Geld & Recht alle pijlers

Een advocaat zoeken, waar te beginnen?

09-10-2011 20:08 64 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op zoek naar een advocaat, maar heb echter geen idee waar te beginnen. Ik ben er vrijwel zeker van dat mijn zaak redelijk uniek is en daarnaast heb ik geen idee onder welk soort recht dit kan vallen (en of ik überhaupt wel een zaak heb). Het is een erg lang en ingewikkeld verhaal, hopelijk is het een beetje te volgen.

Mijn vraag aan jullie is: Waar kan ik het beste beginnen met zoeken? Omdat ik een student ben, is het voor mij onmogelijk om de kosten zelf te betalen, weet iemand hoe het zit met pro-bono advocatuur?

Alvast bedankt voor het meedenken,

M-etje

------

Een korte schets van de "zaak":

Ik ben slachtoffer van een Münchausen by Proxy-moeder. Zij heeft mij echter niet lichamelijk ziek gemaakt, maar psychiatrische aandoeningen geveinsd. Mijn moeder deed alles om maar aandacht te krijgen waardoor ik onder andere met mijn "aandoening" (mijn moeder heeft in 1 stoornis haar "rust" gevonden) in kranten, tijdschriften, op nationale televisie en een documentaire ben gekomen. Daarnaast ben ik vanaf mijn 4e in behandeling bij psychiaters/psychologen geweest en heb ik op mijn jeugd anti-depressieva en anti-psychotica geslikt door haar toedoen (dus zonder dat het nodig was).

Ik ben afgelopen week naar een lezing van een oud-hulpverlener van mij geweest. Zij gebruikte videomateriaal waar ik op sta in haar lezingen. Dit doet zij al twee jaar, terwijl zij weet dat de diagnose er niet meer is/nooit had mogen zijn. Zij liegt hier mee dus eigenlijk haar publiek voor. Veel van mijn toekomstige collega's zullen mij in de media of in deze lezing gezien hebben, wat solliciteren voor mij erg lastig zal maken.

Ik volg nu een universitaire studie in de hulpverlening en merk dat veel mensen om mij heen vooroordelen over mij hebben door alle media. (Voor de duidelijkheid: ik heb geen stoornis in wat voor vorm dan ook.)

Wat zou ik willen bereiken?

- een rectificatie in alle media zodat ik niet langer bekend sta als iemand met *een bepaalde stoornis*

- evt. schadevergoeding?? Wegens het niet herkennen van de Münchausen by Proxy-stoornis bij mijn moeder (door geen enkele hulpverlener waarbij ik in "behandeling" ben geweest. Waardoor ik uit huis geplaatst ben, onnodig AD en AP geslikt heb (met suïcidaliteit en zelfverwonding als bijwerking) en nu moeilijkheden ondervindt bij het solliciteren en in mijn latere werk.

Zou ik hier een zaak in kunnen hebben?
Even voor de duidelijkheid: mijn forumnaam is niet mijn echte naam. De "verschijningen" in de media zijn enkele jaren geleden.
De eenvoudigste gang naar een advocaat en juridische hulp lijkt mij via het juridische loket: www.hetjl.nl
Heb je bewijs dat jouw 'ziekte' of 'aandoening' niet bestaat en dat het allemaal verzinselen waren? Ik bedoel hebben medici op papier gemeld dat het allemaal een verzinsel was van je moeder?
De makkelijkste oplossing die vervolgens niet in mij op komt, bedankt pinks.

Evt. verdere gedachten over etc. zijn welkom.
Het lijkt mij dat het onder persoon en familierecht valt. Ik zou naar een kantoor gaan met meerdere advocaten, daar zijn ze van alle "markten" thuis.

Als je zelf geen advocatenkantoor weet te zitten in jou buurt (google) kun je het juridisch loket bellen. Zij sturen je dan door naar het juiste advocatenkantoor.
@satsuma: ik heb een second opinion laten doen bij een vooraanstaand psychiater die inderdaad bevestigd dat er geen aandoening is (geweest).
Ik denk dat de schade niet te verhalen is op de hulpverleners. Zij hebben hun werk gedaan op basis van hetgeen jouw moeder hen vertelde. Zeker als je met kinderen werkt, dan moet je daar vanuit kunnen gaan. Als er iemand schadeplichtig is, dan is dat jouw moeder, lijkt mij.

Ik denk dat je wel een zaak hebt tegen de arts die jouw gegevens in een presentatie gebruikt. Dat mag volgens mij sowieso niet zonder toestemming.

Voor mediaaandacht denk ik dat het belangrijk is dat jij je niet als slachtoffer presenteert, maar juist als iemand die er sterker uit gekomen is. Rectificaties eisen drukken jou weer in de slachtofferhoek en zou ik daarom niet doen. Het is sterker als je de media benadert en hen vraagt om jouw verhaal te publiceren vanuit een positieve insteek. Een goed PR persoon zou jou daarin kunnen adviseren.

Welk soort advocaat je in moet schakelen, is afhankelijk van de stappen die je wilt zetten. Gezien het feit dat je ook mediaaandacht wilt, kan dit voor een kantoor een interessante high-profile zaak zijn. Ik zou dus gewoon eens aan de bel trekken bij een groot en gerenommeerd kantoor dat veel in de media is, en daar je verhaal doen.
En een "zaak" heb je altijd maar of je er iets uit kan slepen (schadevergoeding?) Ligt heel erg aan de advocaat.
Ik denk dat je een letselschade advocaat zoekt. In feite hoeft hij geen verstand te hebben van MBP, voor bewijslast is het heel gebruikelijk dat deskundigen worden geraadpleegd.
Vraag je wel af of je dat wel wil;weer aandacht in de media. Kan ook dingen naar voren halen waarvan je juist wil dat ze vergeten worden.
Lees met name eens het deel over inmateriele schade: http://financieel.infonu. ... chade-en-smartengeld.html
@nummerzoveel:

Daar heb je een punt. Ik ga hier over nadenken. Ik wil zeker niet in de slachtofferhoek terechtkomen. Wat ik wel wil, is dat alle mensen in mijn toekomstige werkveld die de documentaire zien (die kans is erg groot), er bij te horen krijgen dat het beeld dat geschetst wordt niet juist is (verdere details zijn wat mij betreft niet nodig). Ook zou ik bij het programma dat via uitzending gemist te vinden is een korte "rectificatie" willen.

Aandacht voor dit aspect voor de stoornis wil ik zeker, maar dan wanneer ik zelf een goede wetenschappelijke achtergrond heb. Ik wil uiteindelijk binnen de psychische hulpverlening meer aandacht en alertheid mbt deze "ziekte" krijgen.
Nederlandse Orde van Advocaten - vind uw advocaat

Dit is een advocatenzoekpagina van de Nederlandse Orde van Advocaten (beroepsvereniging van en toezicht op advocaten).
Een letselschadeadvocaat zou alleen kunnen helpen bij de schade veroorzaakt door de moeder. Ik zou echt voor een groot (en publiciteitsgeil) kantoor gaan die alle disciplines onder 1 dak hebben. Dan kunnen ze met elkaar overleggen welke procedures al dan niet succesvol zouden kunnen zijn.
Waar leed jij volgens je moeder aan?
@Habiti: bedankt voor de link, ik ben aan het lezen.
Ik zou het laten voor wat het is als je niet weer ellende opgerakeld wil zien.
De dure top advocaten nemen zaken aan waarin de media een rol heeft gespeeld of speelt (voor hun eigen gezicht vaak)

Ze zijn wel erg goed, dus ik zou er gewoon een aantal bellen.
NIP: http://www.spel-leeuwarden.nl/praktijkklacht.htm

Als je financiële compensatie zoekt is dit alleen niet de juiste weg. Mogelijk wel voor rectificatie en volgens mij gratis.
Volgens mijn moeder leed ik (achtereenvolgens aan) een hechtingsstoornis, een (gegeneraliseerde) angststoornis, borderline en uiteindelijk autisme (de laatste heeft zij meerdere jaren vol kunnen houden).

Publiciteitsgeil als in ...? Ik voel me zo'n ontzettende noob op dit gebied. Moet ik dan denken aan Moszkowic of iets in die richting?
quote:kikietje schreef op 09 oktober 2011 @ 20:17:

Het lijkt mij dat het onder persoon en familierecht valt. Ik zou naar een kantoor gaan met meerdere advocaten, daar zijn ze van alle "markten" thuis.

Als je zelf geen advocatenkantoor weet te zitten in jou buurt (google) kun je het juridisch loket bellen. Zij sturen je dan door naar het juiste advocatenkantoor.

Geen personen en familierecht (doe ik zelf)

Dit ligt in de sfeer van strafrecht en daaruit voortvloeiende letselschade.

Of als dat niet lukt, civiel recht en een vordering onrechtmatige daad.
quote:marieke1802 schreef op 09 oktober 2011 @ 20:28:

Volgens mijn moeder leed ik (achtereenvolgens aan) een hechtingsstoornis, een (gegeneraliseerde) angststoornis, borderline en uiteindelijk autisme (de laatste heeft zij meerdere jaren vol kunnen houden).

Publiciteitsgeil als in ...? Ik voel me zo'n ontzettende noob op dit gebied. Moet ik dan denken aan Moszkowic of iets in die richting?Ja, of bijv Korvinus (ontzettend lieve man)
Waarom doe je geen aangifte tegen die hulpverleenster wegens laster?
Pfieuw.. Gaat even heel snel, alle reacties.

@Star: ik wil voornamelijk ervoor zorgen dat ik niet meer "ellende" in de toekomst krijg in mijn werk.

In principe zou ik behalve de recitificaties geen media-aandacht willen voor de "diepere" dingen zegmaar.

(Ik kom even moeilijk uit mijn woorden, sorry)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven