Verdriet na abortus

29-09-2011 15:39 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
-
..
Molly74: ik kan me voorstellen dat je daar verdrietig van wordt. Ik denk het ook wel eens, ook al is dat voor mij nog niet aan de orde (ben 24): wat nou als ik nooit kinderen krijg? Maar ik probeer die gedachten altijd snel te stoppen.

Wel bijzonder dat je hetzelfde 'troosttrucje' gebruikte. Ik moet zeggen dat ik ook nog nooit met mensen gepraat heb die dezelfde dingen ervaren hebben.

Wel heel mooi dat je nog een plekje hebt waar je naar toe kunt gaan!
@Molly, dank je wel voor je toelichting.

@Lieve Nijntje, je bedoelt het zo ontieglijk goed

Maar zo werkt het niet, doen alsof het verleden zich laat overrulen door de toekomst. Als je die kern van verdriet voelt (hoeft niet, maar is vaak wel het geval) moet je daar iets mee, anders worden de tranen die erin zitten lood en verkramp en verstijf je op den duur. Ontdooien en ontspannen kosten dan vreselijk veel energie -dus liever niet.

Ik heb mijn eigen verhaal een miljoen keer aan mezelf verteld, een paar keer aan anderen, en uiteindelijk met alle toeters en bellen voor mezelf opgeschreven en herschreven. Een paar jaar geleden heb ik een wandkleed van zachte wol gemaakt met daarin centraal een warme, veilige plek waar een kindje ligt. Het wordt aangeraakt door binnenvallend licht, een vlinder stijgt langs de stralen omhoog. De cocon van licht wordt omhuld door de mannelijke en vrouwelijke levensloop, die ook weer bijeenkomen en nieuw leven tot stand brengen. Het kleed gaat dus over de wedergeboorte.

Een lieve vriend van me heeft het kindje 'Esperanza' gedoopt, het Spaanse woord voor hoop. Hij heeft me geholpen bij het terugvinden van hoop, van levenslust, ook al had ik al lang een gelukkig en stabiel huwelijk en gezinsleven. Zo diep kan dat alles gaan.

Daarom, Sunglass: goede actie van je, ook om je ex op te zoeken als je daar behoefte aan hebt. Per slot was hij ook van de partij.

Bewaar de reacties. Ik lees hier veel warmte, veel waarvan ik denk dat je er je voordeel mee kan doen. Chapeau, Vrouwen!
GIRLPOWER!!
Ik ben echt heel erg ontroert door zoveel lieve en fijne reacties.

Vanavond komt mijn ex en hoewel ik er een beetje tegenop zie, weet ik dat ik dit nodig ga hebben in het verwerkingsproces.

Ik zal misschien vanavond of anders morgen even laten weten hoe het gesprek is gegaan.

Alvast heel veel dank voor alle reacties..
*
Ik heb hier geen ervaring mee, maar wil je heel veel sterkte wensen. Misschien heb je nog iets aan onderstaande? Zoniet, ik heb het goed bedoeld.

Hulp na abortus

Een abortus kan een ingrijpende gebeurtenis zijn. Heb jij langer dan een half jaar geleden een abortus gehad en vind je het moeilijk om deze ervaring een plek te geven in je leven? Is het moeilijk voor je als mensen in je omgeving zwanger zijn of een kindje krijgen? Ben je boos op jezelf of op anderen, ben je verdrietig of voel je je bang of schuldig?

Je kunt bij hulpverlenende instanties terecht als je een abortus hebt gehad en als je hier na zes maanden nog steeds last van hebt. Zij helpen je om de ervaring te verwerken. Samen besteden ze aandacht aan de wijze waarop je de keuze voor de abortus hebt gemaakt, wie erbij betrokken waren, hoe je om kunt gaan met gevoelens van boosheid, verdriet, schuld en spijt en hoe je jouw leven nu vorm kunt geven.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 04-10-2011 16:13
Reden: Promotie organisatie
% gewijzigd
Er staan hier al een hoop adviezen en ik denk dat je er hier over kan praten met mensen die je situatie herkennen.

Ik kan er alleen maar een knuffel aan toevoegen dus heel veel sterkte!
@ Yvonne77 - de organisatie die jij noemt heeft traditioneel christelijke wortels en is in die zin niet neutraal.

Ik maak bezwaar tegen de reclame die je voor die organisatie maakt en heb dit bij het moderatie-team aangegeven.

Je goede bedoelingen zijn (wat mij betreft) een mega-miskleun - om niet te zeggen: opzouten met je club.

Dimpf, spat uit elkaar bij reclame voor de nazaten van griezel Doorenbos
@sunglasss: Bij voorbaat excuses voor onderstaande: quote:dimpf schreef op 03 oktober 2011 @ 23:14:

@ Yvonne77 - de organisatie die jij noemt heeft traditioneel christelijke wortels en is in die zin niet neutraal.

Ik maak bezwaar tegen de reclame die je voor die organisatie maakt en heb dit bij het moderatie-team aangegeven.

Je goede bedoelingen zijn (wat mij betreft) een mega-miskleun - om niet te zeggen: opzouten met je club.

Dimpf, spat uit elkaar bij reclame voor de nazaten van griezel Doorenbos

@Dimpf: Jammer dat je zo fel reageert. Zie hier totaal geen reden toe. Ik denk dat alle dames hier zelf prima weten of ze iets wel of niet willen en sommige vrouwen worden wel graag geholpen via een christelijke organisatie. Een organisatie die overigens zonder oordeel vrouwen wil helpen die in een zeer moeilijke situatie verkeren. En NEE, ik heb geen banden met hun, werk er ook niet. Wilde gewoon iets aanreiken.

p.s. Het FIOM aanprijzen mag wel??? Beetje hypocriet van je!
Ik weet niet wat hierboven voor instantie genoemd is, maar ik ben van mening dat in dit geval iedere hulp wel genoemd kan worden. lk zie het niet als reclame, net zomin ik het FIOM als reclame zie. Het lijkt me juist fijn als er ideeën komen vanuit diverse hoeken, en wat TO (of wie dan ook) ermee doet, is aan die persoon.

Jammer dat Viva hier blijkbaar ook iets mee gedaan heeft (edit: is geen kritiek op jullie beleid hoor. :-) Bedoelde het meer dat ik het jammer vind voor TO)

@Dimpf: wellicht raakt het je persoonlijk, als ik je laatste zin zo lees. Dan begrijp ik je boosheid wel, maar het had misschien iets genuanceerde gekund. Al is het maar om TO niet tot last te zijn. :-)

@TO: hoe is het afgelopen? Hoe gaat het met je?
Precies Molly, dat bedoel ik ook. Ik ben hier niet om iemand mijn geloof op te dringen. Maar waarom mag je wel het FIOM aanprijzen en niks anders? Ik vind het vreemd dat mijn post is gewijzigd.

Laten we terugkeren naar het topic, daar gaat t toch om?
Geen advies, wel een
Jaaaa, knuffelen kan ook helpen! :-)
Dames, er is in mijn optiek een verschil tussen het noemen van een link en tussen adressen en telefoonnummers en stukken tekst over een organisatie posten. Dat laatste kleurt behoorlijk in, vind ik.

Bovendien kan ik me niet voorstellen dat vrijdenkende vrouwen erg gediend zijn van funda-denkende christelijke groeperingen. Die van 'het enige vrouwenrecht is een aanrecht'. Of die bang maken en insinueren. Dat is niet zuiver. Wie googled vindt het allemaal echt wel.

Molly, sure - ik heb de tamelijk harde strijd in de jaren '70 en begin jaren '80 van betrekkelijk dichtbij meegemaakt. Je weet dat de Amerikaanse geestverwanten van siriz niet schuwen om artsen te vermoorden...? Daar wil je (hoop ik) toch niet mee geassocieerd worden.

Knuffelen helpt, maar is, helaas, niet altijd genoeg.
quote:dimpf schreef op 05 oktober 2011 @ 10:59:

Dames, er is in mijn optiek een verschil tussen het noemen van een link en tussen adressen en telefoonnummers en stukken tekst over een organisatie posten. Dat laatste kleurt behoorlijk in, vind ik.

Bovendien kan ik me niet voorstellen dat vrijdenkende vrouwen erg gediend zijn van funda-denkende christelijke groeperingen. Die van 'het enige vrouwenrecht is een aanrecht'. Of die bang maken en insinueren. Dat is niet zuiver. Wie googled vindt het allemaal echt wel.

Molly, sure - ik heb de tamelijk harde strijd in de jaren '70 en begin jaren '80 van betrekkelijk dichtbij meegemaakt. Je weet dat de Amerikaanse geestverwanten van siriz niet schuwen om artsen te vermoorden...? Daar wil je (hoop ik) toch niet mee geassocieerd worden.

Knuffelen helpt, maar is, helaas, niet altijd genoeg.

Als eerste over dat knuffelen: dat was om de lucht te klaren. :-) Lees mijn eerdere reacties hier maar eens en je zult lezen dat ik ook andere adviezen aan TO gaf.

Ik weet niet of die ene organisatie die genoemd werd fundamentalistisch is. Wat ik eruit begreep is dat ze enkel vrouwen met 'abortusverdriet' (weet even niet hoe ik het moet noemen) helpen. Ongeacht de religieuze achtergrond. En het zou mij eerlijk gezegd niet uitmaken bij wie, wat of waar ik hulp kon vinden, zolang ze me maar serieus nemen. Je kunt inderdaad googelen op instanties, maar zoals anderen dat hier ook doen, kun je TO (of wie dan ook) helpen om wat suggesties te doen.

Misschien hoort het niet om telefoonnummers te noemen op een forum, maar ik zie dat in deze context niet als boze opzet van de schrijfster. Wat die tekst betreft: daar staat naar mijn idee niets gekleurds in. Enkel het noemen van vraagstukken waar iemand mee kan kampen.

Wat betreft "de Amerikaanse geestverwanten van siriz niet schuwen om artsen te vermoorden" Euh.... ik weet niet wat dit inhoudt, ken het niet. Dus daar kan ik even geen reactie op geven. Misschien een uitleg (hoeft niet hoor, maar om het te verhelderen)? Was de instantie die Yvonne noemde dan gelinkt aan artsen-moorden??
.
anoniem_110119 wijzigde dit bericht op 05-10-2011 15:47
Reden: off topic
% gewijzigd
Wat vervelend voor Sunglass om haar topic hiermee te vervuilen.

Ik wilde hier helemaal niet reageren (want geen ervaring) maar dit vind ik gewoon niet netjes. Misschien kunnen jullie dit debat elders voeren en jullie reacties verwijderen?

Sunglass, hoe was het gesprek met je ex? Ik hoop dat het je heeft opgelucht om er met hem over te praten en dat hij goed heeft gereageerd.
@pompadoer: je hebt helemaal gelijk, excuses. Ik lees niet meer mee, heb het gehad met de beledigingen en opgelegde mening.

@Sunglasss: ik wens je heel veel kracht om het te verwerken. Ik hoop dat je, waar dan ook, de juiste mensen gaat treffen die jou helpen het een plek te geven die dragelijk is.
quote:Pompadoer schreef op 05 oktober 2011 @ 15:43:

Wat vervelend voor Sunglass om haar topic hiermee te vervuilen.

Ik wilde hier helemaal niet reageren (want geen ervaring) maar dit vind ik gewoon niet netjes. Misschien kunnen jullie dit debat elders voeren en jullie reacties verwijderen?

Sunglass, hoe was het gesprek met je ex? Ik hoop dat het je heeft opgelucht om er met hem over te praten en dat hij goed heeft gereageerd.

Ik zie het voornamelijk nog steeds als advies. Dus ik weet niet of je speciaal op mij doelde, maar ik verwijder mijn reacties niet. Ik heb het steeds goed voor met TO, zoals in mijn andere reacties ook te lezen staat.

En Yvonne: ik hoop niet dat ik je ergens beledigd heb, want dat is niet mijn bedoeling. Ik wilde het vooral neutraal houden en een bruggetje maken tussen jou en Dimpf. :-)
Wat wel blijkt is, dat het abortusthema een gevoelig en lastig terrein blijft. Ik schat in dat niet alle posters vanuit eigen ervaring schrijven. Dat hoeft uiteraard niet, maar precies het wel of niet hebben van een ervaring als TO kan het verschil maken.

Ik had mijn vraag/voorstel bij de moderatie neergelegd. Wat die ermee doen of niet doen is niet mijn verantwoordelijkheid. Het mod-team/site-beheerder stelt uiteindelijk de grenzen, niet wij-users.

Ik heb verder geen behoefte aan een discussie op deze plek. Het enige dat ik wil is, dat vrouwen die voor een zwangerschapsafbreking hebben gekozen ruimte krijgen voor hun verhaal, en dat gaat doorgaans minder goed met opgeheven vingertjes.

Sunglass zie ik als een pittige jonge vrouw die haar moment voor een update vast wel weet te bepalen.

Sunglass, mocht je je draadje nog bij-lezen: sterkte, en ik hoop dat je ex je vooruit kan helpen. Dat is voor hem ook goed.

Dimpf

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven