Albanie als vakantieland
woensdag 8 oktober 2025 om 09:55
Voor zomer 2026 spookt Albanie als bestemming door ons hoofd. Ik hoor echter wisselende verhalen, wie is er al geweest en wat was je ervaring? We zouden willen vliegen erheen, auto huren en als accomodatie iets huren. Kan een huis(je) zijn of hotel mag ook. Vakantie is combinatie van luieren en actief. En dat actief is van iets bekijken tot bv een dag hiken, kajakken etc. Lekker kunnen eten is wel belangrijk, het nachtleven daarentegen niet. Aan de ene kant hoor ik enthousiaste verhalen en zie mooie natuur, maar hoor ook van mensen dat het erg vies kan zijn, slechte wegen en weinig sfeer. Wie heeft hier ervaring mee?
woensdag 8 oktober 2025 om 10:08
woensdag 8 oktober 2025 om 10:41
25 jaar geleden geweest met een Albanees vriendje we sliepen bij zijn moeder thuis die op een berg woonde die zij, een dame op leeftijd heel vlot liep.
Ik weet nog dat het heel mooi was, toen had je nog wel veel gaten in de weg, auto's die zonder voorruit of autodeuren rondreden, dat zal nu wel anders zijn. Ik kon met iedereen communiceren in het Italiaans omdat ze toen allemaal naar Italiaanse tv keken.
Ik weet nog dat het heel mooi was, toen had je nog wel veel gaten in de weg, auto's die zonder voorruit of autodeuren rondreden, dat zal nu wel anders zijn. Ik kon met iedereen communiceren in het Italiaans omdat ze toen allemaal naar Italiaanse tv keken.
woensdag 8 oktober 2025 om 10:45
Ik ben drie jaar geleden weest. Tirana, Berat, Gjorokaster, en daarna langs de kust vanaf Ksamil helemaal omhoog tot aan Shkoder.
Ik vond het erg leuk. Meeste wegen zijn nu goed, zorg er wel voor dat je de routeplanner op snelste route hebt staan en niet op kortste, want de kortste routes zijn vaak slechter qua wegdek.
Drukte/file hebben wij alleen in Tirana gehad, verder nergens. Maar we zijn dan ook niet in Sarande en Durres geweest, dat vind ik geen sfeervolle plekken. Aan de kust zijn genoeg rustigere plekken te vinden, gewoon kijken naar kleinere dorpjes.
De wandeltocht van Valbone naar Tet had ik graag gedaan, maar helaas kan ik daar niet goed genoeg voor lopen.
Lekker eten kun je er wel, maar ik vond op een gegeven moment dat veel restaurants wel dezelfde menukaart hebben. Toen we verder naar het noorden gingen werd dat wel weer wat anders/beter. Vooral rondom Lezhe is er echt een culinaire cultuur.
Laat maar weten wat je nog meer wil weten
Ik vond het erg leuk. Meeste wegen zijn nu goed, zorg er wel voor dat je de routeplanner op snelste route hebt staan en niet op kortste, want de kortste routes zijn vaak slechter qua wegdek.
Drukte/file hebben wij alleen in Tirana gehad, verder nergens. Maar we zijn dan ook niet in Sarande en Durres geweest, dat vind ik geen sfeervolle plekken. Aan de kust zijn genoeg rustigere plekken te vinden, gewoon kijken naar kleinere dorpjes.
De wandeltocht van Valbone naar Tet had ik graag gedaan, maar helaas kan ik daar niet goed genoeg voor lopen.
Lekker eten kun je er wel, maar ik vond op een gegeven moment dat veel restaurants wel dezelfde menukaart hebben. Toen we verder naar het noorden gingen werd dat wel weer wat anders/beter. Vooral rondom Lezhe is er echt een culinaire cultuur.
Laat maar weten wat je nog meer wil weten

woensdag 8 oktober 2025 om 11:07
Als ik mijn eigen reacties zo terugleest dan spat het enthousiasme er niet echt vanaf, maar ik vind het echt leuk.
Nog een stuk authentieker dan veel andere platgewalste toeristische plekken. Dat heeft soms wat nadelen (afval op straat, geen mooie boulevard), maar dus ook voordelen dat je een land nog echt beleefd zoals het is. Natuur en dorpen zijn inderdaad erg mooi.
Nog een stuk authentieker dan veel andere platgewalste toeristische plekken. Dat heeft soms wat nadelen (afval op straat, geen mooie boulevard), maar dus ook voordelen dat je een land nog echt beleefd zoals het is. Natuur en dorpen zijn inderdaad erg mooi.
woensdag 8 oktober 2025 om 11:58
Doen! Prachtige uitgestrekt ongerepte natuur. Geweldig om te wandelen. Aan de kust nog mooie kleine vissersplaatsjes. Sommige plekken daar wel toeristischer, maar niet zoals in Kroatië of Chersonisos bv. Het land is erg de moeite waard echt een nog onontdekte parel en met Engels konden we overal prima terecht. Aan de kust water zo helder alsof het uit de kraan komt, een watersportparadijs! Aanrader!
Laat in de herfst blaadjes in de tuin gewoon liggen of veeg ze op een hoop: goed voor insecten, vogels, eekhoorns en egels.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in