Geld & Recht alle pijlers

Uit elkaar en hypotheek met onderwaarde

05-10-2011 09:57 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
x
dat wordt dan -25.000 voor jullie allebei denk ik.
wij slapen nooit.
Bij verkoop met schuld zullen ze die schuld op jullie beiden willen verhalen (en niet eerst op hem).

Een sociale huurwoning is afhankelijk van je inkomen. Bovendien zijn daar meestal enorme wachtlijsten voor.
Voor restschuld zijn jullie ieder voor de helft aansprakelijk. Dan ben je dus 25.000 euro verschuldigd. Dan zul je een lening moeten afsluiten, lijkt mij. Het zou me verbazen dat hij er dan voor opdraait omdat jij het niet hebt. Zo werkt het niet niet volgens mij.

Als hij jou uitkoopt, ben je hem ook geld schuldig, lijkt me. Er is immers onderwaarde. Misschien een afspraak maken met bank of hypotheekadviseur of iets dergelijks??

Sterkte met de hele situatie!
x
Ik heb er niet heel veel verstand van, dat hele hypotheekgebeuren maar bij vrienden van mij die uit elkaar gaan betalen beide de helft van de schuld.

Volgens mij heb je geen recht op een sociale huurwoning als je naam op een hypotheekakte staat. Ik denk niet dat je daar een urgentieverklaring voor kan krijgen. Op de wachtlijst dus.

En ik vind de schuld eerlijk delen niet een voorbeeld van iemand naaien.
Als jij het niet hebt,dan gaat de bank idd naar je ex. Jullie zijn namelijk samen hoofdelijk aansprakelijk voor de totale schuld.

Wanneer de 1 het niet heeft houdt de bank dus de ander net zo aansprakelijk voor de totale schuld.

De bank wil geld, wie het heeft gaat het betalen.

Je vriend kan dan wel een vordering op jou hebben, jij hebt dan feitelijk schuld bij je ex.
Hypotheekrente aftrek heb je geen recht op dan, die is volledig voor je ex lijkt mij, aangezien hij daar blijft wonen.

Mocht het huis met verlies verkocht worden zijn jullie beide aansprakelijk en jij dus ook, dus wordt van jou verwacht dat je dan een lening afsluit.

Alles bij hem neerleggen omdat jij het niet kan betalen is natuurlijk hem naaien, vind ik eerlijk gezegd, waarom zou hij voor jullie beide op moeten draaien.
Ja maar je hebt ook nog een wachtlijst he voor de huurwoning.

Nee de bank gaat naar allebei. Zou lekker makkelijk zijn als ze naar diegene zouden gaan die het meeste geld heeft. Geld in de zaak zegt opzich niets. Afhankelijk van de rest van zijn cijfers kan het best zijn dat daar niets uit te halen valt. Als ze het trouwens toch op hem zouden verhalen dan heeft weer recht om het te verhalen op jou.
De bank zal de schuld hoe dan ook proberen te vorderen. Als het bij jou niet lukt stellen ze je ex voor het hele bedrag aansprakelijk en andersom.

Als ik jou was zou ik zwart op wit laten zetten dat jullie allebei bereid zijn de helft van de restschuld op je te nemen.

Echt, ik ken vrouwen waarvan de ex botweg weigerde zijn deel van de schuld te betalen en dan komt het gewoon helemaal op de ander neer. laat je niet verrassen.
Zolang jouw naam op de akte staat ben je verantwoordelijk voor de hypotheek.

Dus als je - dan ex- besluit geen hypotheeklasten meer te betalen, komen ze ook naar jou. Al wooon je er al 2 jaar niet meer. Dat nog even los van de restschuld na verkoop.

Ik zou eerst gedegen advies gaan inwinnen en goeie afspraken maken en die vastleggen.

Er veranderd veel als je uit elkaar gaat. Dat kun je beter niet onderschatten.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Ik vind hem overigens erg coulant dat jij hem niet hoeft uit te kopen.
Je hebt nog wel recht op hypotheek aftrek voor twee jaar vanaf het moment dat je niet meer op het adres van de koopwoning staat ingeschreven.

Je moet natuurlijk wel aan kunnen tonen dat je een bijdrage hebt geleverd aan de hypotheek.
Je staat al lang ingeschreven bij de woningbouw?

Want urgentie krijg je echt niet meer zomaar, alleen maar omdat je een kind hebt.

Voor wat betreft de schuld: lijkt mij gewoon 50-50%. Beetje oneerlijk om te zeggen: ''ja, hij heeft het geld wel, maar het zit in zijn eigen zaak''. Moet hij die zaak dan maar verkopen om voor jouw helft op te draaien??
urgentie omdat je uit elkaar gaat wordt ook bijna nergens meer gegeven. Het feit dat je een kind verzorgt is ook geen reden voor urgentie.

De woningbouw stelt dan gewoon dat je vast wel onderdak kan krijgen bij familie of vrienden.
http://www.urgentiewijzer.nl

zal wel ongeveer gelijk zijn voor alle gemeentes, weet je gelijk of je recht hebt op urgentie voor sociale huur
Waneer hij de hypotheek over gaat nemen heeft hij wel de mogelijkheid zijn restschuld in de loop der tijd de beperken( al zal dat een lange adem hebben).

Je mag onderling van alles afspreken, je kan bv ook afspreken dat je niet de helft maar een deel van de restschuld op je neemt, wat betaalbaar is en je vriend heeft zijn restschuld in stenen zitten.

let wel op dat de belastingdienst het als een schenking kan zien en je dus belasting moet betalen.

Het kan wel onder schenking onder morele voorwaarden worden benoemt, dan geen belasting.

Morele voorwaarden kunnen zijn dat jij voor jullie kind moet zorgen en geen middelen hebt de restschuld op te hoesten.
De bank haalt het geld waar het het makkelijkst kan krijgen. Dus als er bij jou niets te halen valt, dan halen ze inderdaad het hele bedrag bij je ex. Je ex heeft dan wel een vordering van 50% van het bedrag op jou, die jij dan weer aan hem terug moet betalen.
Ik heb precies hetzelfde meegemaakt. Zit er nog middenin zelfs.

Mijn ex en ik hadden een koophuis, geen van beiden mocht de gehele hypotheek overnemen (ondanks dat we de maandlasten wel hadden kunnen opbrengen). Het huis is in de verkoop gegaan en we zijn er eerst nog beiden blijven wonen. Na een jaar ging het echt niet meer en ben ik vertrokken. Ik woon nu in een sociale huurwoning. Gelukkig stond ik al 7 jaar ingeschreven en kon ik snel iets krijgen. En de inkomensgrens was nog niet van toepassing.

Na 1,5 jaar hadden we eindelijk potentiele kopers voor het huis en is het verkocht voor zo'n 60.000 onder de hypotheekwaarde. Voordat we akkoord gingen, hebben we via een financieel adviseur de bank verzocht om een afbetalingsregeling. Situatie uitgelegd en ze gingen akkoord. We moesten dan wel bij verkoop toestemming vragen aan de bank voor de verkoopprijs.

We hebben in het koopcontract laten opnemen dat de bank akkoord moest gaan met de prijs. Anders ging de verkoop niet door. De bank heeft toen een taxateur gestuurd om de waarde te bepalen en ze zijn akkoord gegaan.

Vervolgens moesten wij beiden al onze inkomsten en uitgaven opgeven om het maandelijkse aflossingsbedrag te bepalen.

Helaas is het niet zo dat je beiden verantwoordelijk bent voor 50% van de schuld, je bent gezamenlijk aansprakelijk voor de gehele restschuld. Eerlijker had ik het gevonden als het 50/50 was geweest. Want inderdaad, als mijn ex besluit niet meer te betalen, zullen ze uiteindelijk bij mij komen.

Waarom wil jij zo graag je (ex) vriend ervoor op laten draaien? Jullie zijn gezamenlijk de hypotheek aangegaan en nu de relatie is verbroken en de hypotheek moet worden afgelost, ben je ook gezamenlijk aansprakelijk voor de restschuld. Ik zou het eerlijk gezegd niet eerlijk vinden als je vindt dat hij voor de schuld moet opdraaien. 50/50 is het eerlijkst.

Overigens inderdaad: je mag nog je hypotheekrente aftrekken tot en met het 2e kalenderjaar nadat je niet meer staat ingeschreven op het adres van het koophuis.
- de helft van jullie gezamenlijke schuld moeten betalen is niet hetzelfde als genaaid worden

- als je uit elkaar gaat, regel het dan in één keer goed en definitief, en niet op basis van "we zullen de komende jaren er heus wel samen uit blijven komen". Hij kan een nieuwe partner krijgen, zijn zaak kan beter of slechter gaan, hij kan zelf nieuwe schulden krijgen, je weet het allemaal niet.

Jullie hebben ooit gemeend dat het een goed idee was om zonder huwelijk of samenlevingscontract een huis te kopen en een kind te krijgen, wellicht in het vertrouwen "we houden van elkaar dus we hoeven geen contract". Nu de liefde minder duurzaam bleek lijkt het me niet slim om de toekomst en een mogelijke schuld van tienduizenden euro's ook in te gaan op basis van "hij zal me in de toekomst wel ontzien als de bank aanklopt".
"Ik heb dat niet, dus dan gaan ze naar hem lijkt me (eigen zaak). En pas als hij het niet kan betalen hebben we allebei een probleem?"

De bank kijkt niet naar wie wat betaald. Als het geld maar kotm. Jullie zullen onderling afspraken moeten maken wie wat betaald. Dus ieder de helft bijvoorbeeld. Stel dat je ex de bank betaald dan heeft hij een vordering op jou.

Als zelfstandig ondernemer dien je altijd de cijfers van de laatste 3 jaar te overleggen. Misschien is dit inmiddels nog wel strenger geworden. eeen hypotheek krijg je niet zomaar.
x
quote:zusenzoo schreef op 05 oktober 2011 @ 10:09:

Hypotheekrente aftrek heb je geen recht op dan, die is volledig voor je ex lijkt mij, aangezien hij daar blijft wonen.

Niet juist, als je 50% eigenaar van een woning bent, kun je ook maar 50% van de hypotheekrente aftrekken ook al betaal je alle woonlasten.

Tot 2 jaar na vertrek (let op, geen KALENDERjaren, datum uitschrijving is leidend) heb je recht op HRA.

Lees deze folder van de belastingdienst eens.

Verder zijn hier meerdere topics over geopend waar de nodige info in staat, zoek daar eens op, je bent zeker niet de eerste of enige in deze situatie.
Hoi Lolobal

Heb je er over nagedacht om het huis/hypotheek "gewoon" om jullie beide namen te laten staan ?

Kun jij toch op jezelf gaan wonen en je ex houdt het huis en de lasten.

Als je een goede levensverzekering hebt lopen is het een "mooie" verzekering als jij of je ex in de toekomst onverhoopt alleen voor jullie kindje zal moeten zorgen.

Mijn ex en ik hebben het ook zo "opgelost" en hopen in de toekomst op een beter plan, dat in elk geval niet zo ongelovelijk veel geld gaat kosten en in de tussen tijd blijven we aflossen en wordt ons probleem elke maand kleiner.

Dit doen we inmiddels al 5 jaar zo !

Een goede verstandhouding is wel een must !!!
O en mijn ex sloeg vrij snel om van de meewerkende naar de alles-is-voor-Bassie-modus toen doordrong welke (financiële) gevolgen de scheiding voor hem zou hebben.

Hou er rekening mee dat dat ook bij jou kan gebeuren. Probeer afspraken waar mogelijk schriftelijk vast te leggen al is het maar in een onderhandse akte.

Sterkte!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven