Geld & Recht alle pijlers

contractkosten?

04-10-2011 16:04 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
hallo, kan een kamer krijgen via een huisbaas. het is via de huidige huurder zelf verhuurd, met kijkavond en alles. morgen ga ik het contract ondertekenen, ik betaal bovenop de huur 1 maand borg. echter, nu rekent de beste (ahum) man ook ineens 200 euro aan contractkosten. bij navraag bij juridisch loket blijkt dat dat niet mag, als er een rechtszaak van mocht komen, dan mogen contractkosten niet meer zijn dan 120 euro. er is verder geen wet voor. ik wil alleen dolgraag wel die kamer in en ben bang dat als ik weiger de kosten te betalen, dat ik dan de kamer niet krijg. heeft iemand nog tips en tricks hoe ik dit kan aanpakken? denk het op zon boeg te gooien van: gulden middenweg? en dan bluffen en zeggen dat het eigenlijk strafbaar is ofzo...maar zo goed ben ik nou ook weer niet in lullen
Nou zeggen tegen die man dat het niet mag wat hij doet. En als ie je niet gelooft moet ie het juridisch loket ook maar bellen. Dikke kans dat hij dit zelf ook wel weet en zo bezig is mensen geld af te troggelen die het niet weten. Ik zou zeggen: ik betaal 120 euro, dat is het wettelijk maximum.
Tja, het mag niet maar het gebeurt wel; contractkosten, bemiddelingskosten, sleutelgeld, er zijn zo veel namen voor.

Zal ik je iets vertellen? Als je dat niet betaalt verhuurt hij de kamer aan een ander, die wel betaalt.
Die contractkosten staan waarschijnlijk niet in je contract. Kun je niet éérst het contract tekenen, en dán pas de maximale contractkosten betalen die jij kwijt wil? Dan kan hij je juridisch toch niks maken?
inderdaad wat pinks zegt, dan verhuurt hij het wel aan iemand anders. Er zal echt wel iemand komen die het wil huren hoor en het geld wel wilt betalen.
De kamer nemen, eerst betalen, en dan terugvorderen op basis van de wet/regelgeving? Dan heb je de kamer, en het duurt even, maar het zou mogelijk moeten zijn het terug te vorderen. Geen idee hoor, is misschien ook heel dom bedacht.
quote:positivodo schreef op 04 oktober 2011 @ 16:19:

De kamer nemen, eerst betalen, en dan terugvorderen op basis van de wet/regelgeving? Dan heb je de kamer, en het duurt even, maar het zou mogelijk moeten zijn het terug te vorderen. Geen idee hoor, is misschien ook heel dom bedacht.

Klopt, maar dan heb je ook: gezeik met je huisbaas.

Serieus, wil je dat voor 200 euro?

Ik weet dat het héél onredelijk en oneerlijk voelt, en dat is het ook. Maar het had ook de complete huur nog een keer extra kunnen zijn, dat gebeurt ook zat.
Je staat in je recht, maar dat ga je niet krijgen als je voor het tekenen moeilijk gaat doen. Ik zou gewoon betalen. Je kunt eventueel terugvorderen als je getekend (en betaald) hebt, maar ik zou dat niet doen als je veel met de man te maken zult krijgen of hij een totale griezel is. Ben zelf ooit eens ernstig bedreigd door nieuwe huisbaas om iets soortgelijks, en toen was de lol van de kamer er voor mij wel af (altijd bang dat hij weer op 'bezoek' zou komen)...
quote:pinks schreef op 04 oktober 2011 @ 16:40:

[...]

Klopt, maar dan heb je ook: gezeik met je huisbaas.

Serieus, wil je dat voor 200 euro?

Sterker nog, voor ¤ 80,-, want ¤ 120,- mag gerekend worden lees ik net.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik heb 1 mnd huur + 19% betaald voor m'n huisje.

Bijna 700 euro.

Jammer dan.. Ik wou het graag dus heb het maar gedaan, nu echt blij met mn huis
Internagelaktisch
daar ben ik dus ook bang voor maar denk dat ik zoiets zeg als: om u tegemoet te komen, betaal ik u 120 euro. aangezien het eigenlijk niet mag. maar zien hoe het loopt. bedankt voor de adviezen!
Ik zou m eerst even googelen voor je dat soort 'harde' stellingen neer gaat gooien. Sommige huisbazen zijn echt geen fijne meneren.

En hou je er rekening mee dat hij dan prima kan zeggen dat je dan de kamer niet krijgt?
Oh en je zegt: als er een rechtszaak van mocht komen. Ik zal je dit vertellen: als je er een rechtszaak van wilt maken begint dat met het betalen van 71 euro aan griffierechten - door jou. Dus zelfs al krijg je gelijk, dan scheelt je dat 9 euro.

Ga je dat echt doen? Ik neem aan dat je huisbaas de gok neemt dat niemand al die moeite van een rechtszaak gaat doen voor 9 euro, en je dus gewoon de kamer niet verhuurt als jij die 200 euro niet betaalt en het aan iemand anders verhuurt die wel betaalt.
snik...denk dat je gelijk hebt helaas. bedankt voor je reactie
Sterker nog, volgens mij mag je bij de rechtbank alleen zaken aanbrengen als je een minimumbelang van 500 euro hebt. (kan iemand dit bevestigen?). Van mijn rechtsbijstand weet ik dat ze pas in actie komen als het om een bedrag van minimaal 250 euro gaat. Daaronder doen ze niets.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven