Ik ben dik

25-09-2011 16:17 114 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben dik.

Ik ben me er natuurlijk al langer van bewust.

Gisterenavond werd ik, terwijl ik op een terrasje zat, door een paar gastjes uitgescholden voor "dikke". Ik kan niet verklaren waarom het me opeens zo'n pijn deed. Het leek net of ik kleiner werd en me bewuster van mijn omvang.

Naderhand durfde ik mezelf niet te laten gaan in de kroeg omdat die opmerking me onzeker gemaakt had.

Waarom maakte die ene opmerking zo'n indruk?
quote:calvijn1 schreef op 25 september 2011 @ 20:54:

zeer stevige bovenbenen en een flinke kontDe vrouw van mijn dromen
Hoewel het klopt dat overgewicht gezondheidsrisico's met zich meebrengt, heeft EvelynSalt wel een punt: je kunt aan iemands gewicht niet zien of iemand gezond is of niet. Goed, extreme gevallen van onder- of overgewicht zijn natuurlijk duidelijk. Maar of je nu een dun, slank, normaal,mollig of dik figuur hebt, dat zegt niet meteen iets over je gezondheid.

Het is ook onzin dat je serieus moet nemen wat willekeurige mensen op straat over je roepen. Dik is niet objectief en een makkelijke manier om iemand te raken. Ik ben absoluut niet dik, maar zou ook not amused zijn als iemand dat naar me zou roepen. Er zijn serieus mensen die alles boven een maat 36 bestempelen als dik.

Het enige wat annabelleke serieus moet nemen is haar eigen gevoel hierover: blijkbaar vindt ze zichzelf te dik. Dát is een goede reden om er iets aan te veranderen, niet dat een willekeurig iemand dat roept of omdat mensen denken dat ze wel ongezond zou zijn.

Een gezond leefpatroon is goed voor je gezondheid. Dat gaat vaker samen met een normaal gewicht, maar er spelen veel meer factoren een rol die je niet allemaal van buiten ziet.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
quote:tyche schreef op 26 september 2011 @ 12:16:

Hoewel het klopt dat overgewicht gezondheidsrisico's met zich meebrengt, heeft EvelynSalt wel een punt: je kunt aan iemands gewicht niet zien of iemand gezond is of niet. Goed, extreme gevallen van onder- of overgewicht zijn natuurlijk duidelijk. Maar of je nu een dun, slank, normaal,mollig of dik figuur hebt, dat zegt niet meteen iets over je gezondheid.

Het is ook onzin dat je serieus moet nemen wat willekeurige mensen op straat over je roepen. Dik is niet objectief en een makkelijke manier om iemand te raken. Ik ben absoluut niet dik, maar zou ook not amused zijn als iemand dat naar me zou roepen. Er zijn serieus mensen die alles boven een maat 36 bestempelen als dik.

Het enige wat annabelleke serieus moet nemen is haar eigen gevoel hierover: blijkbaar vindt ze zichzelf te dik. Dát is een goede reden om er iets aan te veranderen, niet dat een willekeurig iemand dat roept of omdat mensen denken dat ze wel ongezond zou zijn.

Een gezond leefpatroon is goed voor je gezondheid. Dat gaat vaker samen met een normaal gewicht, maar er spelen veel meer factoren een rol die je niet allemaal van buiten ziet.
Eens met Sonoma!
Sonama bedoel ik!
-
Absoluut waar Tyche

Ik ben zelf veel te dik, maar ik eet erg gezond en sport 4 uur per week.

Er zijn zoveel factoren meer die meespelen.
quote:tyche schreef op 26 september 2011 @ 12:16:

Nee, maar wel over je gezondheidsrisico's.

Naroepen is altijd not done, want dat is slechts bedoeld om te kwetsen.

quote:mars.74 schreef op 26 september 2011 @ 12:29:

Absoluut waar Tyche

Ik ben zelf veel te dik, maar ik eet erg gezond en sport 4 uur per week.

Er zijn zoveel factoren meer die meespelen.Maar gaat het er nu dan langzamerhand vanaf, aangezien je output groter is dan je intake?
quote:iris1969 schreef op 26 september 2011 @ 12:34:

[...]

Maar gaat het er nu dan langzamerhand vanaf, aangezien je output groter is dan je intake?Helaas niet.
Over het algemeen is toch duidelijk dat overgewicht gezondheidsrisico's met zich meebrengt? Gaan we hieraan twijfelen? Natuurlijk helpt het om gezond te leven maar alleen al je gewrichten hebben zoveel te lijden onder teveel aan gewicht.
quote:mars.74 schreef op 26 september 2011 @ 12:36:

[...]

Helaas niet.Ooh dat lijkt me naar, want de buitenwereld zal je toch vaak bestempelen als iemand zonder discipline.
@ Iris: ja, dat zeg ik toch ook, dat er een risico is? Ik vind alleen dat er te gemakkelijk geoordeeld wordt over mensen in het kader van 'gezondheid', terwijl daar nog altijd een arts voor nodig is. Je zei zelf al dat slank niet synoniem is aan gezond, dat is precies wat ik bedoel. Het is dus voorbarig om te zeggen dat afvallen als je dik bent, goed is voor je gezondheid. Voor veel mensen is dat zo. Voor veel mensen is het puur cosmetisch.

Ik denk dat afvallen in veel gevallen zelfs nogal ongezond is, omdat er zoveel verleidelijk 'snelle' manieren en sprookjes over bestaan. Maar dat is (nog meer) off topic.

Ik denk dat er soms te simpel wordt gedacht over gewicht verliezen. Het is geen simpel rekensommetje, en er zijn een heleboel tegenstrijdeige adviezen die allemaal net zo logisch klinken.

De beruchte spaarstand geeft al aan dat het niet zo simpel is als 'meer verbruiken dat consumeren = afvallen'. Ook het feit dat hetzelfde leefpatroon bij verschillende personen tot verschillende resulaten leidt, geeft aan dat de wisselwerking tussen voedsel, bewegen, en je lichaam ingewikkeld in elkaar zit. Niet voor niets wordt er veel onderzoek naar gedaan (er zit ook veel geld in natuurlijk), en niet voor niets zijn er gewoon vragen die nog onbeantwoord zijn.
quote:iris1969 schreef op 26 september 2011 @ 12:43:

[...]

Ooh dat lijkt me naar, want de buitenwereld zal je toch vaak bestempelen als iemand zonder discipline.

Ja dat is inderdaad zo.

Aan de buitenkant kun je vaak niet zien wat er daadwerkelijk aan de hand is. Helaas oordelen mensen wel heel snel.

Ik vind het zelf ook heel erg hoor om dik te zijn. Begin last van mijn rug te krijgen en leuke kleren ho maar.

En ben er van overtuigd dat iedereen me als minderwaardig ziet (omdat ik dat zelf doe)

Ik ben helaas dik geworden door medicijngebruik (anti depressiva, anti-epileptica en prednison)
quote:tyche schreef op 26 september 2011 @ 12:50:

@ Iris: ja, dat zeg ik toch ook, dat er een risico is? Ik vind alleen dat er te gemakkelijk geoordeeld wordt over mensen in het kader van 'gezondheid', terwijl daar nog altijd een arts voor nodig is. Je zei zelf al dat slank niet synoniem is aan gezond, dat is precies wat ik bedoel. Het is dus voorbarig om te zeggen dat afvallen als je dik bent, goed is voor je gezondheid. Voor veel mensen is dat zo. Voor veel mensen is het puur cosmetisch.

Ik denk dat afvallen in veel gevallen zelfs nogal ongezond is, omdat er zoveel verleidelijk 'snelle' manieren en sprookjes over bestaan. Maar dat is (nog meer) off topic.

Ik denk dat er soms te simpel wordt gedacht over gewicht verliezen. Het is geen simpel rekensommetje, en er zijn een heleboel tegenstrijdeige adviezen die allemaal net zo logisch klinken.

De beruchte spaarstand geeft al aan dat het niet zo simpel is als 'meer verbruiken dat consumeren = afvallen'. Ook het feit dat hetzelfde leefpatroon bij verschillende personen tot verschillende resulaten leidt, geeft aan dat de wisselwerking tussen voedsel, bewegen, en je lichaam ingewikkeld in elkaar zit. Niet voor niets wordt er veel onderzoek naar gedaan (er zit ook veel geld in natuurlijk), en niet voor niets zijn er gewoon vragen die nog onbeantwoord zijn.

Er zijn een heleboel dingen slecht voor je gezondheid: roken, te weinig beweging, stress, ongezond eten. En overgewicht hoort daar ook bij. Dit is iets wat uit meerdere onderzoeken is gebleken en dus algemeen bekend is. Je hoeft dus geen arts te zijn om dit te kunnen vaststellen.

En afvallen is wel degelijk gezond voor je lichaam hoor! Hoe kom je erbij dat dat niet zo is? En die spaarstand waar je het over hebt, ook daarvan is nog nooit bewezen dat deze daadwerkelijk bestaat.
quote:tyche schreef op 26 september 2011 @ 12:50:

De beruchte spaarstand geeft al aan dat het niet zo simpel is als 'meer verbruiken dat consumeren = afvallen'. Ook het feit dat hetzelfde leefpatroon bij verschillende personen tot verschillende resulaten leidt, geeft aan dat de wisselwerking tussen voedsel, bewegen, en je lichaam ingewikkeld in elkaar zit. Niet voor niets wordt er veel onderzoek naar gedaan (er zit ook veel geld in natuurlijk), en niet voor niets zijn er gewoon vragen die nog onbeantwoord zijn.Ik ben het met je eens, maar ik zie tegelijkertijd op straat ook hoe overdaad schaadt.
Ik denk dat er altijd verschil in presoon zit, ik slik chronisch prednison en heb diabetes. Toch lukt het me om slank te blijven (voor mijn gezondheid heel belangrijk) door (meestal) discipline en aanleg. Wat ontzettend frustrerend mars Kan me voorstellen dat je op veel onbegrip stuit.
Interessant artikeltje (dat mij overigens ongelijk geeft haha): fit and fat debate

Staan ook wat foto's bij met bmi-score, die laten zien dat deze niet veel zegt.

annabelleke, ik hoop dat je er nog bent. Heb je de opmerking wat kunnen relativeren? Heb je een besluit genomen over wat je met je rotgevoel over je gewicht gaat doen?
BMI-score zegt niet veel, het gaat om lichaamssamenstelling.
Ja mijn BMI is bijv. prima, maar ik leef best ongezond en ik heb ook best veel inwendig vet, niet zo gezond dus, al ben ik nooit ziek en oog ik ook heel gezond.
Als je je zo onzeker voelt, zit je waarschijnlijk niet goed in je vel. Ik kan me het wel voorstellen, en misschien is het nu tijd om er wat aan te doen. Aan je onzekerheid over je lichaam, wat is er beter dan voor je gezondheid te gaan..

Ik hoop echt dat je dat doet!!

Hier dan ff mijn succesverhaal

Ik ben 20 kg afgevallen en voel me stukken beter dan voor die tijd. Terwijl ik niet echt moddervet was, maar gewoon volgens de BMI overgewicht.

Ongeveer 15jr geleden afvallen door gezond te eten, niet te snaaien, minder eten, niet 2e x opscheppen en blijven sporten. Ik heb geen diëtist gehad, zelf gedaan. Echt zwaar, maar het resultaat mag er zijn. Ik voelde me altijd zwaar, letterlijk en figuurlijk, als ik een trap op moest. Ik zat vaak te hijgen..en als klap op de vuurpijl kon ik mijn bikinilijn niet goed scheren, terwijl dat nooit een probleem was.

Altijd zweterig, want ja, ik durfde niet in zomer in korte broek, rok over straat vanwege de putten in de benen, dus legging aan.

En met sporten deden gingen mijn knieën pijn doen. Ik was ook als de dood voor hartproblemen en diabetes Ik had hier echt geen zin in om het ziekenhuis in te moeten omdat ik slecht voor mijn lichaam zorgde.

De druppel was voor mij dat ik een dikke buikril had die ging smetten met warm weer!! Dat ging zelfs wat stinken na een dag werk....Bah, ik was t zo zat.

Ik ben nu 46 , 1.68 cm en 63 kg en voel mij gezond, voel me beter dan ooit in mijn dikke periode.
quote:ailien schreef op 26 september 2011 @ 10:32:

Ik vind het ook altijd zo flauw dat in dit soort discussies over overgewicht, de dikke mensen gaan roepen: ronde vormen zijn juist mooi! Mannen houden er juist van wat vast te kunnen houden.

Dat is zo in extremen denken. Alsof je niet een gezond gewicht kan hebben én ronde vormen. Als je 1.70 bent en je weegt 70 kilo, dan ben je zeker geen lat en zal niemand je dun noemen, maar je hebt nog wel een gezond gewicht.

Nou, toen ik 70 woog bij mijn 1.70 vond ik mezelf wel dun eigenlijk.

En bij 120 was ik echt heel erg dik.
quote:iris1969 schreef op 26 september 2011 @ 12:43:

[...]

Ooh dat lijkt me naar, want de buitenwereld zal je toch vaak bestempelen als iemand zonder discipline.

Is dat niet de het discussie punt: de beeldvorming.

Ik ben zelf ook een dikkerdje. Toch eet ik niet veel en ben absoluut geen snaaier. Heb gezondheidskunde lessen gegeven en weet heus de risico's van een ongezonde leefstijl.

Toch, als ik iets mankeer krijg ik altijd eerst mijn gewicht als oorzaak, later wordt er pas gekeken naar andere evt oorzaken. Ik krijg altijd dieet advies, er wordt nooit gevraagd wat mijn eetgewoontes zijn; er wordt direct vanuit gegaan dat ik ongezond eet.

Ik weet dat ik overgewicht heb, ik leef gezond, en probeer nu nog gezonder te leven dmv meer bewegen. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik vaak enorm baal v hoever de "dik is ongezond" campagne de beeldvorming van het publiek beinvloedt.

Het is niet gezond om dik te zijn maar niet iedereen die dik is leeft per definitie ongezond.
Optimist tot in de kist!
quote:_yellowlove_ schreef op 26 september 2011 @ 14:35:

[...]

Nou, toen ik 70 woog bij mijn 1.70 vond ik mezelf wel dun eigenlijk.

En bij 120 was ik echt heel erg dik.

Dan hebben we een totaal ander idee van dun. 70 is een normaal en gezond gewicht bij die lengte, dun is voor mij persoonlijk iets anders. Zelf weeg ik 57 kilo bij die lengte en ik vind mezelf mooi geproportioneerd en niet dun. Ik vind dun een negatief woord, dan denk ik aan iemand zonder enige vorm.

En 120 is bij die lengte inderdaad wel dik ja, dan heb je fors overgewicht.
Als je eerst 120 weegt, en dan uiteindelijk 70, dan voelt dat als dun ;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven