Eten met stokjes

02-10-2011 22:34 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Is het heel raar dat ik graag met stokjes eet trouwens? Ik heb een setje hypermoderne chopsticks, die me zo goed bevallen dat ik de neiging heb ze ook mee te nemen als ik uit eten ga. Ik vind het erg prettig eten.

Komt dat vaker voor?
Ja, als jij je er fijn bij voelt..lekker doen! Ik vind het ook wel wat hebben eerlijk gezegd. Heb een periode in Japan gezeten en toen ik weer terug in NL was kostte het me moeite weer met mes en vork te eten.
Onze Japanse buuf vind mes en vork echt een goor idee. Onhygienisch. Dat heb ik nou niet, maar ik vind stokjes wel een manier van eten waarmee je de tijd neemt, het is minder binnen laden zeg maar.
Wat vind ze er goor aan?

Eten met stokjes is inderdaad wel fijn bij sommige gerechten. Ik zie mezelf alleen nog geen aardappelen/vlees/groente met stokjes eten.
Het lijkt me niet raar. Ik vind het juist best knap, ik heb het al vaak geprobeerd, maar kan het ECHT niet.
Een vriendin van me nam ze mee op vakantie. Best praktisch eigenlijk.
In Japan lachen ze je uit als je om vork of mes vraagt..dat had ik dus snel afgeleerd. Drama in het begin om mezelf aan te leren, maar dan vergeet je het ook nooit meer.

Ik heb dat idee ook wat je zegt, op de een of andere manier ben ik dan bewuster met het eten en het eetmoment bezig. Soort van mindfullness maar dan culinair.
ik eet al mijn rijstgerechten met stokjes en ga ik eten bij een restaurant waar sushi of rijst op het menu staat neem ik ze mee. die houten wegwerpstokjes leveren me nl allergische reacties op.

Je eet inderdaad rustiger, kleinere happen en bewuster...
Maar hoe leer je zoiets? Ik voel me nu een motorisch gestoorde, want ik snap het gewoon niet.
quote:flowerbombje schreef op 02 oktober 2011 @ 22:43:

Wat vind ze er goor aan? Geen idee, het idee wekt echt weerzin bij haar op.
quote:Ste_ schreef op 02 oktober 2011 @ 22:47:

Maar hoe leer je zoiets? Ik voel me nu een motorisch gestoorde, want ik snap het gewoon niet.

ik heb het toevallig als kind al geleerd, dat helpt misschien.

Maar het is wel te doen hoor. De onderste stok klem je tussen je duim, onderste knokkel van je wijsvinger en je ringvinger. Die blijft stabiel ten opzichte van je hand.

De bovesnte klem je tussen middelvinger, wijsvinger en duim, en die beweeg je ten opzichte van de andere stok.

Das alles
Oh ik ben ook een stokjeseter! Rijstgerechten eet ik sowieso met stokjes. Mn stokjes mee naar een restaurent is nog niet eens een heel slecht idee haha.
Ja, dat is raar. Onhandige dingen.
Liever elitair dan een pauper!
Een ex van me at ook altijd met stokjes. Hij gebruikte ze net zo gemakkelijk als bestek, en ik maar klungelen.
quote:ritmeester schreef op 02 oktober 2011 @ 22:34:

Is het heel raar dat ik graag met stokjes eet trouwens? Ik heb een setje hypermoderne chopsticks, die me zo goed bevallen dat ik de neiging heb ze ook mee te nemen als ik uit eten ga. Ik vind het erg prettig eten.

Komt dat vaker voor?

Zo raar is dat niet, vind ik.

Dat je er een topic over opent daarentegen...
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Ik ben wel eens in China geweest en dan leer je het snel met stokjes eten. Het scheelt dat alle rijst en noedels kleven en niet zijn zoals in NL Lassie vind ik niet te eten met stokjes.

Ik heb in China wel eens een lepel gevraagd, wel gekregen maar het hele restaurant moest lachen. We zaten in een restaurant waar geen toeristen kwamen en wat ze gezegd hebben weet ik niet maar het was een aparte avond.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Als jij het fijn vind gewoon doen. Eveneens restaurants.

Ik eet bijna nooit met mes en vork. Alleen mijn vork.

Maar ik ga dan wel niet naar een restaurant maar dan nog zou ik gewoon doen wat ik fijn vind.
Als ik rijst of noedels eet, eet ik ook altijd met stokjes. Ik vind het prettiger eten, je eet langzamer en daardoor is het ook veel beter voor je spijsvertering.

Wij gaan regelmatig naar Azië en als we dan in het vliegtuig terug een Westerse maaltijd krijgen - met mes en vork - zit ik altijd in het begin even te hannessen van 'hoe ging dat ook alweer.'

Maar om nu stokjes mee te nemen naar een restaurant? Lijkt me wel héél vreemd. Net of je het bestek in dat restaurant niet hygienisch vindt of zo.

En wat zijn 'hypermoderne' chopsticks? Stokjes zijn stokjes. Ik heb een keukenla vol: eenvoudige houten stokjes, gelakte houten stokjes, plastic stokjes, benen stokjes en metalen stokjes. Geen idee of ze hypermodern zijn lijkt me ook niet belangrijk eigenlijk.
quote:flowerbombje schreef op 02 oktober 2011 @ 22:43:

Wat vind ze er goor aan?

.

Ik weet natuurlijk niet of dat voor buuf geldt hoor maar ik heb begrepen dat ons bestek moeilijker te reinigen is, en dat men het idee heeft dat tussen al die hoekjes, krasjes en kerfjes bacterien zouden huizen.

Op zich natuurlijk niet heeel raar gedacht maar wel vreemd voor onze cultuur.
quote:kissthequeen schreef op 03 oktober 2011 @ 00:35:

[...]

Ik weet natuurlijk niet of dat voor buuf geldt hoor maar ik heb begrepen dat ons bestek moeilijker te reinigen is, en dat men het idee heeft dat tussen al die hoekjes, krasjes en kerfjes bacterien zouden huizen.

Op zich natuurlijk niet heeel raar gedacht maar wel vreemd voor onze cultuur.Alsof het zo nauw wordt genomen met de hygiëne in China.. rochels te pas en te onpas, muizen, kakkerlakken en ratten die door de open restaurants en op straat rennen, pissende mannen op iedere straathoek of samen naar het openbare toilet..
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
De buuf is Japans, en daar nemen ze het zeker wel heel nauw met hygiene..
Vind het ook een prettige manier van eten. Langzamer en bewuster. Maar dan alleen bij Aziatische gerechten. Stamppot boerenkool en rookworst of patat met mayo, dat gaat er bij mij op de een of andere manier zo niet in.
En heb je voor de gelegenheid je Aum weer uit de kast getrokken, of had je 'm al langer terug?
quote:Moosey schreef op 03 oktober 2011 @ 08:32:

De buuf is Japans, en daar nemen ze het zeker wel heel nauw met hygiene..Ik wilde al zeggen ja, je doet chinezen en japanners onrecht door ze op een hoop te vegen.
quote:Elynn schreef op 03 oktober 2011 @ 09:05:

En heb je voor de gelegenheid je Aum weer uit de kast getrokken, of had je 'm al langer terug?Die was al weer even terug

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven