Gezondheid alle pijlers

Kwik vraagje..

16-10-2011 17:29 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Jammer dat er geen wetenschapsforum is, dus vandaar dat ik mijn vraag hier eventjes stel!

Ik heb toenstrakjes boodschappen gedaan bij de AH en wilde iets uit de schappen pakken (koeling). (Het is lastig uit te leggen maar het lag bij de franse kazen en is natuurlijk bij elke AH verschillend maar lag op de bovenste tree en daarboven zit een verkapping met daaronder koelingbuizen/lichtbuizen/thermometerbuizen oid. en zit echt gewoon 5 centimeter zowat van die spullen af)

Ik wilde de parmesaanze kaas pakken maar stootte toen best hard met mijn hand tegen een van die buizen die erboven zat aan, ik kon er niet onder kijken wat voor buis het was oid..

Nu ben ik in een beetje paranoia gedachte gaan opzoeken als het eventueel dus een buis was met kwik erin en hier wat uit is gekomen op mijn huid of dat dan erg is..

Nou, de eerste site die ik opende (wikipedia) ging meteen over kwikvergiftiging en een wetenschapper die in 1997 een bepaalde kwik op haar latex handschoen heeft gekregen (een druppeltje) en een paar maanden later is overleden..

Nou gekkewerk natuurlijk, maar toch vraag ik me af of er in die dingen ook gevaarlijke kwik kan zitten of is dit bij levensmiddelen meestal al uitgesloten en gebruiken ze gevaarlijke en giftige kwiksoorten alleen in laboratoria?
Je moest eens weten van welke huis-tuin-en-keukendingen je allemaal dood kan gaan.

En ja, kwik wordt/werd gebruikt in TLbuizen, thermometers, tandvullingen, ...,

maar dit is allemaal gereglementeerd of in zulke dosissen dat je pas dood zal gaan als je effectief die hele TL buis zou opeten.

En je gaat ook niet dood als je wat kwik aanraakt.
quote:sissley1 schreef op 16 oktober 2011 @ 17:47:

[...]

Klopt inderdaad, heb je ook helemaal gelijk in!!

Maar door die quote op internet van een wetenschapper die dood was door een druppeltje kwik, vroeg ik me af of ze die acute giftige kwik alleen in laboratoria gebruiken of ook gewoon in lampen/thermometers ed (wat dus daar in de appie allemaal hing.)

Maar wat ik dan niet snap is hoe je er op komt op te gaan googlen op kwik als je je hand stoot in de supermarkt.

Daar zit toch een bepaalde paranoia achter, want als je je hand stoot tegen een pak yoghurt, is de kans toch ook klein dat de yoghurt ineens vanuit dat pak op jouw hand belandt?
quote:sissley1 schreef op 16 oktober 2011 @ 17:40:

[...]

Klopt, maar dan kan het toch nog in die buizen zitten die boven het eten enz hangen of is dat tegenwoordig ook verboden..?Volgens mij wel, zeker omdat het dan in contact komt met eten, denk niet dat dat mag.
En ik heb even de wikipedia pagina bekeken over kwikvergiftiging,

en daar staat echt niets dat me bang zou maken in jouw geval. Zelfs in tegendeel.

Dus in het vervolg je niet laten leiden door 1 voorval. Er zijn ook mensen die sterven na het eten van 1 pindanoot of een bijensteek. Dat wil niet zeggen dat je vanaf nu alle contact met pindanoten moet vermijden.
quote:nephthys schreef op 16 oktober 2011 @ 17:51:

Je moest eens weten van welke huis-tuin-en-keukendingen je allemaal dood kan gaan.

En ja, kwik wordt/werd gebruikt in TLbuizen, thermometers, tandvullingen, ...,

maar dit is allemaal gereglementeerd of in zulke dosissen dat je pas dood zal gaan als je effectief die hele TL buis zou opeten.

En je gaat ook niet dood als je wat kwik aanraakt.

In sommige landen is het inmiddels verboden. En de hoeveelheid kwikdampen die vrijkomen, verschilt per persoon.

Mijn tandarts heeft er onderzoek naar gedaan, er een boek over geschreven en heeft geen patiënten met amalgaamvullingen.

In sommige gevallen komt er teveel kwikdamp vrij en dat doet weldegelijk wat met de gezondheid. Doorgaans zijn dat geen ernstige dingen, zoals migraine of veelvuldige vermoeidheid. Maar zo was er ook een patiënte die na het verwijderen van haar amalgaamvullingen, geen spasmen meer had. Het doet dus meer dan alleen maar een gaatje vullen

Maar goed... daar had TO het eigenlijk helemaal niet over
quote:Lizzl schreef op 16 oktober 2011 @ 18:03:

[...]

In sommige landen is het inmiddels verboden. En de hoeveelheid kwikdampen die vrijkomen, verschilt per persoon.

Mijn tandarts heeft er onderzoek naar gedaan, er een boek over geschreven en heeft geen patiënten met amalgaamvullingen.

In sommige gevallen komt er teveel kwikdamp vrij en dat doet weldegelijk wat met de gezondheid. Doorgaans zijn dat geen ernstige dingen, zoals migraine of veelvuldige vermoeidheid. Maar zo was er ook een patiënte die na het verwijderen van haar amalgaamvullingen, geen spasmen meer had. Het doet dus meer dan alleen maar een gaatje vullen

Maar goed... daar had TO het eigenlijk helemaal niet over

Ja dat weet ik, al mijn vullingen zijn al jaren verwisseld.

Ik denk niet dat het ergens in Europa nog wordt gebruikt voor dat doeleind. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat heel veel mensen er nog mee rondlopen.
Door al dat gepraat over kwik krijg ik ineens heel veel zin in sushi :-)
Oh, ik heb altijd trek in sushi

Maar wat je zegt over die vullingen... Ja, de mijne zijn er ook al jaren uit. Geen idee of jij er iets van hebt gemerkt, maar ik merkte wel verschil. Vooral dat ik een bepaalde smaak/geur kwijt was - fijn dus

Maar er zijn idd nog steeds veel mensen die rondlopen met een mond vol amalgaam en die het onzin vinden (kost geld hè ) om het te laten verwijderen...

Ik weet wel dat het in Noorwegen (of wat het nou Zweden) verboden is om te gebruiken voor vullingen. Geen idee hoe dat verder is binnen Europa.
Jeejjjj, wat vergezocht hahaha
Kwik wordt niet meer gebruikt
quote:MEFS schreef op 16 oktober 2011 @ 18:43:

Kwik wordt niet meer gebruikt

Euh, kwik wordt nog voor heel veel dingen gebruikt.

Het wordt misschien niet meer gebruikt voor toepassingen waar mensen teveel in contact zouden komen met grote hoeveelheden, dat wel.
Ja, dat bedoel ik. Niet meer in thermometers, wasmiddelen, enz.
To, je bent niet paranoia maar paranoïde. Je hebt paranoia. Je bent tenslotte ook geen griep. Hoewel je je zo beroerd kunt voelen dat je het een soort 'bent'. Vandaar mijn korte lontje.

Geen zorgen, To, over dat kwik.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven