Gezondheid alle pijlers

Kwik vraagje..

16-10-2011 17:29 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Jammer dat er geen wetenschapsforum is, dus vandaar dat ik mijn vraag hier eventjes stel!

Ik heb toenstrakjes boodschappen gedaan bij de AH en wilde iets uit de schappen pakken (koeling). (Het is lastig uit te leggen maar het lag bij de franse kazen en is natuurlijk bij elke AH verschillend maar lag op de bovenste tree en daarboven zit een verkapping met daaronder koelingbuizen/lichtbuizen/thermometerbuizen oid. en zit echt gewoon 5 centimeter zowat van die spullen af)

Ik wilde de parmesaanze kaas pakken maar stootte toen best hard met mijn hand tegen een van die buizen die erboven zat aan, ik kon er niet onder kijken wat voor buis het was oid..

Nu ben ik in een beetje paranoia gedachte gaan opzoeken als het eventueel dus een buis was met kwik erin en hier wat uit is gekomen op mijn huid of dat dan erg is..

Nou, de eerste site die ik opende (wikipedia) ging meteen over kwikvergiftiging en een wetenschapper die in 1997 een bepaalde kwik op haar latex handschoen heeft gekregen (een druppeltje) en een paar maanden later is overleden..

Nou gekkewerk natuurlijk, maar toch vraag ik me af of er in die dingen ook gevaarlijke kwik kan zitten of is dit bij levensmiddelen meestal al uitgesloten en gebruiken ze gevaarlijke en giftige kwiksoorten alleen in laboratoria?
1: lichtjes paranoia inderdaad

2: kwik is vloeibaar bij kamertemperautuur en wordt pas vast bij een temperatuur van ongeveer -40 graden
quote:nephthys schreef op 16 oktober 2011 @ 17:33:

1: lichtjes paranoia inderdaad

2: kwik is vloeibaar bij kamertemperautuur en wordt pas vast bij een temperatuur van ongeveer -40 graden

Klopt, dat zeg ik inderdaad ook zelf maargoed het schoot me opeens te binnen was eigenlijk uit nieuwsgierigheid gaan google'en en kwam toen deze enge dingen tegen..!

Maar je 2e punt klopt toch niet helemaal... want in tl buizen en thermometers ed zit toch vaste kwik (bolletjes)?
toenstrakjes

Grappig

Ik gebruik(te) dit woord ook, maar het schijnt niet eens correct Nederlands te zijn.

Heb het nog nooit door iemand anders horen gebruiken
Frankly my dear, I don"t give a damn
quote:calvijn1 schreef op 16 oktober 2011 @ 17:35:

toenstrakjes

Grappig

Ik gebruik(te) dit woord ook, maar het schijnt niet eens correct Nederlands te zijn.

Heb het nog nooit door iemand anders horen gebruikenoh haha.. vind het ook wel een leuk woord!
Volgens mij zit er in de thermometers van tegenwoordig helemaal geen kwik meer, dat is iets van vroeger.
Semper ubi sub ubi
quote:sissley1 schreef op 16 oktober 2011 @ 17:34:

[...]

Klopt, dat zeg ik inderdaad ook zelf maargoed het schoot me opeens te binnen was eigenlijk uit nieuwsgierigheid gaan google'en en kwam toen deze enge dingen tegen..!

Maar je 2e punt klopt toch niet helemaal... want in tl buizen en thermometers ed zit toch vaste kwik (bolletjes)?Kwik wordt juist in een thermometer gebruik omdat het vloeibaar is. En die 'bolletjes' zijn druppeltjes.

Lijkt me onschuldig.
Volgens mij zijn kwikthermometers verboden in Nederland.
quote:nephthys schreef op 16 oktober 2011 @ 17:37:

[...]

Kwik wordt juist in een thermometer gebruik omdat het vloeibaar is. En die 'bolletjes' zijn druppeltjes.

Ah vandaar, dan snap ik het!

Maar is dit iets om me nu zorgen om te maken denk je..? Zulke gevaarlijke kwik zullen ze in levensmiddelen winkels toch niet gebruiken..pff
quote:Cateautje schreef op 16 oktober 2011 @ 17:39:

Volgens mij zijn kwikthermometers verboden in Nederland.Klopt, maar dan kan het toch nog in die buizen zitten die boven het eten enz hangen of is dat tegenwoordig ook verboden..?
quote:sissley1 schreef op 16 oktober 2011 @ 17:39:

[...]

Maar is dit iets om me nu zorgen om te maken denk je..? Zulke gevaarlijke kwik zullen ze in levensmiddelen winkels toch niet gebruiken..pffNee, kwikthermometers worden echt niet meer gebruikt. Heb het nog even nagezocht. Kan jij ook doen met google.
Semper ubi sub ubi
quote:sissley1 schreef op 16 oktober 2011 @ 17:39:

[...]

Maar is dit iets om me nu zorgen om te maken denk je..? Zulke gevaarlijke kwik zullen ze in levensmiddelen winkels toch niet gebruiken..pff

Als ik jou was, zou ik me zorgen maken.

Maar niet om het kwik, maar op je paranoia/angst om altijd overal een of andere dodelijke ziekte in te zien.
quote:Idreamofgenie schreef op 16 oktober 2011 @ 17:40:

[...]

Nee, kwikthermometers worden echt niet meer gebruikt. Heb het nog even nagezocht. Kan jij ook doen met google.Heb het inderdaad net ook gezien, sorry!
Oh oh...ik zou maar oppassen hoor...
quote:nephthys schreef op 16 oktober 2011 @ 17:40:

[...]

Als ik jou was, zou ik me zorgen maken.

Maar niet om het kwik, maar op je paranoia/angst om altijd overal een of andere dodelijke ziekte in te zien.altijd overal?
quote:sissley1 schreef op 16 oktober 2011 @ 17:41:

[...]

altijd overal?was jij niet diegene die ook dat buiktyfus topic opende?
Quote:

en gebruiken ze gevaarlijke en giftige kwiksoorten alleen in laboratoria?

Heb je amalgaamvullingen? Dan krijg je dagelijks een kleine dosis (kleine aantal microgram) kwik binnen.
quote:nephthys schreef op 16 oktober 2011 @ 17:42:

[...]

was jij niet diegene die ook dat buiktyfus topic opende?

Klopt, en verder heb ik toch niet zulke rare dingen gepost? Er komen hier op het gezondheid topic wel veel meer van die rare vragen (en dan van dezelfde TO elke keer voorbij..)

En dat buiktopic was serieus bedoeld en de HA vond het zelfs goed dat ik belde omdat ik het wel in de gaten moest houden..
Jee, dan moet er dus eerst een buis kapot gaan omdat jij er tegenaan tikt, dan moet er in die buis stomtoevallig kwik hebben gezeten. Dat kwik moet dan op jouw hand zijn gekomen, en dan moet het ook nog een kwiksoort zijn die zo giftig is dat je er acuut dood aan gaat?

Djiez...

Overigens: vroeger regelmatig een kwikthermometer laten vallen, bolletjes opgeruimd en zie hier: ik leef nog!
Sorry,

ik ging er misschien iets te vlug van het slechtste vanuit.

Maar meestal als iemand zo snel tot zulke overdreven panische reacties komt, is dat niet een eenmalig iets.

Maar dus,

geen zorgen maken.
quote:Vinyl schreef op 16 oktober 2011 @ 17:45:

Jee, dan moet er dus eerst een buis kapot gaan omdat jij er tegenaan tikt, dan moet er in die buis stomtoevallig kwik hebben gezeten. Dat kwik moet dan op jouw hand zijn gekomen, en dan moet het ook nog een kwiksoort zijn die zo giftig is dat je er acuut dood aan gaat?

Djiez...

Overigens: vroeger regelmatig een kwikthermometer laten vallen, bolletjes opgeruimd en zie hier: ik leef nog!

Klopt inderdaad, heb je ook helemaal gelijk in!!

Maar door die quote op internet van een wetenschapper die dood was door een druppeltje kwik, vroeg ik me af of ze die acute giftige kwik alleen in laboratoria gebruiken of ook gewoon in lampen/thermometers ed (wat dus daar in de appie allemaal hing.)
quote:nephthys schreef op 16 oktober 2011 @ 17:47:

Sorry,

Maar meestal als iemand zo snel tot zulke overdreven panische reacties komt, is dat niet een eenmalig iets.

Maar dus,

geen zorgen maken.

Is prima hoor!

Heb je ook wel gelijk in, ik stond er zelf ook beetje van te kijken dat ik dacht huh hoezo maak ik me nu opeens hier zo panisch zorgen over? Maargoed, zoals je zegt, moet ik me gewoon geen zorgen maken! ;)
quote:nephthys schreef op 16 oktober 2011 @ 17:47:

Sorry,

Maar dus,

geen zorgen maken.

Is prima hoor!

Heb je ook wel gelijk in, ik stond er zelf ook beetje van te kijken dat ik dacht huh hoezo maak ik me nu opeens hier zo panisch zorgen over? Maargoed, zoals je zegt, moet ik me gewoon geen zorgen maken! ;)
Er werd tijdens de scheikundlessen heel wat geëxperimenteerd met kwik toen ik op school zat, voorzover ik nu weet heb ik er niets aan overgehouden. Bovendien is het niet gevaarlijk zolang het in een afgesloten fles of buis zit.
verba volant, scripta manent.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven