Ik ben dik

25-09-2011 16:17 114 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben dik.

Ik ben me er natuurlijk al langer van bewust.

Gisterenavond werd ik, terwijl ik op een terrasje zat, door een paar gastjes uitgescholden voor "dikke". Ik kan niet verklaren waarom het me opeens zo'n pijn deed. Het leek net of ik kleiner werd en me bewuster van mijn omvang.

Naderhand durfde ik mezelf niet te laten gaan in de kroeg omdat die opmerking me onzeker gemaakt had.

Waarom maakte die ene opmerking zo'n indruk?
Overigens ben ik ook al 17 jaar te dik, onlangs compleet doorgemeten en mijn suiker was prima, cholesterol laag, hartfunctie meer dan prima, vaten top, en mijn conditie 115%
quote:iris1969 schreef op 26 september 2011 @ 01:10:

Ik geloof het nooit zo als dikke mensen zeggen trots op hun lichaam te zijn, want geef ze een toverstafje om slank te worden en ze gebruiken het 9 van de 10 keer.

Ik vind het net als Oprah die in vele shows verkondigd dat "big beautiful" is, maar toch laat ze steeds vol trots haar lichaam zien als ze weer eens afgevallen is.

Ik ben soms dik, soms normaal/mollig(heerlijk zo'n leven van extremen) Ik voel me prettiger in deze maatschappij als ik dun ben, maar verder zal het me eigenlijk aan mijn kont roesten(voor mezelf puur he, maar ja ik woon niet in een hutje op de hei)

En ik ben eigenlijk ook vaak maar blij dat mijn lichaam, ook al ben ik nu dik, wel werkt, ik geen ernstige ziektes heb etc.Daar ben ik wel degelijk trots op ja.
quote:evelynsalt schreef op 26 september 2011 @ 08:16:

[...]

Niet waar. Dik zijn wil niet zeggen dat je ook ongezond bent. Er zijn onderzoeken gedaan bij dikke mensen, waaruit bleek dat hun chlorestorol en bloeddruk prima in orde was. Slank is niet altijd gezond, ook al is dat de heersende opvatting.

Heb jij mijn post eigenlijk wel gelezen????

En ik ben trouwens ook de laatste die zal zeggen dat slank per definitie gezond is. Ook slanke mensen kunnen er een ongezonde leefstijl op nahouden.

Edit: en om mijn punt nog wat kracht bij te zetten: http://mens-en-gezondheid ... evolgen-van-obesitas.html

Uit bovenstaande link blijkt wel hoeveel risico's er aan overgewicht zitten. Dat gaat echt wel even verder dan een hoge bloedruk of een hoog cholesterol.
Ik vind het ook altijd zo flauw dat in dit soort discussies over overgewicht, de dikke mensen gaan roepen: ronde vormen zijn juist mooi! Mannen houden er juist van wat vast te kunnen houden.

Dat is zo in extremen denken. Alsof je niet een gezond gewicht kan hebben én ronde vormen. Als je 1.70 bent en je weegt 70 kilo, dan ben je zeker geen lat en zal niemand je dun noemen, maar je hebt nog wel een gezond gewicht.
quote:Cici25 schreef op 26 september 2011 @ 10:25:

[...]

Heb jij mijn post eigenlijk wel gelezen????

En ik ben trouwens ook de laatste die zal zeggen dat slank per definitie gezond is. Ook slanke mensen kunnen er een ongezonde leefstijl op nahouden.

Edit: en om mijn punt nog wat kracht bij te zetten: http://mens-en-gezondheid ... evolgen-van-obesitas.html

Uit bovenstaande link blijkt wel hoeveel risico's er aan overgewicht zitten. Dat gaat echt wel even verder dan een hoge bloedruk of een hoog cholesterol.http://www.jojoclub-afsla ... cht-niet-altijd-ongezond/

En om mijn standpunt kracht bij te zetten bovenstaande link.
quote:evelynsalt schreef op 26 september 2011 @ 11:11:

[...]

http://www.jojoclub-afsla ... cht-niet-altijd-ongezond/

En om mijn standpunt kracht bij te zetten bovenstaande link.

Ik heb m'n twijfels bij deze link. Zo staat er in het verhaal dat deze mensen met overgewicht gedurende het onderzoek wel voldoende bewogen en gezond eten binnen kregen. Dit is al niet een afspiegeling van de realiteit. De meeste mensen met overgewicht eten namelijk niet erg gezond en bewegen te weinig.

Daarnaast lijkt het alsof de ''dikke'' groep gezonder heeft geleefd dan de ''slanke'' groep. Ik lees namelijk dat alleen de ''dikke'' groep gezond gegeten en bewogen heeft. Er wordt in dit artikel volgens mij aangenomen dat slanke mensen dat sowieso al doen. Maar dat is natuurlijk niet waar.

En in het eind van het artikel noemen ze zelf al een aantal tegenargumenten over waarom de uitslag van het onderzoek niet valide hoeft te zijn.

Kortom dit artikel doet i.m.o. niets af aan alle artikelen en onderzoeken die bekend zijn over de gezondheidsrisico's van overgewicht.
Nee een artikel van info.nu zonder enige bronvermelding is lekker betrouwbaar, maar prima hoor: jij hebt gelijk.
quote:evelynsalt schreef op 26 september 2011 @ 11:23:

Nee een artikel van info.nu zonder enige bronvermelding is lekker betrouwbaar, maar prima hoor: jij hebt gelijk.Ik heb zomaar even de eerste de beste hit gepakt die Google mij gaf. Google staat echter vol met dit soort informatie. Daarnaast is het ook algemeen bekend wat de gezondheidsrisico's zijn dacht ik.
Google. maar eens op 'dik zijn niet altijd ongezond'.
Kom op zeg, gaan we nu echt deze discussie voeren? Het is algemeen bekend (ga maar eens aan je huisarts vragen), dan overgewicht ongezond is.

Als je een gezond gewicht hebt kun je inderdaad ongezond zijn, gezondheid omvat meer dan je gewicht. Maar het is wel een feit dat het veel gezondheids risico's met zich meebrengt wanneer je te dik bent. Dat betekent niet dat je op dit moment een ziekte hoeft te hebben of ongezond bént, maar wel dat je meer kans hebt om ziek te wórden.
quote:evelynsalt schreef op 26 september 2011 @ 11:30:

Google. maar eens op 'dik zijn niet altijd ongezond'.

Niet altijd nee. Meestal wel.

Ik heb jaren gerookt zonder enig gezondheidsprobleem. Dat treedt over het algemeen pas veel later op. Ik heb een nicht die ook altijd 'heel tevreden' dik was. Nu heeft ze last van vrijwel al haar gewrichten, hoge bloeddruk, e.d.
Moelijk te geloven he? Snap het wel hoor...

Anyway nog een linkje

http://www.depers.nl/wete ... ijd-slecht-voor-hart.html
quote:evelynsalt schreef op 26 september 2011 @ 11:39:

Moelijk te geloven he? Snap het wel hoor...

Anyway nog een linkje

http://www.depers.nl/wete ... ijd-slecht-voor-hart.htmlJa het is zeker voor jou moeilijk te geloven, want jouw link spreekt slechts over het hart en niet de rest van het lichaam en bovendien eindigt het artikel met een oproep tot een gezonde levenstijl met veel beweging, iets wat dikke mensen meestal niet hebben.
Ach,er zijn zelfs nog sites te vinden, waarop de gevolgen van het roken worden gebagatelliseerd en waarop wordt gezegd, dat het zelfs gezond zou zijn.

Misschien ook wat voor Evelyn...
Het ligt er ook aan hoe je leeft... Mijn vriend is echt een snaaier, eet heel veel, sport weinig. Hij komt niet aan, valt juist af. Maar veel snaaien is toch ook niet gezond? Hij heeft het gewoon flink meezitten dat hij alles kan eten zonder aan te komen.
Hij is trouwens 1.75 en weegt 58 kilo.
quote:Melpomene schreef op 26 september 2011 @ 11:47:

Ach,er zijn zelfs nog sites te vinden, waarop de gevolgen van het roken worden gebagatelliseerd en waarop wordt gezegd, dat het zelfs gezond zou zijn.

Misschien ook wat voor Evelyn...Ik rook niet. Nooit gedaan ook en dat wil ik graag zo houden.
quote:vivastef schreef op 26 september 2011 @ 11:49:

Het ligt er ook aan hoe je leeft... Mijn vriend is echt een snaaier, eet heel veel, sport weinig. Hij komt niet aan, valt juist af. Maar veel snaaien is toch ook niet gezond? Hij heeft het gewoon flink meezitten dat hij alles kan eten zonder aan te komen.Ook ongezond, de conclusie dat slank altijd gezond is klopt namelijk ook niet. Dat vinden we gewoon mooi.
quote:evelynsalt schreef op 26 september 2011 @ 11:51:

[...]

Ik rook niet. Nooit gedaan ook en dat wil ik graag zo houden.You're missing the point.
daahaag Iris! *negeerknop*
@Iris dat bedoel ik. Slank is ook niet altijd gezond. En qua overgewicht ligt het er maar net aan hoeveel en wat voor levensstijl je er op na houdt..
quote:evelynsalt schreef op 26 september 2011 @ 11:54:

daahaag Iris! *negeerknop*

Grappig, de negeerknop omdat je argumenten op zijn .

Ik gebruik de negeerknop zelf liever voor de sneerders die niets zinnigs meer aan me te melden hebben.
quote:vivastef schreef op 26 september 2011 @ 11:59:

@Iris dat bedoel ik. Slank is ook niet altijd gezond. En qua overgewicht ligt het er maar net aan hoeveel en wat voor levensstijl je er op na houdt..Uiteraard, een beetje vet op de botten kan geen kwaad, het gaat uiteindelijk allemaal om maat houden en redelijk gezond leven. Het eerste lukt mij prima, het tweede een stuk minder .
quote:evelynsalt schreef op 26 september 2011 @ 11:54:

daahaag Iris! *negeerknop*Tjongejonge zeg. Wat kun jij slecht discussieren. En waarom wil jij niet wakker worden? Overgewicht is ongezond. Net als roken. Toch zijn er mensen die 100 kilo wegen, roken als een schoorsteen en 90 worden. Is dat voor jou een bewijs dat overgewicht en roken dan helemaal niet ongezond is? Tuurlijk niet! Het is algemeen bekend dat beide zeer ongezond zijn en veel risico's met zich mee brengen. Uiteraard zijn er ook altijd mensen die ondanks dat ze overgewicht hebben of roken niet ziek worden. Maar dat is eerder een uitzondering dan de regel.
Je hebt veel vet wat buitenwaards te zien is zoals de overduidelijke te dikke mensen en je hebt te veel vet wat alleen binnenwaards is en oog je vanaf de buitenkant slank. Binnenwaards vet is het gevaarlijkste. Dit zit rondom je organen en veelal om je hart. Let wel....dit kan dus ook bij hele slanke mensen voorkomen.

Het risico dat dit vet bij te dikke mensen voorkomt is vele malen groter. Het "mooie" van te dik aan de buitenkant is dus dat je het ziet en je houvast hebt om er wat aan te doen.

Ben je slank maar heb je veel orgaanvet dan zie je het niet, doe je er niets aan en kan je dus veel ongezonder zijn dan een dik persoon.

Eet dus gewoon gezond, matig met vet en beweeg. Voor zowel dikke als dunne mensen. En doe je alles al maar zie je er nog te dik of te dun uit dan is dat gewoon je bouw maar dan leef je wel gezond en is het risico op ziektes ed gewoon veel minder.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven