Ik ben dik
zondag 25 september 2011 om 16:17
Ik ben dik.
Ik ben me er natuurlijk al langer van bewust.
Gisterenavond werd ik, terwijl ik op een terrasje zat, door een paar gastjes uitgescholden voor "dikke". Ik kan niet verklaren waarom het me opeens zo'n pijn deed. Het leek net of ik kleiner werd en me bewuster van mijn omvang.
Naderhand durfde ik mezelf niet te laten gaan in de kroeg omdat die opmerking me onzeker gemaakt had.
Waarom maakte die ene opmerking zo'n indruk?
Ik ben me er natuurlijk al langer van bewust.
Gisterenavond werd ik, terwijl ik op een terrasje zat, door een paar gastjes uitgescholden voor "dikke". Ik kan niet verklaren waarom het me opeens zo'n pijn deed. Het leek net of ik kleiner werd en me bewuster van mijn omvang.
Naderhand durfde ik mezelf niet te laten gaan in de kroeg omdat die opmerking me onzeker gemaakt had.
Waarom maakte die ene opmerking zo'n indruk?
maandag 26 september 2011 om 16:11
quote:_yellowlove_ schreef op 26 september 2011 @ 15:57:
Als je eerst 120 weegt, en dan uiteindelijk 70, dan voelt dat als dun
Maar was dat meteen al zo?
Ik ben 15 kilo afgevallen, dus lang niet zoveel als jij, maar ik ben er nog steeds niet aan gewend. Als ik een foto van mezelf zie, of ik zie mezelf onverwachts in een winkelraam dan zie ik dat ik slank ben, maar in mijn hoofd heb ik nog steeds overgewicht en ik grijp nog steeds naar de grotere maten in de winkel omdat ik letterlijk niet kan geloven dat ik nu in een maat 38 pas. Raar eigenlijk.
Als je eerst 120 weegt, en dan uiteindelijk 70, dan voelt dat als dun
Maar was dat meteen al zo?
Ik ben 15 kilo afgevallen, dus lang niet zoveel als jij, maar ik ben er nog steeds niet aan gewend. Als ik een foto van mezelf zie, of ik zie mezelf onverwachts in een winkelraam dan zie ik dat ik slank ben, maar in mijn hoofd heb ik nog steeds overgewicht en ik grijp nog steeds naar de grotere maten in de winkel omdat ik letterlijk niet kan geloven dat ik nu in een maat 38 pas. Raar eigenlijk.
maandag 26 september 2011 om 16:13
Nee, niet meteen, maar op een gegeven moment dacht ik wel dat ik een carriere als topmodel moest najagen Het was gewoon vooral met kleding kopen, dat ik opeens overal kleding aankon, en zien datik idd een maat 38 paste (boven, ik heb geen tieten, bleek ook maar weer toen ik afgevallen was, onder had ik nog steeds maat 40)
Maar goed nu ben ik weer aangekomen, en denk ik soms dat ik nog best dun is, terwijl eigenlik alle feiten dat tegenspreken
Het menselijk brein is een gek iets.
Maar goed nu ben ik weer aangekomen, en denk ik soms dat ik nog best dun is, terwijl eigenlik alle feiten dat tegenspreken
Het menselijk brein is een gek iets.
maandag 26 september 2011 om 19:33
quote:boerentrientje schreef op 26 september 2011 @ 16:17:
Ha, dat laatste herken ik ook. Toen ik nog overgewicht had vond ik dat ik er best heel prima uitzag, tót ik een foto van mezelf zag, of mezelf onverwacht in het raam zag. Zucht.
Hier ook herkenbaar. Ik ben nu bezig met gezond eten, normale porties en ben nu alleen daar al mee 4 kg kwijt.
Toch kijk ik in de spiegel en denk dat het meevalt qua hoe ik eruit zie. De feiten zijn echter anders: 172, 107 kg, maat xl/46 van boven en maat xxl/48 van onderen. Erg duidelijk overgewicht dus volgens de bmi. Omdat het in proporties zit en ik nog redelijk slanke taille heb denk ik dat het meevalt.
Om dat kromme beeld ook mee te veranderen heb ik nu maar foto`s van mezelf gemaakt zodat ik wat meer objectief naar mezelf kan kijken.
Je hersenen kunnen rare dingen met je zicht doen.
Ha, dat laatste herken ik ook. Toen ik nog overgewicht had vond ik dat ik er best heel prima uitzag, tót ik een foto van mezelf zag, of mezelf onverwacht in het raam zag. Zucht.
Hier ook herkenbaar. Ik ben nu bezig met gezond eten, normale porties en ben nu alleen daar al mee 4 kg kwijt.
Toch kijk ik in de spiegel en denk dat het meevalt qua hoe ik eruit zie. De feiten zijn echter anders: 172, 107 kg, maat xl/46 van boven en maat xxl/48 van onderen. Erg duidelijk overgewicht dus volgens de bmi. Omdat het in proporties zit en ik nog redelijk slanke taille heb denk ik dat het meevalt.
Om dat kromme beeld ook mee te veranderen heb ik nu maar foto`s van mezelf gemaakt zodat ik wat meer objectief naar mezelf kan kijken.
Je hersenen kunnen rare dingen met je zicht doen.
dinsdag 27 september 2011 om 12:41
quote:zoeter schreef op 25 september 2011 @ 17:14:
[...]
Uit ervaring weet ik dat zelfs na afvallen het lastig is om je eigen lichaam in de juiste propotie te zien. Ik heb nog steeds een vertekend beeld en erg veel moeite met mijn 'dik zijn'.Dit inderdaad. Ik ben 25 kilo afgevallen, weeg nu half de 80 bij 1.75. Maar ik voel me veeeeeeel onzekerder dan toen ik over de 100 ging... werk aan jezelf om lekker in je vel te zitten. Als afvallen je daarbij helpt, prima, maar het is niet zaligmakend!
[...]
Uit ervaring weet ik dat zelfs na afvallen het lastig is om je eigen lichaam in de juiste propotie te zien. Ik heb nog steeds een vertekend beeld en erg veel moeite met mijn 'dik zijn'.Dit inderdaad. Ik ben 25 kilo afgevallen, weeg nu half de 80 bij 1.75. Maar ik voel me veeeeeeel onzekerder dan toen ik over de 100 ging... werk aan jezelf om lekker in je vel te zitten. Als afvallen je daarbij helpt, prima, maar het is niet zaligmakend!
dinsdag 27 september 2011 om 15:26
Je bent net zo dik als dat je jezelf voelt.
Tot voor kort had ik nooit echt problemen met mijn gewicht. Exen vonden het bij mij passen en wat een ander zei, deed me niet zoveel.
Tot ik in een gigantische dip kwam, waarbij ik iedere reden aanpakte om te gaan eten. Ik kwam kilo's aan, en toen ik overstapte op een zwaardere pil, kwam ik nog meer kilo's aan.
Nu zit ik op een gewicht, wat ik liever niet noem. Al het vet zit rond mijn buik. Maatje 50 voor mijn buik, terwijl het voor mn benen echt niet hoeft.
Ja, ik baal, ja ik wil afvallen en toch moet er ook een knop om.
Iedereen kijkt je inderdaad aan, na en veroordeelt zonder te weten wat er meer speelt.
Voor mij ben ik er nu klaar mee. Maar TO, ik hoop dat er ooit voor jou ook een ommekeer komt! En anders, ben tevreden!
Tot voor kort had ik nooit echt problemen met mijn gewicht. Exen vonden het bij mij passen en wat een ander zei, deed me niet zoveel.
Tot ik in een gigantische dip kwam, waarbij ik iedere reden aanpakte om te gaan eten. Ik kwam kilo's aan, en toen ik overstapte op een zwaardere pil, kwam ik nog meer kilo's aan.
Nu zit ik op een gewicht, wat ik liever niet noem. Al het vet zit rond mijn buik. Maatje 50 voor mijn buik, terwijl het voor mn benen echt niet hoeft.
Ja, ik baal, ja ik wil afvallen en toch moet er ook een knop om.
Iedereen kijkt je inderdaad aan, na en veroordeelt zonder te weten wat er meer speelt.
Voor mij ben ik er nu klaar mee. Maar TO, ik hoop dat er ooit voor jou ook een ommekeer komt! En anders, ben tevreden!
dinsdag 27 september 2011 om 15:33
quote:_yellowlove_ schreef op 26 september 2011 @ 16:13:
Nee, niet meteen, maar op een gegeven moment dacht ik wel dat ik een carriere als topmodel moest najagen Het was gewoon vooral met kleding kopen, dat ik opeens overal kleding aankon, en zien datik idd een maat 38 paste (boven, ik heb geen tieten, bleek ook maar weer toen ik afgevallen was, onder had ik nog steeds maat 40)
Het menselijk brein is een gek iets.Nahh, jij hebt wel mooie tieten hoor, vraag maar aan Hans DS.
Het menselijk brein is een gek iets.Nahh, jij hebt wel mooie tieten hoor, vraag maar aan Hans DS.
Liever elitair dan een pauper!
dinsdag 27 september 2011 om 15:44
dinsdag 27 september 2011 om 15:50
Iedere keer als ik de titel in de top tien zie staan moet ik aan dit gedichtje denken. Niet helemaal passend in het topic, maar ik hoop dat jullie er toch een glimlach van zullen krijgen.
Dan maar dik
Annie M.G. Schmidt
Ik hou van aardappels met sju en veel gehak,
ik hou van rolpens en van varkenskoteletten,
ik hou van koffie met veel suiker en gebak,
ik hou van pudding en van warreme kroketten.
En as ik dik wor, nou, dan moet dat maar gebeure,
ik zal beslist niet over kallerieën zeuren.
En zonder taartjes is het leven veel te grauw
en as je honger heb, dan wor je zo humeurig.
U moet maar denken as u dikker wordt, mevrouw,
je kan toch beter lekker mollig zijn dan treurig.
En as ik dik wor, nou, dan zal ik het merke,
ik ga m'n leve niet met rauwe groente werken.
An mijn lijf geen dijeet, ik blijf ete wat ik eet
en ik doe niet aan de lijn,
al weeg ik tweehonderd pond.
Ik zeg maar: ete is gezond,
ik lus geen kropsla met azijn.
U mot maar denke, net als ik:
dan maar dik,
dan maar dik,
dan maar dik.
Dan maar dik
Annie M.G. Schmidt
Ik hou van aardappels met sju en veel gehak,
ik hou van rolpens en van varkenskoteletten,
ik hou van koffie met veel suiker en gebak,
ik hou van pudding en van warreme kroketten.
En as ik dik wor, nou, dan moet dat maar gebeure,
ik zal beslist niet over kallerieën zeuren.
En zonder taartjes is het leven veel te grauw
en as je honger heb, dan wor je zo humeurig.
U moet maar denken as u dikker wordt, mevrouw,
je kan toch beter lekker mollig zijn dan treurig.
En as ik dik wor, nou, dan zal ik het merke,
ik ga m'n leve niet met rauwe groente werken.
An mijn lijf geen dijeet, ik blijf ete wat ik eet
en ik doe niet aan de lijn,
al weeg ik tweehonderd pond.
Ik zeg maar: ete is gezond,
ik lus geen kropsla met azijn.
U mot maar denke, net als ik:
dan maar dik,
dan maar dik,
dan maar dik.
dinsdag 27 september 2011 om 22:29
En de meningen vallen ook uiteen over wat de een dik of dun
vind.Ik vind het rot dat een opmerking,op wat voor manier dan
ook,iemand kan kwetsen.Of het nou is omdat je ondergewicht
hebt of overgewicht,laat een ieder in zijn waarde!(Natuurlijk
heeft iedereen zijn eigen smaak en dat is je goed recht.De een
vind dit mooi en de ander weer iets anders,smaken verschillen).
Hoop dat To de opmerking snel naast zich neer kan leggen.Maar ik kan me ook voorstellen dat het haar ontzettend
heeft geraakt.
vind.Ik vind het rot dat een opmerking,op wat voor manier dan
ook,iemand kan kwetsen.Of het nou is omdat je ondergewicht
hebt of overgewicht,laat een ieder in zijn waarde!(Natuurlijk
heeft iedereen zijn eigen smaak en dat is je goed recht.De een
vind dit mooi en de ander weer iets anders,smaken verschillen).
Hoop dat To de opmerking snel naast zich neer kan leggen.Maar ik kan me ook voorstellen dat het haar ontzettend
heeft geraakt.