Entertainment alle pijlers

Obese RTL4

23-09-2011 00:05 2902 berichten
Alle reacties Link kopieren
De tijd van herhalingen is weer voorbij. Dit keer een programma met Wendy van Dijk, maar wie weet is het te pruimen.







De WHO denkt dat overgewicht in 2015 het grootste gezondheidsprobleem wereldwijd is.



In Nederland lijden 50.000 mensen aan een ernstige vorm van obesitas. Het is bijna onmogelijk hier vanaf te komen. De kans op vroeg overlijden is groot. Zelfs de simpelste handelingen zijn een probleem.



In het nieuwe programma Obese zie je hoe zes mensen met ernstig overgewicht de strijd tegen de kilo's aangaan. Ze krijgen professionele hulp om te proberen van alle overtollige kilo's af te komen.



Obese is vanaf 2 oktober elke zondag om 20:00 uur te zien bij RTL 4.

Ik ga kijken

Totaal aantal stemmen: 79

Ja (54%)
Nee (16%)
Wendy van Dijk, nee dank je (29%)
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Alle reacties Link kopieren
quote:flowerbombje schreef op 05 oktober 2011 @ 18:44:

Ik heb de aflevering net online teruggekeken. Eerlijk gezegd ben ik echt heel erg geschrokken van het proces wat zich heeft voltrokken. De dwangmatigheid die hij aan de dag legt is niet normaal. Ik vraag me eerlijk gezegd af of hij niet het ene probleem voor het andere vervangen heeft. Heb er een beetje een nare bijsmaak aan overgehouden.Hij doet of enorm veel eten of enorm veel sporten.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad Steph. Hij ging op een gegeven moment ook minder eten dan de bedoeling was omdat hij nog sneller wilde afvallen! Hij loopt zo'n groot risico op bigorexia/orthorexia, als hij het al niet heeft.



De galsteenaanval die hij heeft gehad kan ook heel goed samenhangen met zijn enorme en snelle gewichtsverlies. Jezelf de vernieling in helpen terwijl je eigenlijk een gezond leven wilde hebben... Ik vraag me af hoe het verder met hem gaat.
Ik kijk ook terug. Vond hem met een-na-laatste meetmoment leuker. Hij lijkt een beetje op betsjelur-lars nu.
Alle reacties Link kopieren
Ja, lijkt hij inderdaad wel een beetje op.



Heb het net nog een keer gekeken om te zien of ik nog steeds hetzelfde onderbuikgevoel kreeg. Helaas wel Ben heel benieuwd hoe het over een jaar gaat. Of hij dan gelukkig en gezond is.
Haha, ik zie dat de betsjelurvergelijking hier vaker is gemaakt, op uiterlijk dan natuurlijk.



Lijkt inderdaad verslavingsproblematiek, blijkt denk ik ook uit hoe hij het zelf omschrijft, hij maakt op een gegeven moment zelf ook de vergelijking met drugsverslaving. Wsch snapt hij het wel, maar pas als anderen aan de bel trekken?
quote:coolpack2 schreef op 06 oktober 2011 @ 00:25:

Haha, ik zie dat de betsjelurvergelijking hier vaker is gemaakt, op uiterlijk dan natuurlijk.



Lijkt inderdaad verslavingsproblematiek, blijkt denk ik ook uit hoe hij het zelf omschrijft, hij maakt op een gegeven moment zelf ook de vergelijking met drugsverslaving. Wsch snapt hij het wel, maar pas als anderen aan de bel trekken?



Ik gooi het dan liever op een dwangstoornis vanuit een achterliggende angst. Dat is net wat anders dan verslaafd, al zal de bron veelal hetzelfde zijn. Hij is dwangmatig bezig met eten, uit angst dat (?). En nu is hij dwangmatig aan het sporten/afvallen, uit angst dat hij geen gewicht verliest. Kortom: dwangmatig proberen controle over iets (gewicht) te houden, doordat hij op een ander gebied die controle heeft verloren.



Vind het verder wel een leuke vent trouwens. :-)
Of ie nou een oude verslaving heeft ingeruild voor een nieuwe.. Uiteindelijk is ie nu wel een stuk gezonder bezig dan voorheen. Dus er is toch absoluut wat goeds bereikt!
Alle reacties Link kopieren
quote:molly74 schreef op 06 oktober 2011 @ 00:33:

Ik gooi het dan liever op een dwangstoornis vanuit een achterliggende angst. Dat is net wat anders dan verslaafd, al zal de bron veelal hetzelfde zijn. Hij is dwangmatig bezig met eten, uit angst dat (?). En nu is hij dwangmatig aan het sporten/afvallen, uit angst dat hij geen gewicht verliest. Kortom: dwangmatig proberen controle over iets (gewicht) te houden, doordat hij op een ander gebied die controle heeft verloren.

Dwangmatig gedrag en verslaving gaan meestal hand in hand.

Controledwang is iets wat bij vrijwel alle mensen met een verslavingsstoornis voorkomt. Controlfreakgedrag past daarom juist helemaal in het plaatje van een verslaafde.



(Zelfmedelijden, niet kunnen omgaan met kritiek etc. trouwens ook. Maar da's weer een ander verhaal.)
Alle reacties Link kopieren
Een sportverslaving is inderdaad gezonder dan een eetverslaving.

Maar omdat hij sowieso behept is met een verslavingsstoornis en dit soort mensen vaak meerdere verslavingen tegelijk hebben, zal hij altijd een risico blijven vormen voor zichzelf. Hij zou zomaar weer kunnen terugvallen met eten, of naast sport nóg een 'crossaddiction' ontwikkelen (koopverslaving, gamen, internet, seks, drank, drugs, gokken, etc.).



Bij een verslaafde zijn de remmen kapot. Het woord 'genoeg' komt niet in hun woordenboek voor en bij alles waarbij gedoseerd moet worden kunnen zij doorslaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:hanke321 schreef op 05 oktober 2011 @ 17:08:

Ik denk dat de kracht van OA juist zit in zich niet bemoeien met zaken buiten OA. Omdat de eetverslaving zich bij iedereen anders uit, en het in OA de gewoonte is elkaar geen advies te geven, is het zich bemoeien met elkaars bewegingspatroon geen goed idee denk ik.



Eetverslaving betekent niet persé dat je overgewicht hebt. Je kunt ook een gewoon gewicht hebben of ondergewicht. Juist het gevaar van dwangmatig sporten, en activiteiten zoeken die een kick geven lijkt mij een reden om OA niet te verbinden aan een sportinstituut.

Dwangmatig eten hoeft zich niet te uiten in overgewicht.

Soms vind ik het jammer dat daar zo het accent op wordt gelegd, op overgewicht bij OA. Zo vinden de mensen die lijden aan bolimia en anorexia veel minder snel de weg naar OA.





We hebben het in dit geval over obese en niet anorexia.In een eetverslavingskliniek worden deze 2 groepen ook niet samen behandeld maar in 2 aparte groepen.Je hebt ook niet voor niets een aparte groep voor drankverslaafden,drugsverslaafden etc.

Alle soorten verslaafden in 1 groep bij elkaar zetten werkt echt niet en dat kan ik uit ervaring zeggen.De theorieleer dat elke verslaving dezelfde achtergrond heeft werkt in de praktijk echt niet.

Er zijn genoeg nicotineverslaafden die een sigaret opsteken uit verschillende rederen zo dus ook met eten.Eten omdat ze verslaafd bent aan de koolhydraten of eten uit emotie zijn 2 verschillende dingen.Een colajunk die verslaafd is aan de smaak van cola hoeft nog geen koffiejunk te zijn.En wie van tomaten houdt kan tomatensap wel vies vinden.

Een OA groep voor zowel obese en anorexia moet dus ook niet.Een OA groep moet voor lotgenoten zijn maar obese en anorexia zijn 2 uitersten ook al hebben ze allebei met eten te maken.
Alle reacties Link kopieren
Trouwens dat dwangmatig eten is verdeeld in 2 groepen.



Koolhydraatverslaafden eten alleen dat wat ze lekker vinden.Daarnaast heb je de groep die echt alles eet,zelfs bevroren voedsel (echt die verhalen heb ik van die bewuste personen zelf gehoord) en dat doet die andere eetverslaafde groep nou niet.En daar zit ook het verschil,de groep met psychise achterliggende problemen,die behandeld moeten worden voordat men af kan vallen en de groep die dat niet heeft maar verslaafd is aan koolhydraatrijke voeding en die hebben baat bij het sporten en lotgenotengroep.
Alle reacties Link kopieren
Heb het net eindelijk gezien zwaar respect
Loat goan!!!
Alle reacties Link kopieren
Waarom zwaar respect Ohoe, terwijl je duidelijk ziet dat er iets goed mis is met het gedrag van deze man?
Alle reacties Link kopieren
Ik zit er klaar voor!
Alle reacties Link kopieren
Hier ook....
Alle reacties Link kopieren
quote:apppel schreef op 09 oktober 2011 @ 19:57:

Ik zit er klaar voor!Ik ook! Tussendoor probeer ik hier wat te lezen (maar 'jullie' gaan altijd zo snel ).
Alle reacties Link kopieren
Jeu
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Alle reacties Link kopieren
Zit er ook weer klaar voor!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind deze vrouw eigenlijk niet zo dik in vergelijking met die van vorige week.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Alle reacties Link kopieren
Alle reacties Link kopieren


mijn kopje thee en ik zitten klaar
Alle reacties Link kopieren
Stapt ze nu zo uit bed haar kleren in??
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Alle reacties Link kopieren
Wat een leuke vrouw.
Alle reacties Link kopieren
oh ik ga toch So you think kijken, kijk dit in de herhaling
Alle reacties Link kopieren
hmm op haar trouwdag was ze ook al heel dik

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven