Geld & Recht alle pijlers

Uit elkaar en hypotheek met onderwaarde

05-10-2011 09:57 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
x
is de hypotheek gebaseerd op zijn salaris of is dat van jou ook meegenomen?
wij slapen nooit.
Dat lijkt mij risicovol justine. Als ex ineens iets in z'n hoofd haalt dat hij de hypotheek niet kan/wil betalen (of als het opeens slecht gaat met zijn bedrijf) dan komt de bank de hypotheek bij jou halen. Dat lijkt me niet echt wenselijk aangezien je dan inmiddels zelf ook je vaste lasten hebt. Bovendien blijf je dan financieel aan elkaar verbonden. Iets wat ik echt niet zag zitten met mijn ex (en terecht, bleek achteraf)

Sorry misschien heb ik het verkeerd gezegd van die 2 jaar renteaftrek. Weet het niet meer precies en gelukkig is het huis net op tijd verkocht.
Kip, goed om te horen dat je huis eindelijk is verkocht! Wel balen van die schuld maar ik kan me voorstellen dat je opgelucht bent dat je er vanaf bent!

Inderdaad heeft die constructie vooral nadelen:

- je blijft hoofdelijk aansprakelijk voor de hele hypotheekschuld

- je blijft met elkaar verbonden (bij nieuwe relaties kan dat lastig zijn)

- HRA stopt 2 jaar na vertrek

- na scheiding ben je niet meer automatisch elkaars erfgenaam

- je kunt zelf geen ander huis kopen
x
quote:Justine4 schreef op 05 oktober 2011 @ 10:50:

Hoi Lolobal

Heb je er over nagedacht om het huis/hypotheek "gewoon" om jullie beide namen te laten staan ?

Kun jij toch op jezelf gaan wonen en je ex houdt het huis en de lasten.

Als je een goede levensverzekering hebt lopen is het een "mooie" verzekering als jij of je ex in de toekomst onverhoopt alleen voor jullie kindje zal moeten zorgen.

Mijn ex en ik hebben het ook zo "opgelost" en hopen in de toekomst op een beter plan, dat in elk geval niet zo ongelovelijk veel geld gaat kosten en in de tussen tijd blijven we aflossen en wordt ons probleem elke maand kleiner.

Dit doen we inmiddels al 5 jaar zo !

Een goede verstandhouding is wel een must !!!

Ben wel benieuwd naar deze constructie. Mijn man wil scheiden, ik blijf met de kinderen voorlopig in ons huis wonen (hij heeft inmiddels appartement) omdat het nu onverkoopbaar is en omdat de kindjes hier hun vriendjes hebben. Hij wil meebetalen aan de lasten (ik werk parttime en kan ze niet volledig zelf opbrengen) en de verstandhouding is goed.

Hoe werkt dit dan? Naam en hypotheek staat op beide namen zoals tijdens het huwelijk? Maar er wordt toch een appartement bij gehuurd? Hoe zit dat dan met max 2jr aftrek van rente?
Als je voor jezelf kiest, krijg je er altijd iets mooiers voor terug..
Ik heb zelfs tijdens dat het huis te koop stond en ik in mijn huurwoning woonde nog maandelijks moeten meebetalen aan de hypotheek (de helft). Enorm zuur, maar niks aan te doen, want het was ook voor de helft mijn huis.

Dus als jouw ex dat niet wil, zou dat wel 'relaxt' zijn.

Sterkte met de beslissing. Vond het ook heel moeilijk, maar je gaat toch niet bij elkaar blijven alleen maar voor het huis??
quote:kipkerrie schreef op 05 oktober 2011 @ 11:06:

je gaat toch niet bij elkaar blijven alleen maar voor het huis??Je hebt een huis omdat je bij elkaar bleef, niet andersom.
Yep het is zeker risicovol......maar het gevoel dat ik hem dit aan doe ken ik maar al te goed.

Nu heeft hij zijn huis en de kinderen nog steeds hun thuis en beide geen schulden waar je u tegen zegt.

Heb inmiddels een nieuwe partner die het gelukkig kan vinden met deze "constructie", maar het blijft idd vervelend om op deze manier "verbonden" te blijven.

Toch zijn we er van overtuigd dat we het in de toekomst op een goede manier kunnen afhandelen.

Suc6 met je keuze's !
Dus is het huis geen reden om maar bij elkaar te blijven.
x
De constructie van Justine is behoorlijk risicovol. Op het moment dat ex niet meer betaald heb je een probleem. Daarnaast ben je nog jaren financieel aan elkaar verbonden. Aangezien je niet in de toekomst kunt kijken is het de vraag of de relatie dusdanig blijft dat deze constructie gehandhaafd blijft. Een nieuwe relatie kan bijvoorbeeld behoorlijk roet in het eten gooien. Het is natuurlijk ook de vraag of en wanneer er een moment komt dat de waarde van de woning hoger is dan de hypotheek.

TO, zorg dat je zaken goed regelt. Ook mbt de belastingdienst en de eerder genoemde tips mbt schenking.

Jij wilt uit deze relatie, je wordt/bent ongelukkig in je relatie. Je kind krijgt dit mee. Hoe is hij als vader? Beter gelukkig in je eentje met een schuld, dan in een uitzichtloze relatie.
Lolobal, trek je niks aan van janniepannie. Ze zit in een ander topic ook de zuurpruim uit te hangen.

Sterkte met je beslissing, het is hartstikke lastig
Soyli

We hebben deze "contructie" zelf in elkaar gedraaid omdat we simpel weg geen andere oplossing zagen......

Heb na de scheiding eerst 2 jaar bij andere mensen ingewoond ( wel officieel in geschreven bij de gemeente ).

En woon nu samen met mijn nieuwe partner en er heeft nog nooit een haan heen gekraaid.

Van de rente aftrek weet ik niet zo veel.

Mijn ex betaald alles en laat zijn papieren invullen door een verzekeringagent die op de hoogte is van de situatie.

Zelf heb ik sinds mijn vetrek ( uiteraard ) geen rente afgetrokken.

De hypotheekverstrekker is trouwens ook op de hoogte van de situatie en "bemoeid" zich er verder niet mee........blijkbaar maakt het hun niet uit wie de centen ophoest, als hun ze maar krijgen.
quote:lolobal schreef op 05 oktober 2011 @ 11:14:

Janniepannie, bedankt want nu zit ik in tranen. Je hebt geen idee wat je zegt en ik vind je ronduit bot. Waar maak je dat uit op? Je zou mijn leven eens moeten leven mens. Ik hou met iedereen rekening behalve met mezelf en daar ga ik letterlijk kapot aan.

Mijn excuses.

Maar toch denk ik dat het goed is om de pijn nu te nemen. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.
ik vind die vriend wel vreemd, hij moet van alles maar wil niks.

jullie hebben een kind, hij wil geen contract, wel perse een huis, iets waar jij zo te lezen, niet helemaal achterstond.

waarom is hij eigenlijk bij je?

puur om dat huis te kunnen kopen?
wij slapen nooit.
Die constructie kan een oplossing zijn het huis aan te houden.

Feitelijk is het bij de wet geregeld dat niemand met een onverdeelde boedel hoeft te blijven zitten.

Dus wanneer 1 van de partijen wil verdelen, dan kan men dit gaan aanvragen bij de rechter en zal die er een uitspraak over doen.

Echter kan je samen ook uitstel van verdeling aanvragen. Dit kan je tot in de eeuwigheid doen, met iedere keer een termijn van 5 jaar.

Als je beiden met een fikse schuld achterblijft, of 1 van jullie geen nieuwe hypotheek rondkrijgt, kan je dus anders kiezen.

Hypotheek op beider naam.

Er kan een verdeelsleutel op losgelaten worden wie voor welke lasten opdraait.

Daar moet je samen uitkomen.

Voordeel is, niemand hoeft nog een schuld te dragen. Niemand hoeft een hypotheek over te sluiten met de daarbij behorende kosten( ook notariskosten voor de overdracht).

Je kan op een later tijdstip de financieen bekijken, de restschuld kan veranderen( let wel, ook negatief!! de markt is nog steeds uiterst beroerd en heeft geen goede prognose).

Je kan samen in een spaardeel/levenverzekering sparen om de kosten van de restschuld te drukken.

Nadeel,

Je blijft financieel verbonden aan elkaar, kan in de toekomst geen huis kopen met evt. nieuwe partner.

Je loopt een risico dat je huis nog minder waard gaat worden.

Wanneer er 1 van de 2 dwars gaat liggen heb je alsnog een probleem.

De vertrekkende partij heeft geen controle meer of het huis in goede staat behouden blijft ( onderhoud etc.)

Maar het kan wel.

Je moet goede financiele afspraken maken.

Ook over kosten onderhoud etc.( vaak klein onderhoud voor de bewoner, groot onderhoud gezamelijk)

Mocht je echt beiden in de problemen komen kan het wel een uitkomst bieden.

Banken staan ook niet te springen op een verdeling wanneer er dus financiele risico's aan kleven. En denken graag mee in een oplossing.

Tenslotte gaat het om hun geld.
Je zegt in het begin fat verkoop geen optie is, omdat jullie dan met een restschuld blijven zitten. Ik denk, dat de woningmarkt binnen nu en 10 jaar niet aantrekt. Ik zou dus altijd proberen om het huis zsm te verkopen, dan maar een restschuld, die je vast kunt financieren bij de bank waar je de hypotheek hebt, met een nieuwe lening.

Het zou mijn voorkeur hebben om van elkaar en het huis af te zijn, en dan een restschuld te hebben, dan om nog jaren aan elkaar verbonden te blijven, (met een onberekenbare ex) met dat huis wat elke maand verkocht moet worden.

Liever mijn eigen probleem met 30.000 euro, dan een probleem met een ex om een onverkoopbaar huis.

Als ex het trouwens alleen kan kopen, lijkt me dat een gunstige constructie, en ook fijn voor je kind, dat het nog ergens een vertrouwde plek heeft.
quote:[message=10130215,noline]Justine4 schreef op 05 Van de rente aftrek weet ik niet zo veel.

Mijn ex betaald alles en laat zijn papieren invullen door een verzekeringagent die op de hoogte is van de situatie.

Zelf heb ik sinds mijn vetrek ( uiteraard ) geen rente afgetrokken.

Dat is dus niet zo logisch als je denkt. Als vertrekkende partij heb je nog 2 jaar recht op HRA (die je dan aan je ex over kunt maken). Jouw ex heeft zelf ook maar recht op 50% HRA.

TO: hier staan veel tips in tav fiscus en eigen huis: 2_day in "Hypotheekrenteaftrek na einde relatie"
kan ze gewoon niet weigeren met betalen ? dan zal die alles beterwetende ex op een gegeven moment toch moeten betalen als de incassomedewerker bij zn zaak aan de deur komt ??
gewoonweg niet betalen zou ik bewaren als laatste optie, liever niet als optie, dan kan je ook weer in de mega problemen rollen.

eerst gesprek met de bank afwachten. ik woon na het overlijden van mijn man eigenlijk ook te duur. met het inkomen wat ik nu heb zou ik normaliter nooit zo,n hypotheek hebben gekregen.

maar ik heb een goed financieel verleden, betaal iets meer rente omdat ik een risico factor ben.

ze zoeken vaak ook liever een oplossing, zeker nu de huizenmarkt zo dood als een pier is.
wij slapen nooit.
x
ja, het geld en het huis zijn van de bank.

met onderwaarde natuurlijk helemaal, ik had een beetje overwaarde. dat was een plus.

de tegen was dat ik nog ondernemer was met 2 kleine kids.

het heeft ook bijna een half jaar geduurd voor ik alles rond had.

aflossen mocht ik niet, de rente is voor 5 jaar vastgezet, over 2,5 jaar gaan we kijken of ik weer mag aflossen.

ik kon er ook geen levensverzekering bij inparkeren, die moest ik apart afsluiten.

dus misschien ziet de bank wel mogelijkheden voor je vriend.
wij slapen nooit.
schulden zijn voor beiden als beide namen op de akte staan. Ik neem aan dat jij meegetekent hebt voor de hypotheek ?

Anders ervoor zorgen dat je niet meer hoofdelijk aansprakelijk bent, dat kan je regelen maar ik kan me voorstellen dat je ex het daar niet mee eens is..

Dus domweg verkopen en hem de schuld laten dragen gaat neit op hier
Ik vind dat je de zaken in een interessante volgorde doet. Je hebt nog niet besloten of je weggaat, maar hebt al wel met je vriend besproken hoe jullie het financieel gaan regelen als jullie uit elkaar gaan?

Als mensen nog bij elkaar zijn, zien ze de dingen vaak heel anders dan als ze uit elkaar zijn. Ze denken dan vanuit een wij-gedachte. Die spat vrij snel uit elkaar als ze eenmaal echt uit elkaar zijn, ook als er kinderen zijn. Dan gaat elk om zijn/haar eigen belangen denken. Dat hoeft niet per se problemen op te leveren, maar verklaart wel waarom veel scheidingen zo problematisch verlopen.

Zorg dus dat je de zaken goed regelt en baseer je financiële toekomst niet op aannames over de goede wil van je a.s. ex. Zoals je hem beschrijft, is hij helemaal niet iemand met wie je makkelijk redelijke afspraken kan maken. Waarom verwacht je dat dan toch? Omdat je een kind hebt? Echt, reken er niet op.

Wat de hypotheek betreft, je kan vastleggen hoe je de restschuld verdeelt, maar de bank heeft daar geen boodschap aan. Jullie zijn en blijven hoofdelijk aansprakelijk zolang je ex je niet uitkoopt of het huis wordt verkocht. Je zegt dat jij niets hebt, maar je hebt toch wel een inkomen, neem ik aan? Daar kan de bank ook beslag op leggen, net zolang tot de schuld is afbetaald.

De bank zal meestal de makkelijkste weg kiezen om aan haar geld te komen. Als je ex op papier een laag inkomen heeft en zijn geld zit vast in de onderneming, kunnen ze ook eerst bij jou komen aankloppen. Als jullie onderlinge afspraken over de restschuld hebben, moet je die onderling verrekenen.

Je besluit om wel of niet te vertrekken hangt dus o.a. af van het financiële plaatje. Hoe dringend is de noodzaak dan om uit elkaar te gaan, vraag ik me af. Is er nog niet een kans voor jullie?
Ga in therapie!
Lolobal, ik wil je nog een andere tip meegeven.

Ook al heb je nog niets besloten, maak vast kopiën van belangrijke papieren. Denk hierbij aan verzekeringen, pensioenoverzichten, hypotheekakte, bankoverzichten, belastingaangiftes, boekhoudverslagen van het bedrijf van je man e.d.. Bewaar deze kopiën bij je ouders of een vriendin. Je weet maar nooit wat er gebeurd op het moment dat jij de beslissing hebt genomen en je vriend mededeelt dat je wilt scheiden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven