thuiskomen bij jezelf

28-09-2011 14:30 27 berichten
Eind vorig jaar ben ik 40 geworden. En hoewel mijn leeftijd, althans het getal, me nooit reden heeft gegeven tot nadenken, heb ik dat bij 40 wel.

Stel, ik mag 80 worden. Dan ben ik nu als de helft. Wat wil ik met de andere helft? Dat vroeg een goede vriendin me een tijdje geleden. Wil ik zo leven zoals ik nu leef? Wat zou ik willen veranderen, wat ga ik accepteren en wat is/voelt goed? Hoe kijk ik terug op mijn leven als ik 80 ben?

Ik heb best wel wat meegemaakt in mijn leven. Het absolute hoogtepunt was 2,5 jaar geleden, de geboorte van onze zoon. Ook door hem ben ik ook gaan nadenken. Wat willen we ons kind meegeven in het leven? Mijn man is toen zijn baan kwijtgeraakt en we hebben een nogal heftige financiële tijd meegemaakt. We krabbelen nu weer op, hebben weer spaargeld en alles op de rit. Dierbaren, soms erg jong, zijn overleden. Vrienden gescheiden, ziek geworden of verhuisd. We hebben te maken gehad met teleurstellingen, agressie, verdriet, maar ook met onvoorwaardelijke liefde van mensen van wie je het niet verwacht.

Het heeft ons doen beseffen dat we houden van eenvoud. In een hoop dingen, vooral materiële dingen. We houden van goed en gezond. Van diepgang en gezelligheid. Van onze familie en vrienden. En vooral, heel erg veel van elkaar. Deze maand zijn we 20 jaar getrouwd. Wat een rijkdom om te weten en te voelen dat je het leven kunt delen met de ware. Ik ben aan het solliciteren. De zon schijnt buiten en in mijn hart. En met alles wat er speelt vliegen de kilo's (nu 10) er af.

Ik mag er zijn, ik ben een leuk mens. Met alles erop en eraan. Ik hou van zwarte kleding. Ik lach vaak te hard. Ik vind kort haar het leukste. En mijn blote voeten vragen soms om nat gras. Lekker zingen op de fiets. Huilen om kleine dingen. Futiliteiten vallen weg. Wat er voor in de plaats komt is diepe tevredenheid. Ik wil het goede doen en het goed hebben. En ik realiseer me dat het, dat ik, voldoe. Dat gevoel heb ik mijn hele leven nagestreefd.

Ik ben gelukkig. Met mezelf, mijn leven, mijn dierbaren en met de wereld. Dus die, hopenlijk, volgende 40 jaar? Die zie ik met veel plezier tegemoet!

Wat wil ik hiermee? Gewoon, delen...... Herken je het?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het wel een leuke en positieve post.

Over een half jaar tik ik ook de 40 aan en iemand vroeg laatst aan mij: Vind je dat niet erg??

Nee dus, Ik mag ik redelijke gezondheid 40 worden en ben ook best op mijn gemak met mezelf.

Vooral dit stukje:

"Ik mag er zijn, ik ben een leuk mens. Met alles erop en eraan. Ik hou van zwarte kleding. Ik lach vaak te hard. Ik vind kort haar het leukste. En mijn blote voeten vragen soms om nat gras. Lekker zingen op de fiets. Huilen om kleine dingen. Futiliteiten vallen weg. Wat er voor in de plaats komt is diepe tevredenheid. Ik wil het goede doen en het goed hebben. En ik realiseer me dat het, dat ik, voldoe. Dat gevoel heb ik mijn hele leven nagestreefd."

Dat vind ik goed!
Huts!
Ik herken het niet, maar ben er misschien ook nog te jong voor. Ook ik vind het een hele positieve post en ik hoop dat ik er over een aantal jaar precies zo over denk. Lijkt me een erg prettig gevoel.
Uhm... stuff... and things
Leuke en positieve post! Ik zit net over de helft van 40 (23) en ben nog volop aan het ontwikkelen (ook in mijn zelfbeeld) dus herken het nog niet!

Maar wil je bij deze nog heel veel jaren plezier wensen!
\"Alles kan als jij het laat gebeuren...\" - Mary Poppins
Ik geniet van iedere dag. Want merk regelmatig in mijn omgeving dat mensen de 80 bij lange na niet halen.

En ja, ik geniet ook van kleine dingen!

Fijn dat het zo goed met je gaat, en je je zo lekker voelt!
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Wat een leuk en positief topic! Ik ben bijna 30 en herken een deel van je posting. Ik hoop over tien jaar ook het andere stuk te herkennen! Ik wens je nog veel plezier en genieten toe de komende 40 jaar!
..
quote:Sylphide75 schreef op 28 september 2011 @ 14:49:

Mooi geschreven en wat fijn om zoveel positiviteit te lezen! Met zo'n houding wordt jij gemakkelijk ouder dan 80!Ik herken het ook, dat gevoel dat je jezelf mag zijn van jezelf, er blij mee bent en blij bent met je leven. Ik heb enkele dieptepunten gekend, en weet daardoor dat het leven zomaar ineens afgelopen kan zijn, dat je niets kunt plannen en dat je de dag moet plukken. Ik probeer daar naar te leven, probeer om zelf uit te zenden wat ik van mensen wil terug ontvangen (vriendelijkheid, positiviteit, behulpzaamheid en geduld o.a.). Niet dat dat altijd meevalt, maar ik probeer het wel zoveel mogelijk te doen. Soms denk ik wel eens dat ik had gewild dat ik op mijn 20e was geweest zoals ik nu ben. Ik was altijd zo onzeker over mezelf en heb daardoor nogal wat verpest voor mezelf. Nu mag ik er zijn en ben ik er ook, wat anderen er ook van denken.
Ja, ik herken het! 40 worden is cool :-)
Ga in therapie!
quote:Sylphide75 schreef op 28 september 2011 @ 14:54:

[...]

Ik herken het ook, dat gevoel dat je jezelf mag zijn van jezelf, er blij mee bent en blij bent met je leven. Ik heb enkele dieptepunten gekend, en weet daardoor dat het leven zomaar ineens afgelopen kan zijn, dat je niets kunt plannen en dat je de dag moet plukken. Ik probeer daar naar te leven, probeer om zelf uit te zenden wat ik van mensen wil terug ontvangen (vriendelijkheid, positiviteit, behulpzaamheid en geduld o.a.). Niet dat dat altijd meevalt, maar ik probeer het wel zoveel mogelijk te doen. Soms denk ik wel eens dat ik had gewild dat ik op mijn 20e was geweest zoals ik nu ben. Ik was altijd zo onzeker over mezelf en heb daardoor nogal wat verpest voor mezelf. Nu mag ik er zijn en ben ik er ook, wat anderen er ook van denken.

Ja, dat had een hoop gedoe gescheeld!

Leuk om herkenning te lezen...
quote:mjdh schreef op 28 september 2011 @ 14:30:

Ik ben gelukkig. Met mezelf, mijn leven, mijn dierbaren en met de wereld. Dus die, hopenlijk, volgende 40 jaar? Die zie ik met veel plezier tegemoet!

Wat wil ik hiermee? Gewoon, delen...... Herken je het?

Nee!

Ik word over drie jaar 40 en hoop dat ik het dán wel herken. Ben een werk in uitvoering.

Fijne posting, MJDH.
Ik kom al een aantal jaar hier op het forum en ik kan wel zeggen dat ik hier ook veel geleerd heb. Ik ben op mijn bek gegaan, neergesabeld, uitgelachen, maar ook omhelst, getroost en uitgedaagd. En ik heb zo ontzettend veel gelachen achter mij pc!

Ik noem het forum wel eens 'mijn meiden'. Even kletsen met mijn meiden. Even kijken of iemand een knuffel kan gebruiken. Of een grapje. Of wat dan ook. Heerlijk!
Sylphide75 schreef op 28 september 2011 @ 14:49:

Mooi geschreven en wat fijn om zoveel positiviteit te lezen! Met zo'n houding wordt jij gemakkelijk ouder dan 80!

Inderdaad mooi geschreven maar helaas geeft dat totaal geen garanties op ouder worden dan 80. Ik vraag me af waarom mensen dat soort dingen zo lichtzinnig opschrijven.
Schei toch uit Milagro. Syl bedoelt het positief. Hoe anders kun je reageren op zo'n heerlijke posting?

Je bent een gezegend mens mjdh. Heerlijk!
quote:Chatterly schreef op 28 september 2011 @ 16:06:

Schei toch uit Milagro. Syl bedoelt het positief. Hoe anders kun je reageren op zo'n heerlijke posting?

Nou, door positiviteit niet te koppelen aan levensverwachting. Ik vond het ook een heerlijke OP, zoals ik al schreef, en heb daaraan niets willen afdoen.
Helaas herken ik mij er nóg niet ook al ga ik richting de 40. Maar ik kom er wel.

Even wat anders, ik vind je topic titel een beetje vaag. 'Thuiskomen bij jezelf', hoe moet ik dat zien? Is het een variant van het hippe 'Bij jezelf blijven'?
Thuiskomen bij jezelf interpreteer ik als niet op zoek gaan naar geluk. Geluk zit in jezelf. Of is dit nog vager
quote:Chatterly schreef op 28 september 2011 @ 16:39:

Thuiskomen bij jezelf interpreteer ik als niet op zoek gaan naar geluk. Geluk zit in jezelf. Of is dit nog vager

Precies. En dat ook te vinden in jezelf. Te vaak heb ik mijn geluk laten afhangen van iets of iemand anders.

Ik weet ook wel dat een positieve houding geen garantie is voor een lang leven. Morgen kan ik onder een bus komen en dan is het allemaal voorbij. Ik kijk ook niet verder dan een paar maanden. Het leven is hier en nu. En ik ben er (eindelijk) gelukkig en tevreden mee...
quote:Milagro schreef op 28 september 2011 @ 15:30:

Sylphide75 schreef op 28 september 2011 @ 14:49:

Mooi geschreven en wat fijn om zoveel positiviteit te lezen! Met zo'n houding wordt jij gemakkelijk ouder dan 80!

Inderdaad mooi geschreven maar helaas geeft dat totaal geen garanties op ouder worden dan 80. Ik vraag me af waarom mensen dat soort dingen zo lichtzinnig opschrijven.Ik weet helaas maar al te goed dat het leven van het ene moment op het andere afgelopen kan zijn. Mijn 12-jarig neefje is enige tijd overleden. Dan leer je dat soort dingen wel anders zien. Dus, lichtzinnig? Neuh, niet echt. Eerder het tegenovergestelde.
Mooie OP. Ga zo door!
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
super leuke en positieve post

ben ook 40 en heb ook de balans opgemaakt, en besef me ook dat ik heel gelukkig ben met wie ik ben

Ik heb geen partner op dit moment, maar ben ook gelukkig zonder, aanbod genoeg, maar niet de zin om mijn leven dat mij op dit moment zooooo gelukkig maakt te delen nu.

Ik geloof dan ook dat ik t geluk haal uit het feit dat ik gewoon heel lief voor mij kan zijn.

het leven is te kort om niet te genieten, we mogen maar zo'n kort poosje op deze wereld rond lopen, maak dat poosje dan de moeite waard.

een mooi nummer dat heel sterk verwoord hoe het eigenlijk zit is

"Ik hou van mij (live versie)" van Harrie Jekkers

op t leven
quote:Phoeby schreef op 29 september 2011 @ 00:18:

super leuke en positieve post

ben ook 40 en heb ook de balans opgemaakt, en besef me ook dat ik heel gelukkig ben met wie ik ben

Ik heb geen partner op dit moment, maar ben ook gelukkig zonder, aanbod genoeg, maar niet de zin om mijn leven dat mij op dit moment zooooo gelukkig maakt te delen nu.

Ik geloof dan ook dat ik t geluk haal uit het feit dat ik gewoon heel lief voor mij kan zijn.

het leven is te kort om niet te genieten, we mogen maar zo'n kort poosje op deze wereld rond lopen, maak dat poosje dan de moeite waard.

een mooi nummer dat heel sterk verwoord hoe het eigenlijk zit is

"Ik hou van mij (live versie)" van Harrie Jekkers

op t leven
quote:Chatterly schreef op 28 september 2011 @ 16:39:

Ik vind de post heerlijk positief. zo ver ben ik helaas nog niet (ben hard opzoek) maar het helpt mij wel. Vooral bovenstaande zin vind ik erg mooi en oh zo waar...

Ik ben dan ook hard op zoek naar dat geluk in mijzelf, want dat ben ik afgelopen jaren juist een beetje kwijtgeraakt. Ik ben nu net 30, dus heb nog een beetje tijd om het te vinden, hoewel ik het natuurlijk het liefst zo snel mogelijk vind.
Hoi pietjepuk,

Het is niet zo dat dit het eindstation is is. Maar ik voel en merk steeds vaker dat het goed is. Zoals ik ben en wat ik doe. Dat ik er zelf gewicht aan geef, of negativiteit (is het wel goed wat ik doe, wie ik ben) en dat ik dat dus ook positief kan benaderen. Ik merkte dat ik gewoon doodmoe werd van alle negatieve gedachten over mezelf. En het eeuwige gezoek naar bevestiging daar in. Het leven wordt een stuk leuker als je wat liever voor jezelf bent. Wat milder over jezelf denkt. En het grappige is dat ik ook wat liever en milder over anderen ga denken. Dus er is meer harmonie, meer balans in mijn hoofd en in mijn hart.

Ik ben een enorme flapuit, een gangmaker, een lolbroek. Maar ik realiseer me steeds vaker dat dat een houding is. Zo van, kijk mij eens grappig, ad rem en bijdehand doen. Leuk ben ik hé?. Ik bekeek mezelf eens van een afstandje en moest gewoon lachen om mezelf. Het is gewoon een manier van doen die ik al jaren hanteer, maar niet meer bij mij en mijn leven past.

Zo dobber ik maar een beetje voort. En het voelt goed....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven