Werk & Studie alle pijlers

Is dit redelijk?

24-09-2011 09:17 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zal het proberen kort uit te leggen.

Vorig jaar heb ik besloten om mij om te laten scholen. Baas vond dit prima. Ik werk in ploegen dus onregelmatig en op de dagen dat ik naar school moet en ik had ook moeten werken kreeg ik vrij ( ging wel van mijn urenkaart af).

Dit jaar tijdens functioneringsgesprek werd duidelijk dat ze meer willen automatiseren en dat ze dus in de toekomst minder mensen nodig hebben. Van collega's heb ik gehoord dat ze werd aangeboden om misschien te gaan denken aan omscholen of iets dergelijks en dat de baas ze tegemoet wil komen.

Ik moet dus binnenkort op stage voor 3 maanden en heb de baas gevraagd of ze mijn ook tegemoet willen komen in de vorm van een stagevergoeding, omdat ik onbetaald verlof op moet nemen. Nu wil hij daar wel in voorzien en kwam met het aanbod 50% loon doorbetalen 3 maanden maar dan moet ik wel tekenen dat ik per een bepaalde tijd volgend jaar uit dienst ga.

Is dit nou redelijk of slaat het nergens op? Het komt nu bij mij over dat ze mijn contract af kopen voor maar een paar centen.
@fruitje

Niet akkoord gaan met een lager percentage want dan komt je WW dus veel lager uit!
quote:nummerzoveel schreef op 24 september 2011 @ 10:07:

@lola

TO heeft zelf aangegeven dat zij niet vervangen zal worden.Waar?
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
quote:lolapaloeza schreef op 24 september 2011 @ 10:06:

Ik ga er overigens vanuit dat TO met haar omscholing op zak goede kans maakt op een nieuwe baan.

Als het een opleiding is die weinig tot geen kans biedt op een baan is het weer iets heel anders natuurlijk.Ik ga er eigenlijk vanuit dat ik voordat ik mijn opleiding afrond al een baan heb. (solligesprek volgende week)
@lola

In de post van 40 minuten geleden (1 van de eerste posts na de OP)
quote:fruitje schreef op 24 september 2011 @ 10:10:

[...]

Ik ga er eigenlijk vanuit dat ik voordat ik mijn opleiding afrond al een baan heb. (solligesprek volgende week)

Nou fantastisch. Dan hoef je geen rekening te houden met een eventueel lager uitvallende WW bij onbetaald verlof.

Uiteindelijk denk ik dat je het meeste voordeel haalt uit het goed plannen van je carriere. Een goede en leuke baan is oneindig veel meer waard dan een ontslagvergoeding.

Neemt natuurlijk niet weg dat je wel zakelijk moet blijven nadenken. Maar het moet wel een doel dienen.
quote:nummerzoveel schreef op 24 september 2011 @ 10:13:

@lola

In de post van 40 minuten geleden (1 van de eerste posts na de OP)

Dat geldt alleen bij uitdienst gaan. Als zij voor stage met onbetaald verlof gaat, wordt ze nog wel vervangen neem ik aan. De reorganisatie moet nog komen.

Ik ga er dan dus vanuit dat de stage daarvoor valt.
Eens met lola, een carriere is veel belangrijker dan een eenmalige ontslagvergoeding. Toch zou ik in deze tijd erg voorzichtig zijn met mijn WW-rechten. Ook in de nieuwe baan kan de malaise toeslaan, of er blijkt toch geen klik te zijn oid. Kortom, er zou mij veel aan gelegen zijn om die rechten veilig te stellen en zo hoog mogelijk te laten zijn.
Ik denk dat het bij mij meer een principe kwestie is. Zie zij hebben er een voordeel bij nou dan wil ik gewoon ook mijn voordeel. En dan vind ik 1500 euro het bedrag waar het om gaat wel wat weinig als er een functie voor wordt opgeheven. Of ben ik nu aan het zeuren.
Ik zou niet uit mezelf weg gaan (of instemmen met 'n oprotpremie) als ik nog geen nieuw contract getekend heb.
@lola

Je kunt van alles aannemen, maar ik ga uit van wat TO schrijft.
quote:nummerzoveel schreef op 24 september 2011 @ 10:20:

@lola

Je kunt van alles aannemen, maar ik ga uit van wat TO schrijft.Maar ze heeft dus niet geschreven dat ze tijdens haar stage niet vervangen zou worden.
@fruitje

Principes zijn slechte raadgevers in dit soort situaties. Probeer niet het onderste uit de kan te halen, je weet nooit of jullie elkaar nog eens tegenkomen of nodig hebben. Je kunt altijd beter goed afsluiten dan uit principe de verhoudingen verstoren. Zoals jij het schrijft, is jouw werkgever best goed voor jou (flexible ivm je opleiding, bereid jouw stage deels te vergoeden, enz). Je mag best onderhandelen, maar realiseer je dat zij er niet op uit lijken om jou een poot uit te draaien.
@lola

Zullen we de discussie laten voor wat hij is?
quote:fruitje schreef op 24 september 2011 @ 10:19:

Ik denk dat het bij mij meer een principe kwestie is. Zie zij hebben er een voordeel bij nou dan wil ik gewoon ook mijn voordeel. En dan vind ik 1500 euro het bedrag waar het om gaat wel wat weinig als er een functie voor wordt opgeheven. Of ben ik nu aan het zeuren.Principes zijn prachtig en geen gezeur. Maar ze vullen zelden de maag.
quote:nummerzoveel schreef op 24 september 2011 @ 10:23:

@fruitje

Principes zijn slechte raadgevers in dit soort situaties. Probeer niet het onderste uit de kan te halen, je weet nooit of jullie elkaar nog eens tegenkomen of nodig hebben. Je kunt altijd beter goed afsluiten dan uit principe de verhoudingen verstoren. Zoals jij het schrijft, is jouw werkgever best goed voor jou (flexible ivm je opleiding, bereid jouw stage deels te vergoeden, enz). Je mag best onderhandelen, maar realiseer je dat zij er niet op uit lijken om jou een poot uit te draaien.Is ook zo je heb helemaal gelijk. Ik ga het allemaal nog eens even op een rijtje zetten en dan maar zien wat ik ga doen.
quote:nummerzoveel schreef op 24 september 2011 @ 10:24:

@lola

Zullen we de discussie laten voor wat hij is?

Sorry nummerzoveel, het is niet mijn bedoeling met jou daarover in discussie te gaan.

TO de 1500 euro is dan 3 maanden 50%?
Ik weet het niet hoor, maar is het niet zo, dat als je instemt met ontslag per 1-9-2012 je dan kan fluiten naar een WW uitkering? Je bent immers akkoord gegaan?

Als het bedrijf financieel gezond is vind ik het niet meer dan normaal dat ze gewoon doorbetalen tijdens je stage. Kom op zeg 11 jaar heb je voor dit bedrijf gewerkt. Zij willen van je af!
@Juf_achterbak

Met een beindigingsovereenkomst kun je de WW-rechten veilig stellen.
quote:lolapaloeza schreef op 24 september 2011 @ 10:31:

[...]

Sorry nummerzoveel, het is niet mijn bedoeling met jou daarover in discussie te gaan.

TO de 1500 euro is dan 3 maanden 50%?Yep
quote:Juf_achterbak schreef op 24 september 2011 @ 10:31:

Ik weet het niet hoor, maar is het niet zo, dat als je instemt met ontslag per 1-9-2012 je dan kan fluiten naar een WW uitkering? Je bent immers akkoord gegaan?

Als het bedrijf financieel gezond is vind ik het niet meer dan normaal dat ze gewoon doorbetalen tijdens je stage. Kom op zeg 11 jaar heb je voor dit bedrijf gewerkt. Zij willen van je af!

Hallo Juf Achterbak, dat is niet meer zo. Als je een beëindigingsovereenkomst tekent, wil dat niet zeggen dat je je recht op ww verspeelt.

En waarom zou het bedrijf haar doorbetalen tijdens een stage die ze bij een ander bedrijf gaat lopen om een nieuwe loopbaan te starten?
Wat eten we vanavond?
quote:makreel schreef op 24 september 2011 @ 10:35:

[...]

Hallo Juf Achterbak, dat is niet meer zo. Als je een beëindigingsovereenkomst tekent, wil dat niet zeggen dat je je recht op ww verspeelt.

En waarom zou het bedrijf haar doorbetalen tijdens een stage die ze bij een ander bedrijf gaat lopen om een nieuwe loopbaan te starten?Omdat werkgevers sociale instellingen zijn, wist je dat niet?
quote:makreel schreef op 24 september 2011 @ 10:35:

[...]

Hallo Juf Achterbak, dat is niet meer zo. Als je een beëindigingsovereenkomst tekent, wil dat niet zeggen dat je je recht op ww verspeelt.En waarom zou het bedrijf haar doorbetalen tijdens een stage die ze bij een ander bedrijf gaat lopen om een nieuwe loopbaan te starten?

Oh dat wist ik niet, dat is mooi

Waarom een bedrijf haar door zou moeten betalen? Het was toch op hun verzoek? Zij had daar toch nog willen blijven werken, maar dit kon niet vanwege automatisering (waar het bedrijf zelf voor kiest).
Het bedrijf moet inkrimpen en dus willen ze van mensen af. Dan is het mooi als zich vrijwilligers melden, want dat kost minder geld en moeite. In die zin heeft het bedrijf er dus ook voordeel bij.

Van de andere kant is het maar de vraag of TO op de nominatielijst van vertrekkers zou staan. Ik ken een situatie van een vrouw die langer door blijft werken ipv met vroegpensioen te gaan, omdat het bedrijf slecht gaat en ze hoopt dat ze een regeling krijgt. De arme ziel staat er heel niet bij stil dat zij ongeveer als laatste op die lijst staat, en dus bij lange na niet voor een regeling in aanmerking zal komen.
quote:Juf_achterbak schreef op 24 september 2011 @ 10:31:

Dit vind ik nooit zo'n sterk argument. Hoeveel mensen blijven onbetaald bij werkgever, omdat íe 11 jaar lang op tijd het salaris heeft betaald?

TO heeft zelf besloten zich om te scholen, haar werkgever wil haar na haar uitdiensttreding nog 3 maanden een bedrag uit blijven betalen waar ze neits voor doet.

Ik zou voor een andere oplossing kiezen als ik to was: onbetaald verlof opnemen om stage elders te lopen, en daarna terugkeren als ik nog geen nieuwe baan had. Als werkgever daarmee accoord zou willen gaan.
Ten eerste van een reorganisatie is nu nog geen sprake maar pas over een paar jaar. Ze melden dat natuurlijk met het idee dat er altijd mensen zijn die dan denken ooooo ik ga zelf wel wat anders zoeken. Scheelt hun weer werk en geld.

Ten tweede ik hoef dit niet te accepteren. Als ik het aanbod niet aanneem krijg ik gewoon 0 als ik op stage ga en behoud ik gewoon mijn contract.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven