Vrijwillige keizersnede

20-02-2011 20:24 386 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste allemaal,

Mijn vriend en ik zijn bezig te proberen zwanger te worden van een 1e. Graag zou ik eens informeren bij jullie wie er ervaring heeft met een vrijwillige keizersnede, dus zonder medische indicatie.

Nu weet ik dat er zeer veel verschillende meningen hierover zijn - met name tegen - maar daar ben ik niet benieuwd naar. Ik ben op zoek naar mensen die ervaring hebben met een keizersnede door eigen keuze, hoe zij dit geregeld hebben/hoe zij een gynaecoloog zo ver hebben gekregen, waar dit heeft plaatsgevonden en hoe het met diegene is gegaan tijdens en na de keizersnede. Valt het mee, tegen? Zou je het een 2e keer weer doen?

Ik ben benieuwd.
quote:AlettaJacobs schreef op 13 april 2011 @ 20:48:

[...]

Ohja, dat is nog een optie. Ik zal Marktplaats eens afstruinen, bedankt voor de tip.Graag gedaan! Misschien kun je ook nog even Googlen, meer kans en groter aanbod.
Waarom zou je een keizersnee willen?

Ik ben 3 keer bevallen. De eerste keer is mijn kindje doodgeboren. Dit wisten we een paar dagen ervoor al. Het liefst wilde ik toen een keizersnee. Waarom zou je nog een bevalling moeten doormaken? Dat leek me helemaal niks. Het kindje leefde toch al niet meer en ik had heel veel verdriet, zag het niet zitten om "gewoon" te bevallen. Maar dit deden ze niet in het ziekenhuis. Dit omdat het een operatie is die risico's met zich meebrengt en een litteken zou je ook altijd aan het kindje herinneren.

De tweede keer dat ik zwanger was braken mijn vliezen na 25 weken. Ze hebben de bevalling nog 2 weken kunnen rekken. Toen moest ze er met spoed uit omdat ik koorts had, dus infectiegevaar voor het kind. Dus het werd een spoedkeizersnee. De eerste dag ben ik mijn bed niet uitgeweest, kon zelfs niet wat uit het kastje pakken, ben door de verpleegster op bed gewassen. De dagen erna ben ik weer voorzichtig gaan lopen (maar wel krom als een oud wijf, zeg maar).

De derde keer is een 'normale' bevalling geweest. Was best pijnlijk, maar het herstel ging vele malen sneller dan toen ik een keizersnee heb gehad de tweede keer.

Na de keizersnee deed hoesten, lachen, poepen (want je moet persen) allemaal best zeer!!

Dus ik zou nooit voor een keizersnee kiezen. Maar dit kan sowieso niet in Nederland. Je kunt wel kiezen voor een ruggeprik.

Dat had ik de derde keer bijna gehad, maar toen had ik al persweèn, dus was het geen goed idee meer, want dat zou je niet kunnen persen.
Speciaal voor Alette jacobs! de kunstbaarmoeder! x-d

http://users.telenet.be/a ... hoot/nepmoederschoot.html

Nepmoederschoot

Robin McKie

18/02/2002

Wetenschappers schieten goed op met het werk aan een kunstmatige baarmoeder, waarin embryo's buiten het moederlichaam kunnen opgroeien. Als de nepmoederschoot over een paar jaar klaar is, zoals ze verwachten, moet hij een doorbraak betekenen in de behandeling van ongewilde kinderloosheid.

De onderzoekers hebben al meerdere prototypes van een kunstbaarmoeder gemaakt, met cellen die uit vrouwenlichamen zijn weggehaald. Menselijke embryo's, overgebleven na een in-vitrofertilisatieprocedure (ivf), hechten zich met succes aan de wanden van deze laboratoriumbaarmoeders en beginnen te groeien. Of dat ook in een geboorte kan resulteren, is niet duidelijk. In overeenstemming met de huidige ivf-regelgeving moeten experimenten met restembryo's al na een paar dagen worden afgebroken.

,,Over enige jaren hopen we met deze techniek volledig kunstmatige baarmoeders te maken'', zegt Hung-Ching Liu van het Centrum voor Voortplantingsgeneeskunde en Onvruchtbaarheid van de Amerikaanse Cornelluniversiteit. ,,Vrouwen met beschadigde baarmoeders zullen dan voor het eerst zelf kinderen kunnen krijgen.''

De snelheid waarmee het onderzoek vooruitgaat, heeft zelfs experts met stomheid geslagen. Kunstmatige baarmoeders kunnen een oplossing bieden voor veel problemen met vruchtbaarheid en zwangerschap -- maar ze geven bovenal veel ethische kopzorgen. Precies daarover handelt een grote internationale conferentie die komende vrijdag in Oklahoma van start gaat, onder de enigszins provocerende titel The end of natural motherhood (Einde van het natuurlijke moederschap).

,,Er zullen vast en zeker problemen opduiken'', voorspelt organisator Scott Gelfand van de staatsuniversiteit van Oklahoma. ,,Volgens sommige feministen maakt de kunstmatige baarmoeder het mogelijk dat mannen alle vrouwen van de planeet verwijderen en toch nog steeds de soort in standhouden. Dat is misschien iets té alarmistisch. Maar het onderwerp laat in elk geval weinig mensen koud, dat mag je wel zeggen.''

Liu's aanpak bestaat erin om bij vrouwen cellen van het endometrium weg te halen, dat is de binnenbekleding van de baarmoeder. ,,We hebben ontdekt hoe we die cellen in het laboratorium met hormonen en groeifactoren aan de groei kunnen krijgen'', zegt ze. Eenmaal die horde genomen, slaagden Liu en haar collega's erin laagjes van de cellen te doen groeien op een staketsel van bioafbreekbaar materiaal, dat ze de vorm van de binnenkant van een baarmoeder hadden meegegeven. De cellen groeiden tot een heus weefsel uit, en het ondersteunende staketsel loste na verloop van tijd vanzelf op. Daarop werden voedingsstoffen en hormonen, zoals oestrogeen, aan het weefsel toegevoegd.

,,Tenslotte namen we embryo's die waren overgebleven na een ivf-behandeling en legden ze in onze laboratoriumbaarmoeder. De embryo's hechtten zich aan de wand en leken zich te gaan settelen in hun nieuwe omgeving.''

Toen, na zes dagen, moest het experiment worden stopgezet. Maar Liu neemt zich voor om het binnenkort weer op te pakken. De volgende keer wil ze embryo's veertien dagen de tijd geven om zich in de kunstbaarmoeder te ontwikkelen -- het maximum dat is toegestaan voor experimenten met restembryo's uit ivf. ,,We gaan dan bekijken of de embryo's bloedvaten aanleggen naar de kunstmatige baarmoederwand en of hun cellen differentiëren tot primitieve organen en of ze een begin van een placenta aanleggen.''

De allereerste bedoeling van Liu's onderzoek is vrouwen helpen wier beschadigde baarmoeders hen verhinderen om zwanger te raken. Er zou dan een kunstmatige baarmoeder worden bereid van hun eigen endometriumcellen. Daarin zou hun (ivf-)embryo worden geplaatst, dat daarop alle tijd zou krijgen om zich te settelen vooraleer het hele pakketje weer binnenin het lichaam van de vrouw zou worden geplaatst. ,,Aangezien de nieuwe baarmoeder zou bestaan uit de eigen cellen van de vrouw, is er geen risico op afstoting'', meent Liu.

Vooralsnog wordt de voortzetting van haar onderzoek gehinderd door de strikte regelgeving rond ivf en embryo-onderzoek. ,,Het eerstvolgende stadium zal daarom experimenten met muizen en honden inhouden. Als dat goed gaat, zullen we toestemming vragen om de limiet van veertien dagen, die ons momenteel van verder experimenteren afhoudt, te overschrijden.''

Voor een andere benadering heeft Yoshinori Kuwabara van de Juntendo-universiteit in Tokyo gekozen. Zijn team heeft foetussen weggehaald bij geiten en ze in doorschijnende plastic tanks geplaatst, die zijn gevuld met vruchtwater dat op lichaamstemperatuur wordt gehouden. Kuwabara heeft zo foetussen tien dagen lang in leven weten te houden en ze zelfs laten groeien, door hun navelstreng te verbinden met machines die voedingsstoffen aanvoeren en afvalstoffen afvoeren.

Terwijl het werk van Liu is gericht op vrouwen die moeite hebben met zwanger worden, mikt Kuwabara op vrouwen die aldoor miskramen of vroeggeboorten krijgen. Liu houdt een embryo zo lang als mogelijk in het lab in leven, vooraleer het in het lichaam van zijn moeder te brengen; Kuwabara probeert een foetus veilig onderdak te bieden als die te vroeg uit zijn natuurlijke baarmoeder is verdreven.

Maar allebei geloven ze vast dat een kunstmatige baarmoeder die baby's negen maanden lang voedt en koestert, binnen enkele jaren tot de werkelijkheid kan gaan behoren.

,,Eigenlijk gaat hun onderzoek dezelfde kant op, maar gaan ze vanuit tegenovergestelde richtingen op het doel af'', vat de Britse vruchtbaarheidsexpert Simon Fishel samen. ,,Maar het wordt nog knap lastig om ze allebei precies in het midden uit te zien komen. Er zijn zoveel kritische momenten in een zwangerschap, zoveel zaken die precies juist moeten zitten. Hoe dan ook, het werk is erg opwindend.''

Het werk heeft ook behoorlijk grote haken en ogen als het over de ethiek gaat, zegt Gelfand. ,,Om te beginnen is er de kwestie van abortus. Een vrouw krijgt daarvoor doorgaans de toestemming als ze aanvoert dat ze het vreemde wezen, dat in haar eigen binnenste groeit, kwijt wil. Vandaag betekent dat in de praktijk dat de foetus doodgaat. Maar als kunstmatige baarmoeders worden ontwikkeld, kan de afgedreven foetus daarin worden geplaatst en uitgroeien tot een baby. Dan krijgt de moeder na afloop misschien te horen dat ze voor die baby moet zorgen.''

In combinatie met kloontechnologie zou de kunstmatige baarmoeder er ook voor kunnen zorgen dat homostellen eigen kinderen op de wereld kunnen zetten. ,,Dat zal politiek rechts zonder twijfel als een gruwel zien, terwijl de implicaties voor de abortuswetgeving bij hen waarschijnlijk juist in goede aarde zullen vallen'', zegt Gelfand.

Gelfand waarschuwt ook dat nepbaarmoeders onvermoede gevolgen kunnen hebben voor werkende vrouwen, en voor de ziektekostenverzekering. ,,Vrouwen die een beroep doen op een artificiële baarmoeder hebben strikt genomen niet langer zwangerschapsverlof nodig -- werknemers zullen dan ook minder geneigd zijn dit toe te kennen of zwangerschapsuitkeringen te betalen.''

,,Misschien draait het er ooit op uit dat kunstbaarmoeders als een veiliger omgeving worden gezien dan de natuurlijke baarmoeder, die vervuild kan worden door alcohol en geneesmiddelen uit het moederlichaam. Wie weet dringen verzekeringsmaatschappijen er straks op aan dat moeders voor kunstmatig kiezen. Je kunt er donder op zeggen dat dit een boel lastige problemen met zich meebrengt.''

©

Vertaling Hilde Van den Eynde
Oh Aletta! Ik zou best draagmoeder willen zijn hoor!

Ik vind zwanger zijn namelijk echt leuk en bevallen ook! Mits het op natuurlijke manier gaat... Het bevallen dan... haha!

Gewoon als bijbaantje! Volgens mij kan je lekker verdienen dan!
Dat is nog eens een alternatief!
Ik vind zwanger zijn en bevallen ook heel leuk, tenminste, die ene andere keer dat ik het deed vond ik het een enorm stoere ervaring. Maar ik ben erg bang dat ik de volgende keer incontinent raak (na die tr); het is dat ik banger ben voor een keizersnee, anders zou ik daarvoor kiezen.
wie weet waar ik kan gaan voor een wenskeizersnede, zonder medische reden?

ik zou graag kinderen willen maar ik ben panisch om te bevallen. niemand hier zal mij begrijpen, maar ik heb een heel grote kinderwens en door dit probleem kan ik die stap niet zomaar nemen om zwanger te worden.

ik ga binnenkort naar een psycholoog. die keizersnede zal mijn laatste middel zijn.mocht niks mij helpen uiteindelijk.

wie heeft ervaring hiermee, eventueel in buitenland als nederland niet gaat, het maakt mij niet uit.

groetjes
Hier in dld kun je op eigen verzoek een ks krijgen

maar ik denk dat je beter aan je angsten kunt werken
Ik heb ooit een topic geopend over positieve bevallinsverhalen. Ik forum mobiel dus ik kan hem nu niet voor je opzoeken, maar lees dat eens!

Een bevalling kan een enorm mooie ervaring zijn maar meestal hoor je alleen de horrorverhalen.

Mijn bevallingen waren allebei heel erg fijn. Ik zou als het alleen om het bevallen of zwanger zijn zou gaan zo 10 kinderen willen. 'T is dat het zo lastig in de auto past....
quote:sharra schreef op 22 september 2011 @ 14:37:

Ik heb ooit een topic geopend over positieve bevallinsverhalen. Ik forum mobiel dus ik kan hem nu niet voor je opzoeken, maar lees dat eens!

Een bevalling kan een enorm mooie ervaring zijn maar meestal hoor je alleen de horrorverhalen.

Mijn bevallingen waren allebei heel erg fijn. Ik zou als het alleen om het bevallen of zwanger zijn zou gaan zo 10 kinderen willen. 'T is dat het zo lastig in de auto past....positieve bevallingsverhalen!
Ah, bedankt Iris!
Extreme angst is een medische indicatie voor een keizersnee. Je zult er sterk voor in je schoenen moeten staan, en voet bij stuk moeten houden, maar er is best wat mogelijk op dat gebied. Ga alvast eens praten met een gynaecoloog. Sterkte!
quote:Blyt schreef op 22 september 2011 @ 15:39:

Extreme angst is een medische indicatie voor een keizersnee. Je zult er sterk voor in je schoenen moeten staan, en voet bij stuk moeten houden, maar er is best wat mogelijk op dat gebied. Ga alvast eens praten met een gynaecoloog. Sterkte!

dank jullie wel allemaal voor jullie berichten.ik had wel veel haatberichtjes verwacht, maar heb geen gekregen.

Blyt, weet je dat zeker van die medische indicatie? valt extreme angst er echt onder? Wie heeft het jou verteld? ik wil er graag aan gaan werken bij een psycholoog, maar stel het lukt me niet om me eroverheen te zetten dan wil ik de laatste mogelijkheid wel nemen, de keizersnede.

als ik besluit tot een keizersnede, weet iemand een goede gynaecoloog die eraan zou meewerken?ik weet dat het onbegonnen werk is in nederland, je kan bijna niemand vinden die dat doet, maar ik hou hoop!

ik lees dat ze in duitsland niet zo moeilijk doen als in nl. wie weet er gynaecologen?

lieve mensen, bedankt voor het meedenken en advies geven!

jullie geven mij hoop
Beste TO,

Ik herken mezelf in jouw topic. Ik ben 32 jaar oud en heb een zoontje van 4 maanden. Ook ik was panisch voor de bevalling. De gedachte daaraan alleen al..ik voelde gewoon dat ik daar een probleem mee had. Ook (heel fout misschien) is mijn vagina me erg lief en ik had zoveel verhalen gelezen over uitscheuren etc.

Gelukkig heb ik het bij mijn gyn aangekaart. Ik heb gewoon gevraagd of ik een vrijwillige keizersnede kon krijgen. Daarop vroeg hij wat de reden was en ik liet weten dat ik angst had voor de bevalling en dat het me ook relaxter leek voor de baby. Dat het voor de baby relaxter leek, gaf hij me gelijk in.

Zonder al te veel moeite heb ik er een gehad..keizersnede. Het is me erg goed bevallen. De eerste paar dagen had ik pijn, maar ik deed gewoon rustig aan en lag ook in het ziekenhuis. De wond genas erg snel en heb nergens last meer van.
Ik weet wel een zh waar ze het op verzoek doen in dld maar volgens mij doen ze het bijna overal wel op verzoek
Ik snap eigenlijk echt niet dat je liever een zware buikoperatie hebt dan een normale bevalling. Heb je dan zo weinig vertrouwen in je eigen lichaam? Waar ben je dan precies zo bang voor? Serieuze vraag, want ik snap het echt niet!
beste barnie en germanwings,

zouden jullie mij ook nadere info kunnen geven? welk ziekenhuis en welke gynaecoloog? ik zou graag contact willen opnemen en vragen wat de mogelijkheden zijn, mocht de therapie niet helpen.

eventueel via email is ook mogelijk (als jullie dat liever hebben)

echt heel erg bedankt en ik hoop wat terug te horen.

en beste sharra, als je het niet hebt zal je het ook nooit begrijpen.

ik wens die angst niemand toe. ik heb weken geen oog dicht kunnen doen en geniet niet meer van het leven. denk je eens in, je wil heeeel graag iets, wat voor jou misschien onbereikbaar is, ivm een beperking, de extreme angst.

je ziet dagelijks kinderen om je heen, kinderwagens, zwangere gelukkige vrouwen....dat wil ik ook.snap je.....ik word er dagelijks mee geconfronteerd, het hoort bij het leven, maar die angst, vreselijk.
Een buikoperatie is zwaar, dat klopt, maar een bevalling naar mijn mening ook. Ik heb de buikoperatie veel minder zwaar ervaren als de gedachte alleen al aan een normale bevalling.

Het is me ook zoooo meegevallen allemaal....ik vond de pijn ook erg meevallen (na de operatie dus een paar dagen..maar als ik stil lag of zo..dan voelde ik niets). Ja..dat je jouw baby niet zelf in bad kan doen de eerste dagen...swa...daar had ik niet zoveel moeite mee...

Het is zo zwaar als je zelf wilt...
Maar kun je dan niet beter werken aan die irreele angst? In plaats van het zoeken naar een oplossing buiten jezelf?

Nou ja, ik heb makkelijk praten natuurlijk. Ik ben er zelf altijd vanuit gegaan dat mijn lijf wel zou weten hoe het moest en dat bleek in mijn geval te kloppen. Dus ik ken die angst totaal niet. Ik was banger voor een eventueel noodzakelijke keizersnee!
Hier hetzelfde als Sharra.
Ik wil je wel een mail sturen

maar zoals ik de duitse gezondheidszorg ken is bijna ieder zh er toe bereid
kunnen er ook priveberichten worden verstuurd germanwings? ik weet niet of dat kan. ik heb je als vriend toegevoegd in de hoop je prive te kunnen spreken, en als dat niet gaat dan zal ik je gewoon mijn email adres geven op deze site.

en barnie, zo zie ik het ook.geef mij maar 100 operaties dan 1 bevalling. meen ik echt, maakt me niet uit hoeveel hechtingen, dagen pijn, blaascatheter noem maar op, dat neem ik voor lief.

een bevalling is zo zwaar en eng (in mijn ogen, en ik denk ook voor vele anderen).ben echt te bang!
Ik woon in het Caribisch gebied...dus helaas niet in NL.

Toch wil ik nogmaals opmerken dat het herstel van een keizersnede heel goed kan verlopen.

Ik snap TO heel erg goed. En ik hoop dat het haar gaat lukken.
beste germanwings en barnie2 ( en eventueel anderen die me kunnen helpen),

kunnen jullie mij aub namen sturen van ziekenhuizen of gynaecologen die open staan voor vrijwillige keizersnede ivm extreme angst?

dit is mijn emailadres:

wantababy00@hotmail.com

dank jullie wel!
Hier ook een vrijwillige keizersnede gehad. Mijn 1e bevalling is natuurlijk gegaan en op zich heel goed verlopen. Het hechten is echter niet goed gegaan en ik heb na 3 maanden pijn uiteindelijk een hersteloperatie gehad. Dit alles heeft aardig wat impact op m'n sexleven en m'n zelfvertrouwen gehad. Toen ik zwanger werd van de 2e werd ik serieus panisch bij het idee dat er hetzelfde zou kunnen gebeuren. Natuurlijk wist ik dat een 2e bevalling vaak makkelijker gaat en dat de kans op weer verkeerd hechten miniem was. Toch durfde ik "de gok" absoluut niet te nemen. Na een moeizaam gesprek met de gyn heb ik toch groen licht gekregen voor een geplande KS en ik heb er echt geen moment spijt van gehad. WAT een verschil met mijn vorige bevalling en vooral herstelperiode. Na een weekje kon ik al weer aardig uit de voeten en ik heb geen enkele complicatie gehad.

Maar goed, het was natuurlijk mijn 2e kindje en ik had een behoorlijk negatieve ervaring achter de rug. Toch deden ze bij mij al moeilijk en lijkt het me lastig om het bij een 1e " voor elkaar te krijgen". In ieder geval succes ermee. Dat het hoe dan ook maar een goede bevalling voor je mag worden!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven