Gezondheid alle pijlers

algemene koortsvraag

06-10-2011 23:52 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Waar je je op dit tijdstip mee kan bezighouden

Als ons lichaam de temperatuur zelf laat stijgen om de ziektekiemen te vertragen zodat ons immuunsysteem die beter kan bestrijden en je dan wat paracetamolletjes tegenaan gooit...

Ben je dan niet beetje verkeerd bezig aangezien bijvoorbeeld paracetamol koortsverlagend werkt? Dan doe je die lichaamswerking toch teniet of hoe zit dat nou precies?
Klopt. Maar paracetamol kan wel heel prettig zijn tegen de andere symptomen zoals spier/hoofd/keelpijn.
Oh, en de temperatuur stijgt volgens mij juist omdat het lichaam hard werkt tegen de infectie, het is geen middel om het te bestrijden.
Helemaal waar. Maar soms heiligt het doel de middelen. En vaak is het zo dat de koorts niet helemaal weggaat, maar alleen een beetje zakt.
Oh zo, dus het duurt misschien wat langer voordat je boven zeil bent maar je hebt er minder last van?
Volgens mij wel Helene. Virussen en bacterien gedijen het beste bij een bepaalde temperatuur. Hoger is niet fijn voor ze.

Forum mobiel dus kan even geen ondersteuning linken.
quote:helene31 schreef op 06 oktober 2011 @ 23:56:

Oh, en de temperatuur stijgt volgens mij juist omdat het lichaam hard werkt tegen de infectie, het is geen middel om het te bestrijden.

Wat ik geleerd heb is dat het lichaam je temperatuur zelf laat stijgen omdat ziektekiemen het best gedijen op lichaamstemperatuur. Door de temperatuur een standje hoger te zetten vertragen die en heeft kan je lichaam die beter bestrijden.

Maar toen ik met een doosje paracetamols in mijn handen zat deed het effe haha.
de witte bloedcellen gaan hard aan het werk om je weer beter te voelen, koorts is een bijwerking of een uiting dat er ergens een ontsteking zit
Betekenis van koorts

Koorts kan opgevat worden als een bescherming tegen ziekteverwekkers, maar ook als een manier van bacteriën om het afweersysteem te ontlopen.

Door een verhoogde lichaamstemperatuur versnelt het metabolisme en kan er een sneller herstel optreden van aangetaste cellen of weefsels.

Koorts versnelt het hartritme en daarmee de bloedsomloop, waardoor de cellen van het immuunsysteem sneller aangevoerd worden .

Koorts kan dus een natuurlijk beschermingsmechanisme zijn. Heel hoge koorts kan echter schade veroorzaken of ons zeer onbehaaglijk doen voelen. Als de lichaamstemperatuur boven de 42 °C stijgt, leidt deze tot de dood door denaturatie van eiwitten (proteïnen).

Daarnaast kan koorts opgewekt worden door bacteriën zelf d.m.v. pyrogenen zodat zij door de hoge temperatuur zich sneller kunnen vermeerderen en zo het afweersysteem kunnen ontlopen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Koorts
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Oftewel wat Flowerbombje zegt maar dan omslachtiger
wiki zegt dit:

Betekenis van koorts

Koorts kan opgevat worden als een bescherming tegen ziekteverwekkers, maar ook als een manier van bacteriën om het afweersysteem te ontlopen.

Door een verhoogde lichaamstemperatuur versnelt het metabolisme en kan er een sneller herstel optreden van aangetaste cellen of weefsels.

Koorts versnelt het hartritme en daarmee de bloedsomloop, waardoor de cellen van het immuunsysteem sneller aangevoerd worden .

Koorts kan dus een natuurlijk beschermingsmechanisme zijn. Heel hoge koorts kan echter schade veroorzaken of ons zeer onbehaaglijk doen voelen. Als de lichaamstemperatuur boven de 42 °C stijgt, leidt deze tot de dood door denaturatie van eiwitten (proteïnen).

Daarnaast kan koorts opgewekt worden door bacteriën zelf d.m.v. pyrogenen zodat zij door de hoge temperatuur zich sneller kunnen vermeerderen en zo het afweersysteem kunnen ontlopen.
Is koorts altijd een teken van infectie ?

Neen. Koorts kan ook optreden bij uitgebreide beschadiging van lichaamscellen, zoals bij grote brandwonden of verbranding door de zon, bij chemotherapie tegen kanker of bij bepaalde vergiftigingen. Bij kinderen, die nog een labiele regeling van hun temperatuursysteem hebben, kan zelfs (lichte) koorts optreden als ze flink gespeeld hebben in een warme omgeving.
Hhmm dus er zijn meerdere theorien hierover...die van het ontlopen van het immuunsysteem klinkt ook heel aannemelijk, maar dat is neem ik aan niet bij een gewoon griepje ofzo?
http://www.vragen.org/men ... id/250/wat-is-koorts.html

Je valt er ook nog eens van af.
quote:Snyggin schreef op 07 oktober 2011 @ 00:04:

Hhmm dus er zijn meerdere theorien hierover...die van het ontlopen van het immuunsysteem klinkt ook heel aannemelijk, maar dat is neem ik aan niet bij een gewoon griepje ofzo?Een griep is een virus, geen bacterie.
quote:Snyggin schreef op 07 oktober 2011 @ 00:04:

Hhmm dus er zijn meerdere theorien hierover..

Nee.

Het zijn feiten.
Dus kort samengevat: Koorts is een natuurlijk mechanisme om je te helpen bij het verwijderen van indringers zoals bacteriën en virussen. Als de koorts niet te hoog wordt dan hoef je niet perse gebruik te maken van een koortsverlagend middel, maar is het beter om de lichaam even z’n gang te laten gaan.

Als het hoger wordt dan 39 °C en je voelt je echt beroerd, dan zou je gebruik kunnen gaan maken van bijv. paracetamol of een ander koortsverlagend middel en eventueel de huisarts bellen als je het niet vertrouwd.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 07 oktober 2011 @ 00:05:

[...]

Nee.

Het zijn feiten.Ja ok, je snapt wel wat ik bedoel toch? het kan allebei in ieder geval
http://www.degrotegriepmeting.nl/faq
hmm nou ja, deze koortsvrije dame gaat horizontaal.

Bedankt voor de reacties en het googlen BgB

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven