Geld & Recht alle pijlers

OV chip in de bus, weg is mijn saldo!

11-10-2011 19:47 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen weekend stond er nog boven de 25 euro saldo op mijn ov chipkaart.

Ik maak niet veel gebruik van de bus, maar ik ben zaterdag met de bus naar een vriendin geweest (in dezelfde stad), en omdat het weer niet stabiel is en het zo waait, ook twee dagen naar mijn werk heen en weer.

Als ik naar en van mijn werk kom, heb ik een overstap op het station. Ik werk en woon in dezelfde plaats.

Vanmiddag stap en check ik uit op het station, geeft het apparaat de melding dat er zo'n -1 nog iets op mijn kaart staat.

Omdat ik het gevoel heb dat het niet helemaal goed gaat zo, en ik toch op het station ben, besluit ik naar de service en ticketbalie te gaan om opheldering te vragen.

De medewerkster zegt dat ze de laatste 10 transacties kan uitprinten, wat ze ook voor me doet.

Steeds bij een incheck wordt er 4 euro starttarief afgehouden, en dan staan daar nog wat kleine bedragen wat dan de ritprijs blijkt te zijn.

Maar, zegt de baliedame, u betaalt niet iedere keer die 4 euro, dat is het zgn. START tarief. De ritprijs is dan bv 95 cent, en dan wordt er 3.05 weer teruggezet op de kaart.

Op mijn vraag waar ik dat dan kan terugzien, omdat ik nu alleen maar zie staan start-af-rit-af-start-af-rit-af, kreeg ik als antwoord: Dat is niet te zien.

Dus ik redeneer dan als volgt, dan is het er volgens mij geen enkele keer meer bijgezet, want als ik de kosten van de laatste tien transacties bij elkaar optel, en dat van mijn saldo van het weekend aftrek, het ongeveer klopt dat mijn kaart nu meer dan leeg is.

Nee. Dat was absoluut niet zo, volgens haar zou ik al eerder minder saldo hebben gehad. Ze kon dit niet controleren.

Op mijn mededeling dat ik wel zeker wist wat het saldo was, en dat ik dit iedere keer met rasse schreden heb zien minderen, keek ze me meewarig aan: "Ja, maar daar kan ik weinig mee".

Ik zeg nu dat ik het niet begrijp waarom er bedragen af gaan en weer bij komen, en dat je in een overzicht daarvan alleen de bedragen ziet die er af gaan, en niet die bedragen die er weer bijkomen.

Haar geduld begon op te raken, ze ging rechtop, ietwat achterover zitten en zegt met luide stem: Ja, en dat heb ik nou al twee keer uitgelegd, maar als u het niet kan begrijpen heeft een derde keer ook geen zin.

Ik zag de mensen in de rijen links en rechts van me naar me opzij kijken.

Ik kookte, maar het lukte me beleefd te blijven, maar het liefst had ik haar bij haar kuif gepakt en over de balie getrokken.

"Wat kan ik nu verder doen om iemand te spreken te krijgen die het me wel bij kan brengen?"

Bellen met de busmaatschappij waarmee ik gereisd heb dus.

Dat ga ik dan morgen maar eens even doen.

Het komt er nu op neer dat ik voor 3 x met de bus binnen mijn woonplaats heen en weer zo'n 27 euro kwijt ben. Dat kan toch niet kloppen?

Ik heb dus voor het tweede deel van mijn rit naar huis een kaartje moeten kopen!

Heeft iemand soortgelijke ervaringen?
Welkom in het wondere reizen met de ov chip.

Bellen met de busmaatschappij en een klachtenformulier invullen.

Ik hoop dat je het geld terug krijgt!!
Geen ervaringen, moet er nog een aanschaffen, maar hier kun je meer info vinden: Info OV-chip.

PS misschien blijf ik toch maar losse kaartjes kopen...
Nee sorry geen ervaringen. Wel veel soortgelijke ervaringen gehoord. Vandaar dus nog geen chip voor mij. Succes!
De kaart kan, de persoonlijke maar ook de anonieme kaart, kan helemaal uitgelezen worden. In mijn stad moet je dan naar kantoor van de maatschappij. Niet een klantenservice gedoe.

Had ook een keer gedoe, ding ging stuk kon niet uitchecken, dus moest er ook achteraan en dat ging prima.
Misschien een overbodige vraag, maar je weet toch opelijk wel dat je niet alleen in- maar ook uit moet checken? Doe je dat niet, dan betaal je idd 4 euro per rit.
Kennelijk gaat er bij het uitchecken na de reis iets niet goed ?
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
Weet je heel heel zeker dat je beginsaldo meer dan 25 euro was?

Inderdaad even laten uitzoeken
Frankly my dear, I don"t give a damn
Inderdaad; check je ook uit?

Want dan zou het heel goed kunne kloppen
Oh bah ik zie er nu al tegen op om over een paar weken verplicht met de OV chip te moeten. Wat een gedoe zeg, zie het zo vaak fout gaan.

Hoop voor je dat je het terug krijgt!
Misschien een domme vraag, maar ik lees dat je reist met de bus en uitcheckt bij je overstap op het station. Het lijkt me dat dat goed gaat, maar je checkt toch wel uit in de bus, en niet in de stationshal, he? Dit bedoel ik echt niet flauw!!
Ja ik check uit, en dat is op het overzicht ook te zien, want de tijden staan erbij. En als ik dan weer incheck, wat staat aangegeven als 'reis-hervatting' wordt wéér die 4 euro starttarief afgeboekt.
dat was idd ook mijn vraag, of je ook weer uitcheckt. Verder kun je als je een persoonlijke kaart hebt, ook op de site van ovchipkaart je transacties bekijken. En daar staat wel te lezen wat er precies gebeurd
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Jeetje, weet je wat me ook al eens is gevraagd door een verwarmingsketel monteur toen ik de klacht had dat er geen warm water was?

Draait u de kraan wel ver genoeg open??

Ik let juist heel erg op dat uitchecken, zit echt met mijn kaartje in mijn hand de rit uit.
quote:zwitsal_nijntje schreef op 11 oktober 2011 @ 20:00:

Oh bah ik zie er nu al tegen op om over een paar weken verplicht met de OV chip te moeten. Wat een gedoe zeg, zie het zo vaak fout gaan.

Hoop voor je dat je het terug krijgt!

Wel nee

Zorgen dat je voldoende saldo hebt (automatisch opladen event.) en altijd in- en uitchecken.

Ik vind het een prima systeem, al vliegt het geld er wel vanaf
Perel, heb je een persoonlijke kaart?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
quote:Perel schreef op 11 oktober 2011 @ 20:06:

Jeetje, weet je wat me ook al eens is gevraagd door een verwarmingsketel monteur toen ik de klacht had dat er geen warm water was?

Draait u de kraan wel ver genoeg open??

Ik let juist heel erg op dat uitchecken, zit echt met mijn kaartje in mijn hand de rit uit.

Ik geloof je hoor, maar het zo DE verklaring kunnen zijn.

Ik ga bijna elke dag met de ov (bus en tram) en het valt me op dat heel veel mensen nog niet of nauwelijks weten hoe ze de kaart moeten gebruiken
Tis een k*tsysteem, idd! Feit al dat er 2 handelingen nodig zijn, en bij overstap dus 4, dat was niet met strippenkaart. Laatst bus vanaf vliegveld, ging het systeem in de bus vlak voor het eind vd rit "down" en konden we niet uitchecken: weg 4 euro.. Het kantoor kon ons ook niet helpen, behalve met een briefje hoe je die 4 euro kan terugvragen (via en website). Geen bevestiging dat het aan die bus lag of niks.

Evengoed wordt het niet eens geloofd, in elk geval een hoop moeite waar je moet zijn en hoe en dan nog maar zien of je het terugkrijgt. Ik heb trouwens een anonieme kaart. En als je vergeet uit te checken is het voordeel voor de vervoerder. Ik vind het 3x niks, maar je moet, nu die strippenkaart verdwijnt.
Een open hart toont de weg naar een bezield leven..
Het is een anonieme chip, maar ik neem aan datie wel geregistreerd is onder een nummer. Dat in elk geval is na te gaan dat er alleen bedragen af zijn gegaan en niet erbij.

Maar dat is toch van de zotte? Dat er starttarief wordt afgeschreven, dit wordt verrekend met de werkelijke ritprijs maar dat je dat niet teruggeboekt ziet worden.
Als je een persoonlijke kaart hebt kun je online je transactieoverzicht raadplegen. Dan zie je daar dus ritprijs staan en niet alleen de bedragen die zijn ingehouden en weer teruggestort.
En je hebt maar met een maatschappij gereisd?
geen persoonlijke dus...overbodig commentaar van mij.
quote:borderwalk schreef op 11 oktober 2011 @ 20:10:

En je hebt maar met een maatschappij gereisd?Ja, tenminste in het weekend met VEOLIA en de laatste twee keer naar mijn werk met CONNEXXION
Ik vind het overigens over het algemeen een heel praktisch systeem, en als er hier wat misgaat dan stempelt de chauffeur een speciaal kaartje met de datum erop en dan hoef je alleen nog je gegevens in te vullenm te posten en het wordt teruggestort.
Ik heb ook een anonieme en die kan ook uitgelezen worden.

En het was Veolia.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven