Een kat erbij?

12-10-2011 15:06 70 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds 2 maanden hebben wij een katje van 6 maanden! Het is onze eerste kat en we vinden het zo leuk. Nooit verwacht dat ik zo gehecht kon raken aan een kat! Ik heb eigenlijk wel het idee dat hij erg gelukkig bij ons is. Ik speel heel erg veel met hem zodat hij goed zijn energie kwijt kan. Alleen soms heb ik het idee dat hij iets mist. Nu denk ik dat het leuk is en vooral voor onze kat om er een 2e kitten bij te nemen. Nu ga ik morgen een kitten bekijken van 4 maanden. Ik heb net nog foto’s toegestuurd gekregen. Ik weet zeker dat als ik haar morgen zie, gelijk verkocht ben.

Nu heb ik eigenlijk een paar vragen. Kunnen katten allebei op dezelfde kattenbak? En gaat dat wel goed, 2 katten op 55 m2? Kunnen 2 katten voor 2 nachten alleen thuisblijven? Ik woon namelijk in het buitenland en ga zo af en toe 2 dagen naar NL. Ik heb al 1 keer mijn kat meegenomen maar met 2 lijkt me dit een beetje teveel. Ik ben ook bang dat mijn andere kat het misschien helemaal niet leuk gaat vinden.. En ik hoop dat ik net zo gek kan worden op de eventuele nieuw kat?

Alvast bedankt voor alle katten hulp!
Spreek in ieder geval af dat je de kat terug mag brengen als het niet klikt met kat 1. Op zich heb je voldoende ruimte voor twee katten, maar niet als ze niet met elkaar op kunnen schieten. Probeer het in ieder geval een week, niet direct opgeven.

Of ze samen op één bak gaan, hangt van de katten af. De één wil een eigen bak, de ander deelt hem zonder moeite. Mijn katten familie deelt met z'n vieren een grote bak, die twee keer per dag wordt geschept. Geen probleem.

De poezen zijn hier ook wel eens twee dagen alleen. Als ik toch een dag extra wegga, bel ik de buurvrouw die even langgaat. Omdat er altijd brokken staan is het makkelijk om wat extra brokken neer te zetten. Je kunt dit ook doen met een voersilo. Maar ook hier: het hangt van de kat af. Sommige katten eten zichzelf plof als er onbeperkt voer staat of slopen het huis als ze te lang alleen zijn..
Wij hebben voor elke kat een aparte kattenbak. Schijnen ze toch echt het prettigst te vinden. En 2 nachten alleen thuis blijven? Nou, dan zou ik sowieso een buurvrouw regelen die elke dag even brokjes en vers water komt brengen... dan is dat prima te doen!

Bedenk wel dat het goed mogelijk is dat de katjes elkaar helemaal niet mogen en enorm gaan vechten.
quote:petitpoulet schreef op 12 oktober 2011 @ 15:06:

Sinds 2 maanden hebben wij een katje van 6 maanden! Ben je trouwens niet een beetje over-enthousiast? Je hebt je kat pas 6 maanden en je wil er nu alweer 1 bij! Waarom????

Zelf heb ik 2 katten, maar ik heb er eerlijk gezegd een beetje spijt van. Ze vinden elkaar helemaal niet zo leuk. Het is niet dat ze continu vechten, maar ze zijn zeker geen vriendjes. Ik had het veel beter bij 1 kat kunnen houden. Ik denk dat ie dan eigenlijk gelukkiger was geweest.
quote:petitpoulet schreef op 12 oktober 2011 @ 15:06:

Nu heb ik eigenlijk een paar vragen. Kunnen katten allebei op dezelfde kattenbak?

Ja, meestal wel, niet altijd.

En gaat dat wel goed, 2 katten op 55 m2?

Het is weinig, maar ze kunnen er aan wennen.

Kunnen 2 katten voor 2 nachten alleen thuisblijven? Ik woon namelijk in het buitenland en ga zo af en toe 2 dagen naar NL.

Ja, maar je kunt beter even iemand langs laten komen, zeker bij kittens.

Ik heb al 1 keer mijn kat meegenomen maar met 2 lijkt me dit een beetje teveel. Ik ben ook bang dat mijn andere kat het misschien helemaal niet leuk gaat vinden..

Kittens vinden uiteindelijk alles best, geen zorgen daarover maken.

En ik hoop dat ik net zo gek kan worden op de eventuele nieuw kat?

tuurlijk!

Alvast bedankt voor alle katten hulp! Ik zeg: Doen
Bedankt voor de reacties!

Ik heb een waterfontein en een voersilo, dus dat moet geen probleem geven. Mijn buren ken ik helaas niet. Maar ik kan wellicht een vriend of een vriendin vragen om even de kattenbak uit te scheppen!
Hoi, wij zijn ook begonnen met 1 kitten en intussen hebben we er drie rondlopen van de leeftijden 10 weken, 12 weken en 14 weken. Wij hebben een totale oppervlakte van 80 m2, waarvan de katten in principe over alles behalve de slaapkamer, de hal, de badkamer en de wc mogen beschikken. Ze hebben zelf hun woonruimte min of meer ingedeeld: s'morgens spelen ze in hun ruimte (open ruimte hoor, is niet zo dat we ze niet zien, hebben alles open ongeveer in de leefruimte) s'middags komen ze met zijn allen een middagdutje doen op het tapijt in de living zelf, dan gaan ze weer spelen door het hele huis, en s'avonds zijn ze lekker aanhalig weer op de bank. Wij hebben wel voor elke kat een aparte kattebak (was onze keuze), maar ik denk niet dat een kattebak erg zou zijn. Enige dat je dan hebt is, als je een kitten hebt zoals wij er twee hebben ( 'de queenies' genoemd) je de bak veel vaker moet schoonmaken omdat ze er anders langs gaan zitten. Wij hebben drie kattebakken, en ze gaan allemaal bij elkaar in de bak, eentje gaat zover dat hij met een beurt alle kattebakjes een keertje aan doet :-) Voor het alleen thuisblijven voor twee dagen zou ik persoonlijk (mijn keuze hoeft niet de jouwe te zijn) kijken voor eventueel een kattenoppas, er zijn vast meisjes genoeg in de buurt die wel op de kat willen passen. Ook zijn er pensions maar voor een korte periode lijkt het me makkelijker en fijner voor de katten dat je een meisje zoekt of ze meeneemt zodat ze ook aandacht en liefde en vers water en eten krijgen op die twee dagen. En je zal vast zo gek worden op je nieuwe kitten als op je huidige kitten. Dat vreesde ik in het begin ook en ook vreesde ik dat ik misschien mijn aandacht onbewust toch wel zou verdelen (vb huidige katje meer want die heb je al zo lang en die is toch zo lief en dat is je eerste en altijd blijvende lieverdje enz) maar dat loopt vanzelf ook los. Ik zie ze hier alledrie even graag en speel met alledrie even vlot (ik moet het belletje maar laten rinkelen van de hengel en binnen een vloek en een zucht staan ze aan mijn benen te draaien). Het voordeel is ook dat de kittens van elkaar zullen leren, spelen, eten, op de kattebak gaan. Onze eerste kitten 'corrigeert' de anderen bv gelijk als die iets mispeuteren :-) veel plezier met je kittens
@ Iris: Ja ik wil het ook echt heel graag. Ik heb de foto's gezien en ze is zo schattig!! Maar ik maak me ook wel druk.. Mijn moeder komt regelmatig langs en houdt helemaal niet van katten. En ik wil geen spijt achteraf krijgen of mijn kat ongelukkig maken.
quote:petitpoulet schreef op 12 oktober 2011 @ 15:23:

@ Iris: Ja ik wil het ook echt heel graag. Ik heb de foto's gezien en ze is zo schattig!! Maar ik maak me ook wel druk.. Mijn moeder komt regelmatig langs en houdt helemaal niet van katten. En ik wil geen spijt achteraf krijgen of mijn kat ongelukkig maken.

Tja dan heeft je moeder pech gehad toch? Die kittens redden zich wel, heus.

Kijk alleen heel eerlijk naar je huis en de ruimte die je hebt, al spelen kittens veel samen en hebben ze dus ook heel veel aan elkaar.
Hele lap tekst sorry, maar het is ook waar wat blogbabe zegt : het kan zijn dat ze gaan vechten, dus dan zou ik ook de raad van patchouli opvolgen en vragen of er een 'terugbrengregeling' mogelijk zou zijn. Wij hebben hier geluk mee gehad, maar hebben ook al bij kennissen gezien dat het heel anders kan gaan. Hier was het bij de introductie van een nieuwe kitten de eerste twee dagen wat geblaas en haartjes recht (geen gevechten gelukkig) en sindsdien spelen ze samen en slapen ze op een hoopje bij elkaar. Maar het is idd niet zo dat elke kat zomaar even samen gaat. Twee mannetjes zouden ook al moeilijker zijn heb ik gehoord, omwille van de territorium ed. Wij hebben een kater en twee poezen. Moet je ook voor kiezen wat je wilt want dan zijn er ook weer kosten aan verbonden moest je geen nestjes ed willen.
@buddhagirlie: Bedankt voor je reactie. Bij mij kan de kat in de woonkamer, hal en keuken komen. Als ik thuis ben ook in de slaapkamer en badkamer. Ik heb een kleine keuken en hier staat dus de kattenbak. Helaas pas hier geen 2e kattenbak bij. En in de woonkamer heb ik liever geen kattenbak staan. Daardoor twijfel ik ook zo erg.
Twee vrouwtjes is bij ons ook gegaan btw, dat ging sneller goed dan toen het katertje erbij kwam :-) maar hebben gelukkig nooit geen gevechten gezien, ben er wel dus bijgebleven de eerste dagen dat we een nieuwe kitten hadden. Dat was mijn geluk dat ik dat kon.
Wij hebben 2 katten en hebben nog geen 50 m2 tot onze beschikking. No problem!

Mijn vriend had de katten al voor ik bij hem kwam wonen. Ze deelden samen een kattenbak, maar dat was geen succes. Zo'n bak gaat redelijk snel ruiken als er meerdere katten op moeten en dat vonden ze zelf 3x niks. Met als gevolg dat mijn vriend regelmatig ergens in huis kattenpis/poep terugvond (vaak op de bank of op bed). Heel smerig... Maar ook een beetje zijn eigen schuld, want als hij de bak elke dag had schoongemaakt, was het met 1 misschien toch wel gelukt. Toen ik bij hem kwam wonen, heb ik een 2e bak geëist en nu gaat het goed. Bak 1 heeft duidelijk de voorkeur en daar gaan ze ook allebei op. Maar zodra die vol raakt, stappen ze zelf over op bak 2 (waar ze overigens nooit in plassen, daar is echt alleen bak 1 voor blijkbaar). Voor ons een teken om de boel weer te verschonen. Dat hoeft nu echt niet elke dag...

2 Nachten alleen moet in principe kunnen, bij ons blijven ze heel soms zelfs 3 nachten alleen. Gewoon genoeg eten en water neerzetten voor een paar dagen. Of vraag een buurvrouw om tussendoor wat te verversen. En zorg dat je de kattenbak(ken) voor vertrek verschoont.

Nog een tip, plaats de etensbakken een stuk van de kattenbakken vandaan. Katten zijn op hun hygiëne gesteld en gaan niet op de bak als ze daarnaast moeten eten.
@ Iris: Ja weet ik, maar mijn moeder komt dan voor een heel weekend haha! Ik weet dat het mijn keuze is.

Ik heb een hele grote woonkamer, dus dat is het probleem niet!
Ja dat snap ik dat je dan twijfelt ja. Enige wat ik kan zeggen: bij ons gaan ze allemaal op de bak om het even welke bak. Bij ons zijn er alleen twee hele kieskeurig tussen dat wel: bak niet proper genoeg naar de zin van de dames dan gaan ze erlangs hahahaha.

En dat is ook met nukken hoor, want bakken worden hier dagelijks schoongemaakt :-)
@ buddhagirlie: Klinkt wel gezellig bij jullie! Wij hebben nu een katertje en morgen gaan we kijken voor een vrouwtje.
@appeltje84: dat is dus een beetje waar ik bang voor ben. Ik schep nu iedere ochtend en avond de bak uit. En maak de kattenbak 1 à 2 keer per week helemaal schoon.
Is ook supergezellig :-) moet je ze maar eens zien als ze met zijn allen de hond aan het besluipen zijn die doet er ook niets naar is zo een luie lobbes, die laat werkelijk alles toe. En als ze met zijn drie de krabpaal aan het afrakken zijn nou nou hahahaha
Heb er ook twee, die samen kattebak delen. Bedenk me trouwens dat ze alles samen delen, ondanks dat het twee katertjes zijn. Spelen, slapen, eten, maar dat komt misschien omdat het broertjes zijn, ik weet het niet. Ik ben zelf in ieder geval blij dat ze samen zijn en het leuk hebben met zijn twee als ik naar mijn werk ben.
quote:buddhagirlie schreef op 12 oktober 2011 @ 15:27:

Twee mannetjes zouden ook al moeilijker zijn heb ik gehoord, omwille van de territorium ed.

Nee als ze beiden gecastreerd zijn zijn ze zelfs makkelijker samen dan een poes en kater. Twee poezen is meestal het lastigst.

Twee ongecastreerde katers samen is wel een drama ivm territoriumgevechten.
Een terugbrengregeling is echt niet nodig hoor, want kittens accepteren elkaar altijd.

Volwassen katten kunnen inderdaad soms niet passend zijn, maar als ze samen opgroeien en volwassen worden zal het meestal goed gaan, tenzij er een machtstrijd uitbreekt die eindeloos is (die is meestal maar kort).
@ Iris: dat klopt, als ze gecastreerd zijn is dat niet zo, maar het gaat om kittens en ik veronderstel dat die nog niet gecastreerd zullen zijn en die 'nukjes' nog wel zullen hebben. Ik heb al gebeld voor de castratie van onze kater ( hij een hele harem en wij tig nestjes zeker hahaha dacht het niet) maar mijn dierenarts wil dat niet doen tot hij een half jaar is. Dus dan heb je (tenzij je dierenarts aan vroegcastratie doet, wat ook kan maar de onze niet doet) nog een half jaar twee ongecastreerde katers. En een half jaar is zo om hoor daar niet van en voor hetzelfde geld loopt het wel goed af dat weet je nooit natuurlijk. Verdorie nog een lap tekst maar wou alleen maar zeggen dat je gelijk had
@ Blogbabe:

Nee, ik ben niet over-enthousiast. Als ik ben werken lijkt het mij beter voor de kat dat hij niet alleen is. Ik weet waar ik mijn eventuele kitten ga halen, dat ik haar terug kan brengen als het niet werkt met mijn eigen kat. Ook als ik 2 dagen naar NL ga lijkt het mij beter dat ze samen zijn ipv van alleen!
@ iris : oprechte vraag: waarom zijn twee poezen het lastigste?? Heb ik hier nog niets van gemerkt, wss omdat ze jong zijn, maar wie weet als ze wat ouder worden ???
@Buddhagirlie: Mijn kat is sinds 1 week gecastreerd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven