Vaak honger
zaterdag 24 september 2011 om 16:05
Na mijn onserieuze topic over; haat aan de aardappel kom ik nu met iets waar ik graag een normaal antwoord op zou willen hebben
Ik heb na het avondeten vaak weer meteen honger.
Ga dan snoepen en snaaien en dat kan ik niet tegenhouden.
Maar het is toch ook raar dat als je gewoon genoeg eet, soms zelfs iets te vol zit, dat je dan nog honger hebt daarna? Hoe komt dat? En wat zou ik er tegen kunnen doen?
Ik heb na het avondeten vaak weer meteen honger.
Ga dan snoepen en snaaien en dat kan ik niet tegenhouden.
Maar het is toch ook raar dat als je gewoon genoeg eet, soms zelfs iets te vol zit, dat je dan nog honger hebt daarna? Hoe komt dat? En wat zou ik er tegen kunnen doen?
zaterdag 24 september 2011 om 16:16
Herkenbaar, ik zit soms ook propvol en heb dan toch nog zin in iets. Denk inderaad dat het een groot deel psychisch is, dat je er bvb. een gewoonte van hebt gemaakt.
Ook kan dat gevoel verschillen door het soort eten. Als ik iets gekruids hebt gegeten (buitenlands gerecht), dan heb ik minder snaaineigingen dan wanneer ik Hollandse pot heb gegeten. Dus waarschijnlijk wil ik dan mijn zouttekort o.i.d. aanvullen. Misschien is dat bij jou ook wel?
Ook kan dat gevoel verschillen door het soort eten. Als ik iets gekruids hebt gegeten (buitenlands gerecht), dan heb ik minder snaaineigingen dan wanneer ik Hollandse pot heb gegeten. Dus waarschijnlijk wil ik dan mijn zouttekort o.i.d. aanvullen. Misschien is dat bij jou ook wel?
zaterdag 24 september 2011 om 16:22
Hm, volgens mij zit dat helemaal niet tussen de oren. Ik had na het avondeten ook altijd een brullende honger. Volgens mij heeft het iets met een verstoorde bloedsuikerspiegel te maken. Ik at vaak chocola na het avondeten. Sinds ik helemaal gestopt met met het eten van suiker (nu zo'n vier maanden), is het (extreme) hongergevoel na het eten sterk verminderd zo niet weg.
zaterdag 24 september 2011 om 16:25
@Nella, daar moet ik je gelijk in geven, in je lichaam vinden er dan allerlei processen plaats. Ik viel echter over het woord "honger". Als je geen eten meer hebt, dan heb je honger. Overigens, ik eet al jaren (bijna) geen suiker meer en ben daardoor niet alleen veel lichter maar ook veel fitter.
Met deze temperaturen en harde ondergrond is het moeilijk voedsel vinden voor vogels en egels en eekhoorns. Voer ze bij met het juiste voer. Dank je wel.
zaterdag 24 september 2011 om 16:29
Molly daar heb je gelijk in! Als ik nederlands eet dan heb ik sneller honger dan als ik buitenlands eet.
Ik eet ook trouwens wel erg snel, in 5/7 minuten heb ik het wel op.
Heb altijd snel gegeten en kan het niet rustiger.
En dat het psygisch is kan wel, vaak heb ik het gevoel zin te hebben in iets maar het past er niet meer bij in.
En dat het psygisch is kan wel, vaak heb ik het gevoel zin te hebben in iets maar het past er niet meer bij in.
zaterdag 24 september 2011 om 16:53
quote:itsssme schreef op 24 september 2011 @ 16:29:
Dat is natuurlijk onzin. Je kúnt het wel, maar wílt het waarschijnlijk niet echt. Rustiger eten is een kwestie van:
- langer kauwen
- kleinere happen
- minder snel happen nemen..
Dat is natuurlijk onzin. Je kúnt het wel, maar wílt het waarschijnlijk niet echt. Rustiger eten is een kwestie van:
- langer kauwen
- kleinere happen
- minder snel happen nemen..
zaterdag 24 september 2011 om 22:42
Waarom vallen mensen toch altijd zo over het woordje 'honger'?! Honger is niets anders dan een signaal van het lichaam dat er eten nodig is...daar hoef je niet wekenlang voedsel voor te ontberen.. (al zal TO daar na haar eten geen last van hebben door haar hap-slik-weg methode).
En inderdaad: rustiger eten is belangrijk! Verder herken ik het verhaal van nelladella. Na een x aantal dagen geen suiker of hartigheid 's avonds, verdwijnt de behoefte aan suiker als sneeuw voor de zon. Ik weet niet hoe dit precies werkt, maar je lichaam lijkt te wennen aan een bepaald voedingspatroon.
En inderdaad: rustiger eten is belangrijk! Verder herken ik het verhaal van nelladella. Na een x aantal dagen geen suiker of hartigheid 's avonds, verdwijnt de behoefte aan suiker als sneeuw voor de zon. Ik weet niet hoe dit precies werkt, maar je lichaam lijkt te wennen aan een bepaald voedingspatroon.
zaterdag 24 september 2011 om 22:46
Ik val over het woord honger omdat mijn ouders en hun broers en zussen wisten/weten wat echte honger is. Namelijk helemaal geen eten hebben. En als ouders zien hoe je kind bijna krepeert.
Omdat mijn oma op het laats van de oorlog nog geen 50 kilo meer woog. Omdat ze uit haar eigen mond het eten spaarde zodat haar kinderen soms wel iets, en dan bedoel ik een stuk zompig kartonnen brood ed. ed te eten hadden.
Daarom val ik erom. En daarom waardeer ik het dat ik zo'n goed leven heb en heb ik het nooit over "honger". Want mijn gezin en ik weten godzijdank niet wat dat is.
Omdat mijn oma op het laats van de oorlog nog geen 50 kilo meer woog. Omdat ze uit haar eigen mond het eten spaarde zodat haar kinderen soms wel iets, en dan bedoel ik een stuk zompig kartonnen brood ed. ed te eten hadden.
Daarom val ik erom. En daarom waardeer ik het dat ik zo'n goed leven heb en heb ik het nooit over "honger". Want mijn gezin en ik weten godzijdank niet wat dat is.
Met deze temperaturen en harde ondergrond is het moeilijk voedsel vinden voor vogels en egels en eekhoorns. Voer ze bij met het juiste voer. Dank je wel.
zaterdag 24 september 2011 om 22:50
zaterdag 24 september 2011 om 22:51
Honger is niks anders dan de behoefte aan eten. Het gevoel van een lege maag, en dat heb je na een uur of vier al. Je weet dus prima wat dat is. Tenzij jij elk uur van de dag een boterham eet, dan ken je het gevoel waarschijnlijk niet.
Jouw familie zal érge honger hebben gehad. Of vreselijke honger. Hongersnood. Maar als ik hard gesport/gewerkt heb dan heb ik gewone honger hoor.
Jouw familie zal érge honger hebben gehad. Of vreselijke honger. Hongersnood. Maar als ik hard gesport/gewerkt heb dan heb ik gewone honger hoor.