgever.

Lastige situatie, ik zou gewoon even naar het juridisch loket gaan. Zij kunnen je daar uitgebreid helpen. Succes in ieder geval!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven