Werk & Studie alle pijlers

CV inkorten...hoe doe ik dat?

02-10-2011 21:51 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben na 7 jaar detacheren en 7 jaar overige werkervaring op zoek naar een nieuwe (vaste) baan. Ik ben het detacheren een beetje beu geworden en zoek meer regelmaat en lekker weer werken voor 1 vaste baas.

Nu heb ik een CV van 4(!) kantjes, omdat ik nu al mijn opdrachtgevers via de detacheringsbureaus en mijn werkzaamheden aldaar heb vermeld.

Maar 4 kantjes is natuurlijk veel te lang.

Hoe kan ik dit nu inkorten? Alleen maar de opdrachtgevers vermelden maar niet uitweiden over de werkzaamheden?

Iemand een idee?
Huts!
Nou, je begint je topic goed, in 1 zin! . Mijn man heeft het toen zo ook gedaan in zijn cv: van 2000 tot 2007 detacheringswerk via Naam bedrijf. Belangrijkste taken/ werkzaamheden............
De belangrijkste opdrachtgevers met naam noemen en de rest onder 'diverse opdrachtgevers' plaatsen? Alleen bij de belangrijkste of meest recente opdrachtgevers de werkzaamheden beschrijven. Schrijven dat je 'onder andere hebt gewerkt voor...' en daarachter alleen de belangrijkste noemen.
Je CV is het beste als je het aanpast voor iedere functie waar je op solliciteert. Iedere keer kun je dan vooral de nadruk leggen op de werkervaring die het meest van toepassing is op het werk waar je dan op solliciteert. Wat bijvoorbeeld goed werkt is om te vermelden "gedetacheerd via xxx bij verschillende opdrachtgevers onder andere:" en dan geef je van een aantal opdrachten, waarvan de ervaring er echt toe doet, alle details.
Persoonlijk vind ik een cv van 1 pagina het mooist, 4 kantjes is erg veel. De suggestie van Moekie76 is goed, duidelijk en overzichtelijk. Als je werk gedaan hebt relevant voor de baan die je zoekt, dit uiteraard vermelden of benadrukken bij je detacheringsoverzicht.
Aha, hier kan ik alvast wat mee!

Nu heb ik alle opdrachtgevers bij naam genoemd. Zonder arrogant te willen zijn: er zijn best "grote" namen bij die wel een goede indruk geven en waar de opdracht leuk was.

Maar nu wordt het een beetje teveel. Voorbeeld:

- periode

- naam opdrachtgever

- opsomming werkzaamheden

Maar omdat ik (bijna) altijd secretaresse/MA/PA ben geweest, zijn de werkzaamheden vaak hetzelfde geweest.

Dus met de tip van Dimitri kan ik ook wel wat!
Huts!
Persoonlijk vind ik een lang cv overigens geen probleem. Toen ik de laatste keer solliciteerde was dat met een cv van 6 kantjes. Totaal tegen de regels van een goed cv in natuurlijk. Maar wel aangenomen.
@ Satsuma, dat vind ik ook het mooist!

@ Ritmeester, ik hoopte al dat je je mening zou geven. Ik vind 4 kantjes ook erg veel, maar het irriteert me vooral dat het zo'n eentonige opsomming wordt. Het lijkt me dat een recruiter ook na 3 opsommingen van werkzaamheden bij opdrachtgevers denkt: Ja, nou weet ik het wel! Weg CV!
Huts!
Ja, als het saai wordt is inkorten beter. Dan vind ik de oplossing van Dimitri wel handig.

Ik gebruik tegenwoordig mijn cv voor bij offertes, en dan vind ik bondigheid stukken belangrijker, aan de andere kant heb ik dan wat meer ruimte voor ervaring, omdat zaken als opleiding dan weg vallen. Ik doe dan wat Jo aangaf: zorgen dat het CV maximaal aansluit bij wat ik wil vertellen.

Je kan ook denken aan een amerikaans model, waarin je vrij verhalend over jezelf vertelt. Google eens op "resume", dan krijg je prima voorbeelden. Hier bijvoorbeeld: http://www.bestsampleresume.com/
Benoem de projecten, niet de opdrachtgevers, van tijdens je detachering. En licht daarbij uit wat relevant is voor de functie waar je op solliciteert.
Amerikanen benadrukken altijd erg hoe fantastisch ze zijn en wat er allemaal wel niet dankzij hun tot stand is gekomen. Voor mijn NL smaak is het altijd net wat teveel van het goede!
kijk ns hoe andere hun cv maken etc
Voor nu allemaal vast bedankt voor de goede tips! Ik lees en reageer morgen verder want ik hoor mijn bedje naar me roepen!
Huts!
Een cv van 1 pagina? Dan heb je net je naw-gegevens en je opleiding!
quote:nummerzoveel schreef op 02 oktober 2011 @ 22:12:

Amerikanen benadrukken altijd erg hoe fantastisch ze zijn en wat er allemaal wel niet dankzij hun tot stand is gekomen. Voor mijn NL smaak is het altijd net wat teveel van het goede! ik heb net even het cv opgeduikeld dat ik voor een klus van de Wereldbank gebruikt heb. Ik schaam me nog steeds voor de overdreven teksten daar in. Geen woord gelogen, maar ook geen woord bescheidenheid. Voor Nederlands gebruik niet doen inderdaad. Maar het format vind ik wel bruikbaar.
Goh Ritmeester, was ook uitsluitend en alleen door jouw toedoen de omzet van je werkgever met 117% gestegen na 3 maanden in de functie van telesalesmedewerker en won je daarvoor de 'dream on award' en was je 4x medewerker van de week?
Ik blijf dit topic even volgen als je het niet erg vindt. Tips kan ik ook wel gebruiken.
Mensen denken vaak dat een CV een statisch document is, maar dat is het niet. Je licht er voor iedere functie uit wat relevant is.

Ik heb 10 jaar lang van alles en nog wat gedaan en dat is meestal totaal niet relevant voor het werk wat ik nu doe. Die periode vat ik dus samen met 'verschillende werkzaamheden voor diverse werkgevers in functies van xxx, xxxx, xxxx en xxxx aard. Zitten er in die periode echter werkgevers tussen die wel relevant kunnen zijn, dan benoem ik die werkgevers met name. Of als het soort werkzaamheden relevant kan zijn, dan licht ik die werkzaamheden eruit.

En datzelfde doe je ook met wel relevante ervaringen. Willen ze iemand met ervaring in projecten, dan laat je zien met welke projecten je bezig bent geweest. Zoeken ze iemand met internationale werkervaring, dan benadruk je het internationale karakter van je vorige banen. Enz.
quote:nummerzoveel schreef op 02 oktober 2011 @ 22:17:

Goh Ritmeester, was ook uitsluitend en alleen door jouw toedoen de omzet van je werkgever met 117% gestegen na 3 maanden in de functie van telesalesmedewerker en won je daarvoor de 'dream on award' en was je 4x medewerker van de week? ik zal de opening even anonimiseren en hier plaatsen.
Ik kan niet wachten, Ritmeester!
Dit was het ongeveer:

<en weg weer>

En het gekke is, dan was ik nog bescheiden in vergelijking met enkele amerikanen.
Hahaha, ik geloof je direct voor wat betreft die bescheidenheid! Ik heb al veel CV's gezien van Amerikanen en werkelijk... Je doet het nog heel keurig en redelijk Hollands!

(Trouwens wel geinig dat ik veel xxxen en yyyen zo kan invullen!)
quote:nummerzoveel schreef op 02 oktober 2011 @ 22:51:

Hahaha, ik geloof je direct voor wat betreft die bescheidenheid! Ik heb al veel CV's gezien van Amerikanen en werkelijk... Je doet het nog heel keurig en redelijk Hollands!

(Trouwens wel geinig dat ik veel xxxen en yyyen zo kan invullen!)ja, maar jij weet wat ik doe!
Idd, ik speel vals!

Ik heb zelf overigens iets vergelijkbaars in mijn CV staan, maar meer over mijn persoonlijke kwaliteiten en niet specifiek over projecten e.d. Ik heb even getwijfeld, maar wil het toch maar liever niet neerzetten ivm te persoonlijk.
Ik heb de mijne ook weer weggehaald.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven