Geld & Recht alle pijlers

Uit elkaar en hypotheek met onderwaarde

05-10-2011 09:57 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
x
Lolobal, ik wil je nog een andere tip meegeven.

Ook al heb je nog niets besloten, maak vast kopiën van belangrijke papieren. Denk hierbij aan verzekeringen, pensioenoverzichten, hypotheekakte, bankoverzichten, belastingaangiftes, boekhoudverslagen van het bedrijf van je man e.d.. Bewaar deze kopiën bij je ouders of een vriendin. Je weet maar nooit wat er gebeurd op het moment dat jij de beslissing hebt genomen en je vriend mededeelt dat je wilt scheiden.
Heeeeeeeele goede tip Dhalia!!!
x
LoLobal, doet die accountant ook jouw belastingaangifte? Dan heb je zeker inzage in de aangifte. Zijn jullie elkaars fiscale partner? Heb je wel inzage in inkomens gegevens van je vriend? Voor de hoogte van de alimentatie bv. is dat wel handig.

Hebben jullie ook iets van een levensverzekering afgesloten mbt de hyptoheek? Een arbeidsongeschiktheidverzekering? e.d. Maak kopiën van de polisbladen.

Ontslag uit hoofdelijke aansprakelijkheid kan niet zomaar. Dat kan alleen als je vriend de gehele hypotheek op zijn naam kan krijgen. Banken zullen hier niet snel in toestemmen, bij 2 valt vaak meer te halen dan bij 1. Als je vriend de hyptoheek op zijn naam krijgt moet jij de helft van de onderwaarde aan hem betalen. Doe je dit niet, dan kun je problemen krijgen met de bealstingdienst. Er zijn zeker constructies om deze problemen te voorkomen, laat je hierover goed voorlichten door een expert.

Ook al zijn jullie niet geregistreerd als partner, voor je kind ben je verschuldigd dat er een convenant komt waarin alle afspraken vastliggen. Dit is mijn mening. Dus afspraken over het aflossen van de schuld, de boedelverdeling, de alimentatie , de omgangsregeling e.d. Zorg dat je alles zwart wit op papier hebt.
Dat je niet getrouwd bent maakt het helaas nog ingewikkelder.

Je zal bij de rechter ook een ouderschapsplan in kunnen dienen.

Wanneer je een levensverzekering hebt, spaardeel gekoppeld aan de hypo is de helft ook van jou wat er nu in het depot zit.

Daar kan je ook een deel van verrekenen met de schuld.

Het is een lastig iets hoor, ik kamp er nu zelf ook mee.
je vriend heeft een bedrijf. is het huis een onderpand voor zijn bedrijf, of staat het er los van?
wij slapen nooit.
Wat raar eigenlijk dat je een sociale huurwoning kan krijgen als je ook een koophuis hebt!
x
Heel goed van je. Ik wens je succes en sterkte bij het maken van de juiste keuze.

Misschien kan maatschappelijk werk ook iets voor je betekenen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven