kat vergiftigd

26-09-2011 12:19 262 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ben er helemaal ziek van. Een aantal weken geleden heb ik een jong katertje gekregen uit een nestje. Heel blij mee. Sinds kort mocht hij buiten - eerst onder begeleiding nu alleen. De buren die allergisch zijn voor katten brachten hem een paar terug. Ik had daarna ineens een ziek katje thuis. Naar de dierenarts - infuus. Twee dagen later - katje kroop steeds weg - naar de dierenarts. Moest hem laten inslapen. N.a.w. is hem gif toegediend. Ik kan niet bewijzen dat die buren het waren maar ik loop met zulke boze gevoelens rond! Ook kan ik slecht omgaan met dat mensen zeggen - zonde, het was zo'n leuk beestje. En dat was het dan. Ik vraag me af hoe er gereageerd zou zijn als het een kind zou zijn geweest. Ik begrijp niet dat mensen dit doen. Pak een plantenspuit en verjaag hem steeds op die manier. Zo simpel, nee GIF en uitroeien. Moest het even kwijt.
quote:rosanna08 schreef op 27 september 2011 @ 15:55:

dames, ik zou die smiley ff weghalen, hoe begrijpelijk ook, er zijn in het verleden mensen voor geband

Heb m al weggehaald.

En ik heb melding gemaakt van de opmerking van fiefie, dat deze weg zou moeten worden gehaald om andere kattenhaters niet op rare ideetjes te brengen.
quote:Beauke schreef op 27 september 2011 @ 15:59:

[...]

Waarom staat ie er om te gebruiken, als het eigenlijk niet mag?tja, dat is voor ons een vraag en voor de modjes een weet....

I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
quote:Beauke schreef op 27 september 2011 @ 15:58:

[...]

Ik heb er ook geen last van.

Maar als ik hier lees dat mensen in de zomer als ze een raam openzetten meteen vreemde katten in hun bed hebben liggen en dat aanspreken van de eigenaar niet helpt is dit wel het proberen waard.

Snap ik. Ik wil ook geen andere kat in mijn huis (maar mijn kat zorgt er wel voor dat er geen ander in komt haha).

Maar wat ik me dan afvraag: hebben ze geen horren voor de ramen dan? Ik heb overal horren tegen de muggen enzo. Alleen niet zo'n grote hordeur bij mijn achterdeur...
Dus moeten mensen maar een hoop geld uitgeven aan horren voor alle ramen en deuren die openstaan in de zomer?

En herinner me bij m'n oma dat de katten via het dakraam naar binnen kwamen in de zomer, als het op kiepstand stond.

Daar kan niet zomaar een hor voor.
quote:Beauke schreef op 27 september 2011 @ 16:11:

Dus moeten mensen maar een hoop geld uitgeven aan horren voor alle ramen en deuren die openstaan in de zomer?

En herinner me bij m'n oma dat de katten via het dakraam naar binnen kwamen in de zomer, als het op kiepstand stond.

Daar kan niet zomaar een hor voor.

Nee, dat zal je me niet horen zeggen. Weet zelf hoe duur die dingen zijn.

Oh dat zijn dan die ouderwetse ramen. Ik heb nieuwe ramen + kozijnen met op maat gemaakte horren.

Correctie: ik had andere ramen voor me. Weet nu welke je bedoelt.... Tja, dat zijn lastige ramen ja.
Mijn mening is (en dat wordt hier alleen maar bevestigd) dat sommige kattenbezitters zich er wel heel gemakkelijk vanaf maken. Katten horen niet buiten, maar binnen. Ik heb verschillende keren gesproken met een kattenbezittende buurtgenoot, zonder resultaat. (Met meerdere buren tegen 1 kattenbezitter) . Na de buis met olie moest het huis opgeknapt worden. De kat leeft nog, blijft nu wel binnen. Wij zijn geen dierenhaters maar ik ben zat van de overlast van een ander. Dit heeft overigens met kinderen niets te maken. Mijn kinderen komen niet ongevraagd op het grondgebied van iemand anders. In tegenstelling tot een kat kun je een kind opvoeden!
Echt hoor...er is iets grandioos misgegaan met je gewetensontwikkeling als je op die manier je gedrag recht probeert te praten. Het is niet normaal om dieren te besmeuren!

Dat je maar één seconde denkt dat dit oke is, doet mij vermoeden dat jij op diezelfde onbeschofte manier behandeld bent of iets tekort bent gekomen. Anders komt dit niet in je op. In dit leven blijf je van de weerlozen af!

Kind of dier...je blijft met je poten van die twee groepen wezens af!!!!!
quote:fiefie schreef op 27 september 2011 @ 16:44:

Mijn mening is (en dat wordt hier alleen maar bevestigd) dat sommige kattenbezitters zich er wel heel gemakkelijk vanaf maken. Katten horen niet buiten, maar binnen. Ik heb verschillende keren gesproken met een kattenbezittende buurtgenoot, zonder resultaat. (Met meerdere buren tegen 1 kattenbezitter) . Na de buis met olie moest het huis opgeknapt worden. De kat leeft nog, blijft nu wel binnen. Wij zijn geen dierenhaters maar ik ben zat van de overlast van een ander. Dit heeft overigens met kinderen niets te maken. Mijn kinderen komen niet ongevraagd op het grondgebied van iemand anders. In tegenstelling tot een kat kun je een kind opvoeden!

Dus jij bent er altijd bij als jouw kinderen buiten spelen? Ook van je kind kan je niet altijd weten wat het buiten uitspookt. Je kunt er nou eenmaal niet altijd met je neus bovenop zitten (zou ook niet gezond zijn voor het kind). Bij mij zitten ook weleens kinderen ongevraagd in mijn tuin als er bijvoorbeeld tijdens het spelen een bal in mijn tuin is beland en de bal een plantje heeft geplet. Maakt mij verder niet uit, ze doen maar.

Ook een kat kan je opvoeden. En daarbij komt dat katten allemaal anders zijn (net als kinderen), met een eigen karakter. Mijn kat is mensenschuw dus die neemt meteen de pootjes als er iemand aan komt lopen. Maar een buurtkat is hondsbrutaal en loopt gewoon bij iedereen naar binnen. Maar met een harde "kssssst" en klappende handen is die ook zo weer verdwenen.

Een goede plens water mag ook weleens helpen (dat kan de kat zo van zich aflikken zonder dat het schadelijk is). Maar olie op een kat, nee. Je doet ook geen olie op een kind.

En ik hoop dat je dit soort ongein niet door zal geven aan je kinderen. Zoals London ook al zegt: deze manier van handelen klopt van geen kant en valt ook niet goed te praten.
Als ik al zie dat mensen zeggen "katten horen naar buiten te kunnen"vraag ik me ook af hoe zinvol het is om dan nog met katteneigenaren te praten.

Je bent ook gelijk een kattenhater. Nee ik wil gewoon in mijn tuin liever geen kat, ik neem zelf geen kat en hoef hem ook niet van mijn buren. vind ze schattig als ze even bij me komen snuffelen als ik bij iemand thuis zit, zal ze nooit iets aan doen ben ook geen klager naar buren toe maar vraag me wel af waarom ik maar moet accepteren dat ze mijn tuin en huis in komen. En dat is niet mijn probleem ik vind dat je als eigenaar je moet bedenken dat niet iedereen op jouw kat zit te wachten in eigen tuin en huis.

Maar om wat terug ontopic te komen, ik zal ze nooit iets aandoen, ze wel af en toe vervloeken en voor de tigste keer wegjagen. wegjagen waar zo makkelijk over wordt gedaan maar wat wel je weer een hoop ergernis geeft., Want voor je het weet zitten ze er weer.
Wie de mens in zichzelf begrijpt begrijpt alle mensen.
Precies wat ik bedoel. Wegjagen, koffiedik, sinaasappelschillen e.d. helpt niet afdoende. Ze komen altijd weer. Houd je beest binnen dan is er niets aan de hand. Ik heb overigens nog nooit een opgevoede kat gezien. Katten zijn hiervoor veel te eigenzinnig.
quote:Dickens schreef op 26 september 2011 @ 12:22:

Och wat triest. Hij kan zelf ook ergens aan geknaagd hebben, planten of zo. Hoe sneu ik het ook vind, een dier is geen kind en als je buren er niet van gecharmeerd zijn hou hem dan binnen of zet je tuin af. Sterkte!

mee eens!

het moet niet 't probleem van je buren worden om 'm steeds weg te moeten jagen, maar de eigenaar moet het overlastprobleem zelf aanpakken door te zorgen dat zo'n kat niet voor overlast kan zorgen: dus binnen houden of tuin afzetten (en dan kan ie ook niet vergiftigd worden)
fiefie:

Je bewering dat jouw methode geen kwaad kan voor de kat is natuurlijk dikke onzin. Of vind je het ook allemaal niet zo ernstig als je met olie besmeurde vogels op tv ziet langskomen?
Fiefie, katten = dieren, en die behoren ook buiten te kunnen lopen
Nou als fiefie in mijn tuin komt gooi ik met genoegen een bak olie over haar/hem heen, want ze/hij hoort niet in mijn tuin
quote:doddie schreef op 27 september 2011 @ 17:07:

Als ik al zie dat mensen zeggen "katten horen naar buiten te kunnen"vraag ik me ook af hoe zinvol het is om dan nog met katteneigenaren te praten.

Nah ja, wettelijk gezien mogen die beesten ook gewoon buiten lopen. Wetten zijn er nml. om het samenleven zo goed en zo kwaad in banen te leiden. Mensen die hun kat buiten hebben lopen doen niets verkeerd. Net als schreeuwden kinderen, die mogen bij het buiten spelen geluidsoverlast veroorzaken. En baby's in een restaurant zetten soms wel eens een keel op. En tieners hebben ronkende brommers....zit je naast de decibellen ook noges met de stank opgescheept. En dat mag allemaal. Baby's mogen krijsen, tieners mogen ronken, kinderen mogen gillen en schreeuwen en katten mogen loslopen....ja, en zelfs mogen er honden bestaan (nou vraag ik je...).

Feitelijk wil je dus een gunst van iemand vragen. Hou je kinderen binnen, doe je brommer weg, sluit je kat op. Gunsten moet je vragen en niet doen alsof je er recht op hebt. Hoe redelijk die gunsten dan ook mogen zijn.

En mocht een kat of een kind iets van je kapot maken...want ook spelende kinderen kunnen een bal in je geliefde tuintje of tegen je auto trappen, dan hebben we daar nog altijd de WA-verzekering voor.

Wat je dus niet gaat doen, is dat spelende kind aanpakken of die loslopende kat. Daar blijf je dus vanaf. Wil je verhaal halen, dan ga je naar degene die verantwoordelijk is voor het apparaat, niet het weerloze geval zelf.

Het is echt niet zo moeilijk hoor.
De olie is me te extreem maar ik kan best snappen dat mensen het heel vervelend vinden als ze ongenode gasten hebben in hun eigen huis / tuin en ik vind dat iedere eigenaar verantwoordelijk is voor zijn/haar huisdier en ook met deze klachten serieus moet omgaan. Er zijn mooie tips in het topic over kattenweetjes hoe je een kat in eigen tuin kan houden en dergelijke.

Overigens, stel nu dat ik mooie planten in mijn tuin heb, maar enkelen blijken giftig te zijn, moet ik ze dan weghalen omdat iemands kat van tig huizen verderop weleens in mijn tuin kan komen en ze kan oppsmikkelen (hetgene wat waarschijnlijk is gebeurd met TO's kat)? Nee toch? Hetzelfde als speciaal horren kopen om iemand anders huisdier buiten te houden of noodgedwongen de ramen en deuren dicht moeten houden bij een hittegolf. Ik vind het gek als sommige mensen denken dat anderen zich moeten aanpassen op deze manier omdat zij een huisdier hebben die ze los laten lopen.

En ja, wettelijk gezien mogen ze inderdaad gewoon loslopen, maar moet je als eigenaar je er wel van bewust zijn welke risico's dit met zich mee brengt (denk maar aan auto's op een drukke weg) en dat niet iedereen het zo leuk en sociaal vindt om opeens iemand anders dier op eigen terrein te hebben.
Laatst viel 'n kat 'n jonge duif aan in mijn tuin. Als ik de kans had gehad, had die kat ook 'n rotschop gekregen voor het verminken van dat arme vogeltje. De naam 'huisdier' zegt 't al, die beesten horen thuis te worden gehouden.
quote:xxxlondon schreef op 27 september 2011 @ 18:20:

[...]

Nah ja, wettelijk gezien mogen die beesten ook gewoon buiten lopen. Wetten zijn er nml. om het samenleven zo goed en zo kwaad in banen te leiden. Mensen die hun kat buiten hebben lopen doen niets verkeerd.

Katten mogen geen overlast veroorzaken.

Helaas is de boete die in dit artikel is genoemd erg laag.

Katten mogen van rechter niet in buurmans tuin poepen

22/11/96, 00:00

Van een onzer verslaggevers MAASTRICHT - Katten die poepen in de tuin van de buren zijn in overtreding. Hun baas kan worden aangepakt. Dat heeft de rechtbank in Maastricht onlangs bepaald. Een kattenbezitter is veroordeeld tot een dwangsom van een gulden voor iedere keer dat één van zijn katten poept in de tuin van de buurman.

Maar advocaat Q. van Riet uit Venlo vindt dat het vonnis - dat voor zover hij kan nagaan het eerste is op dit gebied - lang niet ver genoeg gaat. In het Nederlands Juristenblad (NJB) van deze week noemt hij de dwangsom van één gulden onredelijk laag. Mensen die last hebben van katten zullen, zo vreest hij, door dit vonnis niet worden gestimuleerd een geschil over katten aan de rechter voor te leggen. Ze zullen hun toevlucht blijven nemen tot 'betreurenswaardige eigenrichting', zoals het leggen van vergiftigde stukjes vlees of prijsschieten met de aloude luchtbuks.

De eiser in kwestie woont met nog vier andere families op een kasteelboerderij in Limburg. De families hebben allen afzonderlijke tuinen. “Gedaagden hebben vier katten, die de tuin van eiser bezoeken zonder toestemming van eiser”, aldus rechter J. Sijmonsma in zijn vonnis.

De buurfamilie eiste dat de rechter de kattenbaas veroordeelde tot een dwangsom van 1000 gulden voor iedere grensoverschrijding. Verder wilde eiser dat de buurman zijn katten voortaan binnen zou houden, óf ze aan zou lijnen, óf een kattenren zoubouwen, óf de tuin zo zou omheinen dat de beesten onmogelijk nog uitstapjes konden maken. De familie meldde de rechter dat de katten van de buren niet alleen poepten in hun tuin, maar ook planten vernielden, jonge vogels doodden en visjes uit de tuinvijver verschalkten.

De buurman voerde tijdens het geding aan dat zijn poezen geen vissen vangen. Dat zou door een reiger zijn gedaan. Hij was verder van mening dat katten gewoon door de tuin van een ander moeten kunnen lopen. “Dat is iets dat buren in het maatschappelijke verkeer van elkaar moeten accepteren.”

De rechter vond het eisenpakket van de gedupeerde bewoners iets te gortig. Maar hij kwam wel tot de slotsom dat de katten zo af en toe hun uitwerpselen in hun tuin deponeren en hij besloot dat dat een onrechtmatige daad was. Dat een kat zo af en toe door een buurtuin wandelt, vindt de rechter op zich niet echt een probleem, maar het wordt anders als het gaat om vier katten, die stuk voor stuk vrij rondlopen. Hij legde de dwangsom op, tot een maximum van vier gulden per dag - een gulden voor iedere kat - met een maximum van honderd gulden per jaar.

Advocaat Van Riet vindt de uitspraak van de Maastrichtse rechter eigenlijk een lachertje. In het Nederlands Juristenblad noemt hij het vonnis deels onjuist en niet goed doordacht. De strafpleiter kan het niet volgen dat de rechter het beroep van de eisers op het 'exclusieve recht van eigendom' (art. 5:1 lid 2 van het Burgerlijk Wetboek) niet heeft gehonoreerd in zijn vonnis.

Poepende katten doen naar zijn overtuiging inbreuk op dat recht. “Iemand hoeft het namelijk niet te dulden dat hij in het exclusieve gebruik en genot van zijn tuin wordt gestoord, doordat een andere een situatie creëert of gedoogt, waarbij zijn kat in andermans tuin komt.”

Verhuisd Mr. Van Riet vindt dat de opgelegde boete van één gulden zo laag is dat de rechtbank op z'n minst de schijn wekt 'dat zij het onderwerp van geschil van bijzonder beperkt belang acht.' Verwacht mocht worden dat de buurman dat geld graag zou hebben betaald voor het vrij laten rondlopen van zijn katten. Maar inmiddels zijn hij en zijn vier katten verhuisd.

Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:fru1t3lla schreef op 27 september 2011 @ 18:24:

En ja, wettelijk gezien mogen ze inderdaad gewoon loslopen, maar moet je als eigenaar je er wel van bewust zijn welke risico's dit met zich mee brengt (denk maar aan auto's op een drukke weg) en dat niet iedereen het zo leuk en sociaal vindt om opeens iemand anders dier op eigen terrein te hebben.

Ja, daar ben ik me wel van bewust. Mijn kat loopt ook niet buiten, maar niet om die redenen. Ze is heel oud en komt niet verder dan mijn terras.

Maar goed, die risico's. Net als dat mijn kinderen alleen buiten spelen en ook alleen naar sportclubjes gaan, kunnen ze ook onder een auto komen, kunnen ze de dupe worden van een een of andere zure kinderhater of meegenomen worden om misbruikt te worden door een pedofiel. Ik kan ze angstvallig binnen houden om al die risico's uit te sluiten.

Ik wil echt geloven dat we in een wereld leven waarin er meer kinderliefhebbers zijn, dan kinderhaters. En ik wil geloven in een wereld waarin meer mensen leven die goed voor beesten zijn, dan mensen die beesten besmeuren of ze rottrappen willen geven. Ik wil echt geloven in een wereld waarin meer verdraagzame mensen leven dan onverdraagzamen.
@ Himalaya: Ja, da's geen verrassing hoor. Jaag die poepende katten weg! Maar dat ze gewoon buiten mogen lopen is geoorloofd. Katten mogen buiten lopen en dat is wat ik gezegd heb.
quote:xxxlondon schreef op 27 september 2011 @ 18:53:

@ Himalaya: Ja, da's geen verrassing hoor. Jaag die poepende katten weg! Maar dat ze gewoon buiten mogen lopen is geoorloofd. Katten mogen buiten lopen en dat is wat ik gezegd heb.Maar wat nu als 'n poepende of anderzins overlastgevende kat nu elke keer terugkomt na wegjagen? Je kunt moeilijk verwachten dat buren dat blijven tolereren. Het is aan de eigenaar om z'n kat bij te houden in eigen tuin. En anders doe je die kat maar weg en neem 'n hond. Honden laat men gelukkig nog niet door andermans tuinen zwerven.
Hoe moet ik dat weten Elninjo? Hoe lossen mensen onderling problemen op van allelei soorten last die men kan ervaren? Geluidsoverlast, stank, gillende brommers, krijsende babies, luidruchtige verjaardagsfeestjes. Ik denk dat de toon de muziek maakt.
ik weet niet eens van wie die katten zijn dus wie moet ik aanspreken? Ik hoop gewoon door het hier te uiten dat meer mensen met katten zich bewust worden dat er mensen zijn die niet zo blij zijn met hun loslopende kat.

Ik ben me ook altijd bewust geweest dat mijn kinderen overlast kunnen geven dus nam ik altijd boekjes mee om voor te lezen, mochten ze van mij in ziekenhuizen niet rennen ging hun loopauto tot na 1000uur op de kast zodat mijn buren konden uitslapen, en mochten ze van mij zeker geen tuinen in lopen het is je een beetje bewust zijn van wat een ander hinderlijk kan vinden.
Wie de mens in zichzelf begrijpt begrijpt alle mensen.
quote:xxxlondon schreef op 27 september 2011 @ 19:25:

Hoe moet ik dat weten Elninjo? Hoe lossen mensen onderling problemen op van allelei soorten last die men kan ervaren? Geluidsoverlast, stank, gillende brommers, krijsende babies, luidruchtige verjaardagsfeestjes. Ik denk dat de toon de muziek maakt.Maar zolang de katteneigenaar niet bereid is z'n beest op eigen terrein te houden, lost het probleem zich dus niet op, waardoor het op 'n gegeven moment teveel kan worden voor die mensen die er overlast van ondervinden. En wat is dan 't verschil met 't verdelgen van de mollen in je grasveld? Katten die los rondlopen en overlast veroorzaken zijn net zo goed ongedierte.
quote:doddie schreef op 27 september 2011 @ 19:31:

ik weet niet eens van wie die katten zijn dus wie moet ik aanspreken? Dat weet ik dus weer wel. Ik ken zelfs de namen van alle honden en katten die hier wonen, we hebben hier drie katten en vijf honden. Ik ken trouwens ook al mijn buren bij naam. We hebben wel eens gezeik onderling, maar dat wordt altijd wel op een volwassen manier opgelost.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven