Geld & Recht alle pijlers

huis kopen in je eentje?

28-09-2011 17:30 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben helemaal niet thuis is de hypotheekwereld en moet e.e.a. goed uitzoeken en me laten informeren maar voor ik daar aan begin ben ik benieuwd hoe jullie er over denken.

Is het mogelijk om een huisje/flatje (2slaapkamers) te kopen bij een inkomen van 1495 netto p.m.?
Niet in Amsterdam, ligt eraan waar je wil wonen.
jawel hoor.. ik heb met ongeveer zo'n loon een super leuk appartementje gekocht wat al helemaal verbouwd en alles was van 90 m2 in den haag.. moet jou ook lukken!
Ik heb helaas geen ouders die garant kunnen staan. Maar ik zie dat het dus wel kan. Particulier huren is zo vreselijk duur dar ik denk dat kopen goedkoper is op den duur.
Ik denk wel dat je een klein appartement kan kopen, maar dat ligt natuurlijk aan de vraagprijs van een woning. Misschien kun je je laten adviseren door een hypotheekadviseur? Mijn vriend en ik hebben ook een appartement gekocht, alleen op basis van zijn inkomen, vergelijkbaar met die van jou. Ze hebben ook gekeken naar het feit dat ik in de toekomst ook ga verdienen (ben bijna afgestudeerd) maar ik weet eigenlijk niet of dat echt is meegenomen in de beslissing van de bank, zou heel goed kunnen.. Laat je adviseren. Misschien kan dat niet altijd vrijblijvend bij een adviseur maar je zou natuurlijk verschillende banken langs kunnen gaan.
Het scheelt ook of je spaargeld hebt wat je kunt gebruiken om de kosten koper te financieren.
Je moet naar je bruto inkomen kijken. Op basis daarvan krijg je ook een hypotheek verstrekt. Netto inkomen is heel betrekkelijk. (Voorbeeld: Vriendin van mij verdient 700 euro bruto minder dan ik. Netto houdt ze 300 euro minder over dan ik. Ik zit in een andere schaal). Hoewel we dus netto niet zoveel van elkaar verschillen kan ik een veel hogere hypotheek krijgen dan zij.
Ligt vooral aan je maximale hypotheek, bij een bruto maandsalaris van ¤ 2000,- kun je maximaal tussen de 115.000 en 120.000 lenen volgens internet.

Je hebt wel huisjes voor die prijs in de randstad, maar ik zou er niet te veel van verwachten.

Misschien eens op internet kijken wat je maximale zou kunnen lenen en dan een kijkje nemen op bijv. funda.nl of jaap.nl wat er voor dat maximale bedrag te krijgen is en dan krijg je alvast een eerste idee en kun je daarna altijd een gesprek aangaan met de hypotheekadviseur.

Aanvulling: van je hypotheek moet je natuurlijk ook de overdrachtsbelasting en notaris kosten betalen, dus de huizenprijs moet nog wel iets lager liggen dan de hypotheek.
En iets kunnen betalen wil niet zeggen dat je dan ook per definitie een hyoptheek krijgt van dat bedrag. Ik zou bijvoorbeeld best 1000 euro aan hypotheek kunnen betalen per maand. Even een begrotinkje maken en klaar. Helaas zal de bank het daar niet mee eens zijn en berekenen ze gewoon vanuit mijn bruto inkomen hoeveel ik mag lenen.

Maw: aan je info hebben zowel wij, als de hypotheekadviseur weinig. Bedenk dus eerst even waar je wilt wonen en leg je bruto inkomen voor.
En hou er ook rekening mee dat je, naast je hypotheek, ook soms forse bijdragen per maand/jaar moet betalen aan de VVE van een appartementencomplex.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Jazeker de Hypo****!
Inderdaad, wat MEFunny zegt, ga eens naar de hypotheker. Kost niks en je weet meteen wat je kan kopen! Ligt er ook helemaal aan wáár je wil kopen, randstad wordt lastiiger dan de oostelijke en noordelijke provincies!
zalmwrapje, ook niet onbelangrijk: heb je een vast contract of een contract voor bepaalde tijd? Bij een bepaalde tijd contract kan een hypotheek best wel eens (veel) moeilijker worden...
Ik kan het niet hoor,ik verdien modaal,en kan als vrouw zijnde max 135.000euro lenen,nou,hier in de omgeving koop je daar niets voor..
quote:ladytruckster schreef op 28 september 2011 @ 19:06:

Ik kan het niet hoor,ik verdien modaal,en kan als vrouw zijnde max 135.000euro lenen,nou,hier in de omgeving koop je daar niets voor..

Hmmm, is dat omdat je een vrouw (alleen) bent denk je? Ik ben ook naar huizen aan het kijken en kan volgens de bank een behoorlijke hypotheek krijgen.

*weg* ben erachter dat het in Utrecht/Amsterdam toch heel erg tegenvalt. Meer dan max 2 kamers zit er in ieder geval niet in

Oh, ajb niet quoten, haal zo de bedragen weer weg
Ik ben ook vrouw en heb toch echt een huis gekocht in mijn eentje
Lijkt me niet, of het moet in zuid limburg of groningen zijn.
webs ik vind dat een forse hypotheek voor het salaris
quote:himalaya schreef op 28 september 2011 @ 18:17:

En hou er ook rekening mee dat je, naast je hypotheek, ook soms forse bijdragen per maand/jaar moet betalen aan de VVE van een appartementencomplex.Dit is idd een hele goede tip om rekening mee te houden (weet ik inmiddels uit ervaring)!
NIBUD zegt dat je woonlasten max. 30 % van je netto maandinkomen mogen bedragen
en vergeet de OZB niet, en groot onderhoud, een verfbeurt aan de buitenkant, elke 3 jaar, kost je zo 800 euro. Nieuwe dakgoot of andere onderhoudszaken, het tikt flink aan
.
quote:meds schreef op 28 september 2011 @ 19:32:

webs ik vind dat een forse hypotheek voor het salarisDat vond ik ook. Komt nog wel variabel salaris bij, maar dit werd me obv mijn vaste salaris de afgelopen maand door 2 banken verteld, dus het zal binnen de aangescherpte normen zijn. (Betekent overigens niet dat ik aan de max wil gaan zitten)
dan moet je snel kopen want de normen worden nog scherper bijgesteld. het is wel een kopersmarkt, dus als je kan dan zou ik het zeker overwegen. Maar wel in je achterhoofd houden dat inkomstenverlies omdat je bijv. minder wilt gaan werken dan de komende 20/30 jaar niet meer aan de orde is
quote:zalmwrapje schreef op 28 september 2011 @ 17:36:

Ik heb helaas geen ouders die garant kunnen staan. Maar ik zie dat het dus wel kan. Particulier huren is zo vreselijk duur dar ik denk dat kopen goedkoper is op den duur.ik ook niet, maar ik kreeg wel een intentieverklaring van werk. Dat moet je wel hebben. Maar eigenlijk krijg je die altijd wel. En een beetje spaargeld helpt altijd natuurlijk..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven