Juridisch vraagje.
zaterdag 9 februari 2008 om 00:15
Bij erkenning
Hoe is gezag over kinderen geregeld bij erkenning van de kinderen?
Een (meerderjarige) moeder krijgt altijd automatisch het ouderlijk gezag over haar kind. Dat geldt niet voor de vader: wanneer ouders niet getrouwd zijn en geen geregistreerd partnerschap hebben, krijgt de man niet automatisch het ouderlijk gezag. Als de ouders wel gezamenlijk gezag willen, dan kunnen zij dat regelen als de vader het kind heeft erkend. De ouders vragen hiervoor een formulier op bij de rechtbank, en leveren het ingevulde formulier in met daarbij de volgende (kopieën van) stukken:
de geboorteakte van het kind;
geldig identiteitsbewijs van de ouders;
de akte van erkenning;
een uittreksel uit de gemeentelijke basisadminstratie van beide ouders (mag niet ouder dan zes maanden zijn).
De griffier van de rechtbank kijkt of aan alle voorwaarden is voldaan. Keurt hij het verzoek goed, dan maakt hij een aantekening in het gezagsregister
En wat nu als de moeder liever niet het gezamenlijk gezag wil?
Even los van de reden.
Kan de vader dan zelf het aanvragen?
En word zonder weerwoord van de moeder ( ook al is ze er niet mee eens) het gezamenlijk gezag goedgekeurd door een rechter? ( even voorop gesteld dat het geen crimineel is etc)
Of moet de moeder dus in beide gevallen iets hierover mededelen?
Hoe is gezag over kinderen geregeld bij erkenning van de kinderen?
Een (meerderjarige) moeder krijgt altijd automatisch het ouderlijk gezag over haar kind. Dat geldt niet voor de vader: wanneer ouders niet getrouwd zijn en geen geregistreerd partnerschap hebben, krijgt de man niet automatisch het ouderlijk gezag. Als de ouders wel gezamenlijk gezag willen, dan kunnen zij dat regelen als de vader het kind heeft erkend. De ouders vragen hiervoor een formulier op bij de rechtbank, en leveren het ingevulde formulier in met daarbij de volgende (kopieën van) stukken:
de geboorteakte van het kind;
geldig identiteitsbewijs van de ouders;
de akte van erkenning;
een uittreksel uit de gemeentelijke basisadminstratie van beide ouders (mag niet ouder dan zes maanden zijn).
De griffier van de rechtbank kijkt of aan alle voorwaarden is voldaan. Keurt hij het verzoek goed, dan maakt hij een aantekening in het gezagsregister
En wat nu als de moeder liever niet het gezamenlijk gezag wil?
Even los van de reden.
Kan de vader dan zelf het aanvragen?
En word zonder weerwoord van de moeder ( ook al is ze er niet mee eens) het gezamenlijk gezag goedgekeurd door een rechter? ( even voorop gesteld dat het geen crimineel is etc)
Of moet de moeder dus in beide gevallen iets hierover mededelen?

zaterdag 9 februari 2008 om 00:46
quote:Onderdezon schreef op 09 februari 2008 @ 00:37:
En jij wil geen gedeeld ouderschap?
Ik denk dat dat niet kan zonder goede reden. Tegenwoordig vinden rechters gauw dat een kind zijn vader èn zijn moeder nodig heeft.
Mag ik vragen waarom je dat niet wilt? Is hij een slechte vader?
Nogmaals mijn vraag: Kan de vader zonder toezegging van de moeder gezamenlijk gezag krijgen?
Zo van: Papa vraagt aan bij rechter.
Mama is er niet.
Prima. Case closed; Papa en Mama hebben gezamenlijk gezag.
Kan dit?
En jij wil geen gedeeld ouderschap?
Ik denk dat dat niet kan zonder goede reden. Tegenwoordig vinden rechters gauw dat een kind zijn vader èn zijn moeder nodig heeft.
Mag ik vragen waarom je dat niet wilt? Is hij een slechte vader?
Nogmaals mijn vraag: Kan de vader zonder toezegging van de moeder gezamenlijk gezag krijgen?
Zo van: Papa vraagt aan bij rechter.
Mama is er niet.
Prima. Case closed; Papa en Mama hebben gezamenlijk gezag.
Kan dit?

zaterdag 9 februari 2008 om 00:55
Nee, dat kan niet.
Maar in dit geval heeft de man al gezag over de kinderen. Hij heeft ze immers bij de geboorte erkend; en als jullie bij de geboorte getrouwd waren is die erkenning automatisch gegaan. Voor gezag over hoeft hij dus niet naar de rechter, want dat heeft hij al.
Als jullie samen niet uit een omgangsregeling komen kan hij echter wel naar de rechter stappen om er eentje af te dwingen. Dan wordt jij natuurlijk ook gehoord, dat gaat niet buiten jou om. Maar dan moet je wel met goede argumenten komen waarom jij dat niet wilt.
Als hij een slechte vader zou zijn, zou dat een reden zijn. Of als hij gedrag vertoond dat de ontwikkeling van jullie kinderen zou schaden, zoals drank- of drugsgebruik. Als dat niet het geval is wordt het moeilijk. Dan krijgt hij de kinderen minimaal een weekend per twee weken.
Maar in dit geval heeft de man al gezag over de kinderen. Hij heeft ze immers bij de geboorte erkend; en als jullie bij de geboorte getrouwd waren is die erkenning automatisch gegaan. Voor gezag over hoeft hij dus niet naar de rechter, want dat heeft hij al.
Als jullie samen niet uit een omgangsregeling komen kan hij echter wel naar de rechter stappen om er eentje af te dwingen. Dan wordt jij natuurlijk ook gehoord, dat gaat niet buiten jou om. Maar dan moet je wel met goede argumenten komen waarom jij dat niet wilt.
Als hij een slechte vader zou zijn, zou dat een reden zijn. Of als hij gedrag vertoond dat de ontwikkeling van jullie kinderen zou schaden, zoals drank- of drugsgebruik. Als dat niet het geval is wordt het moeilijk. Dan krijgt hij de kinderen minimaal een weekend per twee weken.

zaterdag 9 februari 2008 om 01:04
Conflicten over naar welke school de kinderen zouden moeten gaan en wie er op de kinderen past, zul je zelf op moeten lossen. Daar doet de rechter geen uitspraken over. Je kunt wel counseling inschakelen die tussen jullie kunnen bemiddelen. Brute maatregelen zoals de vader uit de ouderlijke macht ontzetten gaan daarvoor veel te ver.
zaterdag 9 februari 2008 om 01:23
Nogmaals:
Niet getrouwd.
Kinderen zijn erkend.
Prima vader is het!
Omgang goed.
Ik heb het over ouderlijk gezag.(sorry, ik zei eerst gezamenlijk gezag. Volgens mij is dit wat anders. mbt partner enzo)
Moeder heeft ouderlijk gezag automatisch. Vanaf de geboorte.
Vader kan ook belast worden met het ouderlijk gezag.
Kan dit aangevraagd worden door ALLEEN de vader zonder dat de moeder zich ermee bemoeit?
De vader is gewoon heel normaal. Niet de uitersten in dit verhaal.
Zegt meneer de Rechter dan gewoon: Is goed papa. U heeft nu gezellig ouderlijk gezag over de kinderen samen met uw ex.
Ik lees alleen maar dat de ouders dit SAMEN aanvragen.
Niet getrouwd.
Kinderen zijn erkend.
Prima vader is het!
Omgang goed.
Ik heb het over ouderlijk gezag.(sorry, ik zei eerst gezamenlijk gezag. Volgens mij is dit wat anders. mbt partner enzo)
Moeder heeft ouderlijk gezag automatisch. Vanaf de geboorte.
Vader kan ook belast worden met het ouderlijk gezag.
Kan dit aangevraagd worden door ALLEEN de vader zonder dat de moeder zich ermee bemoeit?
De vader is gewoon heel normaal. Niet de uitersten in dit verhaal.
Zegt meneer de Rechter dan gewoon: Is goed papa. U heeft nu gezellig ouderlijk gezag over de kinderen samen met uw ex.
Ik lees alleen maar dat de ouders dit SAMEN aanvragen.

zaterdag 9 februari 2008 om 01:26
Ja, dat heb je ook gedaan, dat samen aanvragen, toen pappie het kind erkende en jij daarmee instemde. Jullie hebben NU het gezamenlijk ouderlijk gezag.
NB. Toch even recapituleren: je hebt nooit samen het ouderlijk gezag aangevraagd? En jullie zijn niet getrouwd voor de geboorte van de kinderen? Nee, dan heeft hij geen gezag. En dat krijgt hij ook niet zonder dat jij gehoord bent.
NB. Toch even recapituleren: je hebt nooit samen het ouderlijk gezag aangevraagd? En jullie zijn niet getrouwd voor de geboorte van de kinderen? Nee, dan heeft hij geen gezag. En dat krijgt hij ook niet zonder dat jij gehoord bent.
zaterdag 9 februari 2008 om 01:53
quote:Onderdezon schreef op 09 februari 2008 @ 01:26:
Ja, dat heb je ook gedaan, dat samen aanvragen, toen pappie het kind erkende en jij daarmee instemde. Jullie hebben NU het gezamenlijk ouderlijk gezag.
Zo nu en dan vernam ik wel eens dat vader slechts bij erkennen van de kinderen -na uit elkaar gaan- omgangsrecht en onderhoudsplicht heeft.
Dat de beslissing bij degene ligt die het ouderlijk gezag heeft.
Er werd dan gezegd dat de vader dit dus dan niet had.(bij alleen erkenning)
Dit moest dan eerst aangevraagd worden.
Vader heeft kinderen erkend. Oke. Het ouderlijk gezag is dan al jaren een feit. Dat zal dan wel.
Ik vind alleen zo gek dat ik soms op internet iets anders lees.
Dat ik denk? Hoe zit het nou? De ene keer gaat het over scheiden, dus dat ligt al heel anders. Dan weer over stellen die niet getrouwd zijn maar kinderen wel erkend zijn en dan moet de vader het ouderlijk gezag aanvragen. Staat er letterlijk. Deze teksten gaat altijd over dat mama en papa samen een formulier moeten invullen.
Ik vraag mij dan af: een vader kan dus niet alleen dit formulier invullen? Heeft hij de moeder nodig voor deze aanvraag?
Ik lees nu hier dat het ouderlijk gezag kennelijk al is geregeld na erkenning.
Toch vreemd dat dit soort informatie wat ik net omschreef over het aanvragen van ouderlijk gezag te vinden is op bepaalde sites.
Zo nu en dan vernam ik wel eens dat vader slechts bij erkennen van de kinderen -na uit elkaar gaan- omgangsrecht en onderhoudsplicht heeft.
Dat de beslissing bij degene ligt die het ouderlijk gezag heeft.
Er werd dan gezegd dat de vader dit dus dan niet had.(bij alleen erkenning)
Dit moest dan eerst aangevraagd worden.
Vader heeft kinderen erkend. Oke. Het ouderlijk gezag is dan al jaren een feit. Dat zal dan wel.
Ik vind alleen zo gek dat ik soms op internet iets anders lees.
Dat ik denk? Hoe zit het nou? De ene keer gaat het over scheiden, dus dat ligt al heel anders. Dan weer over stellen die niet getrouwd zijn maar kinderen wel erkend zijn en dan moet de vader het ouderlijk gezag aanvragen. Staat er letterlijk. Deze teksten gaat altijd over dat mama en papa samen een formulier moeten invullen.
Ik vraag mij dan af: een vader kan dus niet alleen dit formulier invullen? Heeft hij de moeder nodig voor deze aanvraag?
Ik lees nu hier dat het ouderlijk gezag kennelijk al is geregeld na erkenning.
Toch vreemd dat dit soort informatie wat ik net omschreef over het aanvragen van ouderlijk gezag te vinden is op bepaalde sites.
zaterdag 9 februari 2008 om 01:54
Oh onderzon,ik wilde je al corrigeren,maar dat heb je zelf al gedaan.
Erkenning geeft overigens alimentatieplicht en recht op een omgangsregeling.
Ouderlijk gezag geeft medezeggenschap over alle beslissingen t.o.v jullie kind.
(even kort door de bocht)
Als de vader het ouderlijkgezag wil ,kan hij dit aanvechten bij de rechter.Zonder aantoonbare reden waarom hij dit niet zou krijgen ,kan de rechter dus jouw toestemming afdwingen.
Kennelijk wil je weinig loslaten over de reden van je vraag.
Echter vraag ik mij af of je in het belang van jullie kind denkt?
Je schrijft dat hij een goede vader is,dus waarom geen ouderlijk gezag geven?
Wat is dat toch met die moeders die na een break up hun kind in het spel betrekken?
Nou ja,hopelijk niet van toepassing op jouw situatie,dat weet ik niet gezien je niet schrijft.
maar de vraag trekt toch wel mijn wenkbrauw op.
Erkenning geeft overigens alimentatieplicht en recht op een omgangsregeling.
Ouderlijk gezag geeft medezeggenschap over alle beslissingen t.o.v jullie kind.
(even kort door de bocht)
Als de vader het ouderlijkgezag wil ,kan hij dit aanvechten bij de rechter.Zonder aantoonbare reden waarom hij dit niet zou krijgen ,kan de rechter dus jouw toestemming afdwingen.
Kennelijk wil je weinig loslaten over de reden van je vraag.
Echter vraag ik mij af of je in het belang van jullie kind denkt?
Je schrijft dat hij een goede vader is,dus waarom geen ouderlijk gezag geven?
Wat is dat toch met die moeders die na een break up hun kind in het spel betrekken?
Nou ja,hopelijk niet van toepassing op jouw situatie,dat weet ik niet gezien je niet schrijft.
maar de vraag trekt toch wel mijn wenkbrauw op.
zaterdag 9 februari 2008 om 02:00

zaterdag 9 februari 2008 om 02:15
zaterdag 9 februari 2008 om 02:22
Sta je er overigens wel bij stil,hoe zwaar de belasting in sommige situaties kan zijn als je als enig ouderlijk gezag hebt?
èn hoe lastig het soms voor je kind kan zijn,zeker als het ouder wordt?
Ouderlijk gezag is niet,ik beslis hoe laat je naar bed gaat,hoe lang je tv mag kijken enzovoort.
Ouderlijk gezag heeft een enorm breed raakvlak.
Ik vind het een beetje eng voor een kind als 1 ouder volledig overal over kan beslissen en de ander langs de zijlijn staat ( gevallen waarbij het door overlijden of ander ernstige redenen niet anders kan buiten beschouwing gelaten)
èn hoe lastig het soms voor je kind kan zijn,zeker als het ouder wordt?
Ouderlijk gezag is niet,ik beslis hoe laat je naar bed gaat,hoe lang je tv mag kijken enzovoort.
Ouderlijk gezag heeft een enorm breed raakvlak.
Ik vind het een beetje eng voor een kind als 1 ouder volledig overal over kan beslissen en de ander langs de zijlijn staat ( gevallen waarbij het door overlijden of ander ernstige redenen niet anders kan buiten beschouwing gelaten)
zaterdag 9 februari 2008 om 02:30
quote:Onderdezon schreef op 09 februari 2008 @ 01:26:
Sorry de berichten kruisen elkaar.
Ik lees zojuist de toevoeging in je bericht.
Dus de moeder is wel nodig? Wanneer de vader ook ouderlijk gezag wil?
Wat vreemd eigenlijk. Het is óf samen aanvragen. Óf de vader kan niks beginnen zonder de moeder?
De rechter kijkt toch slechts naar de vader en vooral belangen van de kinderen. Wat is de meerwaarde van het horen van de moeder?
Of is het uitgangspunt bij voorbaat al: de moeder wil niet dat de vader ook ouderlijk gezag krijgt? En dit moet zij dan onderbouwen?
Waarom gebeurt toewijzen van ouderlijk gezag niet zonder het horen van de moeder?
Gewoon aanvragen. De moeder word hier buiten gelaten.
Vader krijgt ouderlijk gezag.
Klaar.
Is dit onmogelijk?
Sorry de berichten kruisen elkaar.
Ik lees zojuist de toevoeging in je bericht.
Dus de moeder is wel nodig? Wanneer de vader ook ouderlijk gezag wil?
Wat vreemd eigenlijk. Het is óf samen aanvragen. Óf de vader kan niks beginnen zonder de moeder?
De rechter kijkt toch slechts naar de vader en vooral belangen van de kinderen. Wat is de meerwaarde van het horen van de moeder?
Of is het uitgangspunt bij voorbaat al: de moeder wil niet dat de vader ook ouderlijk gezag krijgt? En dit moet zij dan onderbouwen?
Waarom gebeurt toewijzen van ouderlijk gezag niet zonder het horen van de moeder?
Gewoon aanvragen. De moeder word hier buiten gelaten.
Vader krijgt ouderlijk gezag.
Klaar.
Is dit onmogelijk?
zaterdag 9 februari 2008 om 02:42
Hmmm.
Ik heb het vermoeden dat wij hier met een vader te maken hebben.
Anyways,
Als je als vader het via de rechter af wil dwingen,zal de moeder uiteraard met een goed onderbouwde reden moeten komen waarom ze dat niet wil, en wordt ze dus gehoord.
Als je als vader aan kan tonen dat je zonder enige onderbreking de vaderlijke plichten hebt vervuld(denk aan regelmatig contact,verzorging,betrokkenheid)
En de moeder geen aantoonbare nalatenschap kan aanvoeren sta je redelijk sterk.
Ik heb het vermoeden dat wij hier met een vader te maken hebben.
Anyways,
Als je als vader het via de rechter af wil dwingen,zal de moeder uiteraard met een goed onderbouwde reden moeten komen waarom ze dat niet wil, en wordt ze dus gehoord.
Als je als vader aan kan tonen dat je zonder enige onderbreking de vaderlijke plichten hebt vervuld(denk aan regelmatig contact,verzorging,betrokkenheid)
En de moeder geen aantoonbare nalatenschap kan aanvoeren sta je redelijk sterk.